WithVital Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 ivar skrev 10 minutter siden: jepp, det har sine ulemper å skulle ha en såpass liten båt selvlensende. Heving av dørk gir jo høyere tyngdepunkt. Og spiser av fribordet. Skal man da heve fribordet , så blir det enda høyere tyngdepunkt, samt mer vindfang... Du har nok helt rett! Og så ville jeg jo ikke funnet ut hvor vannlinja går før alt er ferdig og da måtte jeg hatt en sikkerhetsmargin i å heve dørken litt ekstra for å være sikker. Imens jeg har klart å lure deg inn her Ivar (alle andre må gjerne bidra med visdom også altså): Jeg så en tråd en gang som er litt eldre med en som jeg tror hadde en Bigfoot på en vital 15 og som sleit med at han mente han ikke fikk tiltet motoren nok inn. Da jeg hadde 60-hester på min forrige vital 15, merket jeg ikke noe til at båten tenderte til å hoppe. Ihvertfall ikke noe jeg bet meg merke i. På den forrige hevet jeg ikke akterspeilet, og mener jeg bare monterte motoren 5-10cm over speilet (brukte en planke mellom toppen av akterspeilet og motoren og husker ikke om det var 2"x2" eller 2"x4". Tror faktisk 2"x2"...). Den forrige var altså sannsynlig vis veldig lavt montert, og det eneste jeg merket ved pådrag / wot var at båten ville vri seg. Nå har jeg sentrert innerlineren på akterspeil, og alt er i vater. Skroget er i vater. Motoren er i vater både på kåper, svinghjul og alle andre steder jeg mener er plant. Men så er jeg usikker på om antikavitasjonsplata har korrekt vinkel mot undersiden av skrog. Da jeg målte vinkelen mellom antikavitasjonsplata og bunn kom jeg på han stakkaren som mente han ikke fikk tiltet inn nok. Min motor er nå på innerste hull, og det er fortsatt et stykke igjen før antikavitasjonsplata er i linje med bunn... Spørsmål 1: Skal jeg støpe meg en "kile" på utsiden av akterspeil så det er fysisk mulig å tilte motoren så langt inn at antikavitasjonsplata er på linje med bunn? Spørsmål 2: Motoren er på bildet 1mm over hekken (plass til gummilist), så jeg får ikke motoren lavere enn dette uten å gjøre noe. Jeg tenker å følge et tidligere råd fra deg (Ivar) om å montere i et hull høyere så jeg kan senke et hakk (så motoren er som på bildene) og heve to. Ser bildene ut til å støtte at motoren er omtrentlig rett plassert på hekken hvis man ser bort ifra vinkelen mellom bunnlinje og antikavitasjonsplate? NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
WithVital Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 rippie skrev 7 minutter siden: Jeg ville gått for så lav dørk som mulig :) om du skal skumme, er det mulig å lage en liten dreneringskanal i kjølen og lensepumpe bakerst? Mtp fukt i skum Det høres ut som en god plan! Usikker på om jeg skummer eller laminerer noen millimetre. Er jo ikke så stor flate som evt. må lamineres hvis jeg beholder den opprinnelige lave dørken :) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Komodo Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Enig med @rippie der. Når det gjelder vinkel og høyde må nok @ivar og andre eksperter på banen. @dieselfan kanskje? (Hmm, hvorfor fungerer bare den krøllalfafunksjonen innimellom???) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
rippie Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Jeg har ikke merket til noen problemer med å få tiltet for lite inn på min med 60hk. Den er hevet og følger akterspeilets vinkel. Har sandsekk i front, den er jo ikke stabiliteten selv i 30knop, men får tiltet nok inn til at den ikke hopper. Link to post
WithVital Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 (redigert) @rippie: Hva skjer uten sandsekken? Hopper den da? Har du sjøsatt eller er det mulig å bestille et foto tilsvarende et av mine over som viser evt. vinkel mellom antikavitasjonsplate (eller er det kavitasjonsplate?) og bunnlinje? De illustrasjonene jeg finner på nett virker å mene at jeg ideelt sett skal ha disse to linjene parallelle. Eller ihvertfall mener de at kavitasjon / antikavitasjon skal være på linje med vannet? Hvis jeg ikke gjør noe for å korrigere vinkelforskjellen (og ender opp med en permanent maks inntilt tilsvarende omtrent nederste bildet), ber jeg om å måtte ha "Heavy load" / (sandsekk foran) for å få pen gange? Jeg har muligheten til å bygge en kile på 15mm øverst som går til 0mm nederst i motorfestet. Eller så kan jeg lage en aluminiumsbrakett. Har ikke boret boltemønsteret ennå :) Redigert 19.April.2018 av WithVital (see edit history) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
ivar Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 WithVital skrev 1 time siden: Spørsmål 1: Skal jeg støpe meg en "kile" på utsiden av akterspeil så det er fysisk mulig å tilte motoren så langt inn at antikavitasjonsplata er på linje med bunn? Spørsmål 2: Motoren er på bildet 1mm over hekken (plass til gummilist), så jeg får ikke motoren lavere enn dette uten å gjøre noe. Jeg tenker å følge et tidligere råd fra deg (Ivar) om å montere i et hull høyere så jeg kan senke et hakk (så motoren er som på bildene) og heve to. Ser bildene ut til å støtte at motoren er omtrentlig rett plassert på hekken hvis man ser bort ifra vinkelen mellom bunnlinje og antikavitasjonsplate? 1: jeg syns det høres ut som at akterspeilet ikke har nok vinkel bakover - vanligvis går det å tilte lenger inn enn kav. plata på linje med bunn. Så jeg ville justert litt nå da du har sjansen. Så får du høyst sannsynligvis et større brukbart trimområde 2: nå husker jeg ikke helt hvor du endte opp mtp step og luftsmøring i bunn...? Slikt vil nok kunne gjøre at motor bør stå lavere for å få grep. Tror at det jeg mente var at når du borer hull til motoren , at du borer de slik at du får størst mulig justeringsmulighet uten å måtte bore flere hull. Og da feks slik at du har mulighet til å flytte 1 ned (med nedskjæring på toppen) eller 2 opp. Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ivar Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 WithVital skrev 19 minutter siden: Jeg har muligheten til å bygge en kile på 15mm øverst som går til 0mm nederst i motorfestet. Eller så kan jeg lage en aluminiumsbrakett. Har ikke boret boltemønsteret ennå :) ja noe ala slike vil jo også funke: https://bobsmachine.com/product/reversible-transom-wedges-5-degree/ Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
WithVital Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 ivar skrev 1 minutt siden: 1: jeg syns det høres ut som at akterspeilet ikke har nok vinkel bakover - vanligvis går det å tilte lenger inn enn kav. plata på linje med bunn. Så jeg ville justert litt nå da du har sjansen. Så får du høyst sannsynligvis et større brukbart trimområde 2: nå husker jeg ikke helt hvor du endte opp mtp step og luftsmøring i bunn...? Slikt vil nok kunne gjøre at motor bør stå lavere for å få grep. Tror at det jeg mente var at når du borer hull til motoren , at du borer de slik at du får størst mulig justeringsmulighet uten å måtte bore flere hull. Og da feks slik at du har mulighet til å flytte 1 ned (med nedskjæring på toppen) eller 2 opp. Takk og bukk @ivar. Jeg har ikke endret vinkelen på akterspeilet (ihvertfall ikke mer enn noen millimetre), men det kan være det er noe som er annerledes på mindre motorer eller kanskje på min frankensteinmotor som gjør at jeg ikke får tiltet inn mer. Håper @rippie (eller andre med Vital og 50hk+) på et tidspunkt kan sjekke sin maksvinkel (tiltet inn) og ta et bilde. Kanskje alle overmotoriserte Vitaler har dette "problemet"? Takk alle sammen! Hva skulle jeg gjort uten baatplassen :) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
WithVital Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 ivar skrev 13 minutter siden: ja noe ala slike vil jo også funke: https://bobsmachine.com/product/reversible-transom-wedges-5-degree/ -se det... -da er jeg ikke den første her i verden som støter på dette :) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
WithVital Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 (redigert) Testet å lene ut motoren litt, og 8mm ved øvre boltehull ser ut som om det gjør at det innerste tilt-hakket tillater at kavitasjonsplaten er parallell med undersiden av skroget. Da tenker jeg at en kile som er 10-16mm øverst vil gi meg rom for å tilte både inn og ut nok til enhver vektfordeling. Dyre de ferdiglagde kilene... :/ Etter jeg lente motoren ut litt oppe ser høyden på kavitasjonsplata også bedre ut i forhold til bunnen av akterspeilet. Bildet over viser laveste mulige montering, og jeg tror jeg bolter motoren et hakk (boltehull) høyere i første omgang... Redigert 19.April.2018 av WithVital (see edit history) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
ivar Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 du klarer sikkert å lage noen helt greie i karbonfiberaluminiumkevlarkompositt Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
WithVital Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 ivar skrev Just now: du klarer sikkert å lage noen helt greie i karbonfiberaluminiumkevlarkompositt Ikke teltstangarmerte PVC-rør? NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
ivar Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 usikker på hvor godt det vil motstå trykk-kreftene vi snakker om her.. Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Hvis du ikke har tilgang til fres slik at du kan frese deg et par kopier, kan du jo laminere opp ei plate, det er jo verken vanskelig eller dyrt. Du begynner med et par lag over hele arealet, så trapper du ned størrelsen på duken gradvis og bygger opp til ønsket tykkelse. Til slutt sliper du plata jevn. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
WithVital Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 (redigert) Komodo skrev 42 minutter siden: Hvis du ikke har tilgang til fres slik at du kan frese deg et par kopier, kan du jo laminere opp ei plate, det er jo verken vanskelig eller dyrt. Du begynner med et par lag over hele arealet, så trapper du ned størrelsen på duken gradvis og bygger opp til ønsket tykkelse. Til slutt sliper du plata jevn. God ide! Høres både overkommelig og gjennomførbart ut. Hvis det viser seg at det er hekken min som er for slakk, kan jeg feste den permanent senere :) Redigert 19.April.2018 av WithVital (see edit history) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
rippie Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Legger ved bildene det var snakk om :) Link to post
ivar Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 var jo en enkel og grei løsning på hvordan bruke langstammet motor på kort akterspeil Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
da Cali Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 Min erfaring med With, forlenget akterspeil og Evinrude 40hk - Sørg for muligheten til at kavitasjonsplata kan justeres "dørgene" parallell med bunn/kjøl. Hos meg blir det hopp og sprett er ikke kavitasjonsplata så godt som parallell med bunn. Link to post
WithVital Svart 22.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 rippie skrev On 4/20/2018 at 7.23: Legger ved bildene det var snakk om :) Tusen takk for bilder! Det ser ut som kavitasjonsplatelinje og bunn er relativt i flukt / på linje på innerste tilt? Kanskje en anelse for langt ut selv om det ser mindre ut enn på min? Du får ikke tiltet inn til "negativ" linje (for å presse baugen ned)? Tusen takk igjen! Veldig fint å ha en referanse på "stock" vinkel ettersom jeg har rota så mye med min egen :) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
WithVital Svart 22.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 (redigert) da Cali skrev On 4/21/2018 at 14.28: Min erfaring med With, forlenget akterspeil og Evinrude 40hk - Sørg for muligheten til at kavitasjonsplata kan justeres "dørgene" parallell med bunn/kjøl. Hos meg blir det hopp og sprett er ikke kavitasjonsplata så godt som parallell med bunn. Det skal jeg ha i bakhodet. På min forrige med 60hk hvor motoren var montert ca 5 cm for lavt, hadde jeg ikke hopping men vridning til siden (motsatt av propell)... Aner at jeg kommer til å ha nytte av en eller annen form for tilt / trim / liftbrakett ala Bobs Machine / CMC ved en senere anlednign :/ Redigert 22.April.2018 av WithVital (see edit history) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
WithVital Svart 22.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 ivar skrev On 4/20/2018 at 10.17: var jo en enkel og grei løsning på hvordan bruke langstammet motor på kort akterspeil Det er da mye enklere å heve motorbrønn og hele innerlineren NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
WithVital Svart 22.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 (redigert) Stort sett bare masse småpirk nå frem mot kneplater og stringere. Ting skal i vater og passe sammen med nye deler osv. Boret opp motorboltehull etter at jeg hadde justert akterspeil og innerliner og motor (på svinghjulet og kåpedeler) i vater for å ha en referanse innvendig til kneplateutforming. Etter jeg tok av motoren så jeg til min store "glede" at hullene hverken var i vater eller passet den 3D-printede malen min... Vet ikke om det var motoren eller akterspeil eller hjernefis eller hva det var, men vaterlinjen flytter seg hele tiden når båten står på hengeren. Må sjekke den oftere og har montert et vater fast ved akterspeilet. Måtte tette igjen de to hullene på venstre side og tar ut nye etter alt er limt sammen. Av de to på høyre side, har jeg tenkt å beholde det nederste og så er det noen millimetre som må justeres i det øverste. Hullene viser litt av oppbyggingen inne i akterspeilet: Ikke en treflis å se ;) Etter boring og deretter tetting lagde jeg en liten støperamme oppå akterspeilplata for å få den helt i vater og klar for (må passe godt) i innerlineren: Hadde noen gamle aluminium bordben liggende som jeg tok vare på for lenge siden. De er "T"-profiler på 4mm godstykkelse, og de passet fint og er vatret opp begge to før tvingene holder dem på plass... Blandet en glassfibertung sparkel uten fyllstoff og la den nedi etter priming med ren epoxy. La et tynt "glattelag" oppå det igjen av epoxy med collodial silica: Fristende å helle flytende epoxy oppå for å få "perfekt" overflate, men vil ikke ha ren epoxy uten armering her... Saligheten fikk stå å herde tre timer i 15-ish grader før jeg tok av aluminiumsforskalingen: Måtte opp klokka 02.15 og ta av aluminiumen. Ville ikke fått det av etter herding... Jaja... -Godt man har slipemaskiner av ymse slag... 40K papir på eksentersliper med støvsuger tilkoblet og noe håndsliping senere: Og nå er toppen i vater, passer til innerliner, og er klar for liming :) Tre vater er nesten for lite når alle delene er separate men skal tilpasses hverandre... Ferdig slipt og i vater alt sammen... Så er det å overføre kneplate- og stringerideene til akterspeilet. Må tygge litt på hvordan jeg gjør det. Tanken var å ha 300mm mellom stringerne og la dem gå ganske høyt på aterspeil (til motorbrønn), men da blir det ikke plass til bensintank under motorlensebrønn. Må evt ha batteriet midt under og tank på en av sidene... (tenke, tenke...) Jeg vil forsterke motorbrønn og låse hele akterspeilet i en kasselignende utforming, men usikker på hvordan jeg skal gjøre det fordi jeg helst vil ha bensintanken i midten akter og ikke på en av sidene pga varierende vekt... Redigert 22.April.2018 av WithVital (see edit history) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
ivar Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 WithVital skrev 1 time siden: Det er da mye enklere å heve motorbrønn og hele innerlineren Selvfølgelig - det glemte jeg visst Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
WithVital Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 (redigert) Har funnet en løsning på kneplater og stringere som jeg er fornøyd med og har startet å tegne opp. Kladdet litt rett på glasfiberen først: Tanken som ikke får plass mellom 30cm mellomrom stringere og kneplater (ville plassere kneplatene som opptegnet på akterspeil...) Skjønner jo at folk bruker laservatre med 4D-tegning etter å ha prøvd å finne linjene i ujevn overflate. Improviserte litt og det gikk greit så lenge skroget var i vater. Skal ha lensepumpe helt akter. Bensintank foran det igjen. Har flyttet kneplatene ut til siden så det er 40 cm imellom dem... Lager litt ekstra forsterkninger mellom kneplatene for å kompensere for det utvidede spennet mellom dem (vanskelig å se på bildet hva jeg har tegnet, men skal heller vise løsningen ordentlig når den sitter der..) Deretter var det bare å fjerne resten av brønnen / dørken. Trenger ikke stivheten den ga etter at akterspeilet er limt på plass. Den tverrgående metallbjelken i midten (bildet under) samt liten trekant helt fremme holder fasongen greit på det myke skroget. Hengeren har også tre støttepunkter helt akter, så det er mer foran metallbjelken det vingler mye... Kappet den ut med multisagen fra Biltema. Deretter 40K på eksentersliper med støvsuger. Man kan se feltene hvor brønnen var på bildet. Og så var det bare å tegne opp på nytt uten å grise det til med viskelær og slikt. Lagde en slags "linjejigg" for å få tegnet opp 15cm linjer på hver side av senterlinjen i kjølen. Filmet og liten snutt kommer etter hvert (ganske fiffig løsning syntes nå jeg :) Fra topp av akterspeil og ned. Rette linjer på en jungel av buede former... Kutte XPS neste. Deretter hulkiler og duk på akterspeil. Deretter limer jeg fast kneplatene og bakre del av stringere vått-i-vått (epoxy). Skulle gjerne hatt 15 grader ute... Fra kladdingen... Redigert 24.April.2018 av WithVital (see edit history) NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
WithVital Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Lagde en linjetegnejigg av en gammel IKEA-hylleplate for å lage parallelle linjer 15cm på hver side av senterlinjen. Her kunne man sikkert gjort mye artig, men uten linjelaser og uten erfaring med lignende ting ble dette altså løsningen. Syntes det fungerte veldig bra. Prøvde i timevis å finne en annen måte, men ettersom ingenting er likesidig og støpen ser ut til å være rimelig tilfeldig (et par cm her og der avvik i alle bauger og kanter) hadde jeg ikke noe referansepunkt utover å lage en linje i kjølen når skroget var i vater og måle meg ut derfra. Så godt som umulig å måle fra senterlinjen med linjaler, tommestokker eller målebånd, for den varierende vinkelen på v-bunnen gjør at det bare er "luftlinje" som er interessant. Håper jeg er veldig lur. Men kan ikke utelukke at det finnes etablerte måter å gjøre dette på blandt fagfolk som ikke trenger å finne opp hjulet hele tiden :) Anyways: NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn