Teerex Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 (redigert) Apropos tankgiver, hvis du evt. skal koble den til Smartcraft så må du nok ha en som er 240-30 ohm og ikke 0-190. Redigert 19.September.2018 av Teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Joltus skrev On 18.9.2018 at 19.06: Link til hvordan koble gps til smartcraft. Tok meg 5 minutter. Gull verdt, da man får SOG og ikke alle andre uinterressante fartsmålinger opp mot smartcraftsystemet. http://www.veradoclub.com/index.php?topic=520.0 Dette hadde jeg muligens oversett men det stemmer jo, det er en enkel kobling. Blå - og hvit + ledning på Smartcraft harness kobles mot NMEA 183 signal ut fra plotteren. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Joltus Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Jepp. Lynkjapt gjort og kanon mtp beregning av forbruk eta osv. Link to post
Komodo Svart 20.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 (redigert) Interessant! Betyr det at jeg bare kan koble meg inn på plotteren så får jeg dette opp? Det eneste jeg trenger da er vel å kjøpe en NMEA 183 kobling. Men er det ikke også mulig å koble NMEA 2000 utgangen fra plotteren mot junction boxèn? Som vist på bildet til @Teerex over har jeg også ett uttak ledig der. Lagt til: Tenker da på for å kunne få motordata opp på kartplotterskjermen. Redigert 20.September.2018 av Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Autofil Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Komodo skrev 2 minutter siden: Men er det ikke også mulig å koble NMEA 2000 utgangen fra plotteren mot junction boxèn? Som vist på bildet til @Teerex over har jeg også ett uttak ledig der. Ikke rett frem, da må du enten ha Mercmonitor som jeg har eller en Smartcraft NMEA Gateway https://www.ravnsgarage.no/module-gatwy-mult-1 Smartcraft-signalene er ikke NMEA, synes å huske at det er Can-Bus Link to post
Teerex Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 (redigert) NMEA183 har ikke egen kobling, det er bare å koble de to ledningene på valgfri måte Tegningen inneholder forresten en liten feil. På "blue" står det både + og - men det skal kun være -. Redigert 20.September.2018 av Teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Joltus Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Can bus ja.... Link to post
Komodo Svart 21.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Mer deler er handlet inn, og mer er montert. Hver gang jeg stikker nesa innafor dørene til Biltema eller en båtbutikk koster det mellom 1000-2000 kroner, så jeg fant ut at jeg like godt kunne smelle til med en teinehaler først som sist også Pullertene framme var leie å komme til å skru fast. Som nevnt tidligere måtte jeg derfor bore et hull i skroget for å komme til den fremre mutteren. Men når jeg skulle skru på dekkplatene jeg lagde ble det ikke særlig lettere å komme til Pullertene er skrudd med pinneskruer og mutter fra undersiden som man ser på dette bildet. Her ser man pinneskruen fra dekkplaten som stikker opp fra undersiden. Løsningen ble en handletur til BT. Kjøpte en leddet sperrenøkkel (altså en fastnøkkel med sperrefunksjon og ledd), og et 3/8" pipesett med ekstra kort skralle. Kostet meg noen kroner i verktøy, men alltids kjekt å ha senere Men det har vært mest jobbing med det elektriske. I grove trekk blir det som på skissen jeg la inn et par innlegg tilbake, og i tillegg kommer jo alt av instrumentering og kabelpakker. Jeg er opptatt av at det elektriske skal være robust, enkelt og sikkert, og samtidig være lett å utvide ved eventuelle behov som dukker opp. Et av behovene ble derfor en fordelingssplint for plussledninger. Den lagde jeg på følgende måte. Begynte med å kappe en bit av ei 6mm syrefast plate. Så kappet jeg en bit av ei 50x6mm kobberskinne på samme bredde som platebiten. De to bitene ble lagt over hverandre og gjenget i en operasjon. Et hull med M8, og et hull med M10. Så la jeg et lag med tinn på kobberplata. Brukte slik tinn som rørleggerene bruker til lodding av kobberrør. Dette for at kobberet ikke skal oksydere slik at jeg får dårligere kontakt med kabelskoene etterhvert. Det ser ikke helt bra ut her , men jeg fikk det litt bedre etterhvert (gikk også tom for tinn...) Akkurat dette var også et lite eksperiment på grunn av de trådene som har versert om slike fordelingssplinter Kappet til to pinneskruer Og sveiste fast fra undersiden og klart til montering Jeg har fått litt hjelp av en kompis til montering av motor og tilkobling, så der ble det bra effektivitet. Det gjenstår ennå en del kabeltrekking, kobling, og litt rør/slanger til spylepumpe, lensepumpe osv samt teinhaler, men håpet er nå å få prøvestartet i morgen Har også en jobb med de lukene som gjenstår. Han som skulle lage dem for meg i aluminium har knekt to ribbein, så der må jeg også trå til litt. Så blir det liming av pakninger og montering av dem.... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
alphaman Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Hvor langt har du kommet idag?blir det sjøsetting i løpet av uken.du må sette opp en avstemning på toppfarten? Link to post
Komodo Svart 23.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 (redigert) I dag har jeg hatt litt hjelp av en kompis igjen, så nå har jeg fått god hjelp med all montering på motoren og tilkobling av instrumenter. Det var noen sensorer som måtte byttes osv. ifbm. ombyggingskittet til SmartCraft, og mye ledninger og monteringsanvisninger som måtte studeres. Men nå er alt det elektriske ferdig koblet, inkludert instrumenter, lanterner, lensepumpe, spylepumpe og teinehaler. Det eneste som ikke er koblet nå er plotteren, men det er fort gjort. Må bare ta ut noen hull. Ble litt sent nå, så jeg får heller se om jeg får oppdatert med noen bilder i morgen. Da er det planen at vi skal få laget de siste fire lukene av aluminium. Som nevnt hadde han som har påtatt seg den jobben pådratt seg en skade, så jeg må hjelpe til litt der. Lagt til: Glemte å nevne at vi også fikk prøvestartet motoren. Den knallet i gang med en gang, så det var jo gøy Nærmer seg sjøsetting nå Redigert 23.September.2018 av Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Da antar jeg hummerutvanďringen er begynt fra Østfold. Gleder meg til å høre resultat av både fart og fangst. Lykke til med innspurt @Komodo. Må hell og lykke følge denne båten på alle 7 hav. Endelig ble det Bobåt Link to post
Komodo Svart 24.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Bjørn Løvjomås skrev for 12 timer siden: Da antar jeg hummerutvanďringen er begynt fra Østfold. He he, får håpe ikke dette skjer akkurat nå , men takk for lykkeønskninger Bjørn Og arbeidet fortsetter- det elektriske er nå ferdig, fikk også koblet opp kartplotteren i dag. Den hjemmelagde koblingssplinten jeg beskrev i forrige innlegg er montert på den hvite kryssfinerplata som er limt inn i konsollen. Her har jeg også montert en sikringsholder, og en fordelingsskinne for minus. Dette var før kartplotteren ble koblet. her ser vi også baksiden av BEP bryterpanelet som er innfelt. Dette får også strøm fra koblingssplinten. Hovedstrømsbryter og hovedsikring på andre siden av konsollen, rett over batteriet. Måtte også ha to koblingssplinter til teinehaleren, de laget jeg litt enklere. Ledninger til teinehaleren ble trekt fram til braketten i hulrommet oppunder fenderlista. For å holde det tett valgte jeg å lime over ei dekkplate som jeg monterte inn to PG nipler i. Med koblingssplintene på plass ble det slik Så var det å montere opp teinehaleren. Den kom med 10 kvm kabel. Det var også påmontert kontakt, men den ville jeg ikke bruke. Her har jeg demontert kontakten og presset på kabelsko. Var tom for krympestrømpe i rett størrelse, så jeg surret inn med butylbånd. Kabelendene som satt i kontakten var fortinnet (det er vel ikke helt stuerent?), og de som har avmantlet på fabrikken har også slurvet litt For å montere ledningene på koblingssplintene lagde jeg meg først to vingemuttere. Det er jo selvsagt fullt mulig å kjøpe seg en vingemutter, jada, er klar over det , men med denne får man litt mer kraft når man skrur til. Men vingene ble for lange, så de kunne ikke brukes. Ble derfor nylock-muttere midlertidig. Da ble det slik. Og så var teinehaleren på plass. Er jo over middels nysgjerrig, så jeg måtte jo åpne dekselet og se hvordan det så ut inni Batteriet får seg litt vedlikeholdslading. Den gamle Mascotladeren ga litt høy spenning, så jeg måtte åpne den og justere litt på et pot. meter. Da ble ladespenningen perfekt for AGM Jeg ville også ha ei luke i styrekonsollen slik at det blir lett å legge fra seg litt tørre klær, hansker etc. når det er vått ute. Luka fant jeg på Biltema, og den passet perfekt på den ledige plassen. Her har jeg laget en mal og tapet opp for merking. Så var luka montert. Bruker fugemasse og skruer med mutter på baksiden når jeg monterer slike ting. For det første vil jeg ikke at det skal komme inn vann, for det andre er det irriterende med en haug spisse karroseriskruer som stikker inn i slike trange rom Luka ga en fin adkomst i konsollen. Så nå ser det slik ut om bord. Så var det aluminiumslukene som skulle fremstilles. Her er platearbeideren i gang. Litt av et plateverksted de hadde gitt! Denne kantpressa er ikke akkurat noe man kjøper og setter i garasjen Lukene prøvemonteres i båten. Hengsling og liming av pakninger gjenstår. Den ene luka framme ble imidlertid fiasko, så der må vi lage ei ny. For det første ble den for brei (og litt for lang), for det andre ble den vindskjev pga. innsveising av stivere. Ny blir antagelig framstilt i morgen. Vel, det var alt for i dag, men nå er det også kvelden da Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjøvind Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Fantastisk, bøyer meg nok en gang i pussestøvet. Takk for at du dokumenterer og deler det nitidige arbeidet! Link to post
salming Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Ja det är verkligen skoj att hänga med på detta väldokumenterade och fina arbete! Link to post
Joltus Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Blir jo ti ganger finere enn ny båt fra fabrikk dette!!! Link to post
Gunga Din Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 den blir jæ... tøff, nå når alle ting kommer på plass....... håper den får alle de egenskaper du ønsker Komodo ! S/Y Gunga Din Link to post
Jannmar Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Komodo skrev for 6 timer siden: Så var det å montere opp teinehaleren. Den kom med 10 kvm kabel. Det var også påmontert kontakt, men den ville jeg ikke bruke. For et fantastisk flott abeid du gjør ! Er også imponert over hvordan du klarer å holde orden i "sysakene" inne i dette teltet. Men jeg har et par spørsmål: Var det 10mm2 kabel med teinehaleren. Var det ikke 16mm2 ? Hvor stor var kontakten som var påmontert? Vet at disse halerne er levert både med 16A og 32A kontakt. Hva slags lim bruker du når du feks. limer treklosene til koblingssplintene fast til skroget ? Jeg spør fordi jeg også skal montere en teinehaler og lime noe treverk fast til skroget. Link to post
Snikende skeptik Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Blir en knall båt dette her, gjennomført hele veien ?utrolig moro å følge med på fremdriften din. Stå på videre Link to post
Ibiza24 Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Ja, etter å ha fulgt dette prosjektet tett i noen år nå er jeg veldig spent på sjøsetting og testing av sjøegenskaper, etc. Dette blir moro, Komodo! Fantastisk bra utført jobb og ikke minst utrolig bra dokumentert prosess. Her er det mye å lære for oss som ikke har så alt for mye erfaring med å bygge båt på egen tomt! Link to post
NilsPils Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 On 9/20/2018 at 12:26 AM, Komodo said: Valgte store pullerter, Pullerter blir aldri for store . . . . Følger med og er spent på sjøsettingen (og er LITT misunnelig) . . . . Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Framtia Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 (redigert) Dette blir veldig bra! Nå lurer jeg mest på hva kiloprisen på hummer i Østfold blir denne høsten :-) Redigert 25.September.2018 av Framtia (see edit history) Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Jannmar Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Komodo Kabelendene som satt i kontakten var fortinnet (det er vel ikke helt stuerent?), og de som har avmantlet på fabrikken har også slurvet litt Det ser ut som om det er mere fra fabrikken som ikke er helt stuerent. Ser ut som de har kuttet noen av kordelene for å få plass til ledningen i kontakten. Det er vel derfor de har fortinnet etterpå. Slik var det gjort på min teinehaler også. Link to post
Komodo Svart 25.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Kort status nå; satser på sjøsetting i morgen. Kommer tilbake med mer bilder og beskrivelser når det blir litt ledig tid Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joltus Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Blir spennende å se!! Link to post
Snikende skeptik Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Komodo skrev 1 time siden: Kort status nå; satser på sjøsetting i morgen. Kommer tilbake med mer bilder og beskrivelser når det blir litt ledig tid Wohoo! Mange som gleder seg nå til å se hvordan båten fungerer i praksis, krysser fingrene her.. Live feed her hadde vært gull Skal bli interessant å se hva slags fart du får når motoren er innkjørt. Mener jeg hadde ukvalifisert gjetning på kanskje 32 helt i starten, men modererer meg ned til 29 til 30 knop med en person og full tank.. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn