Jump to content

Leveringstråd Oslo - Bergen


sap_2000

Recommended Posts

Båten har vært ute på en prøvetur i dag, og den kom innom her på Aker Brygge så jeg fikk en liten innføring og fått nøkler etc.  

Veldig greit å ha gjort seg kjent med diverse teknisk og vite hvor ting er ombord før man setter avgårde.

 

Båten imponerte meg. Gjennomtenkte løsninger, fin og praktisk layout og det jeg så av tekniske installasjoner var forbildelig.  

Dette er Explorer versjonen med bl.a koksgrått skrog, pulverlakkerte rekker, radar, antenner etc.  Var utrolig tøff å se på.  

Gleder meg som en unge, og det blir nok ikke lett å få sove kvelden før avreise kjenner jeg :lipseal:  

 

Planen er å dra mandag morgen. Jeg plukker opp båten i morgen, søndag.  Kjører meg en tur bort til hjemmehavna mi for å bli kjent med hvordan ting fungerer, sjekke autopilot osv. og tanke den opp. 

Legger den ved siden av Karma så jeg kan bruke kvelden på å installere meg og trykke litt på knappene. Så er det bare å komme seg ut av køya, hoppe over rekka og dra avgårde.  

 

Tankene er på 800 liter. Fant en test av båten med forbrukstall i russiske versjonen av MBY.  Ligger på rundt 3 L/nm i området 25-35 knop.  Detter man ned i gravefart går forbruket mye opp.  

Planen er å tanke i Båly ved Lindesnes.  Dit er det rundt 190 nm avhengig av ruta så det bør gå greit.  Mener også det er lagt opp slik at man får opp alle motordata inkl forbruk på plottren, så det må jeg sette meg inn i før jeg dra.  

 

IMG_3896.JPG.3a91f835858e3c90722877a9adb6658b.JPGIMG_3892.JPG.c69ceedef854b55b19702d1774df38b6.JPGIMG_3893.JPG.bb284be1d9b486e9a9c486cb092fc8e4.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Dette må jo bli "moro de lux", sap!

Gode opplevelser bør ikke oppleves alene, så det er nesten synd at du er alene på turen. Du får kanskje kjører litt i siksak, slik at turen ikke er for fort over.

 

Om det ikke har vært trommet før, kan jeg love deg at gulltrommen skal i bruk denne gangen, og da er det ikke tvil.

 

Ønsker deg en minnerik tur!

Link to post
Share on other sites

Spurte en kompis som skal på jobb i Haugesund om han ville sitte på da jeg skulle til Bergen.  Han svarte at det ble jo en omvei for meg, men jeg sa neida, skal forbi likevel så ikke noe stress.  Tok noen øyeblikk før han skjønte at det ikke var snakk om bil :lol:

Mye kjekkere å være to stk på tur. Spes når kompis er båtmann og vanligvis tilbringer tiden litt større styrehus :smiley:

 

24 minutes ago, Trond123 said:

Flott båt du skal ut med, Sap! Ganske lik min litt mindre Nord Star 28, og disse båtene er bygget for å tåle mye røff sjø.

God tur!

 

Takk. Helt enig. Dsse finske styrehusbåtene er optimale i forhold til sin størelse for lengre turer.  Man kjenner fort at dette er bygget for å kjøre langt og tåle litt vær.  Merker jeg blir mye mindre sliten i disse båtene kontra vanlige båter.  Man sitter veldig komfortabelt, har det viktigste av knapper, ratt og spaker innen rekkevidde og har perfekt utsyn.  De er som regel også godt utstyrt med autopilot, intervalviskere, defroster etc.

 

Om det spruter og kaster litt på seg gjør ingenting da båtene er potte tette og man blir ikke distrahert ting som rasler.

Slike ting gjør at man blir mindre sliten og får bedre fokus på å navigere og kjøre. 

 

Det som har fått opp øynene mine er slike finske båter fra 32-33 fot og oppover også kan være fullverdige familiebåter. Senterkabin med 2-3 sengeplasser under cockpit, forkabin og bad med egen dusj. Salongen er minst like grei som en FB båt i samme størelse. Man har et akterdekk som en 40 foter som også kan lages kalesje til slik som er vanlig på andre båter.  

 

Så har man walkaround-dekket og skyvedør på sidene som gjør det smertefritt og styre med tau, fendre osv. Dette er spesielt deilig når man farter endel alene og noe jeg er blitt veldig glad i med trawleren min. 

På de litt større utgavene fra alle 3 merkene får man også flybridge om man ønsker. Noen av modellen kan også lages med aksling og v-gir. Noen av de større fås med IPS.  

 

Mange fordeler med slike båter fremfor de tradisjonelle løsningene. Jeg er ikke fremmed for å eie noe slikt i fremtiden, men da må Hamar ringe først.  

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Helt enig, SAP. Disse tingene du nevner gjør de til ypperlige vestlandsbåter. Gikk grundig gjennom en Sargo på årets båtmesse på Lillestrøm og ble imponert.

 

God tur!

 

Akkurat flybridgen kan jeg styre meg for på disse båtene, men walkaround er konge.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

hadde håpet på flatere hav i morgen. Østavind i syd som drar seg opp langs Lindesnes og lista.  Tror det er greit etter Hidra og oppover rom vi går langt inne.  Blir nok merkbart fra Kr s og videre så blir nok og hoppe inn ved ny Hellesund å gå skjernøyleia - Hille - Spangereid - leia fra Korshavn. 

 

Hva tror dere? 

 

 

IMG_3887.PNG

IMG_3888.PNG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Blir ikke drømme forhold.  14 ms fra øst kjenner du.. ser og den dreier sør øst lenger nord. Så du får det jo bakfra.  Men det er jo ikke det verste da. Men med høy fart blir det nok noe stamping.  Lavere fart..bedre.. ? men dette vet du jo.. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Har hentet båten og lagt den ved siden av Karma. Førsteinntrykket var som forventet; ...skikkelig kruttønne :yesnod:

 

Skal en tur hjem og pakke nå.  Etterpå blir det å tanke opp. Fort gjort da dieselpumpa er rett bak og slangen rekker frem til båtplassen.  

 

Får lese meg opp på vær og trykke litt mer på plotter etc. Mye greier på denne båten.  Trimassist på drevene avhengig av fart, autotrimplan, autopilot, integrerte motordata osv. Båten er helt ny, så alt er ikke endelig satt opp.

Jeg er ikke bestevenn med Garmin.  Prøvde å få nord-opp på det ene av to spiltvisning-kart, men valget påvirker begge visningene.  Mener jeg har fått til dette før...

 

 

IMG_9419.JPG

IMG_9422.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Kan jo bli en spenstig tråd denne turen med den båten og den vinden da blir en litt spent på hva båtesten sier på veien så det kan bli en god båtattest dette..
Flott båt og er den omtrent som Targaen jeg var med deg i så blir det en morsom tur kansje litt slitsomt i lengden men skikkelig god båt i sjøen

 

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Ble litt sent i kveld.  

Var og hjalp en kompis med ødelagt EVC girspak.  Han hadde hatt ut og smørt opp spakene og ødelagt armen til en microbryter som senser nøytralpossisjonen.  Og da nekter systemet og spille.  Pelte spaken i atomer og fikk rettet ut og satt på armen til microbryteren og remontert spaken.  Funker fint nå.  

 

Skal snart køye nå. Trenger noen timer på øyet.  Har fått tanket opp båten og installert meg sånn noenlunde. Skulle gjerne hatt litt ler tid på å sette opp plotter med ønskede visninger og asisistenstystene til VP for trim etc, men vi får ta det underveis.  

 

Jeg kompis som sover i sin egen båt på nabobrygga har satt klokka på tidlig, så vi fyker avgårde om noen timer.  

 

Setter pris på oppdateringer om vær og bølgevarlsel nedover fra yr, Barentswatch og DMI på Sørlandet.  

Nå er det snart Natta :sleep:

 

 

 

 

IMG_3909.JPG

IMG_3910.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...