Jump to content

Hummersesongen 2015


Komodo

Recommended Posts

 Vel, jeg fisket den første sesongen min (mine sesonger er oktober) med diverse agn i Biltema-teiner og svarte Europris-teiner, og jeg fikk én hummer pluss en del krabber. I fjor gikk jeg så opp til OK Marines nest tyngste teiner og fikk vel 15 pluss kanskje 4-5 rognhummer på hovedsakelig sure laksehoder, og omtrent like mange krabber som året før. I år har jeg kjøpt fire av de tyngste også, så jeg fisker med ti teiner. Oppe i åtte hummer til nå, men da var det en uke der jeg ikke trakk på grunn av dårlig vær og fordi jeg var bortreist. Nå bruker jeg hovedsakelig sur makrell (et forsøk med fersk makrell førte til nesten 50 krabber, så det ble raskt droppet...). Problemet med billigteinene er at de er så lette at de ikke ligger helt stille på bunnen. Etter det jeg har hørt fra yrkesfiskerne, er er ikke krabber redde for å krype inn i teiner som beveger seg, men det er hummeren. Det kan jo også resultatene mine tydet på, siden det var omtrent like mye krabber, men mye færre hummer med de billige teinene.

 

Komodo, her er fluktveien. Noe er festet med strips, men hjørnene er bundet fast. Er det kanskje bare å klippe plasten og la hjørnene være igjen, så jeg ikke rører noen knuter, og så sette kombinasjonsfluktveien istedenfor? For meg ser det ut som om yrkesfiskeren jeg kjøpte teina av, har satt den inn selv. Enig?

 

bilde

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De røde teinene til Biltema har spinkel tråd i nettet, og er produsert av lakkert kamjern. Allerede etter bare 10 dager i sjøen viste de tydelige tegn til rustangrep. Helt åpenbart ikke noe å satse på for yrkesfiskere. Men for hobbyfiskere er det veldig praktisk at de er sammenleggbare.

 

Ser i flere innlegg at det blir ymtet frampå om at disse teinene ikke fisker like bra som "vanlige"  teiner. Da  er det vel noen som har en oppfatning om hvorfor de ikke fisker like bra også ?

 

Og hvorfor er synketauet fra BT ubrukelig ? Jeg la merke til at det  kreves noe mer avansert enn en kjerringknute for å feste det, for det er veldig glatt og relativt stivt. Hvis det er dette som gjør det ubrukelig, så mener jeg tvert imot det er en fordel - da fester det seg ikke så lett til steiner og andre ting på bunnen. Et lite forbehold - kjøpte mitt tau på Jula, men jeg mener det er nøyaktig samme tauet som BT fører som "teinetau".

At teinen ruster er det minste problemet. Som du nevner selv så er nota av elendig kvalitet. Jeg har selv brukt disse over flere sesonger, og opplevde nesten hver gang jeg trakk teinene at kalvene hadde løsnet eller at det var hull som måtte bøtes. Ellers mistenker jeg at hummeren lett finner veien ut igjen av disse teinene.

 

Jeg gikk etterhvert lei av dette og gikk til innkjøp av to skotteteiner for noen år siden. Første trekket med disse teinene ga en fangst på tre lovlige hummere i den ene og ingen hummere i den andre. Til sammenligning fikk jeg tre lovlige hummer hummere året før med ca fem røde BT teiner over noen uker i samme område. Det endte med ca 15 lovlige det året.

 

Angående tauet slik du beskriver det, så er det meget mulig at tauet jeg hadde var befengt med produksjonsfeil eller noe.

Det var ikke stivt eller hardt, det var knapt slått i det hele tatt. Var ikke mulig å få noe fornuftig spleis på det heller, ellers virket det veldig lett. 

Link to post
Share on other sites

Angående de oransje teinene fra biltema. Kjøpte i sommer ei bare for og prøve, men etter ett par dragninger hadde krabben fått fulstendig overtak, hadde klippet fult av hull. Så den teina ble bare noen dager gammel... Ekte mannshit

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

I går så tala eg med ein hyggeleg fiskar eg kjenner. Han har stor fiskebåt, for pelagisk fiskeri, men har òg ein sjark til heimefiske.

Han er i slutten av sekstiåra, og ein erfaren fiskar.

Med 25 teiner som han halte totalt seks gonger fekk han 70 hummar før han avsluta hummarfisket for sesongen.

 

Sjølv fekk eg to humrar med sju teiner på fem hal.

 

 

Ask

Redigert av Ask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På fredag skal jeg være med ut å trekke teiner igjen. Gleder meg!

 

Han jeg skal bli med, skal gå over til kun tunge teiner, de tyngste han får tak i, fordi det da er vanskeligere for tyvradder uten teinehaler å få de opp. -vil at de skal være så tunge at det skal være et skikkelig slit med håndmakt...

Link to post
Share on other sites

Her er forresten nettugaven av artikkelen om den store hummeren:

 

http://www.demokraten.no/nyheter/sjekk-den-kongehummeren-1.1460510

 

Det er allerede en kommentar der:

 

 

jaggu bra dere skriver at dere er 3 stk i båten alltid 20 - 25 tener ute, kan vel hende d vanker bøter nå da , når regelene er 10 tener pr mann pr båt . kan dere ikke følge regler som andre eller kan dere ikke reglene ???????????????????

Link to post
Share on other sites

Og her er en artikkel fra i går om de samme karene:

 

http://www.demokraten.no/nyheter/jakten-pa-den-sorte-kardinalen-1.1462847?utm_source=cxense&utm_medium=web&utm_campaign=artikkelhoyre

 

Det står ikke noe der heller om at båten er registrert for yrkesfiske i Norge. Det står at den en gang var en svenskregistrert fiskesjark.

 

 

Spente øyne hvilte mot havoverflaten idet dagens første teine ble heist opp fra bunnen med hjelp av kraftblokken, og selv om fangsten uteble i det som skulle bli ett av mange trekk denne dagen - så var humøret absolutt på topp.

 

Det står ikke hvor mange trekk heller, men man kan jo lure....

Link to post
Share on other sites

Mulig krabbene på dine kanter har et annet lynne. Fisket massevis av krabber den korte perioden jeg hadde teinene ute, i tillegg til de to hummerne, men null hull i teinene. Er du sikker på at hullene ble klippet opp av skalldyrene ?

Ganske sikker på det ja, måtte bøte annenhver gang ca jeg drog, tror jeg brukte den i ei uke...

Og teina var i ett sett med flere andre teiner

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Svakt, jeg har ikke engang fått svar på mailen jeg sendte til den journalisten i avisa. Kanskje noen vil sende en mail til fiskeritilsynet/politiet/kystvakten om denne saken? :giggle: Underlig nok ser jeg ikke kommentaren til artikkelen lenger, men det er kanskje fordi det er sent på kvelden og de bare har synlnige kommentarfelt når det er noen som kan moderere?

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eh...kildevern når man spør om en artikkel der alle er oppført med fullt navn? :lol:

 

Fint at det er flere her som er gamle nok til å huske Hardy-guttene! Jeg gidder ikke, men jeg håper jo at lensmannen på Hvaler har vært i kontakt med fyren for en liten regning hvis han ikke har registrering som yrkesfisker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...