Jump to content

Mon Bijou på langtur sommeren 2016


Tom Rør

Recommended Posts

Gir meg ende over her jeg sitter med en liten grønn en på apeloftet. Dette er nesten uvirkelig. Knallsol og vindstille i et av de vakreste steder jeg har vært. Trodde alt var sett, men jeg tok voldsomt feil.

Jeg teppebomber dere med bilder, men tar meg ikke bryet med å tekste;-)

Først noen fra turen hit. Hitra altså?

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Så litt fra Veiholmen

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Denne gikk ikke inn fra nord :-)

bilde

bilde

bilde

Ikke beste kvalitet, men jeg går for kvantitet før kvalitet ;-)
Link to post
Share on other sites

Både kvantitet og kvalitet, holder i massevis  :thumbsup:

 

Følger med i ferden sørover og stortrives foran skjermen. Kjekt å se nåkke anna enn Moljegapet (innseilinga til Ålesund havn)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for bildene!

 

-og jeg er sikker på at dere får enda flere fine opplevelser i det området dere straks beveger dere inn i :)

 

 

Det er ikke mulig!!!

Jeg også må få meg photoshop, slik at jeg også kan legge inn flatt hav, blå himmel og strø holmer og skjær utover! :giggle::lol::giggle:

 

 

Fasinerende bilder av en unik skjærgård! Må være skummelt å manøvrere inn i tåke eller mørke...

 

He he. Jeg tipper det kommer flere perler, og det ser vannvittig trangt ut, og som nevnt, hadde jeg ikke likt å gå der i ugunstig vær.

Med mine kunnskaper innen foto etc. kan jeg desverre ikke skryte på meg å ha fikset bildene :giggle:

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har dere rotet dere inn her? Tipper ankerdrammen smakte etter denne øvelsen!

 

På kyststrekningen fra Nordmøre opp til Salten er det mange områder som er av tilsvarende karakter. De mest "ekstreme" er kanskje området rundt Smøla (inkl. Veiholmen), øyrekka fra Sula til Halten utenfor Frøya, deler av Flatanger, Vikna, området Vega - Herøy, Solværøyan (Sleneset) i Lurøy, Træna og enkelte av værene sør i Salten.

 

Felles for disse områdene er at de har vært og fremdeles er viktige områder for fiske og annen form for høsting av naturen. Derfor har folk ferdes her med båt i alle år, og de farbare ledene er godt merket. De senere årene er noen av ledene også oppgradert med såkalt hurtigbåtmerking slik at de er greie å bruke også i mørket.

 

Det er uproblematisk å navigere i disse områdene så lenge man holder seg til de merkede ledene, i alle fall under de forholdene som vi fritidsbåtbrukere våger oss ut under. Det er også godt mulig å navigere utenfor ledene. Men man må da være særlig oppmerksom og ta hensyn til forskjell på flo og fjære på 2 til 2,5 meter som både medfører at hva du ser av skjærene forandrer seg vesentlig i løpet av seks timer, samt at tidevannet kan medføre en god del strøm over slike grunne områder. I tillegg er det viktig å være klar over at det for deler av disse områdene ikke har vært gjort sjøkartmålinger siden slutten av 1800-tallet. I slike områder må man ta høyde for en større unøyaktighet i kartene enn det vi har vendt oss til de siste årene.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg er utrolig takknemlig for alle tipsene jeg får her inne, som gjør at vi kommer til sånne perler :thumbsup:

 

Bare hyggelig at jeg kan bidra litt til denne fantastiske båtreisen.

 

Tusen takk for fine bilder, ikke minst dronebildene er noe av det flotteste jeg har sett. Til og med Tustnastabbene er med.

 

Ja, du verden hvor mange fine perler vi har langs vår herlige kyst. Mange har også jeg å takke for at de har delt sine opplevelser og erfaringer med meg.

Link to post
Share on other sites

Er du på vei inn mot Kristiansund nå Tom, og når omtrent er ETA? Hvor har du tenkt å legge til, småbåthavnen eller gjesteplassene ved sundbåtene? Det hadde vært artig å stå klar på kaien når du ankommer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og så var Mon Bijou med mannskap på plass i gjestehavnen i Kristiansund. Selv er Trude og jeg her med bil og besøker svigermor på snart 99 år. Og da var det jo greit med en liten luftetur med skipshunden Max i 29gr. og strålende sol for å ta tampen da de ankom.
 
bilde

 

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er et eventyr å få følge dere på ferden! Har vært utrolig heldig med været. Gir inspirasjon til våte drømmer om å gjøre det samme en vakker dag! Om ikke annet kanskje få leid seg en båt til deler av strekningen! Fantastisk flotte bilder!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ut fra bildene tolker jeg det slik at dere ikke var i land på Grip. I tilfelle bør dere sjekke om det går hurtigbåt utover, sist jeg var i Kr.sund gikk det båt fra kaien der hvor sundbåten starter inne i sentrum. Grip er et sted som må sees!

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

"Sigga et Quatte"er en klassiker :-)

Vi får se om vi får tid til å dra ut til Grip, da vi i dag skal feire 18 årsdagen til datteren, med et måltid på Smia.(for det var vel den som ble anbefalt:-) )

Dagen i dag starter litt grått, og det har regnet i natt.Lettere skydekke nå, så dette går veien :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jupp, Smia er topp. Kan sikkert være lurt å bestille bord.

 

Hadde ikke hatt noe imot å spise på Smia med mine foreldre på min 18-års dag!

 

-og ikke minst oppleve en slik tur!

 

( forøvrig var det oppunder 30 grader her på Helgeland i går. Bada i sjøen og greier.. Med mange svømmetak. Og det blir varmere i dag)

Link to post
Share on other sites

Mange fine spiseplasser i Kristiansund, Smia er vel en av de. Står Bacalao på menyen så spør om de har den fløtegratinerte utgaven (hvit i stedet for rød). Den må bare smakes før dere reiser fra møre. Men nå er det slik at skal  god bacalao lages, så må den planlegges dagen i forveien.

 

Lykke til og gratulerer med 18 års-dagen fra oss to i "Kathleen"!  :flag:  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...