Jump to content

Leveringstråd Oslo - Bergen


sap_2000

Recommended Posts

Godt å komme innenfor øyene igjen og opp med farten.

Leia fra Ny hellesund til Mandal er meget ofte lønnsom og ta selv om det blir 15 min i 5 knop etterpå.

Godt med pause fra sjøen og flott er leia også :-)

 

bilde

 

bilde

 

Passerte nettop "Fairlinefluene" for de som husker den :-;

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da får båten mat i magen. Fyller opp ekstratanken på 400l nå. Da blir fuelen filtrert én gang til før den går i hovedtankene.

Har rundt 500 L igjen på hovedtankene men vil ha godt med fuel nå.

 

Får lese meg litt opp på været men det blåser godt fra V

Planen er runde neset og inn til korshavn og leia til Farsund

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ferdig tanket og fikk børstet av tysken min med et par hyggelige turister på brygga som synes båten var kul :-)

 

500 liter gikk det på ekstratanken. 10,49 for literen

Stikker nesa ut og kjenner. Er jo kort inn til korshavn men det skvalper nok litt inn mot land.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Pest eller kolera, Bjørn.

12-15 var for mye og jeg orker ikke at det slår så mye. Ble vått men båten er tett og god :-) Bedre forhold enn fryktet.

 

Drevbåter har sine begrensninger når det drar seg til dog. Spinner og suger luft.av og til. Skulle gjerne hatt aksler eller IPS

 

Går til Farsund. Trenger en pause og orientere meg litt.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hva med ny eier av båten, er han informert om tråden SAP ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Noen med innsikt i Garmin som vet hvilken meny/ undermeny man må til for å kunne justere båtens posisjon i kartet med "Nord opp" visning?

Det går automatisk med kurs opp, men jeg liker nord opp på fullskjermsvisning.

 

Har bladd og bladd uten å finne det.

Her står båten i senter av kartet og det er bortkastet.

 

Hadde også satt stor pris på om noen visste om/ hvordan man kan fjerne enkelte kartdetaljer uten å påvirke alt på kartet? Kunne tenke meg å fjerne endel stedsnavn og karakteristikker på fyr etc da det er alt for mye av det slik at søyler etc fort drukner i bildet.

Samme med grunner dypere enn 20 meter f.eks.

 

bilde

 

Pratet med RS Ægir nå i sted. Skal være forsvarlig å gå utover kvelden da det skal løye litt. De hadde rundet odden ved fyret litt tidligere og det var ikke mye strømsjø sa de.

 

Så ser an litt og tar meg en pause nå :-)

Takk for all hjelp og losing :-) gull verdt!

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Gå til en kart- eller 3D kartvisning og velg Meny-Kartoppsett-Kartutseende

Her finner du både Orientering(Nord opp / Kurs opp) og Detaljnivå hvor du kan bestemmer hvor mye detaljer som skal vises på de forskjellige zoomnivåer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for info karer :-)

Hadde en prat med VannTro i sted. Ser ikke ut som forskyvning er mulig med nord opp så da får vi glemme den.

 

Jeg går nok ut og lukter på Lista. Virker roligere nå og Egersund frister. Men jeg snur tvert om jeg ikke er komfortabel og stikker tilbake hit og sover :-)

 

Hadde en prat med RS Ægir og en trivelig kar med Vikned 1080 som kom andre veien tidligere i dag.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...