Jump to content

Mon Bijou på langtur sommeren 2016


Tom Rør

Recommended Posts

Det er godt merket. Men vær særlig obs akkurat der du dreier mot babord for å gå ca sørover mot åpningen inn i selve havna. Mange har svingt for tidlig her. Sist vi var der ute var det spent et tau med blåser mellom to staker for å vise at det ikke er farbart akkurat der.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Veldig flott å se alle bildene og komme tarene fra turen din Tom. Motiverer meg til å legge ut noen bilder av min planlagte kanaltur i august. Oslo-Haldenkanalen-Dalslandskanal-Vaneren-Trollhattankanal-Gøteborg-Oslo.

 

Takk :-)  Legg ut bilder og kommentarer fra turen. Det er morsomt for oss andre, samt at folk får tips og ideer for evt. egne turer :thumbsup:

Det er godt merket. Men vær særlig obs akkurat der du dreier mot babord for å gå ca sørover mot åpningen inn i selve havna. Mange har svingt for tidlig her. Sist vi var der ute var det spent et tau med blåser mellom to staker for å vise at det ikke er farbart akkurat der.

 

Det skal jeg absolutt prøve å huske, da jeg nødig vil gå på en smell :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

bilde


Når jeg ser på kartet husker jeg detaljene. Når du kommer nordfra (egentlig nordøstfra) seiler du mot leias hovedretning og skal ha rødt mot grønt på blinket merket Veiholmen NØ-re. Når du deretter dreier mot sørøst seiler du med leias hovedretning inn mot havna og skal ha grønt mot grønt på blinket merket Veiholmen SØ-re.

Dersom man kortslutter og tenker grønt mot grønt på det første blinket blir det dyrt.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

 

Nei vi skal ikke ha noe «grunnberøring» der ute. Som Brigg sier så er det godt merket. Mye trafikk går ut og inn der. Du får slakke ned og telle jernstakene. Du kommer inn Sildsundet fra nø med en steinvarde på styrbord og Tenndraget på babord. Videre mellom jernstøttene som viser hvilke side du skal gå på. Som det står i Losen: «Innseilingene ser kronglete ut i kartet, men er veldig godt merket med stenger og lykter og byr ikke på alt for store problemer.»

 

Lykke til! :thumbsup: 

 

Link to post
Share on other sites

Skal være i Kristiansund den 22, så det bør holde, selv med et stopp på Grip

 

Og vi kommer til Kristiansund (med bil) imorgen for å besøke svigermor en ukes tid. Så da er det ikke usannsynlig at jeg dukker opp på kaien for å slå av en prat.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for fine tilbakemeldinger :-)

Fylte i underkant av 800 liter diesel ved Brekstad gjestehavn, og det er ikke ille forbruk fra Bodø til Brekstad, og innimellom her og der på veien .

Nå er jo "Tom Rørfart" ca 8 knop, så det er kanskje ikke så rart :-)

Link to post
Share on other sites

Fylte i underkant av 800 liter diesel ved Brekstad gjestehavn, og det er ikke ille forbruk fra Bodø til Brekstad, og innimellom her og der på veien .

 

 

Nei det var ikke ille. Går du mest på en motor? Og hvilket turtall?

 

Som Brigg allerede sier .....

 

bilde

 

......så passerer du de to grønne på denne måten.

Link to post
Share on other sites

Håholmen, syd av Kristiansund og før Hustadvika, er vel kanskje også en plass å stikke baugen innom? Sjøfareren Ragnar Thorseth som i sin tid bygget opp dette. Har ikke vært der selv.

-men det blir kanskje mange slike småsteder å besøke. Noen er godt organisert som pengemaskin, andre er autentiske kystsamfunn som er slik de er.

Link to post
Share on other sites

Nei det var ikke ille. Går du mest på en motor? Og hvilket turtall?

 

 

 

 

 

 

Går for to motorer på 1400 omdreininger, så de sliter seg ikke ut nedi kjeller´n :giggle:

Håholmen ser bra ut, men vi får se hva vær og føre tillater. ligger nå i knarlagssund, og vi hadde egentlig ikke tenkt å stoppe her, men det ser så koselig ut, at vi valgte det allikevel. Flott anlegg :thumbsup:

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Knarren er et trivelig sted, men man kan av og til bli lei av bølgene fra passerende båter. Enkelte prøver å vise hensyn, men ender med å gå i halvplan med nesa i været. Selv forholdsvis små båter kan lage uro i havna på denne måten.

 

Når det gjelder matopplevelser har dere nå beveget dere inn i området for fiskball/storfiskball (eller feskbaill om du vil). Dette er en rett som er typisk fra Hitra/Frøya og nedover Nordmøre et stykke. Nordmøringene vil kanskje hevde at dette er en ren nordmørsk rett, det får så være. Knarren pleier å ha denne retten på menyen. Det tilbys som regel både ferskfiskball og saltfiskball. Selv foretrekker jeg ferskfiskball, men for å prøve kan man bestille en av hver. Husk at fettklumpen inne i ballen ikke nødvendigvis må spises, den er der først og fremst for å bidra til smaken.

 

Lagt til: Og om dere ikke ønsker å gå på kroa har Joker ofte fiskball i ferskvaredisken sin. Serveres med potet, gulrot og rikelig stekt bacon.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Så ballen i ferskvaredisken, men jeg går for kroa sin. Spennende med mattips på turen også :-)

PS: Legger merke til de som kpommer i halvplan., og mistenker en del av dem å være fisketurister.

Vi ligger på innsiden av brygga, så vi er ikke voldsomt plaget av det.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

........og så lurer jeg på, Bidevind: Er det motivene, lyset, utstyret eller en fantastisk fotograf?

Det er ikke så nøye, men fire vinnerbilder er det iallefall du kommer med!!! :thumbsup:

Nå skal jeg ikke "stjele" denne tråden mer men kan komme med stikkord som:

-lang fartstid som hobbyfotograf, -linjer og komposisjon, lyset og photoshop.

Link to post
Share on other sites

Trivelig å sjå dokk vel fram! :thumbsup: Nei det ligg nok en og annen utenfor der som ikke kom seg velberga inn når det storma som verst. I 1938 kom det ei kjempebølge, "Rånna" som feide halve fiskeværet på havet. Men det er fine værutsikter fremover så dere ligger nok trykt der inne.

Link to post
Share on other sites

Trivelig å sjå dokk vel fram! :thumbsup: Nei det ligg nok en og annen utenfor der som ikke kom seg velberga inn når det storma som verst. I 1938 kom det ei kjempebølge, "Rånna" som feide halve fiskeværet på havet. Men det er fine værutsikter fremover så dere ligger nok trykt der inne.

 

Jeg er utrolig takknemlig for alle tipsene jeg får her inne, som gjør at vi kommer til sånne perler :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...