Jump to content

Totalrenovere atter en With Vital 15 med 40hk Mariner 1988


WithVital

Recommended Posts

Ny aksling fra hengerdeler.com

 

Var hjemme i går, og da jeg hentet posten lå det en lapp fra Bring om at de hadde "prøvd å levere en pakke til meg men at jeg ikke var hjemme". Selvsagt bare tull, for den akslingen får ikke plass i postmappa til postmann uansett. Tullete at Bring ikke kjører den ut som de skal og heller overlater til postomdelingen å levere så tungt godt synes jeg. De kunne evt. kosta på seg å sagt "den greia gidder vi ihvertfall ikke drasse helt bort til deg selv om det er betalt for det" ...

 

Stakkars damen i "post-i-butikk" spurte måpende hva i all verden det var for noe jeg hadde fått, og repliserte "utrolig hva man kan sende i posten nå om dagen" da jeg forklarte at det var en aksling til en tilhenger de hadde snublet i siden i går :)

 

Fikk den nå hjem på et vis til slutt i dag, men da jeg la den på hengeren for å se for meg hvor fint det blir med ny aksling, så jeg at de faktisk har sendt meg feil lengde. Akslingen finnes i 90-100-110-120-130-140-150 centimeters lengder (mellom monteringshull), og jeg bestilte 100. De har sendt 110.

 

bilde

 

En gang i tiden ville jeg blitt veldig frustrert over sånne ting, men nå har jeg bare sendt en mail og spurt hva de synes vi skal gjøre. Det ordner seg sikkert på et vis, og i værste fall får jeg selge den videre og kjøpe en annen. Sikkert helt kurrant å få solgt den uten alt for stort tap. Har betalt 1910,- inkl. frakt + 450-ish i mva, så er du på jakt etter aksling med monteringshull 110cm, kan jeg konkurrere med alle norske leverandøren :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Det er veldig gøy å dele. Mitt lille prosjekt er å utvide internett :)

 

for å si det sånn, du trekker opp gjennomsnittet på kvaliteten på innholdet   :thumbsup:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk Ivar og Hcolsen!

 

Og hva passer vel bedre enn å dele fiaskoene også? -jeg har nemlig klart å drite meg skikkelig ut på at jeg er litt for vant med West System sin sakte herdende epoxy. Med den kunne jeg legge et lag epoxy på kvelden, og fortsette å legge "vått i vått" morgenen etter hvis temp var lav nok om natta. For et par uker siden gjorde jeg akkurat det med Biltema epoxyen, og selv om jeg så at overflaten var litt hardere enn jeg forventet, fortsatte jeg der jeg slapp morgenen etter. For å gjøre det enda værre, startet jeg på andre siden av kjølen så jeg deretter kunne legge annen hver "vått i vått" gjennom dagen for å lage osmosesperrelag. Hele dagen holdt jeg på, og det er altså to-tre uker siden. Etter det har jeg modellert opp fire av "plankene" under skroget med epoxysparkel, og fylt igjen de fire "plankene" akter nærmest kjølen (omtrent tilsvarende "undersiden" av brønnen inni båten) for å bli av med "sugeflaten"...

 

For tre dager siden startet jeg å pusse ned epoxylaget for å starte spraylakkering med primer oppå epoxybarriæren og oppå sparklejobben som tok to dager, og da merket jeg at noe var galt. Den ene siden av kjølen var helt fin, men da jeg rundet kjølen og startet å pusse (brukte 40K papir for hånd på sparklejobben bak) på andre siden, så jeg type 5-10mm luftbobler danne seg innimellom der jeg slipte. Først trodde jeg jeg hadde glemt å pusse og vaske den planken som er nærmest kjølen, men etter å ha gått over hele den så jeg at det samme skjedde på absolutt hele halve undersiden...

 

Lang historie kort, så var det rett og slett ingen binding i det hele tatt mellom det laget som stod over natten og de to neste. Dette har jeg aldri opplevd før, men det er ikke helt ulogisk når jeg tenker på det. Biltema sin epoxy er raskere enn den trege (206?) herderen til WS. Jeg bodde lavere i landet da jeg holdt på med WS, og her oppe i "innlandsfjellet" er det mye høyere luftfuktighet om natta. Kanskje BT sin avgir mer slike voksgreier også, for jeg kan ikke egentlig huske at det var sånne problem med WS. Jeg har lagt WS direkte på herdet WS og ikke opplevd at det ikke binder. Men jeg har aldri gjort det her oppe og ute i denne fuktige lufta, så jeg kan ikke garantere at det kun er forskjellen på de to epoxyene.

 

Til orientering er den andre siden av undersiden av skroget helt som forventet og som jeg er vant til fra WS. Beinhard, og som om det er i ett med glassfiberen under.

For fremtiden skal jeg ikke ta snarveier basert på kunnskap om en annen epoxy. Må nok desverre bare innfinne meg med at jeg er en novise med Biltemating :)

 

Slik ser det ut når man trykkluftblåser bort to av tre lag BT epoxy som ikke har bundet seg overhode:

https://www.youtube.com/watch?v=Pg_OQwh3xKM

 

Men nå er jeg jommen fordundre meg tilbake til der jeg var for noen uker siden. Heldig vis var selve kjølen riktig herdet, så jeg slapp å ta av igjen rørene og de fem kiloene sparkel jeg har lagt på der. Gleder meg til å fortsette igjen, og selv om det har vært veldig tungt å gjøre denne utrolig klønete feilen omtrent samtidig som hengerakslingen gikk galt (begge med dertil hørende ekstrajobb og utgifter), har jeg nok for lengst passert det stedet hvor det er et alternativ å gi opp. Høres sikkert rart ut, men jeg er faktisk litt stolt av at jeg orket å bruke tre dager på å rasere meg tilbake til for tre uker (og 2-3 tusen kroner?) siden. Jeg håper ikke jeg roter mer, men gjør jeg det håper jeg jeg orker å rydde opp etter meg igjen. Og så håper jeg noen kan lære noe av mine klønefeil :)

 

Her er altså to og et halvt (av tre) lag epoxy tatt av igjen med syl, kniv, skrape, trykkluft, og 40K + 80K på "Super Duty" Biltema trykkluftsliper (75mm) og 125mm eksentersliper:

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Powertrim / tilt

 

Har vurdert CMC og manuelle trimløsninger fra eBay (http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xmanual+jack+plate.TRS0&_nkw=manual+jack+plate&_sacat=0), men kommet til at det mest smidige er å finne en original til motoren. Også pga vekt av cmc eller bare braketter. Har funnet ut at hele Kitet heter 0395088, 0398424 og / eller 0434803. De har erstattet hverandre opp igjennom fra tidlig 80-tallet og frem til ca 95. Ser ut som om 0398424 er original for 87-89-modeller, og huset på min er 86 eller 88-modell.

 

Samme trim / tilt er brukt på en haug av omc motorer opp igjennom, og jeg har funnet en (0398424) fra en 90hk på finn som jeg tror jeg går for. Har sett youtube-videoer av montering, og har demonteringsanvisning i manualen. Ser helt ok ut selv for meg. Får svar i morgen (og bilder av festepunktene) fra mannen på finn bare for å være sikker på at det er en 0398424 eller 0434803. Tror alle de tre kitene er kompatible om hverandre, men er jo litt for dyrt til å ta en sjanse. Håper bilder kan bekrefte...

 

Må nok kunne trimme motoren hvis jeg for alvor skal prøve å sette en slags fartsrekord med Vitalen :)

 

bilde

 

http://www.marineengine.com/newparts/part_details.php?pnum=OMC0434803

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Gjøre det om igjen

 

Jeg har aldri brukt Polyester før (bortsett fra ferdigsparkel), men ettersom de små grå ikke akkurat glitrer med sin fordums brillians og jeg åpenbart roter det til en del med dyr epoxy, har jeg krøpet til korset og håper Polyester skal være rimelig nok til at jeg kan fortsette surringa en tid til :)

 

Har et 10-liters spann med Polyester og driver å tester ut å blande sparkel. Er litt spennende å teste ut forskjellene i praksis, og så kanskje jeg blir bedre i stand til å mene noe som helst om Epoxy VS Polyester senere.

 

Har laget en litt lengre snutt som rett og slett viser meg idet jeg tester Polyester for første gang:

 

https://www.youtube.com/watch?v=l1LumlWpdJo

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Service Manual - OMC - 60-70 hk 1988

 

Smøreskjema, sesonglagring, sesongklargjøring, plugger, Torque (skruer osv), kjølesystemet og litt diverse. Stoore bilder kan sees / lastes ned her:

https://www.flickr.com/photos/caegear/albums/72157672668976335

 

 

Hvor bestilte du manualen ifra?

 

 

To tomler opp for youtube-video : :thumbsup:  :thumbsup:

Fabelaktig faktisk :P

Link to post
Share on other sites

Hcolsen: Ble rådet til å skaffe original OMC-manual framfor en av disse tredjepartsmanualene, så jeg søkte den opp på eBay og endte med den som var billigst. Det tok litt tid (og var ikke spesielt billig), men den kom til slutt, og jeg synes det er veldig oversiktlig og lettfattelig :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Bra videodokumentasjon :thumbsup:

 

Et lite tips- Ser du måler opp herder med et lite litermål når du blander. Gå heller på apoteket og kjøp deg noen sprøyter i forskjellige størrelser, det koster nesten ingen ting. Da får du en mye mer nøyaktig dosering av herderen.

Link to post
Share on other sites

Bra videodokumentasjon :thumbsup:

 

Et lite tips- Ser du måler opp herder med et lite litermål når du blander. Gå heller på apoteket og kjøp deg noen sprøyter i forskjellige størrelser, det koster nesten ingen ting. Da får du en mye mer nøyaktig dosering av herderen.

-det har du helt rett i. Jeg skjønte det etterhvert :)

 

Hvis du ser veldig nøye etter på 3:46 (https://youtu.be/l1LumlWpdJo?t=226) ser du at jeg skjønner det midt i all blandinga. Jeg måtte løpe å hente en sprøyte (den ligger plutselig bak meg etter det korte bruddet i videoen :)

 

Det har herda ferdig, og jeg har såvidt pusset litt for å "kjenne" på styrken. Virker helt ok som fyllstoff og skal jo dekkes med epoxy. Mulig jeg kjøper en tynn vevd duk og legger noen lag over bakre kvartdel av bunnen der jeg gjør en del sparkling...

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Mjørud aksling

KNOTT fra hengerdeler.com

 

Etter en liten bomtur til vestlandet er nå akslingen min på plass. En kar hadde bestilt samtidig som meg, og de ble forvekslet før sending fra DK. Hengerdeler.com var veldig ordentlige, og ordnet opp. Schenker kom og hentet i går, og leverte riktig i dag.

 

Etter litt krangling med rustne og fine bolter, fikk jeg byttet akslingen og alt er i den skjønneste orden. Hengeren er strengt tatt registrert for 450kg, men den nye akslingen er merket 750kg. Kan ikke skade å ha litt å gå på mht styrke og demping.

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Korrigere sig / "hook"

 

Har bygd opp "kroken" bakerst ved akterspeilet. Dette er etter mine ekstremt avanserte analyser hovedårsaken til at skroget aldri bikker 32 knop. Hele kjølen og et felt akter tilsvarende omtrent brønnen inne i båten (ikke motorbrønnen, men lensebrønnen i dørken som ikke er dobbeltbunn men enkeltbunn forsterket med (papp) rør. Kjølen er massiv og kan ikke ha seget. Den er bevisst designet som en "hook" for å tvinge nesa ned / gå fort i plan. De to "plankene" nærmest kjølen på hver side er også "hooket", mens de tre ytterste "plankene" på hver side akter faktisk er slake "rockere". To prinsipper som ikke gir mening for annet enn rask plan med liten motor. Sammen med kjølen (som ikke finnes lenger:) var dette skroget lettplanende og meget stabilt i plan, men slo hardt i bølger, gravde seg ned i bølger (og sprutet mye opp på dekk / inn i båt).

 

All denne sparklingen og korrigeringen er altså for å skrelle av "rask i plan og stabil med liten motor" til fordel for "planer nok uansett med 75hk og har ikke lenger en sukende sperre akter".

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

 Kjølen er massiv og kan ikke ha seget. Den er bevisst designet som en "hook" for å tvinge nesa ned / gå fort i plan. De to "plankene" nærmest kjølen på hver side er også "hooket", mens de tre ytterste "plankene" på hver side akter faktisk er slake "rockere". To prinsipper som ikke gir mening for annet enn rask plan med liten motor. Sammen med kjølen (som ikke finnes lenger:) var dette skroget lettplanende og meget stabilt i plan, men slo hardt i bølger, gravde seg ned i bølger (og sprutet mye opp på dekk / inn i båt).

 

det er nok designet sånn ja, Bror With var opptatt av å lage skrog som gikk godt uten alt for stor motor. 

 

Kan også skje at skrog får "hook" etter å stått lenge lagret på henger , noe som kan gi de litt snodige egenskaper når man prøver å få fart på de. 

 

ang: bølgekutteren, du får passe på at det ikke blir for mye, slik at den tar overhånd når det kjøres i unnasjø (men , det er vel det man har powertrim for) 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ang: bølgekutteren, du får passe på at det ikke blir for mye, slik at den tar overhånd når det kjøres i unnasjø (men , det er vel det man har powertrim for) 

 

Jeg håper den er innafor. Kommer til å bli spennende å teste ut dette her :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Det gjør jeg Ivar :) -Kommer til å teste i ferskvann uten bunnstoff så det blir mindre styr å endre hvis det trengs. Må jo uansett finne vannlinje, og så er det bare ferskvann her oppi :)

 

Uten en eneste vitenskapelig utregning eller beregning, er jeg enig med intuisjonen min om at dette er omtrentlig riktig fremstilling ;)

 

bilde

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Uten en eneste vitenskapelig utregning eller beregning, er jeg enig med intuisjonen min om at dette er omtrentlig riktig fremstilling ;)

 

Det er fra seg selv man får de beste svarene...

 

Har du noen formening om hvor mange kilo tyngre denne båten blir med all sparkel som er brukt?

Link to post
Share on other sites

Det er fra seg selv man får de beste svarene...

 

Har du noen formening om hvor mange kilo tyngre denne båten blir med all sparkel som er brukt?

 

Ja det er deilig å evne å overbevise seg selv om at man får til ting ;)

 

Båten totalt blir nok litt lettere enn originalen. Den har en del tunge innredningsløsninger opprinnelig.

 

Har tatt ut:

Dobbelstol fremme x 2 = 32kg

Benker bak = 15kg

Kallesje = 7kg

Gelcoat bunn = 5kg

Tot: 59kg

 

Legger til:

Enkeltsete fremme = 5kg

(Benker bak først etter "fartstester") = 15kg

Epoxy bunn = 4kg

Sparkel, luftrør, kjøl, korrigere "hook" = 7kg (er på 5kg nå)

Beslag = 2kg

Luker fremme (inkl. oppbevaringsrom og forsterking av dekk) = 10kg

Luker akter = 2kg

Forsterking akterspeil = 10kg

Tot: 55kg

 

I tillegg er vindskjermen blytung. Har ikke veid den, men tror den med de herda glassene veier 15-17kg. Har lyst til å lage ny vindskjerm i lexan / PC og kan spare inn 7-8 kilo der også. Kanskje jeg tester uten vindskjerm.

Hvis jeg lager ny vindskjerm, blir båten omtrent 10-12 kilo lettere enn originalen ferdig montert. Hvis jeg legger på "stealth-bunnen, vil vekten bli omtrent lik originalen. Kanskje 5 kilo tyngre, men den vil få 60-80 liter oppdrift i to luftkamre på hver side av kjølen mellom gammel og ny bunn.

 

Benker akter og luker / dekk kan jeg også vente med å montere til etter fartstest, sånn at båten er 20-30 kilo lettere enn originalen under testing (rundt 40 hvis vindskjermen er av). Ellers er vektreduksjoner og det jeg legger til rimelig likt plassert over hele båten. Om noe blir vektfordelingen mer konsentrert lavere (i bunnen / kjøl), under dekk og i akterspeil i steden for mye masse relativt høyt og midt i båten og på dekk (vindskjerm, seter).

 

Jeg bytter ut x-finer med 6060 alu (og  pp/pvc i glassfiber / epoxy) overalt der x-finer er lagt, eller der jeg bygger for styrke og stivhet. Hvis jeg holder meg rundt 10-15 kilo lettere enn originalen, kommer det jo en god del vekt i motor. kanskje 40 kilo mer enn originalen er laget for. Får slanke meg noen kilo :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg legger på "stealth-bunnen, vil vekten bli omtrent lik originalen. Kanskje 5 kilo tyngre, men den vil få 60-80 liter oppdrift i to luftkamre på hver side av kjølen mellom gammel og ny bunn.

 

kan vel risikere at båten blir litt rankere med den ekstra oppdriften helt nederst.  Men om det skulle vise seg å være et problem så kan du kanskje gjøre kamrene om til vannballast?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bare visualiserer litt igjen fordi jeg gleder meg sånn til å bli ferdig med bunnen så jeg kan starte moroa :)

 

bilde

Ikke skala. Kun skisse (med ny bunn og ny vindskjerm)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Pusse, måle, pusse, sparkle, pusse...

 

Blir en del pussing og sliping, men det er en relativt hyggelig jobb om man ikke har dårlig tid og klarer å se for seg hvordan det omsider vil se ut. Har skåret opp røret i kjølen. Var relativt lite igjen av det etter sagingen, så jeg tok ut hele PP-røret og la ned sparkel og glassfiber. Har formet kjølen omtrentlig etter illustrasjonen nedenfor. Den røde linja i kjølen er omtrentlig originalkjøl. "Pukkelen" er flyttet litt akterover, og det er lagt til en slak kjøl på 4-5 cm på det høyeste. Artig egentlig, for jeg fant et bilde av en 1973-modell Chris Craft som ser ut som den har en lignende "halvkjøl". CC har nok ikke lufttilførsel da... :)

 

 

Noen bilder og videoer:

bilde

 

 

Chris Craft fra 1973:

bilde

 

 

Lite utdrag fra pussingen for hånd. Har allerede gått over med flapdisk (40K) på vinkelsliper og skal over med fint sparkel før mer sliping og deretter glassfiber:

https://www.youtube.com/watch?v=fBOkdtO4J2I

Jeg tar vare på slipestøvet og bruker det som filler i sparkel når det er praktisk mulig å samle det opp sånn som her.

 

Etter sliperunden:

https://www.youtube.com/watch?v=Z5bLSSL4UKs

Ikke godt å se når jeg filmer med dette Fish-Eye objektivet, men det kommer seg :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Du må ha en utrolig tolmodighet!

 

Blir spennende å se resultatet :yesnod:

Spent selv jeg. Gleder meg veldig til å bli ferdig med bunnen så jeg kan starte moroa. Men ja, denne tolmodigheten har jeg. Og det tror jeg er greit ettersom jeg er så treig. Skallmann fra Bamse (verdens sterkeste bjørn), og jeg er i slekt :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Ivar: Ballasttanker er et helt rimelig alternativ hvis stealth-kamrene tuller veldig med vannlinja eller noe annet spennende skulle skje...

 

Andreasbr: Takk igjen. Godt å se at din ble så fin. Var en stund redd du hadde en totalskadet bunn og at du hadde gitt opp hele prosjektet...

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...