Jump to content

Totalrenovere atter en With Vital 15 med 40hk Mariner 1988


WithVital

Recommended Posts

flipfloptop.thumb.gif.7737f0d115ee2617eb9b254be950b6c5.gif

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

ivar skrev Just now:

Transformers..? :lol:

 

-AutoBåts engage! :giggle:

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 11 minutter siden:

Transformers..? :lol:

:giggle:

 

Jeg synes du skal gå for en enkel variant med bare dekk og vindskjerm. Noe annet blir for trangt i en 15 foter. Så, når du har den på vannet skaffer du deg et nytt skrog fra en Fjordling, Draco eller annet som er litt større, f.eks. 18-20 fot, og bruker det som utgangspunkt for et nytt prosjekt med full kombisjark :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

enig, du kan feks ha prosjektoppstart når Komodo får hummertråleren sin på vannet  - så ikke prosjekttråd-abstinensene blir altfor plagsomme for folk her inne :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev On 10/24/2017 at 17.32:

enig, du kan feks ha prosjektoppstart når Komodo får hummertråleren sin på vannet  - så ikke prosjekttråd-abstinensene blir altfor plagsomme for folk her inne :giggle:

 

Komodo skrev On 10/24/2017 at 16.59:

:giggle:

 

Jeg synes du skal gå for en enkel variant med bare dekk og vindskjerm. Noe annet blir for trangt i en 15 foter. Så, når du har den på vannet skaffer du deg et nytt skrog fra en Fjordling, Draco eller annet som er litt større, f.eks. 18-20 fot, og bruker det som utgangspunkt for et nytt prosjekt med full kombisjark :thumbsup:

 

Takk! Dere har rett som vanlig. Tenkehatten mener at jeg bare skal bli ferdig med denne og se om behovet for noe større kommer :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Og så har delene til vindskjermprosjektet så smått begynt å tikke inn fra rundt omkring i verden (eBay):

 

vindskjaerm001.jpg.13f0f3c13d674165805b6547060c4ae4.jpg

 

Ihvertfall ikke noe kvalitetsproblem med kina-beslagene. Fortsatt sikker på at de alle er laget på samme fabrikken og i den samme provinsen :)

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Planen tar form... Daycruiser uten heving av dørk. Med kalesje (som tillater "sprayhood-cabin-ting") og ikke minst solcellepanel som felles ned sammen med kalesjestangen så både celle og stang hviler i en kalesjegarasje.

 

ill_dagstur_med_kalesje.jpg.5937f4a81763036af87f7f1ca9d01070.jpg

 

Og noen Ole Brum-løsninger for å kunne variere mellom hhv. sitteplasser, "solseng" og spiseplass, og førersete eller seng fremme.

ill_dagstur_innredning.jpg.a741286ef6a3a515692cdf13fa9d675d.jpg

Jepp. Det er en do der... Tenker å felle ned en halv (toppen selvsagt) Biltema kjemisk toalett og koble den enten til engangsposer eller direkte utkast. Vasken må jeg nok lage ettersom den er så smal, men jeg har noen syrefaste kar som passer. Fant en vanntank på ebay også som er perfekt (26 liter), så da blir det vann også...

 

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

alphaman skrev On 11/2/2017 at 6.50:

Du er rå med data.for håpe du tryller båten ferdig til sommeren.

Tusen takk :) Jeg tar sikte på sjøsetting ila sensommer 2018...

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Venter på noen 13mm glassfiberstenger som jeg skal lage min egen "komposittplate" til akterspeilet av. har fått alle de andre stengene og alt det andre er gjort klart til laminering. Har laget en 3D-modell av bolt-mønsteret til monteringen av motor på akterspeilet så jeg har en mal for forsterkningene inne i komposittet. Skal vel litt til at noen andre trenger en sånn 3D-printbar mal, men i tilfelle rottefelle:

https://www.thingiverse.com/thing:2634319

 

Untitled-1.jpg.2c66ec78ec4fceb2bff917740cb7ab75.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Og print ferdig og limt sammen...

 

print01.jpg.118b3fe4bda1f3fb1f4586b7782397e8.jpg

 

print02.jpg.6b938c16159df502666dcb0de00e89a9.jpg

 

print03.jpg.844fd08a252b3752d2b7f114136ef7f6.jpg

 

print04.jpg.3469d932572dc37b783ec0c2b8843926.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

minisjark001.thumb.jpg.0d86e9b9ad8f28a5ffe3e552f8772487.jpg

 

minisjark002.jpg.05f4d3b7963c2d1692d7c8cfc1958bda.jpg

 

minisjark003.jpg.e36f31b44f270f5eda14dd6dc1c577a7.jpg

 

minisjark004.jpg.15cfae4aeafe1ea8fdece7f4c0f126ac.jpg

 

minisjark005.jpg.888669522a8a18407f7d4b44a99a856a.jpg

 

minisjark006.jpg.cee54eb74069c9a3f679278d2ffa77ba.jpg

 

minisjark007.jpg.f636d37821c7e9b05c3ada464ff36f9c.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

du burde hatt jobb i markedsavdelingen hos en eller annen båtprodusent  - illustrasjonene dine er bedre og mer innbydende enn 90% av det man ser i brosjyrer eller på nett :thumbsup: 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 14 minutter siden:

du burde hatt jobb i markedsavdelingen hos en eller annen båtprodusent  - illustrasjonene dine er bedre og mer innbydende enn 90% av det man ser i brosjyrer eller på nett :thumbsup: 

Tusen takk Ivar :) Blir vinteren lang og kald blir det sikkert flere av disse. Det skumle er jo at jeg kan slumpe til å forlede meg selv med de innbydende tegningene mine, og ende opp med å forsøke å lage noe på ordentlig :giggle:

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Full styrepos inne, og full ratt (sidemontert) + elmotor styrepos ute. Mulig løsning for "softback". Ser overkommelig ut å seriekoble to rattposisjoner. Mer plunder med gass / gir, så det får bli senere hvis det skulle bli behov.

Tenker å ha så åpen løsning som mulig men med mulighet for å lukke helt / delvis. Klapp-benker ute akter.

 

Tenker å bruke xps 10-13mm plater i 2 (kanskje tre noen steder) lag med vevd duk og epoxy imellom til overbygg hvis jeg får til å ruteskjære xps ok. Er 10 ganger billigere enn Divinycell. Divinycell ville kostet ca 6000 bare i plater. XPS i 12mm får jeg for 99 kroner for 244x60cm.

Tror jeg legger XPS 700 i dørk akter og hever 15cm og lager selvdrenerende (altså hull i siden rett ut). Kommer ikke til å legge ny x-finer i dørk, men skal teste å laminere inn PVC-plater (sånne "dryppstopp-plater til å ha under balkonger) oppå xps før noen lag epoxy og vevd duk. Men mulig bare vevd duk er nok. Vil sikre dørken mot punktbelastninger / støt på en eller annen måte.

 

Men jeg ombestemmer meg jo annen hver dag mht fiskebåt / daycruiser, så en bøtte salt hører med...
 

 

fraakter001.jpg.4731982ec86bd369e77abc3327916e4b.jpg

fraakter002.jpg.de50bd623ef03c4739ed05f067c0f022.jpg

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Jeg må bare få lov til å slutte meg til ivar, du har et utrolig talent til å visualisere ideene dine, og illustrasjonene holder et helt utrolig høyt nivå :yesnod: Moro å se at det er flere dagdrømmerprosjekter der ute som aldri blir ferdig, da føler jeg meg ikke så alene :giggle: 

 

Jeg vil forøvrig tro at det er uproblematisk å rute opp XPS, den er lett å skjære med kniv. Bare pass på at kniven er helt sylskarp. Men så tynne plater som du snakker om kan du også bøye i ganske krapp radius uten å rute. Bøyer du en og en plate og limer sammen blir det stabilt før du laminerer utenpå.

 

Det blir veldig spennende å se dette prosjektet ferdig. Men det er tydelig at du har høye ambisjoner, og et høyt krav til detaljene, så jeg vil tro det tar litt tid før du er i mål med alt dette her. Hvis du i tillegg ikke har et sted å stå og jobbe inne blir jo sesongen i tillegg veldig kort. 

 

Har deg vært noe framdrift siden sist? Her i gården blir det to ukers pause nå. Fru Komodo mente på at det er bedre å oppholde seg under andre himmelstrøk på denne tiden av året :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 11/26/2017 at 2.02:

Jeg må bare få lov til å slutte meg til ivar, du har et utrolig talent til å visualisere ideene dine, og illustrasjonene holder et helt utrolig høyt nivå :yesnod: Moro å se at det er flere dagdrømmerprosjekter der ute som aldri blir ferdig, da føler jeg meg ikke så alene :giggle: 

 

Det var hyggelig Komodo! Jeg har jo reklame- og designbakgrunn i tillegg til IT-ting, så et visst nivå kan jeg tillate meg å ha på skisser og slikt. Skulle hatt en kjempestor 3D-printer som printet i glassfiberarmert polyester (og vært flinkere til 3D design), så hadde jeg hatt både sjark og Daycruiser og en masse annet artig :)

Det er veldig fint å være flere med prosjekter som går over tid. Vi lager forhåpentlig vis noe unikt og koser oss innimellom støvskyer og nedturer :)
Ditt prosjekt blir i tillegg et leksikon over det meste man lurer på ifm rehabilitering og redesign i glassfiber, og jeg tenker at det er en ganske stor og unik verdi i seg selv at du klarer å bygge opp trådene dine og dokumentere så bra som du gjør. Hadde jeg hatt hatt, ville jeg tatt den av hver gang jeg hører ordet Komodo!

Jeg aner at jeg ikke er på sjøen før 2019 selv, men du som jobber 100 ganger mer enn meg øyner kanskje sjøsetting neste sommer?

 

Komodo skrev On 11/26/2017 at 2.02:

Jeg vil forøvrig tro at det er uproblematisk å rute opp XPS, den er lett å skjære med kniv. Bare pass på at kniven er helt sylskarp. Men så tynne plater som du snakker om kan du også bøye i ganske krapp radius uten å rute. Bøyer du en og en plate og limer sammen blir det stabilt før du laminerer utenpå.

 

Det skal jeg teste. Altså bøye-laminere. Har en Litex-plate men kan kjøpe "Tetti" for en femtedel av prisen. Venter bare på svar fra forhandler på om belegget på Tetti er venn med epoxy. De kaller det Polymer sement eller noe slikt, og jeg må vite om det kan bindes mekanisk omtrent som jeg kan til epoxybelegget på Litex før jeg går til "storinnkjøp".

 

Komodo skrev On 11/26/2017 at 2.02:

Det blir veldig spennende å se dette prosjektet ferdig. Men det er tydelig at du har høye ambisjoner, og et høyt krav til detaljene, så jeg vil tro det tar litt tid før du er i mål med alt dette her. Hvis du i tillegg ikke har et sted å stå og jobbe inne blir jo sesongen i tillegg veldig kort. 

 

Har nok litt høye ambisjoner, men, tenker at så lenge det er trivelig å pusle med så er det bra. Nå har jeg klart å knøvle alt inn i garasjen og driver å lager et provisorisk varmetelt der inne. Er en garasjerekke med 15 garasjer uten vegger imellom hver garasje, så jeg må pakke meg inn før jeg kan varme opp og støvtette. Jeg håper jeg kan få ferdig akterspeilet i vinter, og kanskje jeg kan bli værende i garasjen under tak utover sommeren og lage dørk og overbygg :)

 

Komodo skrev On 11/26/2017 at 2.02:

Har deg vært noe framdrift siden sist? Her i gården blir det to ukers pause nå. Fru Komodo mente på at det er bedre å oppholde seg under andre himmelstrøk på denne tiden av året :rolleyes:

 

Fremdrift siden sist består i å drømme med skisser. Og så har jeg ventet en stund på glassfiberstenger og syrefaste dupeditter fra Kina, kjøpt en brukt 2 tonns elefantheis til motorløfting, konservert motor, og smuglest i tråden din og funnet tips om Bomar polykarbonatluker som jeg sporet opp til 60% avslag på Marineoutlet.no. Kan være den ikke er sterk nok som dekksluke, men jeg kan prøve å forsterke eller evt. støpe en kopi.

Fru Komodo høres ut som en klok dame. Du fortjener noen ekstra soldager sånn som du har stått på! :)

Siste skisser handler forøvrig om dobbel styreposisjon. Jeg googlet litt og fant en mekanisk en som heter "Big T", men det ble så dyrt at det ikke var moro. Trodde en stund jeg bare kunne seriekoble to styresnekker og mekke en egen kabel, men tror det blir vanskelig og at jeg evt. må opp i størrelse på begge snekkene pga ekstra påkjenninger i systemet.
Synes det er rart at det ikke finnes noe "off the shelf"-aktig som tillater dobbel styring, og har skissert en mulig manuell løsning som jeg sikkert finner ut at ikke er noe tess etterhvert.

Uansett:
dobbel.jpg.86f6fdd876e97b0c08f7a652ea2d59d7.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

De jeg kjenner som har hatt båter med dobbel teleflex osv har ikke bare hatt godord å si, heller det motsatte.  

.. hva med å lage en slags "transformer" variant på styring / gass?   monter ratt og fjernkontroll på en bøyle som kan stå enten i fremre posisjon , eller vippes bakover for "fiskebruk".    Vil jo gi litt utfordring med kabler da , men der har du jo noe å spekulere på... :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Du kan få jobben med å tegne Hulda. Spøk til side. Har ikke lest alt, mulig jeg bommer. På gir/gass ville jeg valgt et enkelt system der hendler ute og inne beveger seg samtidig. Toppmonterte spaker der man fjerner låsekulene funker utmerket. Brukes av RSR. På to-pos styring ville jeg valgt hydraulikk.

Link to post
Share on other sites

ivar skrev On 11/27/2017 at 12.02:

De jeg kjenner som har hatt båter med dobbel teleflex osv har ikke bare hatt godord å si, heller det motsatte.  

.. hva med å lage en slags "transformer" variant på styring / gass?   monter ratt og fjernkontroll på en bøyle som kan stå enten i fremre posisjon , eller vippes bakover for "fiskebruk".    Vil jo gi litt utfordring med kabler da , men der har du jo noe å spekulere på... :giggle:

Koselig å være så forutsigbar :) -Den er så klart allerede utforsket, og det funker nok, men gir meg "feil" styreposisjon inne. Kablene ville gått greit hvis roteringspunktet er i den røde sirkelen i skissen til venstre (og kablene ligger i hullene markert med sirkler over det røde senteret. Kablene roterer inn og bytter posisjon fra over rødt senter til under, og vrir seg bare 90 grader hver vei fra senter):

 

transformer.jpg.565a59ca48193e3d529baf17596154be.jpg

Et par skisser på transformer-styreposisjon...
 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 11/27/2017 at 12.12:

Du kan få jobben med å tegne Hulda. Spøk til side. Har ikke lest alt, mulig jeg bommer. På gir/gass ville jeg valgt et enkelt system der hendler ute og inne beveger seg samtidig. Toppmonterte spaker der man fjerner låsekulene funker utmerket. Brukes av RSR. På to-pos styring ville jeg valgt hydraulikk.

 

Hvor ligger Hulda? Kanskje et gøy prosjekt å tegne henne ut en gang :)

Jeg tenker også gassen er grei å seriekoble. Har til og med to OMC-kontrollere liggende, men det er rattene som gir meg mest hodebry. Hydraulisk ser ut som den enkleste løsningen, men jeg tror jeg må la det ligge i første omgang. Tenker jeg bare stikker et ratt montert på et stag som kan festes til rattet inne midlertidig:

 

rattmidlertidig.jpg.0449a7fcd4292bafbe44db575225fafd.jpg

Ratt på stag med gaffel som kan låses til rattet i styreposisjonen inne...

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Tar sakte men sikkert tilbake arbeidsmuligheten i båten under heiseinnretninger og presenninger inne i en halvåpen garasje:
 

akterspeil2011.jpg.93824f93df58a355fe7d746f296b398a.jpg

Biltema-trinse heiser innerline / topp opp fra skrog. Fungerer som lokk så varmeovnen inen i båten holder epoxy osv lunkent når jeg ikke tusler med dette. Må være god medisin mot stiv muskulatur å åle seg inn og ut av dette. For ikke å snakke om under hengeren for å komme til verktøyet innerst i garasjen :)

 

 

Og har startet med den hjemmelagde komposittplaten til akterspeilet som skal bestå av 13- og 7 mm glassfiberstenger til telt, samt litt PVC-rør, epoxy og vevd duk:


akterspeil2007.jpg.5082a7fce872eceae86926dd3fa16b4d.jpg

Det 2 meter lange PVC-røret var perfekt i lengden for å lage ramme til glassfiberstengene. Her har jeg bare tørrmontert stengene for å få et inntrykk an "dekkevnen". Tror faktisk de ender opp sammenskjøtet og liggende horisontalt, med 7mm-stengene flettet vertikalt rundt dem. Blir verdens tykkeste vevde duk :)

akterspeil2008.jpg.50f192082196812b2c85e65193bc9145.jpg

Teltstengene har metallhylser på endene som jeg tok bort. Er limt og punktbøyd inn i stengene, men av alle de 54 stengene var det bare en av de på 7mm jeg ikke klarte å få av med minimal innsats.Den som satt godt, knuste jeg i forsøket :(

 

akterspeil2009.jpg.a593cc6c32e64350992247700b571e99.jpg

40 stk 7mm stenger, og 14 stk 13mm stenger renset for billigmetall.

 

akterspeil2010.jpg.8093b1ed449a3c5727835941767210d3.jpg

Og så pusser jeg dem alle sammen så de tillater epoxyfisering inne i "akterspeilplata" mi.

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Skisse på "veven" jeg tenker å lage av glassfiberstengene osv inne i akterspeilplaten. Alt limes og lamineres inn i epoxy, Mulig jeg fyller hulrom delvis med sparkel av glassfiberkutt, mikroglass og epoxy før jeg legger noen lag duk foran og bak. Baksiden blir flat (laminerer den liggende), men forsiden (siden som vender innover i båten) trenger ikke være flat. Kanskje resterende 13mm-stenger blir kneplater med litt konstuksjonsmagi i tillegg til forsterkninger rundt boltefestene til motor.

 

13mm-stengene er veldig kraftige. Tenker de fint holder 100 kg alene pr 44cm lengder. Tror denne måten å lage "vev" på av 7mm rundt 13mm vil bli sterkt nok i massevis i tillegg til at det ikke råtner eller gir grobunn for mugg osv. Skal bli gøy å teste stivheten / styrken når dette davinci-spetakkelet er ferdig. Jeg vedder hatten min på at 10 av disse søylene laminert sammen ikke kan bøyes før man snakker x antall tonns trykk, og da heter det nok knekke :)

 

akterspeil2012.jpg.166cab0fca200274f415ec2b97514974.jpg

Det blir 10 sånne "flettede" søyler av 7mm glassfiberstenger vertikalt over akterspeilets bredde. 13mm bruker jeg til avstiving mellom bunn og  vertikal13mm, og mellom topp og vertikal 13mm. I tillegg tror jeg jeg lager ekstra forsterkning rundt boltehull og kanskje kneplater (knestenger) av 13mm.

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...