Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Komodo skrev for 13 timer siden:

Fin marsjfart på Dracoen er 20-25 knop. Under 18 knop begynner den å sette seg bak, og vil ramle ut av plan. Da hører man også at motoren jobber mye tyngre. Den slår jo ikke så mye lenger da, men da er nok også drivstofforbruket femdoblet. I 22 knop er den helt ute av vannet, ligger høyt og fint, og motoren jobber uanstrengt på ca 4200 rpm. Ved maks pådrag og flatt vann ser jeg at turtallet er oppe i ca 6200 rpm. 

 

Dette var nok den tingen jeg var aller mest spent på - hvordan oppførte båten seg i dette fartsområdet?   

Ideelt sett, så hadde det vært topp om den falt ut av plan først i enda lavere hastighet, slik at du kunne kjøre i en slags halvplan når bølgene blir store og krappe.   Men her blir det nok litt for lite bæring bakerst i "kassa" til det når farta blir for lav.  

 

. men så er det jo dilemmaet hva som bør gjøres der da.   Bygger man om så risikerer man jo å påvirke egenskapene på andre områder.   
Heller ikke letteste båten å montere trimflaps på.    Smart tabs hadde kanskje vært nok? 

Enkleste er nok bare bruke den som den der , og heller bare justere trimmen med mere krabber og teiner framme i båten :lol:
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tror nok kassene og forholdsvis lett motor gjør sitt til at du kan ligge i 18 kn. Mener å huske at med med gammel innenbords merc. og drev så måtte man opp i flere og tyve før den planer skikkelig. Vi hadde ikke flaps eller noe annet fancy så røfflig området mellom 5-25 knop var ugunstig ( gammel knopmåler fart)

Ellers en flott og anvendelig båt du har laget!

Link to post
Share on other sites

@Tor Arild: Takk for et forståelsesfullt og hyggelig innlegg! Jeg kan trøste med at jeg har brukt båten mye allerede, og begynner å bli kjent med å håndtere den. Har kommet over den negative greia, så det blir nok glemt :smiley:

 

Fishermidas skrev for 12 timer siden:

Gratulerer med strålende resultat!!!

Takker så mye Fishermidas :thumbsup: Du har jo selv et meget vellykket fiskebåtprosjekt bak deg!

 

ivar skrev for 6 timer siden:

Dette var nok den tingen jeg var aller mest spent på - hvordan oppførte båten seg i dette fartsområdet?   

Ideelt sett, så hadde det vært topp om den falt ut av plan først i enda lavere hastighet, slik at du kunne kjøre i en slags halvplan når bølgene blir store og krappe.   Men her blir det nok litt for lite bæring bakerst i "kassa" til det når farta blir for lav.  

I 18 knop tar den sjøen mykere hvis det er mye sjø. Kan også dra den ned i 15, men da føler jeg at motoren jobber litt tungt, og at den vil dette ut av plan. I 20-25 knop ligger utrolig behagelig i vannet, og oppfører seg veldig bra. Så lenge det er moderat eller mindre sjø er det egentlig en fordel å ligge over 22 knop. Da er den helt ute av vannet, og går fra bølgetopp til bølgetopp uten å slå. Jeg tilter da motoren ørlitegrann opp for å få litt løft i nesa. Tilter jeg mer får jeg luft på propellen. Av en eller annen merkelig grunn går det også helt greit å holde god fart med alle teinene lastet framme i båten uten at den "går på trynet". Det er en positiv overraskelse at den ikke overplaner eller graver seg ned med nesa med last framme. 

ivar skrev for 6 timer siden:

. men så er det jo dilemmaet hva som bør gjøres der da.   Bygger man om så risikerer man jo å påvirke egenskapene på andre områder.   
Heller ikke letteste båten å montere trimflaps på.    Smart tabs hadde kanskje vært nok? 

Enkleste er nok bare bruke den som den der , og heller bare justere trimmen med mere krabber og teiner framme i båten :lol:

Flaps osv. er helt uaktuelt. Det vil gi en mulighet for at teinetau, fiskesnører osv. kan snagge under båten. Jeg har lagt stor vekt på at det ikke skal være noe som tau kan henge seg opp i. Er derfor veldig i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre med dykkestige. Har så vidt prøvd å dorge litt makrell, og opplever at det er en utfordring med snøret bak båten og motoren. En dykkestige bak der vil da fort bli et hinder. Men noe må jeg ha. Men i forhold til mer bæring bak, og at den skal kunne gå i lavere fart uten å ramle ut av plan, så hadde det jo vært en mulighet å forlenge "trimklossene" under kassa, evt. bredde dem også. Men som du sier, det vil jo antagelig gå ut over andre ting. 

hanto1 skrev for 6 timer siden:

Tror nok kassene og forholdsvis lett motor gjør sitt til at du kan ligge i 18 kn. Mener å huske at med med gammel innenbords merc. og drev så måtte man opp i flere og tyve før den planer skikkelig. Vi hadde ikke flaps eller noe annet fancy så røfflig området mellom 5-25 knop var ugunstig ( gammel knopmåler fart)

Ellers en flott og anvendelig båt du har laget!

Takk for det hanto1 :thumbsup: Det var kanskje du som tidligere skrev at Draco 20 er en båt som slår mye i sjøen? Ellers så er vel det du beskriver også et resultat av at en båt på bare 20 fot (egentlig 19!) med innenbordsmotor, overbygg, innredning, og vasstrukkent akterspeil blir litt tung i vannet.

Link to post
Share on other sites

QL -plan eller annen type interceptor plater bak vil vel kunne fungere da de ikke stikker under båten når de er kjørt opp. Hvordan båten vil oppføre seg med interceptor er enkelt, bare og lime på en lektebit på ca 1" tykkelse under hver kasse ( helt bak slik at de flukter med akterspeilet. Dette gir masse løft i hekken i det nedre hastighetsområde , men vil selvfølgelig ikke være gunstig med høy fart ( overplane)

Link to post
Share on other sites

Knude skrev On 22.10.2018 at 21.39:

Båten ble fin den.  Godt håndverk både bygging og dokumentasjon. Ble jo nesten et oppslagsverk for hvordan man bygger ny båt av et gammelt skall. Lykke til med høstfiske i ny båt.

Takker så mye Knude :thumbsup: Og ja, denne tråden har jo etterhvert blitt meget innholdsrik når det gjelder bygging av mindre plastbåt. Og årsaken til det er jo alle de bidragene dere andre har kommet med i prosessen, og innspill og svar på alle mine spørsmål. Tråden har jo etterhvert blitt veldig lang, men for en som ønsker å gå i gang med noe tilsvarende, eller bare deler av dette, så burde det være mange tips å finne ved å lese gjennom tråden. Mange vurderinger er drøftet, og mange har bidratt til å stille uttalelsene i et kritisk lys :yesnod:

 

Krimart skrev On 23.10.2018 at 3.39:

Båten ble jo fantastisk fin, gratulerer.  Den ble mye penere enn jeg hadde trodd, også med kassen bak.

Tja, hvor pen den ble er sikkert et individuelt spørsmål. Men for egen del er jeg i alle fall fornøyd. Når den ligger i båtplassen ser ikke motorkassa bak spesielt ruvende ut, og når man er oppe i båten ser man den knapt. 

 

hanto1 skrev 6 minutter siden:

QL -plan eller annen type interceptor plater bak vil vel kunne fungere da de ikke stikker under båten når de er kjørt opp. Hvordan båten vil oppføre seg med interceptor er enkelt, bare og lime på en lektebit på ca 1" tykkelse under hver kasse ( helt bak slik at de flukter med akterspeilet. Dette gir masse løft i hekken i det nedre hastighetsområde , men vil selvfølgelig ikke være gunstig med høy fart ( overplane)

Hvor langt ned bør den i så fall stikke? Jeg har ingen erfaring med interceptor, men forslaget har jo vært drøftet et par ganger tidligere i tråden. Så vidt jeg husker var vel bla. @dieselfan en av de som avviste forslaget ganske så kategorisk. Og det virker som om den mannen vet hva han snakker om. Men apropos dieselfan, hvor ble det av han egentlig? Han var jo veldig aktiv inne i tråden her blant annet, men nå har han ikke vært å se på lenge. Noen som vet? 

Link to post
Share on other sites

Interceptorer er jo en direkte erstating til trimplan ( gjør egentilg det samme) Står litt bla her, både ris og ros: https://baatplassen.no/i/topic/46538-ql-boat-trim-tabs-erfaringer/

Blir brukt på både planende og halvplanende båter. At de monteres på en plan flate er meget viktig ( må ikke bøyes) Fordelen med disse er at de bygger lite og når platene er kjørt opp stikker det ikke noe ned under bunnen på båten. 

Link to post
Share on other sites

Leste tråden, og har for så vidt forstått de tingene der. Men hvis jeg skal lime på to lekter som du sier for å teste, hvor langt ned skal de da stikke?

En annen ting er at jeg har sparklet og støpt opp avslutningene på akterspeil og trimklossene slik at de ikke er vinkelrette. Dette var for å få en skarpere kant og slippe vannet lettere. 

Link to post
Share on other sites

Listene limes på undersiden av kassene så langt akterut som mulig ( flukter langs akterspeil)Vil tro ca 1" list er nok. evt et 25x25mm & 30 cm lange vinkeljern om du får det til å henge, poenget er å lede vannstrømmen ned slik at hekken får løft ( det vil da simulere interceptorplaten nedkjørt)

Vinkel mellom akterspeil og bunn er ikke viktig, bare at du har en plan horisontal flate på kassen slik at ikke planene står i spenn. En del båter har svakt buet akterspeil og der har det vært problemer.

Link to post
Share on other sites

Følger opp med en brukererfaring til. Nå har tre av skruene som holder trekkskiva på teinehaleren ramlet ut. Så vidt jeg husker har @NilsPils erfart det samme med sin haler? Uansett. Det var lett å utbedre. For å plukke av skiva løsner man bare den store mutteren i senter, så skrur man ut de fire M6 skruene (10mm hode) nærmest senter, da er skiva løs. Skiva består av to pressede tynnplater som er skrudd sammen med M5 skruer og mutter. De skruene som ikke allerede hadde ramlet av var også løse... Byttet ut alle muttere med låsemutter og trakk skikkelig til. Årsaken til at dette løsner er nok ikke at de har brukt vanlige muttere, men at de ikke er trekt hardt nok til. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Litt mer testing og bruk har det blitt.

 

Motoren har nå fått ca 50 timer på nakken:

102767922_11_11_187.jpg.a8a847506e0863297a7369db602e395f.jpg

 

Sist jeg var ute og trakk teiner var det så stille og fint, så jeg tok en omvei hjem og en liten holmetur.

2068286235_11_11_181.jpg.1da4733631ddc0d9fc9c0905282dd774.jpg

 

1297964371_11_11_182.jpg.fb3766a2b1f3e6f12039d716256aa9b8.jpg

 

2124681051_11_11_185.jpg.e726140bedc5e040ba2bd5ed6f88b8fb.jpg

 

Her er det noen som har mistet en krok på teina si. Mest sannsynlig så er vel den fra fjordårets sesong.

307748471_11_11_184.jpg.f748d3c1552ac7bfea17bd5a228f835a.jpg

 

Om denne måka har styrtlandet i fjæra eller om den er offer for en triggerhappy andejeger er ikke godt å si...

810129242_11_11_186.jpg.a93f742ac55ce3e08fb264e36741795c.jpg

 

"Fangsten" etter dages rusling i fjæra

1968696405_11_11_188.jpg.2e5a098ec4bd063b45b531baac6455f6.jpg

 

Ellers må jeg si at båten fungerer veldig bra som teinebåt. Så lenge det er moderat sjø oppfører den seg silkemykt, og motorstørrelsen, som jeg har vært veldig usikker på, viser seg å være helt perfekt. Den trekker uanstrengt opp i plan, og ha en veldig behagelig masjfart mellom 4200 og 4500 rpm. Farten ligger da mellom 21 og 25 knop, litt avhengig av retning på vind og strøm. Gir jeg full gass kommer den opp i ca 6100-6200 rpm, så propellen er ikke for stor. Kommer jeg over 25-26 knop får jeg en følelse av at den ligger helt "oppå vannet". Da blir den ekstremt lett på styringen, og jeg får en følelse av at den fortrenger veldig lite vann. Men motorstøyen blir da mye mer merkbar. Er det eksoslyden man hører da? Grunnet en kompleks hørselskade må jeg bruke ørepropper når jeg kjører, så hva jeg hører vet jeg ikke helt. For meg er alle lyder støy. 

 

Av de tingene som står på lista nå er å skaffe et trekk til styrekonsollen. Det kommer inn litt vann når det regner, det liker jeg ikke. Greit å kunne ha det helt tørt der. En ting er alt det elektriske, en annen ting er at det er greit å kunne ha hansker, lue osv. tørt der. Jeg skal også støpe meg et nytt lokk til benken foran på konsollen. Der er det opprinnelig en pute som hører til, men den tok jeg av før sjøsetting og erstattet med en provisorisk kryssfinerplate. Andre ting som må på plass er en dykkestige og rustfri rekke. Så får vi se når det blir tid til dette da... God søndag videre til folket :sailing:

 

Link to post
Share on other sites

Blir interessant å høre hva du kommer fram til mtp dykkerstige.   Må jo være noe som er funksjonelt men samtidig ikke kommer i konflikt med teinetau og annet 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder konsolltrekk så kjøpte jeg 8 meter av dette stoffet og overlot til fruen: https://www.aliexpress.com/item/600D-uv-silver-oxford-waterproof-fabric-Flame-retardant-Oxford-cloth-for-sun-shade-Folding-garage-tent/32881967875.html
Konsolltrekket ble kjempefint, sydd på vanlig "husholdningsmaskin" med skinn-nål.

 

Helt lett var det visst ikke, så jeg var ikke så veldig populær det første dagene etter Og jeg fikk brysk beskjed om at det var det siste trekket hun sydde..... (hun hadde sydd et tidligere, i tynnere kvalitet, som revnet i høststormen).

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Har vært litt "off-line" siden sommeren, måtte hente frem denne tråden for å se hvor langt Komodo var kommet! 

Du svære all verden! Har brukt tre dager på oppdateringen...fantastisk stykke arbeid! Er så moro, veldig godt dokumentert prosjekt og flotte folk som har fulgt med! :smiley:

Gratulerer så mye og takk for all lærdom man får med seg! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Fairline35 skrev On 12.11.2018 at 13.18:

Båten ble meget bra og fantastisk godt dokumentert ??

Er du klar til å bygge om en Master 820 nå??? 

Mange takk for det @Fairline35 :thumbsup: 

Kjenner at det klør i prosjektfingrene når jeg leser om prosjektet ditt, men det blir nok en del ikke-båtrelatert her i gården før jeg drar i gang med et nytt båtprosjekt her (kjenner egentlig det på stemninga i huset :rolleyes:) Et av "prosjektene" er å gjøre ferdig de tingene på Dracoen som står på lista, parallelt med det står det også på programmet å bruke den :sailing: I tillegg til å fiske hummer har jeg også lyst til å forsøke meg på noen krepseteiner samt å få opp dykkeaktiviteten igjen, som nå har ligget i nødmodus i flere år...

 

 

cosmic skrev On 12.11.2018 at 13.32:

Om du ikke er altfor snobbete,kan du kanskje bruke et grillovertrekk fra europris,eller mc overtrekk fra biltema over konsollen. Billig å miste,eller grise på I hummersesongen.

Det er slett ikke noe dårlig tips :thumbsup: Har undersøkt med forhandleren om jeg får tak i originaltrekk, men hvis det drar ut i tid er jo dette en enkel og grei løsning. 

 

Smiley skrev On 12.11.2018 at 14.39:

Når det gjelder konsolltrekk så kjøpte jeg 8 meter av dette stoffet og overlot til fruen: https://www.aliexpress.com/item/600D-uv-silver-oxford-waterproof-fabric-Flame-retardant-Oxford-cloth-for-sun-shade-Folding-garage-tent/32881967875.html
Konsolltrekket ble kjempefint, sydd på vanlig "husholdningsmaskin" med skinn-nål.

Merker meg det tipset der bak øret. Frua er sykyndig, så det er også en mulighet :yesnod:

 

oberst1 skrev for 7 timer siden:

Du svære all verden! Har brukt tre dager på oppdateringen...fantastisk stykke arbeid! Er så moro, veldig godt dokumentert prosjekt og flotte folk som har fulgt med! :smiley:

Gratulerer så mye og takk for all lærdom man får med seg! :thumbsup:

Mange takk for en meget hyggelig kommentar @oberst1 :smiley:  Også veldig hyggelig at du har tatt deg tid til å lese og følge tråden, og at du har hatt glede av det :thumbsup:  Nå har det jo blitt så pass mange erfaringer gjennom denne prosessen, så det bør jo være mulig for andre som leker med lignende tanker å lære litt av disse erfaringene.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...