Jump to content

Noen som har fått testet 4G fra ICE i båten?


Lars H.

Recommended Posts

For de som vurderer det ene eller det andre: i svenske gjestehavner finnes ofte pay-as-you-go WiFi-tilgang levert av Telia/Homerun. Jeg la tilfeldigvis merke til at 4G-routeren fra Telia har en automatisk funksjon som "WiFi extender", prekonfigurert for å koble seg til Homerun-nettverkene. Ettersom jeg ikke fant informasjon om slik bruk ville spise av datakvoten eller være helt gratis, sendte jeg en henv. til Telia om dette.  Svaret derfra var kort og godt: "Homerun er kostnadsfritt med Mobilt Bredbånd og Smart-abonnementer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Latvia og Litauen". Dette virker lovende - bare synd at Telia ikke markedsfører dette bedre.

 

(Ellers, som ventet: ICE.net på påskefjellet var en traumatiserende opplevelse frem til rundt kl. 03 hver natt. Da tok tydeligvis "alle de andre" kvelden, og det ble litt ledig kapasitet til oss natteravner).

Redigert av torkelmj (see edit history)

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk høre fra en kollega at ICE fremdeles hadde de "gamle" kapasitetsproblemene der han hadde vært på påskefjellet i år, selv med ny 4G-teknologi. Overgangen til 4G-teknologi har visst ikke løst alle deres problemer...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Godt signal, men elendig kapasitet på ICE til nødvendig bruk for yr & vær-radar  på fjellet mellom Hemsedal og Hallingdal på dagtid. Funket til å se på e-posten rundt 07 om morgenen.

 

På den annen side kan man heller ikke bygge ut veikapasiteten bare for å ta unna påskekøer en gang i året. I motsetning til veier kan man vel ha flyttbart utstyr som kan plaseres der man vet det blir mer trafikk. Det settes vel opp ekstra kapasitet ved store konserter osv ?

 

p. 

Link to post
Share on other sites

....... og Sverige understøtter netværket kun 450 MHz, og derfor skal O-ANT indstillingen altid benyttes (vil også virke i Norge). C-ANT er kun relevant for Norske kunder.

Hei.

 

Da får jeg komme med min erfaring så langt. ...................

 

For å optimalisere mottak på 450MHz (som har lengst rekkevidde) har jeg fått best resultat med en ca. 1,2m lang 5dBi ekstern antenne plassert i venstre tilkobling sett forfra og som er merket 'External Antenna'. Da har jeg beholdt den ene medfølgende antennen tilkoblet i den andre antennnekontakten. For dette oppsettet blir det best med bryteren i stilling 'Ekstern'.

 

Lars H.

 

ser ut som dette er helt rett......

 

sitter i Kungelv (20 min nord Gbg)

 

fann fram min gamle NMT-antenn ca 1,2m (450MHz) litt koax og ett par plugger og lodding.....

 

gikk fra 2-3 strekk til stabil 4 på Ice-routern

 

( det som er litt kult her, prøvde o selge denne antennen på vår første BP-treff vi hadde i Horten for 14 år siden(25 kr!!!)...uten resultat.... 

 

kan bare si i dag er den ikke lenger til salg, kommer monteres tilbake på dagens Gunga Din  :lol: )

 

takk BMF og LarsH

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Spurte ICE om faktisk forbruk stemte. De kunne ikke svare på det. Så på Netflix på laveste oppløsning i en time og 20 minutt i båten forleden dag, brukte 6 GB på det. Skulle vært 0,3 GB/time på den oppløsningen, altså under 1 GB. Med andre ord rundlurt. ICE har null kontroll på ned og opplasting. Frister nå etter mange år med ICE, å skifte til Telia.

 

Hmmm... jeg var på nippet til å bestille ICE i dag, men når jeg leser om all fikling med antenner - forskjellige frekvenser og tullball ble jeg betenkt.

Jeg har fri luftlinje mot en antenne på nesodden om det er høyvann her i havna og ville sikkert fått grei fart der det teller mest, men når flere opplever at de ikke har kontroll på datamengden er det bare å glemme.

 

Jeg har til nå hatt et mobilabbonement med fri tale/sms/mm + 100Gb data pr mnd fra Banzai. Det abbonementet er de hindret av Telia til å videreføre etter i morgen... (1t og 55 minutter til i morgen i skrivende stund) Min erfaring derfra er at det er stålkontroll på dataforbruket og jeg klarer å beregne det slik at jeg skjelden har mer enn noen 100Mgb igjen når måneden er slutt.

 

Jeg må nå over på Mobilt bredbånd med 100Gb på 4G-router (som jeg har hatt det siste året med datasim på samme abbonnementet fra Banzai) + et telefonabbonnement hvor jeg ikke trenger mer enn 1Gb.

 

Med halv pris første halvår fra ICE, ville det vært billigst, men om de ikke har  kontroll på dataforbruket, har jeg på ingen måte tenkt å binde meg til 12Mndr.

Da tar jeg heller 100Gb fra Banzai til 549,- uten binding og hvor jeg kan velge datamengde selv fra mnd til mnd. (det går betydelig mindre data i seilsesongen)

Jeg har nå over et års erfaring med Banzai og selv i sommer i Blindleia hvor vi hadde 4 mobiler, 2 nettbrett og en PC påkoblet samtidig var det ingen som mistet nett.

På det året (egentlig er det 15 mndr) har jeg vært nødt til å restarte 4G-routeren én gang.

 

RSL

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Til dere som bor i borettslag tilknyttet et boligbyggelag, vet dere at dere kan få 10% rabatt på ICE-abonnementet? Jeg oppdaget dette nettopp, og etter 5 min på ICE sin FB chat var prisen for mitt alltid abonnement med 15GB endret fra 299,- til 269,- kroner som medlem i Bori.  Husk å oppgi medlemsnummer i borettslag og kundenummer hos ICE. 30 kroner måneden er ikke mye (10%), men det blir da en boks øl!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

OT: Jeg troede det var en 6 pack øl du kunne spare ! - Jeg blev klogere og bliver i Danmark :lol:

 

"Ifølge GoEuros oversikt koster en 0,33 øl på butikk i Norge i gjennomsnitt 3,45 dollar (27 kroner etter dagens kurs). På bar eller nattklubb er prisen steget 7,17 dollar (56 kroner). Den gjennomsnittlige prisen for en 0,33 øl i Norge er 5,31 dollar (42 kroner), ifølge GoEuros oversikt."

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Igår brukte jeg nettet et par timer i båten. Sjekket VG, Dagbladet, Baatplassen, Facebook osv. Med andre ord, vanlig surfing. Gikk med 780 MB på det. Kontaktet ICE igjen idag, de var enige i at det gikk mye data på vanlig surfing, og de skulle igjen prøve å finne ut av det. Begynner selv å bli mektig lei ICE nå, har vært kunde siden starten, men med null kontroll på dataforbruk samt hastighet som varierer med antall brukere tror jeg at jeg forlater det redet.

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

OT: Jeg troede det var en 6 pack øl du kunne spare ! - Jeg blev klogere og bliver i Danmark :lol:

 

"Ifølge GoEuros oversikt koster en 0,33 øl på butikk i Norge i gjennomsnitt 3,45 dollar (27 kroner etter dagens kurs). På bar eller nattklubb er prisen steget 7,17 dollar (56 kroner). Den gjennomsnittlige prisen for en 0,33 øl i Norge er 5,31 dollar (42 kroner), ifølge GoEuros oversikt."

 

Hehe... Hadde det ikke vært for språket, mine barn, familie og venner ville jeg emigrert til Danske ølpriser for lenge siden...... (Skriftelig er språket helt forståelig, men jeg sliter med å skjønne hva som blir sagt... når det er sagt, så skjønner jeg ikke en dritt av Sognemaul heller... )

 

27,- for en flaske 0,33 er nok i overkant, men på den andre side så er det vel over 10 år siden man fikk 0,4 på et utested for under 60,-.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Var nettopp ute i Vadehavet, med bare flatt terreng/grunt hav i retning Tønder, Inne på fastlandet i omtrent samme avstand (i Sterdebüll) har vi fått utmerket signal fra Tønder på 450 MHz. Ute på holmen vår fikk jeg en strek eller to med blå farge, men ingen tilkopling. Hva slags antenne burde kunne brukes? Vi har en pisk i båten, men den er for lang til å ta med i en koffert.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Procom clx 70-1/h

Tak, og nærmeste sender er Åbenrå, har jeg lige set Det passer bedre med retningen fra vores vindue ude i Vadehavet, men er et stykke længre væk. Så skal jeg google efter den antenne!

(edit) Fundet! Det er en ca 56 cm lang stiv fiberglas-stav, (men en halvbølge er da kun cirka 35 cm!) - da skal jeg kontrolmåle den vi har i vores båd. Den er måske også på den længde.

Redigert av Salt - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Landfast på en Hallig i Vadehavet :) Skibet lader vi være derhjemme!
Jeg kan jo se hos en amatørradioforhandler, og finde en lidt mindre 450MHz-antenne end den, Net1 tilbyder - og jeg er ikke abonnent hos Net1, men hos ice.net i Norge. Antennen kan ikke blive stående, det er jo et udlejeværelse. (Vores kufferter er såmænd store nok allerede  :lol: )

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Landfast på en Hallig i Vadehavet :) 

Jeg kan jo se hos en amatørradioforhandler, og finde en lidt mindre 450MHz-antenne end den, Net1 tilbyder - og jeg er ikke abonnent hos Net1, men hos ice.net i Norge. Antennen kan ikke blive stående, det er jo et udlejeværelse. 

Er det dekning der nede ! https://www.net1.dk/daekning/

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

As per the manual & post #76 - denne tråd:

 

Antenner

Routeren har både interne og eksterne antenner. De interne antenner anvendes til frekvensbånd over 450 MHz (800, 1800, 2600) og de eksterne antenner til 450 MHz. Under batterilågen er der en switch, som bestemmer, om routeren skal tilføje de høje frekvensbånd til de eksterne antenner (O-ANT = eksterne, C-ANT = interne).  I Danmark og Sverige understøtter netværket kun 450 MHz, og derfor skal O-ANT indstillingen altid benyttes (vil også virke i Norge). C-ANT er kun relevant for Norske kunder.

Var nettopp ute i Vadehavet, med bare flatt terreng/grunt hav i retning Tønder, Inne på fastlandet i omtrent samme avstand (i Sterdebüll) har vi fått utmerket signal fra Tønder på 450 MHz. Ute på holmen vår fikk jeg en strek eller to med blå farge, men ingen tilkopling. Hva slags antenne burde kunne brukes? Vi har en pisk i båten, men den er for lang til å ta med i en koffert.

 

I Sverige får jeg både 4 og 5 strek med blå eller grønn farge, men ingen kobling mot internett, mistenker att routern prøver o koble seg mot andre/konkurrerende selskap på 800, 1800 Mhz......o måler signal styrken mot disse.

 

mens med de små eller den eksterne så kobler det opp mot 450.....

 

skulle heller ikke valgt en rettningsbestemt antenn om bord, så vide jeg ikke ligger fortøyd.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...