Jump to content

Mon Bijou på langtur sommeren 2016


Tom Rør

Recommended Posts

Da drittværet hadde holdt på i ukevis, dere lå værfast på Kvitsøy og tålmodigheten hadde tatt slutt på onsdag, satte vi oss i bilen og dro sørover. Jeg fikk med meg trommer og alt ekstrautstyr jeg kunne komme over.

Det endelige målet var Karlstad, men vi tok/tar det i det tempoet som faller seg. Første stopp var Åros Feriesenter før Kristiansand, som viste seg å være en super plass både for veifarende og båtfolk, og et mekka for barnefamilier.

Trommene fikk orden på været både onsdag og torsdag, og vi fikk en fin tur med båten fra Sandefjord, men i dag i Säffle er det litt ruskete.

Jeg har imidlertid stor tro på at det skal ordne seg for både dere og oss.

God tur videre!!!

Link to post
Share on other sites

Gikk fra Rasvåg på Hidra i dag, og det gikk fint rundt Lista og Lindesnes. Ligger nå i Mandal, hvor det er skalldyrfestival, og da er det tivoli og matboder, konserter og liv. Var redd set skulle bli voldsomt, men været legger nok en demper på den verste partystemningen.

Noen bilder i farta :-)

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Denne standen var full av ost

bilde

1471037367.jpg
Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe, ja du oppdaga den flåta med sofa på taket du også. Den lå temmelig skjevt i vannet allerede da den ble lagt der.

 

God fiskemat får du kjøpt på fiskebutikken som du sikkert har lokalisert. Ellers så er jo store skillingsboller, eller skolebrød som det het på 80-tallet da jeg vokste opp der, en slager i Mandal. Har det hos bakeren i gågata.

 

Ved utløpet av elvas vestside lå Westamarin som fra tidlig 70-tallet og fram til 96 bygde er utall katamaraner. Nå er det leiligheter der... Kun litt av platehallen igjen. Min far hadde sitt virke der fra 71 til 90. Han synes nok det er litt rart å se at alt forsvinner. Lurer på om ikke de mye omtalte marinefartøyene som har havnet i Nigeria også er bygger der.

( da vi gikk kom det to danske marinefartøy inn elva)

 

bilde

Forøvrig, går du nedover promenaden, nedover forbi gjestehavna, ligger det et lite trebåtbyggeri som fortsatt er i drift.

 

Om dere blir i Mandal i morgen også, kan det leies sykler for 100 kr dagen på turistkontoret inne på Buen kulturhus. Fint å sykle fra strand til strand. Du har jo en skikkelig trekkhund, så det der kommer til å gå unna :)

Ta dere en tur opp i sidegatene i øvrebyen.

 

bilde

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte reker og stekt rødspette i fiskebutikken, og fikk ruslet et par turer i byen mellom bygene.Jeg hadde stått opp 05.30 to dager på rad, så det ble tidligkvelden på oss. Rakk å se ferdig håndballkampen, så var det mørkt. Det fine med lukka båt, er at man heller ikke hører levenet fra nabobåtene noe særlig, selvom det faktisk så ut som Sørlendingene var flinke til å slukne tidlig etter tung festing på dagtid :giggle:  

Vi får ta en tur innom Mandal sommerstid med godvær neste gang, for byen ser veldig koselig ut :-)

Har lagt en rute til Lillesand via Olavsundet. Ser at den er trang, og slik jeg forstår det, er det null stress å gå inn fra sør og ut fra nord?

Håper det stemmer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hehe, ja du oppdaga den flåta med sofa på taket du også. Den lå temmelig skjevt i vannet allerede da den ble lagt der.

 

God fiskemat får du kjøpt på fiskebutikken som du sikkert har lokalisert. Ellers så er jo store skillingsboller, eller skolebrød som det het på 80-tallet da jeg vokste opp der, en slager i Mandal. Har det hos bakeren i gågata.

 

Ved utløpet av elvas vestside lå Westamarin som fra tidlig 70-tallet og fram til 96 bygde er utall katamaraner. Nå er det leiligheter der... Kun litt av platehallen igjen. Min far hadde sitt virke der fra 71 til 90. Han synes nok det er litt rart å se at alt forsvinner. Lurer på om ikke de mye omtalte marinefartøyene som har havnet i Nigeria også er bygger der.

( da vi gikk kom det to danske marinefartøy inn elva)

 

bilde

Forøvrig, går du nedover promenaden, nedover forbi gjestehavna, ligger det et lite trebåtbyggeri som fortsatt er i drift.

 

Om dere blir i Mandal i morgen også, kan det leies sykler for 100 kr dagen på turistkontoret inne på Buen kulturhus. Fint å sykle fra strand til strand. Du har jo en skikkelig trekkhund, så det der kommer til å gå unna :)

Ta dere en tur opp i sidegatene i øvrebyen.

 

bilde

 

Den Danske Hjemmeværnsbåd (MHV 816) Skulle jeg faktisk have været på til Skaldyrsfestivalen i Mandal. Måtte desværre sige fra på grund af arbejde m.m.

Link to post
Share on other sites

Har lagt en rute til Lillesand via Olavsundet. Ser at den er trang, og slik jeg forstår det, er det null stress å gå inn fra sør og ut fra nord?

Håper det stemmer :smiley:

Hmmm, ut Olvssundet Nordover er trangt med så stor båt Tom. Da må du helt inn til fjellet på BB side. Følg godt med grunna du får på SB side. De lokale kommer sikkert med anbefalinger til dere.

 

Hvis du derimot mener sundet mellom Monsøya og Kapelløye og Nordover er det uproblematisk for dere.

 

Hvis været tillater det kunne du be dronepiloten din om noen bilder derfra.

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm, ut Olvssundet Nordover er trangt med så stor båt Tom. Da må du helt inn til fjellet på BB side. Følg godt med grunna du får på SB side. De lokale kommer sikkert med anbefalinger til dere.

 

Hvis du derimot mener sundet mellom Monsøya og Kapelløye og Nordover er det uproblematisk for dere.

 

Hvis været tillater det kunne du be dronepiloten din om noen bilder derfra.

Selve Olavsundet skal også gå greit. Du er mindre enn en meter bredere enn min båt (3,28), og det mener jeg er helt uproblematisk. Ikke gå for tett på "staken". Du må selvfølgelig følge med, men det fikser du.
Link to post
Share on other sites

Jeg blir helt matt av alle de flotte bildene du legger ut :smiley:

 

Utrolig hvor mye dere har fått med dere på denne turen. Er også imponert over hvor store distanser dere tilbakelegger. Kos dere videre :thumbsup:

 

Ps: Ikke så dumt å komme tilbake til østlandet nå. Det blir en uke med knallvær i Oslofjorden til uka :smiley:

Link to post
Share on other sites

 Ellers så er jo store skillingsboller, eller skolebrød som det het på 80-tallet da jeg vokste opp der, en slager i Mandal. Har det hos bakeren i gågata.

 

 

Hmm, ble litt forvirret her nå, selv om dette jo er en liten digresjon: Selv baker jeg skillingsboller etter oppskrift fra min bergenske tante - det er snurrer med masse kanel i svingene. Skolebrød derimot er jo boller med kokos og eggekrem? To forskjellige ting altså - og omtrent like gode!  :smiley:  :giggle:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje vi møtes igjen? Nå ligger vi i Stavern, men fra mandag blir det nok noen dager på Jomfruland.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hadde vært moro hvis du fikk lagt ut ruta du fulgte fra Mandal Tom. Driver og bygger rute for hentetur neste helg og alle gode ruter med nydelig utsikt rappes umiddelbart! Nok en serie med flotte bilder!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hadde vært moro hvis du fikk lagt ut ruta du fulgte fra Mandal Tom. Driver og bygger rute for hentetur neste helg og alle gode ruter med nydelig utsikt rappes umiddelbart! Nok en serie med flotte bilder!

 

Prøver å kopiere den ruta, men med mine heller begredelige datakunnskaper, så er det en utfordring :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...