Jump to content

Noen som har fått testet 4G fra ICE i båten?

Lars H.

Recommended Posts

As per the manual.

Antenner

Routeren har både interne og eksterne antenner. De interne antenner anvendes til frekvensbånd over 450 MHz (800, 1800, 2600) og de eksterne antenner til 450 MHz. Under batterilågen er der en switch, som bestemmer, om routeren skal tilføje de høje frekvensbånd til de eksterne antenner (O-ANT = eksterne, C-ANT = interne).  I Danmark og Sverige understøtter netværket kun 450 MHz, og derfor skal O-ANT indstillingen altid benyttes (vil også virke i Norge). C-ANT er kun relevant for Norske kunder.

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Noe som ikke virker på den nye ruteren er fast IP som jeg betaler for, virket på den forrige ruteren.

Ved å slå av brannmuren på ruteren får jeg aksess, men ikke med brannmuren aktivert.

ICE vil heller ikke gi support på dette enda jeg kjøper fast IP i abonnementet hos dem. Har ringt stort sett hver dag de diste ukene, men ingen hjelp å få.

Men å betale for tjenesten må jeg.

Noe som ikke virker på den nye ruteren er fast IP som jeg betaler for, virket på den forrige ruteren.

Ved å slå av brannmuren på ruteren får jeg aksess, men ikke med brannmuren aktivert.

ICE vil heller ikke gi support på dette enda jeg kjøper fast IP i abonnementet hos dem. Har ringt stort sett hver dag de diste ukene, men ingen hjelp å få.

Men å betale for tjenesten må jeg.

De neste gangene du ringer får du antyde at du tar kontakt med Forbrukerombudet fordi du betaler for en tjeneste ICE ikke kan levere. Kanskje det hjelper...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Gjorde en henvendelse til ICE Norge vedrørende eksterne antenner. Her er svaret

Hei, og takk for din henvendelse.
Under finner du informasjon om de forskjellige antennene vi har i dag:

-Poynting A0275 Båtantenne

4G Båtantenne
Priser
 Antenne m/ 3m kabel -  kr.1549,- ink. mva.
 Antenne m/ 5m kabel - kr. 1599,- ink. mva.
 Antenne m/ 8m kabel - kr. 1649,- ink. mva.
 Antenne m/ 10m kabel - kr. 1699,- ink. mva.

Produkt spesifikasjoner
 Elektriske
 Frekvens / Gain:
 Gain - @452 – 468 MHz - 2.5 dBi
 Gain - @790 – 862 MHz - 5 dBi
 Gain - @1710 – 2170 MHz - 5 dBi
 VSWR - < 3.0:1
 Max input power - 10 W
 Impedans - 50 Ohm
 Polarisering - vertical
 Kontakttype - N-Type (hun)

Mekaniske
 Dimensjoner - 485 mm x 75 mm x 75 mm
 Vekt - 750 g

Miljømessige
 Vindhastigheter - Opptil 160 km/h
 Temperatur - -40°C to +70°C
 Vanntetthet (IP klassifisering) - IP65 (NEMA 4X)
 Relativ luftfuktighet - 100% at 30°C

Produkt informasjon
 Robust og kraftig rundstråleantenne for 452-468 MHz, 790-862 MHz og 1710-1880 MHz. Antennen er av god kvalitet som tåler å stå utendørs. Den er enkel å montere siden den er en rundstråleantenne og har ikke behov for å peke direkte mot basestasjonen. Likevel er det en fordel å få plassert antennen så høyt som mulig. Den aller beste effekten får man ved å montere antennen på mastrør på taket. Antennen kan også veggmonteres (på hus / hytte), men tenk på at det er viktig få så fri sikt som mulig mot basestasjonen. Jo høyere frekvenser basestasjonen benytter, desto mer stoppes signalene av skog, husvegger og lignende. Antennen passer utmerket for bruk i båt da den er vanntett og det elektriske er beskyttet mot saltvann.

-Easy-Fit Glassantenne

Pris - 399,-

Teknisk spesifikasjoner:
 Størrelse - 217 x 19 x 6.5 mm
 Frekvensområde - 450 - 470, 800 - 960, 1710 - 1880 MHz
 Maksimal gain - 2dBi
 Antennekabel - 3m. RG174 koaksial kabel.
 Antennekontakt - SMA han
 Polarisering - Vertikal
 Antennetype - Rundstråleantenne (omni directional)
 VSWR - <2.5: 1
 Impedans - 50 Ω
 Maksimal strømstyrke - 10 Watt

Bruksområde:
 Dette er den nye bilantennen til ice.net og erstatter magnetfotantennene som ble solgt tidligere. Fordelene med denne antennen er at den er enkel å montere og den har en lav profil, kun 6,5 mm høy. Man kan også bruke to antenner samtidig og få en MiMo effekt.

Montering:
 Festesiden av antennen er dekket med lim, man fester den siden mot glasset. Antennen festes på inne i bilen.

-4G Panelantenne
Pris - 1599,-

Tekniske spesifikasjoner
 Størrelse - 255 x 250 x 80 mm
 Vekt - 1550 g.
 Frekvensområde - 450 - 470, 830 - 960, 1710 - 1880 MHz
 Maksimal gain 450 MHz - 6,5 dBi
 Maksimal gain 800 MHz - 8dBi
 Maksimal gain 1800 MHz - 8 dBi
 Antennekabel - 2x 5m. HDF 195 kabel.
 Antennekontakt - 2x SMA han
 Polarisering - Vertikal / Horisontal
 VSWR - ≤2.5: 1
 Impedans - 50 Ω
 Maksimal strømstyrke - 10 Watt
 Signaltap i kabel - 0.35 dB/m ved 900 MHz. 0.53 dB/m ved 2000 MHz.

Produktark - POYNTING XPOL-A0016 Produktark.pdf

Bruksområde.
 Anbefales ved bruk på en fast plass og hvis det er langt til nærmeste sender (over 3 km). Antennen kan også brukes til å bedre forhold mot en spesifikk mast fremfor andre master i nærområdet.

Montering.
 Panelantennen bør monteres direkte mot sterkeste mast. Kunden kan bruke dekningskart og signalsjekkguide for å finne retning og beste plassering av antennen. Panelantennen kan, som følge av innebygd skjerming, monteres på egen stang eller over takhøyde. Det gjør at man ikke er avhengig av hus eller hyttevegg som skjerming.

Denne antennen kan kun monteres vertikalt.

Ha en fortsatt fin dag.

Med Vennlig Hilsen
Karoline Bredesen
ICE Kundeservice

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det var virkelig litt av info du fikk REM, hvorfor kan de ikke legge ut slik info på hjemmesidene sine?

Ellers var jo det BMF også skrev noe å gruble på.

Kanskje en skal bruke vinteren til å få mer klarhet i antenneproblematikken?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har litt blandet erfaring med min nye ICE 4G router, den var treg, og etter hvert slukket alle indikatorlampene. Kontaktet ICE og ba om ny router, men det drøyde og rakk. Det tok vel om lag 4-5 uker før ny ruter ankom i dag. Denne ser ut til å fungere greit. Litt nettere utgave med noe kortere antenner. Det fulgte for øvrig med to TNC-plugger for ekstern antenne. Får håpe at denne varer noe lenger enn forrige utgave.

As per the manual.

Antenner

Routeren har både interne og eksterne antenner. De interne antenner anvendes til . . . . . . . .

Har du en link til den komplette danske manualen?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har ikke fått testet i båten ennå, men hjemme viser ruteren fullt med gule streker, så jeg har god dekning på 450 MHz. Det blir vel forsøk i DK etter hvert. Båtliv er det ikke før etter påske igjen, og her hjemme bruker vi fiberbredbånd for data og TV.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

As per the manual.

Antenner

Routeren har både interne og eksterne antenner. De interne antenner anvendes til frekvensbånd over 450 MHz (800, 1800, 2600) og de eksterne antenner til 450 MHz. Under batterilågen er der en switch, som bestemmer, om routeren skal tilføje de høje frekvensbånd til de eksterne antenner (O-ANT = eksterne, C-ANT = interne).  I Danmark og Sverige understøtter netværket kun 450 MHz, og derfor skal O-ANT indstillingen altid benyttes (vil også virke i Norge). C-ANT er kun relevant for Norske kunder.

Jeg ble litt nysgjerrig på dette med antennene, så jeg fant frem en av antennene fra den gamle R90 routeren som ser dønn like ut som de på G4 routeren. Så pellet jeg den antennen fra hverandre

bilde

Og da er det ingen tvil, dette er en antenne kun for 450MHz. At antennene på G4 routeren som ser dønn like ut skulle ha en annen "innmat", er vel ganske usannsynlig. Dermed befinner nok

antennene for 800, 1800 og 2600MHz (pluss WiFi antennen for 2,4GHz) seg inne i selve boksen som net1.dk sier.

Disse antennepiskene er greie 1/4 bølge antenner. Dette stemmer med lengden på det innvendige røret. Bølgelengden ? ved 450MHz er 300/450 = 0,667m.  En kvartbølge blir da ?/4 = 0,667/4 = 0,167m,

eller med en formfaktor på 0,9   16,7cm × 0,9 = 15cm. Spolen som er koblet til innerlederen av kabelen, er vel der for å slippe en ca.15cm lang pisk med resultat at hele antennen skulle bli rundt 30cm.

Lars H.

Hvor lange er antenne dine? Rundt 20cm tilsier tilpasning til 450MHz, 11cm for 800MHz, 5cm for 1800MHz og 3cm for 2600MHz. Men i og med at 450MHz er hovedfrekvensen, og pga. sin lave frekvens har suvert lengre rekkevidde enn vanlige mobilfrekvenser, er nok antenne tilpasset denne frekvensen.

Dessverre går det ikke å demontere disse antennene uten å ødelegge de, så jeg avstår fra dette for antennene til den nye 4G routeren.

Svenskeantennene mine er leddet totallengde 23.3mm med mutter.

Lengde 21cm fra leddet.

Samme antener på R90 og G4 ser det ut som, Sverige har bare 450MHz

Og som   Net  1 sier om bryteren i batterirommet.

Du behöver inte ändra antenn-"switchen" i din router, den är inställd på rätt inställning från början. Om du vill använda en extern antenn behöver du bara koppla in den.

MEN.

Denna brytare ska du flytta om du vill använda en extern antenn som tar in en annan frekvens än 450 Mhz. I Norge har Ice.net fler frekvenser än 450-bandet och om du vill använda en annan frekvens så är detta det rätta sättet. 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

O

Hvor lange er antenne dine? Rundt 20cm tilsier tilpasning til 450MHz, 11cm for 800MHz, 5cm for 1800MHz og 3cm for 2600MHz. Men i og med at 450MHz er hovedfrekvensen, og pga. sin lave frekvens har suvert lengre rekkevidde enn vanlige mobilfrekvenser, er nok antenne tilpasset denne frekvensen.

Dessverre går det ikke å demontere disse antennene uten å ødelegge de, så jeg avstår fra dette for antennene til den nye 4G routeren.

Jeg målte antennelengden til å være 11 cm. Den er vel da optimalisert for mottak på 800MZ, og det er det båndet jeg får inn her jeg bor.

For å si det generelt: For (godt) mottak må antennelengden være tilpasset frekvensen det skal kommuniseres på.

Har en ekstra sterkt signal, kan det funke på et vis selv med feil antenne. Et eksempel er her hjemme. Der har jeg en 800MHz basestasjon 600m unna, og en 450MHz stasjon 5km unna. Med venderen i batterirommet slått over til Ekstern og den innebyggede antennen altså frakoblet, får jeg likevel kontakt med basestasjonen 600m unna. Men signalet er svakt, -110dB mot -86dB med venderen i den andre stillingen og da altså med bruk av den innebyggede antennen for 800MHz. Hvordan antennene på W1 roteren er konstruert og tilpasset de forskjellige frekvensene, har jeg ikke funnet noe ut av. På A1 routeren har jeg fått klargjort fra ICE at de to utvendige antennene er for 450MHz og antennene for 800, 1800 og 2600MHz er inne i boksen.

Nå driver jeg og tester litt med selvbyggede eksterne antenner av type Slim Jim og J Pole. Mer om dette senere i dag.

Jeg skal også si noe om hvorfor det er to utvendige antenner på boksene, men det har noe med MIMO (multiple input, multiple output) å gjøre.

Noen som fremdeles henger med og er interessert? Jeg var i hvert fall spent på hvordan routeren håndterer eksterne antenner for 800MHz. Jeg kunne jo kjøpt den multibåndantennen som ICE selger, men den koster jo en del for i første omgang litt testing. Holund har også en antenne for 800, 1800 og 2600MHz til halve prisen av den fra ICE. Så jeg laget meg derfor to enkle antenner for 800MHz. Disse antennene kan lages av vanlig "gammeldags" 300ohms kabel, eller af aluminiumsrør. Men da dette er små korte antenner på ca.25cm, gikk jeg for flatkabel til testen.

bilde

Disse antennene kalles Slim Jim og J Pole. Mer om antennene og byggebeskrivelse finnes på http://m0ukd.com/calculators/slim-jim-and-j-pole-calculator/

Først målte jeg med de originale antennene og venderen mot innebyggede antenner. Da fikk jeg 4 streker på boksen, signalstyrke -86dB, kvalitet -9dB og signal til støy 22dB. Dette er etter en tabell: "Ekselent"

Neste måling ble foretatt, fremdeles uten selvlagete antenner, men med bryteren slått over slik at de interne antennene skulle være frakoblet. Da skulle jeg ikke fått inn noe på 800MHz, men jeg har knallsterkt

signal her med basestasjonen 600m, så noe fikk jeg inn. Faktisk fikk jeg 3 streker, men signalet var nede i -110dB, kvalitet -9dB og S/N 14dB

Så var det å erstatte den ene utvendige antennen (den som er merket for dette) og koble til Slim Jim antennen. Jeg brukte kun en kort 75cm antennekabel, så forholdene for mottak burde være like, bryteren som i testen ovenfor, ekstern

Da fikk jeg omtrent identiske resultater som med antennene inne i boksen, 4 streker, signalstyrke -86dB, kvalitet -8dB og S/N 20dB. Resultatene med J Pole ble omtrent identiske.

Og hva trekker jeg ut av dette? Jo, det fungerer utmerket med ekstern antenne for 800MHz. Og at slike små hjemmelagede fungerte, var jo artig. Er en litt gjerrig går det jo fint å pakke flatkabelen inn i et

plastrør og lage en sokkel for montering høyt oppe på båten. Men bør vinne et nytt sted for testing der det er svakt signal for 800MHz. Da kan jeg teste om ekstern 800MHz antenne gir forbedring med lengre

kabel slik at de kan løftes noen meter høyere opp enn boksen. Da kanskje jeg skal koble til to av disse antennene på hver sin kontakt på boksen.

Hvorfor det siste? Jo, av samme grunn som at ICE har montert to antenner på boksen. Da kan en nemlig dra nytte av MIMO (multiple input-multiple output) prinsippet. Signalet fra senderen kan nemlig ta litt

forskjellig vei, komme frem ut av fase eller litt forsinket. Da tar antenne nummer to imot dette andre signalet og bruker det sammen med signalet fra hovedantennen for å forbedre signalstyrke/kvalitet og hastighet.. ICE anbefaler faktisk at dersom en skal kjøpe ekstern antenne fra dem, burde en kjøpe to stykk og montere de minst 50cm fra hverandre.

Vel dette får være nok for nå. Jeg har forresten bestilt en dobbelantenne med to utganger, W435 fra dx.com som anbefales av Huawei til US$19,48. Kommer tilbake til den når den er i hus.

Lars H.

En ny vinkel på "sirkus Ice". Oppdaget at den nye ruteren ødelegger for TV dekoderen i båten, ( Riks TV ). Umulig å se TV når ruteren er i gang.

En annen ting er at jeg etter en stund blir kastet ut fra ruteren. ( iPad ). Jeg har sjekket rundt i menyene men ikke funnet noe lease time innstillinger....

At du kastes ut fra routeren, kan jeg ikke forklare. Jeg har ingen hverken padder eller podder å teste med. Jeg blir aldri kastet ut når jeg bruker PC koblet til routeren.

Men at LTE bredbånd på 800MHz kan forstyrre TV-mottak er et kjent problem. Alle nye TV-antenner fra feks. Glomex har et innebygget filter for å stenge ute dette frekvensområdet. Har ikke din antenne/dekoder/TV slikt filter, kan det kjøpes. Glomex har slike filtre som bla. Seatronic selger.

Her hjemme har jeg et annet problem med TV og ICE. Når routeren bruker 450MHz, støyer det infernalsk inn på en FM reiseradio når den er nærmere enn 1 meter fra routeren. Slik var det ikke med det gamle 450MHz systemet. Så dette er tydeligvis datastøy som jeg ikke vet hvordan kan unngåes. Jeg har hørt at andre har det samme problemet. Min løsning var å flytte radioen en meter lenger unna.

Lars H.

En annen ting er at jeg etter en stund blir kastet ut fra ruteren. ( iPad ). Jeg har sjekket rundt i menyene men ikke funnet noe lease time innstillinger....

Samme problem på min Ipad, Flid. Her er løsningen iflge Ice:

Takk for din henvendelse.

For å løse problemet at din iPad blir kastet du av jdet trådløsenettverket, må du bytte WiFi kanal.

Her følger en oppskrift på hvordan du bytter kanal på det trådløse nettverket til ditt 4G Wi-fi modem.

1. Åpne Internet Explorer. Andre nettlesere kan også virke, men enkelte opplever problemer med Google Chrome.

2.Skriv 192.168.0.1 i adressefeltet og trykk Enter. (Viktig at det ikke står www foran)

3.Skriv inn brukernavn, admin og passord, admin i feltene for dette.

(Dersom du får opp en boks hvor du blir bedt om å endre passord, så er dette kun passordet for å logge inn på routeren og ikke ett passord for sikring av det trådløse nettverket)

4. Klikk på Settings

5. Klikk på WIFI settings

6. Finn Frequency (Channel) og velg en ny kanal i rullgardinmenyen (5 eller 10 fungerer ofte godt)

7. Trykk på Apply

Føyd til.

Nå er jeg dritlei hele ICE og 4G. Ikke annet enn problemer fra dag en. Nevner i stikkordsform; Pin-kode, ekstern antenne, manglende dekning, ustabil Wifi, urimelig laang responstid på mail og manglende kompetanse/oversikt hos kundeservice.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...