Jump to content

Mon Bijou på langtur sommeren 2016


Tom Rør

Recommended Posts

Ja, i dette været er det bare å komme seg unna så fort som mulig. :diving:

Fruen her har skumle planer om å flykte til Sverige, og det er det flere som har. :flag_sw:

Vi tenkte å haike med Mon Bijou til Sandefjord, oss to og to hunder, en svigermor, en onkel og to tanter, fire nevøer og to nabopar! :pray:

 

Bekkjarvik fortjener et besøk!

Link to post
Share on other sites

Mine foreldre ligger med Grandezzaen i Mandal. Blåser visst godt på dagtid og regnbyger nå og da. Venter på været for å gå nordvest, skal visst bli noe østavind på onsdag, så da kusker han opp til Stavanger.

Skal følge med på AIS om dere passerer hverandre i leia en plass :)

Link to post
Share on other sites

Lurer på om det er en fin gjestehavn mellom Bekkjarvik og Skudeneshavn? Noen som har et tips der?

Du har selvsagt Haugesund, men kan også anbefale Avaldsnes. Her må det dog ankres opp, men dere kan da ta jolla inn til Avaldsnes Kirke, og får en fin gåtur inn til vikingplassen på Bukkøy. Dere kan også legge til å selve Bukkøy, der er det en fin brygge som har plass til en båt. Ingen strøm og vann..

 

Kirken: https://no.wikipedia.org/wiki/Avaldsnes_kirke

Vikinggården: http://avaldsnes.info/

 

Kartutsnitt, Karmsundet rett sør for broen over til Karmøy:

bilde

To ankerplasser til vest, kirken markert med "kross", og brygge ved Bukkøya er markert med pilen, sørøst på øya. Vikinggården, hvor noen mener Harald Hårfagre hadde kongsseter, er rett ved brygga.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Lurer på om det er en fin gjestehavn mellom Bekkjarvik og Skudeneshavn? Noen som har et tips der?

 

Hei Tom,

Her er nokre forslag:

- Fitjar ( triveleg havn med bunkring, så lenge det ikkje er nordavind )

- Sagvåg ( skjortelaus havn )

- Kulleseidkanalen ( kjempeflott gjestehavn med restaurant, kanalen er uansett ein opplevelse I seg sjølv )

- Langevåg ( ny flott gjestehavn, også ei nydeleg uthavn nordom innseglinga; Vedvika )

Redigert av Havlengt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes Røvær utenfor Haugesund er verdt et besøk. Koselig øygruppe med butikk, turområder og hotell med god mat.

Enig med siste taler, Både Espevær og Røvær er flotte plassar!

- Passer fint å ta ruta gjennom Kulleseidkanalen, deretter Espevær, så til Røvær og vidare inn til Haugesund. Trur det bør vurderast om Sletta er I godt lune.

Link to post
Share on other sites

For en tur! Har allerede begynt å planlegge selv, har et fireårsperspektiv. Må få barn og bonusbarn litt større slik at de kan reise på egenhånd og mønstre på/av underveis, samt få båt med litt mindre kalesje på. Må også langtidsplanlegge ifbm med jobb.

 

Tråden er en stor inspirasjon, den har også fått kona med på planen :thumbsup:

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Vi så bak oss på veien ut, at Bergen lå pakket inn i et teppe av mørke skyer og regn, men jeg slapp å leke stolleken i dag, da jeg rett etter Vatlestraumen krøp opp på loftet, og sitter der fremdeles. Faktisk som Zitt sier, så er det sol innimellom, og svært så deilig her i Bekkjarvik. ?

bilde

Link to post
Share on other sites

Sjå der fikk du lirka deg inn i den gamle havnen ja :-)

der er mest atmosfære.. men se opp for den lille grunna rett

innafor dere nå.

 

du har sikkert allerede funnet det ut, men i restauranten på 

bildet serveres det mat av verdensmesterkokk. bon apetitt .

 

for i morgen foreslår jeg litt spenstig kanskje? men et sted jeg 

selv har på listen, Utsira :-)

 

god tur videre..

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker :-) Vi ligger på utsiden av flytebrygga, og det er helt ok med tanke på at det er "smooth" å komme seg ut igjen i morgen tidlig. Har en følelse av at vi beveger oss ut av havnene før folk flest, men så sniker vi oss sakte avgårde langs kysten også, så det er vel forklaringen på at vi må tidlig opp. Har registrert at det er en celeber kokk her ja :-)

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjekt å se at dere fant en god "nødhavn"!

Dere følger selvfølgelig med på vindmåleren over Sletta, og den ser jo grei ut de nærmeste dagene, med dreining på sørøstlig retning.

Senere ser det ut til å bli ekstra fint i Stavanger-området. Det er egentlig ikke så rart. Alt drittværet kommer inn der, og de sender det bare videre til Bergen.

Info om ting og tang å se i Ryfylke kommer sikkert.

 

Så lurer jeg på om du la merke til denne skuten da dere forlot Vågen i Bergen. Synes den var usedvanlig flott.

Mitt bidrag til "tirsdags-quizen" blir da; Hvilken type er det, og hvor stor kan den være?

bilde

Link to post
Share on other sites

Og med litt leting så fant jeg en 40meter lang seilbåt ved navn Surama som ligger for anker et stykke syd for Bergen. Også reg på Cayman.

Ikke uventet, en Royal Huisman-båt... Fy og fy for en båt...

 

Så da er sikker jolla som ligger ved Bryggen en følgebåt for å kjøpe smør og melk og ellers for å ha det greit når moderskipet ligger for anker, og man vil komme seg en tur på lang og strekke bena. Sikkert trangt ombord i den 40-meteren. :)

 

Hva er havneavgifta på 40 meter båt forresten? :)

Vet at enkelte båter av det kaliberet som kommer til Ålesund, har vært utilfreds med tildelt kaiplass og heller lagt seg for anker.

 

Jøss jordomseiling gitt... Jaja, jeg får klare meg her hjemme med kaffekoppen min. Like greit det. Reiseforsikringen min gjelder bare for 90 dager.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så den lå og bunkret da vi gikk under Askøybroen. Lå inne i gjestehavna da vi ruslet der på kveldinga i går. Det lå store båter i bøtter og spann i Bergen. Skal se om jeg har noen bilder senere. Lager mat ombord nå, selvom vi vel burde spist hos verdensmesteren på vertshuset ;-)

Link to post
Share on other sites

Du ligg ganske nøyaktig på samme plassen som vi låg for fire dagar sidan i Bekkjarvik. Flott plass. Mange fine passar sør om Bekkjarvik, men vil anbefale Skudeneshavn. Har aldri vore innom denne plassen før i år. Gamlebyen er kjempeflott. Omgivelsane i havna er fine, serviseanlegget er vel kanskje ikkje så bra - for dei som brukar slkt Vi ligg i Kalvåg, saman med ei pen Flemming som du har avbilda. Møtte elles ein liknande Flemming, Fransk, litt nord for Askvoll.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...