Jump to content

Vi med Windy (Tips, triks og info)


Mr_TH

Recommended Posts

ut i fra Sleipner sine sider er det Maxi 43 for styrbord og Maxi 44 babord

Tja.. Litt usikker på hva jeg leser der, men forstår det slik at Maxi 44 har trekkskiven til venstre for gearhuset sett aktenfra. Da vil vel gearhuset komme ut mot SB skrogside ift taugjennomføringen, det burde det være plass til så vidt jeg kunne se fra innsiden.

Mener også at det tidligere ble brukt Maxi 40, den har også trekkskiven til venstre

Link to post

Tja.. Litt usikker på hva jeg leser der, men forstår det slik at Maxi 44 har trekkskiven til venstre for gearhuset sett aktenfra. Da vil vel gearhuset komme ut mot SB skrogside ift taugjennomføringen, det burde det være plass til så vidt jeg kunne se fra innsiden.

Mener også at det tidligere ble brukt Maxi 40, den har også trekkskiven til venstre

Dette er slik den er montert i vår GM. Originalt fra Windy så vidt jeg vet.

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei Windyvenner :smiley:

 

Er det noen av dere med Grand Mistral som har skiftet skrog-gjennomføringer og vet noe om hvilke dimensjoner det er ?

Det er først og fremst utløpet fra septiktanken jeg lurer på, siden denne har begynt å få noen små groper i flensen på utsiden. Tenkte å ta inntaket til spyling i toalettet med det samme da disse ser ut til å være samme dimensjon. 

Siden det begynner å nærme seg sjøsetting hadde det vært fint å vite dimensjonen på hullet i skroget så jeg ikke skjærer vekk den gamle og står der med en ny som ikke passer. Har målt til ca. 19 mm / 3/4" innvendig, men når jeg ser på tabellen til "TrueDesign" så kan dette være forskjellige utvendige dimensjoner.

Link to post

Hei Windyvenner :smiley:

 

Er det noen av dere med Grand Mistral som har skiftet skrog-gjennomføringer og vet noe om hvilke dimensjoner det er ?

Det er først og fremst utløpet fra septiktanken jeg lurer på, siden denne har begynt å få noen små groper i flensen på utsiden. Tenkte å ta inntaket til spyling i toalettet med det samme da disse ser ut til å være samme dimensjon. 

Siden det begynner å nærme seg sjøsetting hadde det vært fint å vite dimensjonen på hullet i skroget så jeg ikke skjærer vekk den gamle og står der med en ny som ikke passer. Har målt til ca. 19 mm / 3/4" innvendig, men når jeg ser på tabellen til "TrueDesign" så kan dette være forskjellige utvendige dimensjoner.

Ingen som har skiftet gjennomføringer ?

Link to post

Er det noen her med Mistral eller Scirocco som har litt problemer med at motorluka ikke lukker helt nedtil i fremkant? 

Har scirocco og luka "bøyer seg opp" spes.i babord fremre hjørne.( Ca 1cm høyere enn resten av dørken ) har også sjekket at lukeløfterene slipper helt ned.

Når jeg åpner luka kan jeg se det er tydelig svay/bøy i luka og det er nok derfor det ikke blir tett og det kommer motorstøy igjennom sprekken.

Skulle gjerne fått rettet den på et vis men den er jo støpt glassfiber med forsterkninger innsøpt så synes det er litt rart at den kan ha vridd seg.......

Kan den virkelig ha vært slik helt siden båten var ny? er alle sånn? 

Link to post

Mange W37 har samme greia. Flere har blitt fikset med en låsemekanisme i hjørnet.

Det er et støttestag, sirkus rett under porten til badeplattformen. Denne siger litt over tid og må stilles opp. Det bedrer både den glippen foran (bittelitt) og hvis porten ut til badeplattformen går tregt.

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Er det noen her med Mistral eller Scirocco som har litt problemer med at motorluka ikke lukker helt nedtil i fremkant? 

Har scirocco og luka "bøyer seg opp" spes.i babord fremre hjørne.( Ca 1cm høyere enn resten av dørken ) har også sjekket at lukeløfterene slipper helt ned.

Når jeg åpner luka kan jeg se det er tydelig svay/bøy i luka og det er nok derfor det ikke blir tett og det kommer motorstøy igjennom sprekken.

Skulle gjerne fått rettet den på et vis men den er jo støpt glassfiber med forsterkninger innsøpt så synes det er litt rart at den kan ha vridd seg.......

Kan den virkelig ha vært slik helt siden båten var ny? er alle sånn? 

 

 

Mange W37 har samme greia. Flere har blitt fikset med en låsemekanisme i hjørnet.

Det er et støttestag, sirkus rett under porten til badeplattformen. Denne siger litt over tid og må stilles opp. Det bedrer både den glippen foran (bittelitt) og hvis porten ut til badeplattformen går tregt.

 

Dette har jeg lurt på også. Har tendens til det samme på min og så i går når en kamerat kom med ny båt, en Scirocco, så la jeg merke til at både bakporten henger og luka stikker litt opp

 

Da skal jeg sjekke ut dette!

Link to post

Har skrudd det litt opp det støttestaget under porten og porten subbet ikke lenger i karmen ,men skal prøve en dag å få strammet det litt til håper det kan hjelpe litt.

Men mener du windy 37GM at windy har lagt shims mellom hengslene og luka/benken? vil ikke luka da gå mere ned bak og opp foran? (skruene er greie,Har hatt ute både motorer og luka i vinter) Ser nå her at det er flere som har problemer med dette, hadde vært topp å funnet en fin løsning .

Link to post

De har shimset på hengslene ja. PÅ min er det ikke likt bortover.

Windy 37GM er vel en hådlaget båt og helt, helt like blir de ikke.  Shims er helt OK måte å gjøre det på, mulig du kan hente noe der mhp luka.  Jeg droppa det da skrue 1 knakk. Fikk porten fin ved å justere på støttestaget :-)

Naboen har en 2008 37GM, der monterte de dørklåseringgreie pga glippe og høy motorlyd

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Kom ned til båten i dag for å sjekke staget det refereres til over, men helt plutselig så vil ikke motorromsluken åpne seg. Sjekket bryteren og ser at det er strøm både inn og ut. Kan det være selve motoren som har gitt seg, er det noen som har erfaringer med dette?

 

Hvordan får jeg opp luken manuelt? Jeg løsnet de fire skruer i dørken bak bordbeinet, men det er litt vanskelig å få tak på luken for å løfte den opp. Noen tips?

 

den er kjip! Det er vel den store skrekken min, at mekanismen til luka skal kvelde, eller at strømmen forsvinner. del gjerne hvordan du løste det. 

Link to post

den er kjip! Det er vel den store skrekken min, at mekanismen til luka skal kvelde, eller at strømmen forsvinner. del gjerne hvordan du løste det.

 

Min store skrekk også. Løfterne leveres i to versjoner; en som må kjøres begge veier, og en som er løs den ene veien og kan dras ut. Den første er tiltenkt speedbåter som må ha "låst" luke, våre GMer har versjonen som kan dras ut. Hvilket betyr at luka kan løftes med håndkraft uten at løfterne holder igjen. Men, hvordan gjør vi det i praksis? Og, hvordan gjør vi det i høy sjø i en powerfailure situasjon??

Går det an å bruke et tau rundt bordfoten og stå på badeplatformen og dra?

Link to post

Min store skrekk også. Løfterne leveres i to versjoner; en som må kjøres begge veier, og en som er løs den ene veien og kan dras ut. Den første er tiltenkt speedbåter som må ha "låst" luke, våre GMer har versjonen som kan dras ut. Hvilket betyr at luka kan løftes med håndkraft uten at løfterne holder igjen. Men, hvordan gjør vi det i praksis? Og, hvordan gjør vi det i høy sjø i en powerfailure situasjon??

Går det an å bruke et tau rundt bordfoten og stå på badeplatformen og dra?

 

Dette er jeg nysgjerrig på også, så sendte en mail til de i Arendal for å høre om de har noen tips eller triks! sier ifra når jeg får noe svar fra de!

Link to post

De gamle teppene i båten (2006) er gummierte under, gummien blir gammel og smuldrer opp. Kjøpte nytt teppe direkte fra Windy til forkabinen rundt 2012. Dette var rimelig lik originalfargen, kantet men uten gummiunderside. Helt OK.

 

Forsøkte nå å bestille nytt teppe til gjestekabinen og fikk følgende svar fra Windy:

 

"Hei.

Vi har ikke lengere tilgang på kante maskin og leverer ikke tepper, sjekk med en teppeleverandør."

 

Noen som har tips til hvem som kan levere og kante like tepper? Har spurt Windy også.

Link to post

Her f. eks.:

http://www.teppeland.no/produkter/kanting-av-bil-baat-runde-og-ovale-tepper/

 

Forøvrig så deler jeg de ovenstående bekymringer over hvordan få opp luke hvis strømmen er borte eller pumpa konker. Det har heldigvis ikke vært noe problem, men jeg har gjort meg noen tanker rundt det ja !

Har ikke løsningen selv men venter i spenning på om det dukker opp en fornuftig måte å få den opp på. 

Redigert av WGM (see edit history)
Link to post

Det ble faktisk løgn, jeg mente jo selvfølgelig Teppeabo. Sorry. Fruen er veldig godt fornøyd med teppene. De er litt tynnere enn orginalen som Azimut har. Vi gikk for lyse.

 

Ellers leser jeg at mange tar opp kampen om fjordens blankeste Windy.

Vi sees!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...