Jump to content

Vi med Windy (Tips, triks og info)

Mr_TH

Recommended Posts

Fant skruene på ryggen ja, så det ser kurant ut å få de ut.

Tar et annet spørsmål i samme slengen siden jeg ikke har gjort motorservicen selv før og jeg har observert at det er mange kompetente mekanikere her:

Når dere bytter drivstoff-filtrene (finfiltrene på motor KAD44), fyller dere de nye filtrene med diesel før dere monterer, eller pumper dere opp drivstoff for å fylle de med den manuelle pumpa ?

Hvis du pumper i timesvis står maskinen i feil posisjon. Det tar 5-10 min å fylle filteret når maskinen står i riktig posisjon. Pumper den ikke (veldig lett på spaken), tar du en larmannsarm og vrir motoren litt rundt. Prøv å pumpe igjen. Går den fortsatt lett gjentar du. Når motoren står rekti kommer du til å tenke "ja, der ja. Sånn skal det være!"

Mvh

Windy37GM

Kad44 eier

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hei

Den pumpa kan være litt tricky. Mange pumper uten å få hele "stroket". Den pumper best i siste del av bevegelsen, så sørg for at det ikke er noen slanger eller andre ting som gjør at den ikke får pumpet helt. Jeg pumper 10 - 15 trykk, så er alt fullt.

Når man pumper, så ha lufteskrue over fin-filteret åpent, slik at du ser når det kommer diesel. (Det gjør også at pumpingen går lettere). Stram til så fort det begynner å renne, og du er klar til start.

mvh

Didrik

He he  :smiley:  Synet er ikke det det var, må jeg innrømme. Men fargesynet mener jeg skal være intakt! 

Riktig som Bonus sier, jeg mente de to tappepunktene. Vises vel ikke så bra akkurat på dette bildet. Men takk bonus, da vet jeg det.

Nok en praktisk detalj i denne geniale båten, der altså!  :thumbsup:

Kjøper den Bonus og KSE. Nok et bevis på at det har vært produktutvikling på gang hos Windy, for på min GM 2001 mod. så er det kun septik og dusjavløp nede i denne luka i midtkabinen.

Noe tappekraner for v- / k-vann har jeg ikke sett noe sted. (Kanskje jeg ikke har lett godt nok. Noen som vet?) Jeg kjører vannet ut med pumpa gjennom alle kranene og tømmer vv-tanken ned i bunnen i motorrommet.

Godt å få bekreftet at Whisky'n var grei :smiley:

Kjøper den Bonus og KSE. Nok et bevis på at det har vært produktutvikling på gang hos Windy, for på min GM 2001 mod. så er det kun septik og dusjavløp nede i denne luka i midtkabinen.

Noe tappekraner for v- / k-vann har jeg ikke sett noe sted. (Kanskje jeg ikke har lett godt nok. Noen som vet?) Jeg kjører vannet ut med pumpa gjennom alle kranene og tømmer vv-tanken ned i bunnen i motorrommet.

Godt å få bekreftet at Whisky'n var grei :smiley:

Bildet er fra vår båt og den er fra 2006, still going very strong. Har passert 105 overnattinger i år, og sesongen er enda ikke over  :thumbsup:

• 2 uker senere...

Husker ikke om det var i denne eller en annen tråd det gikk en diskusjon for en tid tilbake om tappekraner for forfilter/vannutskiller, men legger ut noen bilder av min løsning som jeg monterte i dag.

Delene kjøpt på TESS for i overkant av en halv båtpenge (inkl. Lock Tite for gjengetetning) :thumbsup:

bilde

bilde

bilde

I Sciroccoen har jeg 3 stk Sønnak Excide 115ah syrebatterier og en Mastervolt 12/40-3 lader. Laderen er fra 2003 og batteriene er 2 år gamle. Spørsmål: Bør jeg la laderen stå påkoblet vinteren igjennom? Eller kan batteriene ta skade av det ved tørrkoking selv ved float lading?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

I Sciroccoen har jeg 3 stk Sønnak Excide 115ah syrebatterier og en Mastervolt 12/40-3 lader. Laderen er fra 2003 og batteriene er 2 år gamle. Spørsmål: Bør jeg la laderen stå påkoblet vinteren igjennom? Eller kan batteriene ta skade av det ved tørrkoking selv ved float lading?

Hvis du sjekker væskenivå og topplader dem, kan de stå gjennom vinteren. Det forutsetter at du kopler dem fra, og at det ikke er forbruk. Selvutladningen er liten når det er kaldt. Men jeg ville nok sjekket hvilespenningen på dem litt utpå vinteren. Skal være 12,7-12,8V.

Husker ikke om det var i denne eller en annen tråd det gikk en diskusjon for en tid tilbake om tappekraner for forfilter/vannutskiller, men legger ut noen bilder av min løsning som jeg monterte i dag.

Delene kjøpt på TESS for i overkant av en halv båtpenge (inkl. Lock Tite for gjengetetning) :thumbsup:

Ser bra ut!

For å sjekke vann og partikkelinnhold?

Ser bra ut!

For å sjekke vann og partikkelinnhold?

Nettopp !

Liker å sjekke filtrene 2-3 ganger i løpet av sommeren, men det hadde lett for å bli litt dieselsøl siden det ikke er så mye plass under filtrene til oppsamling og det bare fosset ut da jeg tok ut pluggen. Derfor valgte jeg å sette på et 30o bend for å kjøpe meg litt plass til å sette en mugge under til å tappe dieselen i. Jeg har valgt å vri kranene litt mot hverandre for å lette plassering av mugga. Det ser litt usymmetrisk ut på bildene, men ser bedre ut i virkeligheten.

Nå skal det sies at jeg aldri har fått noe vann ut av disse filtrene når jeg har tappet de og kun mikroskopiske partikler, men så kjører jeg aldri tankene særlig lavere enn halvfulle heller - og skifter selvfølgelig filtre hver høst.

Ingen vits i å vekke de som måtte bo på bunnen der. :wink:

Jeg har samme batteritype som deg (nye av året) og lar de stå tilkoblet uten lading gjennom hele vinteren. Dvs. jeg bruker å sjekke de og sette på landstrømmen for lading over natta en gang midt på vinteren. Selv i fjor vinter med dårlige batterier hadde ikke spenningen sunket mer enn 0,1 Volt. Det hadde knapt vært kuldegrader i motorrommet gjennom vinteren.

Det du må forsikre deg om er at det er nok syre på cellene, ha toppladete batterier når du går i opplag og at det ikke er noe som helst som trekker strøm, som f.eks. minne til radioen.

Nå vet jeg ikke hvordan temperaturen er der hvor du bor, men for lagring av ubelastede batterier gjelder vel regelen; "dess kaldere - dess bedre" i følge flere batteriguruer her på Bp.

Kommentaren til KSE stemmer bra med min erfaring, da bortsett fra at jeg ikke kobler batteriene fra.

Redigert av WGM (see edit history)
  • 1 måned senere...

Skal på jobbreise til uken. Om ingen andre har lagt ut noe innen neste helg kan jeg ta noen bilder.

På de fremre festene brukte jeg gjennomgående bolt og flattjern på undersiden. Der må du sjekke at du ikke treffer 'bjelkene' som er under. Du får akkurat armene inn fra maskinrommet og mellom brønnene for badestige på ene siden og oppbevaringsrommet på andre siden av badeplattformen.

Ellers må du tenke litt på hvor mye overheng du vil ha. Mer overheng gir bedre plass å bevege seg på plattformen men gjør det også tyngre å trekke opp gummibåt.

Jeg har TG2 montert.  Brukte bilder fått fra Jo9.

Jeg burde ha montert mine 5 cm nærmere hekken på båten, men montert er montert.  Vil du komme og kikke, feel free :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...