Jump to content

Leveringstråd Oslo - Bergen


sap_2000

Recommended Posts

Kjempetråd!

Takk for at du tar deg bryet med å legge ut bilder fra vår herlige skjærgård, vi føler oss priviligert som har alt dette rett utenfor stuedøra, og dette var i gråvær:-)

Supert dere valgte denne ruta, selv om jeg da ikke fikk tatt noe bilder ved passering i bømlafjorden, og det å gå Røyksundkanalen sånn på direkten står det respekt av.

Takk igjen, og vel hjem.

Link to post
Share on other sites

Takk for at du tok oss med på tur sap! En fornøyelse å følge med dere og se de flotte bildene underveis.

Så rimelig trang ut den Røyksundkanalen, små marginer. Undertegnede hadde nok hatt litt puls hvis jeg skulle gå igjennom der, selv med langt mindre båt.

 

Hvor retningsstabil er egentlig en slik båt med dobbeldrev under sakte fart??

Synes det har vært mange hentetråder fra Vestlandet til Østlandet, så det er flott at det går båter andre veien også. Gir grunnlag for nye hentetråder :thumbsup:.

 

Riktig god tur hjem gutter, hadde det vært for et år siden kunne dere brukt min båt til returen :smiley:.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

....

 

Endelig hjemme og i seng.

Vi tok oss noen timer med nye eieren og. Gikk gjennom båten og teknisk fra A til Å.

Utrolig hyggelige folk som jeg er sikker på at får en båt som er i meget god teknisk stand :-)

 

I alt stresset rundt avreise og den elektriske utfordringen glemte jeg faktisk å gi han link på mAIS og at det gikk en tråd på som plutselig utartet seg litt her på BP. Men daglige rapporter fikk han før vi la oss hver kveld. Skal sende over link så han kan lese gjennom og se bilder av turen :-)

 

Har ikke får lest så mye av tråden selv underveis. Var litt hektisk til tider, så telefonen ble stort sett lagt bort umiddelbart etter trykk på send knappen.

 

Er helt overveldet over alle hyggelige tilbakemeldinger :-) vi har jo bare vært på tur og postet litt underveis.

som en sa over, vi er utrolig heldige som har alt dette i vårt eget land. Store variasjoner mellom øst, syd, vest og nord, men alt er fantastisk flott på forskjellige måter.

Er glad jeg spurte om råd ang Nyleia i den andre tråden som igjen utløste denne tråden. Takket være råd og tips fikk vi oppleve noe jeg antagelig aldri hadde gjort på egenhånd.

 

Skal lese gjennom tråden etterhvert, me så det ble etterspurt distanser osv.

Turen ble ca 410 nm totalt. Plotteren misset de første 30 etc før vi fikk orden på strømmen, og når vi kom fem i dag stod den på ca 380 nm.

 

På Båly hadde vi kjørt 196 nm og fylte 419 liter.

I Egersund fylte vi 185 på ca 70nm.

Når vi kom frem i Bergen stod tanken på ca halv.

 

Kan poste loggdataene fra Navionics, men greide å avbryte loggen i vanvare et par ganger så det må legges til litt.

Snittfarten er dem tiden ipad'en stod og tracket, også når vi lå stille eller hadde glemt og pause den.

 

Skal lese gjennom tråden til helgen :-)

Igjen tusen takk for alle gode råd, tips og hyggelige ord :-)

 

 

image(107).jpg

 

image(108).jpg

 

image(109).jpg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tar gjerne flere turer jeg :-) godt for sjela er det også.

 

Artig å planlegge og forberede en slik tur slik at stressnivået er lavt når man er underveis.

Har gått strekket flere ganger før unntatt vestsiden av Stord. For en opplevelse det var med Espevær og kanalene takket være dette eminente forumet

:-)

Hadde lagt opp Div ruter både langs Sørlandet og på andre siden av neset slik alternativene lå klare og man slipper å utrede en led eller rute på sparket når det går unna og det husker litt.

 

Vil anbefale de som er på de kanter og gå langs land syd for Egersund om været tillater det, samt å stikke nesa inn mot Åna-Sira. I innløpet der kan det bli rimelig heftig med strøm når kraftverket åpner turbinene.

Stod (står?) en lysmast med 3 vertikale røde lys rett innenfor innløpet som varsler om utgående strøm. Lyser alle tre lampene fosser det godt ut der :-)

 

Jøssingfjorden er også verdt å stikke innom om man liker litt maritim krigshistorie.

Før invasjonen av Norge i februar 1940 prøvde det fordekte fangetransportskipet Altmark og komme seg unna Britene som ville borde og kontrollere skipet på mistanke, og rømte inn jøssingfjorden. Da britene nærmet seg og Altmark skjønte at spillet var over, lettet de anker og prøvde å renne den britiske jageren i senk med det resultatet at de selv gikk på grunn.

Skipet hadde 300 britiske fanger ombord som ble befridd.

 

Ja, Flid. Uten en mossing kunne det aldri gått bra, hehe ;-)

Godt å ha med en kompis. -og i likhet med et par andre mossinger jeg kjenner er han særdeles pertentlig med båtholdet, hehe ;-)

 

Har redigert en liten video. Det vil si; videogrunnlaget er litt tynnt da jeg glemte å filme bortsett fra et par steder mellom Hidra og Jærens rev. Men fylte på med et slideshow med noen bilder og tekst fra ca 6 minutter og utover.

Skulle hatt med GoProen om jeg visste det hadde blitt tur innom Espevær og kanalene.

Musikken ble Kygo fra Bergen :-)

 

Slideshow fra ca 6 min og utover.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Super snekkra film SAP  :thumbsup:

Noen av oss er bedre til å ta vare på og formidle minner enn andre, du tilhører den bedre delen og det er veldig trivelig for oss andre å ta del  :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Mener jeg så en stor ex BP båt på brygga her?

 

bilde

 

Fikk omsider lest tråden.

 

Både moro og trist å se gamlebåten. Gjør seg bedre som hvit etter min mening, og fryktelig "naken" uten tekstilene på fly og kalesja nede.... Savner den båten der gitt.

 

For øvrig fantastisk lesning om turen din. Setter pris på slike tråder......

Link to post
Share on other sites

Takk for praten Bjørn. Driver og gjør meg klar nå. Har satt opp plottet med ønskede visninger etc. Men mye nytt for meg her med Merc/ VW motorer, axius og Garmin nav utstyr osv.

 

mAIS er samme som forrige gang.

Greier nok ikke å oppdatere like mye som sist, men litt skal det bli.

 

Setter som alltid stor pris på gode tips og innspill. Godt å vite at båtvante mennesker følger med :-)

 

bilde

 

Mulig jeg tusler ned til Borgen i kveld for å bli kjent med båten.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nei så gromt  :thumbsup:  Det er vel ikke en Targa, men noe i samme sporet ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...