Jump to content

Amputert sesong for Bergtatt og Pequod


Pequod

Recommended Posts

Undertegnede var på seiltur (med uerfarent mannskap) 1 uke etter en relativt stor operasjon i ankelen. Kan ikke sammenlignes med å ikke ha noen ankel/legg, men jeg kunne ikke belaste benet overhode.

Da fikk jeg lyst til å dra en egenopplevd anekdote, som riktignok ikke kan sammenlignes med å ha gjennomgått en større operasjon i ankelen, men ... ;-)

 

Det var i fjor på forsommeren, på en liten miniferie/ukestur. Vi skulle forsøke å ankre med en tamp i land, det er noe jeg gjør ganske sjeldent - jeg skulle hoppe i land med tampen, og undervurderte totalt avstanden fra baugsprydet til svaberget jeg skulle lande på. Jeg falt bakover og utti vannet og fikk verifisert at den oppblåsbare redningsvesten fungerte som den skulle - men jeg slo også hælen min såpass at jeg ikke greide å belaste hælen mer. Resten av turen var jeg kanskje i land to eller tre ganger, og aldri mer enn femti meter fra båten. Sånn bortsett fra at jeg kunne tenkt meg lange spaserturer på land var det en fin tur. Jeg hadde ingen problemer med å komme meg rundt så lenge jeg var ombord, men noen spaserturer på land, det var utenkelig.

 

Ca fem dager senere, rundt midnatt kjørte fruen meg til legevakta. Jeg husker ikke helt hvordan det var, men vi var totalt 12 personer på turen og vi hadde vel én bil parkert på marinaen, turen til legevakta innebar ganske store endringer i planene våre - jeg skulle vel egentlig ha tatt kollektivtransport hjem. Jeg skulle på jobb dagen etter, og jeg var bekymret for om det kunne være noe som hadde brukket; fruen ignorerte tilsvarende problemer en gang i ukesvis, da var det brudd, og hun hadde tidvis problemer med foten i mange år etter episoden.

 

Jeg fikk litt kjeft på legevakta - enten er det så ille at man kommer med det samme (og ikke fem dager senere), eller det er såpass greit at det kan vente til dagtid. Hva svarte jeg på tiltale? Jo, det var så ille at jeg ikke kunne gå, og jeg kom til legevakta så fort jeg kunne komme! :-)

 

Men moralen i historien? Jo, avstandene er korte i båt, så de er stort sett overkommelige selv om man er bevegelseshemmet - og det finnes neppe bedre måte å nyte naturen på enn å være i båt dersom man er bevegelseshemmet! (Men, nå var vi jo mange i båten, så det var ikke noe problem å fortøye, etc. Å hoppe i land med en tamp kan nok være temmelig vanskelig når man er bevegelseshemmet. Men man kan jo ankre opp, man kan bade, man kan ro seg turer i jolle, etc).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan er denne brygga på bakke? Dybde? Er selv haldenser og ikke kjent. Er det ingen som spesefikt melder seg skal vi selvfølgelig få til en båttur rundt i ringdalsfjorden samt ytre Oslofjord, med både ankerdram og øl om det faller i smak. Kan nok klare å oppdrive en alurampe om det så trengs

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hvordan er denne brygga på bakke? Dybde? Er selv haldenser og ikke kjent. Er det ingen som spesefikt melder seg skal vi selvfølgelig få til en båttur rundt i ringdalsfjorden samt ytre Oslofjord, med både ankerdram og øl om det faller i smak. Kan nok klare å oppdrive en alurampe om det så trengs

Har ikke fått vært nede ved brygga ennå, men returnerer til Bakke i ettermiddag, og skal få sjekket nærmere i løpet av uka! Skal få tatt bilder da!

 

Ellers høres båttur, ankerdram og øl ikke så dumt ut! :-)

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper at det blir båttur på meg i dag! Det er jo flott vær så langt, og 12.30 kommer en kamerat og kjører meg ned til båthavna, så skal vi se om det går som planlagt... I så fall kommer det bilder etterhvert.... Og jeg skal aktivere Bergtatt på Marine Traffic!

 

Er så spent at jeg har sovet dårlig i natt....

Link to post
Share on other sites

Håper at det blir båttur på meg i dag! Det er jo flott vær så langt, og 12.30 kommer en kamerat og kjører meg ned til båthavna, så skal vi se om det går som planlagt... I så fall kommer det bilder etterhvert.... Og jeg skal aktivere Bergtatt på Marine Traffic!

 

Er så spent at jeg har sovet dårlig i natt....

 

 

God tur! 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nærmere to og en halv time på fjorden i både so, og regn! Kom meg både om bord og ut av båten uten problemer. Kjørte fra Oksval til Vassholmene, tilbake via Huk og Dyna fyr og deretter Lindøya og Heggholmen tilbake til Oksval. Fantastisk å endelig få gjennomføtt en båttur, med en båt og motor som oppførte seg eksemplarisk! :-)

 

bilde

 

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jamen, da er jo båtsesongen i gang da, Pequod!

Håper den blir lang og god for oss alle!

Starten på sommersesongen ja... dette var jo min tur nummer 15 i år... Rakk 14 turer i januar og februar før jeg ble innlagt. Dette var første tur siden 27. februar, så det var nesten gått tre måneder siden siste tur! På tide! :-)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da er det avgjort. Vi får prøve å sjekke dybde ved brygga. Drar du hjem i helger eller er du der lørdag/søndag også?

Litt opp og ned. Har jo vært hjemme to helger på rad nå, men får ikke dekket hjemtransport til permisjoner, så jeg er avhengig av at venner og kjente gidder å kjøre helt ned hit og tilbake til Nesodden for å komme hjem. Jeg er foreløpig ikke i stand til å ta buss og tog alene.

 

Så kommende helg blir jeg nok her. Så får vi se hva jeg får gjort om to uker. Skal prøve å komme meg ned til Bakke brygge og sjekke forholdene der i dag eller i morgen.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du er en foregangsmann og til stor inspirasjon for alle oss andre, enten vi er friske eller sliter med små plager Pequod.

 

bilde

 

Synes portrettet av deg fortjener å stå riktig vei.

 

Her på nord Vestlandet er ikke båtsesongen kommet riktig i gang enda. Tror det skyldes alle lavtrykkene som har stått i kø utover våren og forsommeren. Med konstant regn og temperaturer rundt 6-8 grader har ikke båtjobbing og båtturer vært så veldig fristende så langt.

 

Men: "Vi tror vi tror på sommeren"  Ønsker deg en god sommer og mange fine turer i båten Pequod!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...