Jump to content

Hummersesongen 2015


Komodo

Recommended Posts

Jeg drev mye med hummer fiske for noen å siden (tiden strekker ikke til lenger ) . De første årene hadde vi store problemer med at folk dro de og tømte de før oss flere ble også stjålet. Jeg kjenner en lokal fisker ganske godt og fikk lov til å bruke fiskenummeret hans på teinene, etter det fikk teinene stå i fred. Det virker som om at når folk ser at teinene er merket med privat navn er de allemanns eie

Link to post
Share on other sites

Advarsel for Vestfoldkysten: Algeoppblomstring som dreper hummer i samleteiner på grundt vann. I min teine var det kun en hummer som hadde sluppet en klo, så jeg var heldig, naboen hadde 2 døde og i Knarberg båthavn var det vel omtrent halvparten dødt hos de fleste. Så har du hummer gående i samleteine i Tønsberg-skjergården så enten flytt den til dypt vann, eller kok de i dag!

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset Milisivert! Tror nok det er aktuelt her i Østfold også. Har hørt at mange har mistet hummer i teinene sine de siste dagene. Dette hører man jo om hvert år, allikevel fortsetter folk å ha samleteina på den samme plassen... Det med at de slipper klørne, er det et signal om vannkvaliteten? I dag hadde to av hummerene i samleteina mi sluppet ei klo. Tok ut to store og la dem i ei annen teine for å fordele litt. Ellers har jeg vært å trekt teiner i dag. Mer sjø utpå enn jeg hadde trodd. Trenden i dag var mye stor rognhummer (sju eller åtte), og mindre størrelse på de jeg kunne beholde. Kun et par store. I ei av teinene var det en stor frisk og rask rognhummer, og en stor blå som hadde slept begge klørne. Litt trist syn. Rognhummeren kastet jeg selvsagt uti, men den andre gikk i sanketeina. Føler meg litt sånn halveis usikker på om den vil klare seg. Til uka begynner jeg å ta opp teinene mine. Har egentlig nok hummer, og som Fjordgrynt sier beslaglegger dette i overkant mye tid. Men moro er det jo :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har fått 16 hummere , hvorav ni med rogn. Den største rognhummeren målte 35 cm! Det må være spesielt mye rognhummer i år? :nonod:

 

Men har ikke mistet noen teiner og har ikke vært utsatt for ulovlig teinetrekk. :yesnod:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Sør-Varanger kommune, faktisk. :yesnod: Men i morgen tidlig skal det være tilbake til hummertrekking på Sørlandet.

 

For øvrig er det da en logisk brist i å ha strenge kvoter (10 krabber i året på privatpersoner) på en svartelistet art! Et typisk tilfelle av at pengene og pressgruppene rår grunnen i politikken... Men det virker ikke som om lokalbefolkningen tar reglene like alvorlig som vi sørpå tar reglene for hummer.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang agn så har jeg prøvd meg fram en plass jeg vet det er en rogn hummer. 

 

i en teine som var satt ut så stappet jeg den full av fersk makrell.  1,2 og 3 dag var det bare krabbe. mens den fjerde dagen så kom hummeren inn. slapp ut hummeren igjen og satte teina ut på samme plass. neste dag var hummeren på plass igjen. ingen krabber. det samme skjedde 6 dag. 

Fylte ikke på nytt agn mellom trekkene. 

 

skal prøve pellets etter hummeren og se om det virker. 

 

grise flesk fungerer også. 

samt billig typen av sursild. 

Link to post
Share on other sites

Ikke lov å trekke teiner i dag, men jeg fikk laget meg en ny hummermåler i teak, den gamle hadde forsvunnet

 

bilde

 

 

Den er kalibrert på 250mm innvendig, så det er bare å plassere hummeren inni. Den fungerer omtrent som en lektekatt (for de som har lagt tak), så jeg døpte den til hummerkatt :smiley:  Endestykkene er 50mm, så jeg får en ide om de store er 30 eller 35 cm eller et sted derimellom.

 

 

Vi fattige bondeknøler som ikke har råd til å kjøpe skikkelig teinehaler må hale opp teinene for hånd. Da hjelper det å ha noe å dra over. Jeg har laget meg et stort aluminiumshjul som jeg drar tauet over som ei trinse. Det underletter utrolig, men problemet er at tauet sporer av når det står skrått pga strøm og vind. Så i dag har jeg laget meg ei styretrinse til dette hjulet. Litt pussing og fiks gjenstår, samt montering mot det gamle hjulet.

 

bilde

 

Hele greia er egentlig bare under utprøving. På den nye jolla (se egen tråd) skal jeg nok ha meg en form for haler :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at jeg må skjerpe meg. Hummermåleren min er i plast. Den fikk jeg da jeg kjøpte teiner på Stokken.

 

Med 17 teiner å trekke (for du hjelper vel kona med å trekke hennes også?) burde du få deg en teinehaler, selv om den rullegreia var ganske smart.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at jeg må skjerpe meg. Hummermåleren min er i plast. Den fikk jeg da jeg kjøpte teiner på Stokken.

 

Hva er det du sier Nils, har du hummerkatt av plast :lipseal:  Jeg har sett disse forferdelige måleredskapene som ligger nede i butikken der ja, men jeg trodde vel aldri at du hadde en slik :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hva er det du sier Nils, har du hummerkatt av plast :lipseal:  Jeg har sett disse forferdelige måleredskapene som ligger nede i butikken der ja, men jeg trodde vel aldri at du hadde en slik :giggle:

Den fulgte liksom med av seg selv en gang. Skal skjerpe meg. :blush:

Men ellers har jeg målestav for fisk i teak.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Fine hjelpemidler det der ! Jeg laget meg en målestav i gran, da la jeg inn et 11 cm krabbespor også, på motsatt side....................

 

Det er vel ikke minstemål på krabbe for fritidsfiskere ???

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...