Jump to content

OF bøyene. Og erfaringer rundt noen av de som er OF medlem


Morten83

Recommended Posts

Til Kointa: " Vil heller si at den som ikke greier å ankre ved siden av en bøye bør finne en annen vik å trene på. ( måtte bare) :wflag:"

Jeg vil heller si at det er dårlig sjømannskap å ankre ved siden av en bøye

 

Og: "Nyt båtlivet i viker med og uten bøyer, en riktig god sommer til ALLE. "

Tiltredes (men spesielt uten blå bøyer) :jollyroger:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Til Kointa: " Vil heller si at den som ikke greier å ankre ved siden av en bøye bør finne en annen vik å trene på. ( måtte bare) :wflag:"

Jeg vil heller si at det er dårlig sjømannskap å ankre ved siden av en bøye

 

 

Bakrus?

Så når 20 andre og jeg ligger oppankret rundt 3 bøyerbåter  så er det 21 stykker som utviser dårlig sjømannskap, den krever en forklaring.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Argumentet imot bøyene er at de tar større plass enn en båt for anker. Hvor mye større plass er det snakk om? Jeg har tilgode å se de konkrete premissene som legges til grunn for å kunne hevde at det blir plass til færre båter når noen av dem ligger i bøye.

Jeg tror at for alle praktiske formål pakkes båtene tettere ved et godt gjennomtenkt plan med fortøyningsbøyer enn når båter med ulik passform og ankringsutstyr ankrer opp fritt. Problemet mitt er dersom det ligger én fortøyningsbøye i et svaiområde, så reduseres arealet som er tilgjengelig for svai betraktelig.

Link to post
Share on other sites

ble ikke klar over dette bøyeproblemet før jeg ble medlem på disse sidene , har aldri sett på disse få bøyene som problemer, heller ikke etter å ha lest gjennom denne tråden her.

Og den omtalte allmenretten brytes vel da også av alle båtforeninger, for  det finnes jo svært mange lune viker med sentral , god beliggenhet som det har blitt strødd rundt med private bøyer og der er det forbudt for ikke medlemmer å bruke disse bøyeplassene .

 

Og skal man tolke Advokatforeningen så er det bortimot fritt fram med private bøyer.

"Kan jeg midlertidig feste båten til en privat bøye som ikke er i bruk?

Hvis det ikke er til fortrengsel for eieren, eller at eieren uttrykkelig forbyr det, kan du midlertidig benytte bøyen."

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det blir helt feil å trekke turisthytter inn i en slik diskusjon. En turisthytte plassert på et punkt i et naturlandskap med mil på mil av tilsvarende landskap vil ikke kunne okkupere en tilsvarende plass som en bøye plassert på en populær ankringsplass. Da må man sammenligne med en bøye plassert midtfjords, da ville ingen reagert på at OF tok seg til rette. For å få en reell sammenligning må man tenke seg om en slik hytte plutselig ble bygget på Prekestolplatået, på badestranden på Huk/Bygdøy eller lignende plasser hvor man la beslag på etablerte populære begrensede områder.

 

Vi må ikke legge tilrette for noen form for svekking av allemannsretten, det er gått for langt som det allerede har.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at de blå bøyene er for fattige handikappede, folk som ikke er i stand til å håndtere et anker manuellt, og i tillegg ikke har råd til ankervinsj. For min del er det OK at disse stakkarene får et sted å ligge for natten, bare de er høflige og greie

Link to post
Share on other sites

- Betaling og tilrettelegging for friluftsliv er kontroversielt. Generelt er det slik at det bare er kommunen som kan åpne for å kreve inn penger for slik tilrettelegging som utlegging av svaibøyer, og da kun til selvkost, sier Reusch ( jurist og forfatter av boken Allemannsretten). Organisasjoner og foreninger opererer dermed i gråsona ved å legge ut bøyer kun for medlemmer.

 

http://www.batmagasinet.no/artikkel/kjenn-dine-rettigheter-i-allemannsretten

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert mange handikappete som gjerne vil ha tilrettelagt både det ene og det andre i naturen, men der går det grenser!

 

Den som ikke kan eller tør ankre opp båten sin bør lære seg mer om praktisk sjømannskap eller holde seg der han føler seg trygg og ikke ødelegger naturopplevelsen for andre. Du går ikke på telttur i fjellet dersom du trenger ferdig oppslått telt for natten.

 

disclaimer: Jeg prøver ikke å tillegge deg holdninger her som du ikke har - jeg siterer din post på et generelt grunnlag.

 

Jeg vet ikke om jeg kan kalles handikappet, men er ufør og har godt redusert mobilitet.

Selv om det ikke nødvendigvis alltid vises utenpå gjør alt jæ... vondt hele tiden, og vondere etter man har tatt seg ut - så kanskje dere omgås endel "handikappede" dere ikke vet om i hverdagen... Jeg tror ikke denne diskusjonen skal dras over på om man er handikappet eller ikke.

 

Uanskvett; Jeg er helt enig med deg. Man må evne å se litt frem i tid - i mine øyne fører ikke denne utviklingen til noe godt.

Man må også kjenne sine egne begrensninger og heller jobbe med dem enn å påtvinge andre å operere på ditt plan.

 

Jeg er veldig skeptisk til om jeg klarer å dra opp ankeret mitt med 50 meters blytau, og noe større utstyr er uaktuelt i den lille båten min. Derfor forstår jo jeg også at da passer det ikke for meg å ankre. Det er ikke riktig av meg å argumentere for å få bøyer plassert alle plasser jeg kunne tenkt meg å ligge, som i tillegg er i veien for andre.

Det blir jeg som må vike.

Enten til jeg har fått meg større båt med vinsj, eller til jeg kan få noen med meg som kan hjelpe med ankeret.

 

...Og fjellturer har jeg helt måtte oppgi.

 

Jeg synes ikke dette er særlig vanskelig å forstå, men jeg har aldri forventet mye av livet heller.

Link to post
Share on other sites

Nei det har ingenting med saken å gjøre.

Fatter ikke hvorfor enkelte blander inn handicap i denne diskusjonen.

 

I så fall kan jeg jo forklare sammenhengen og hvorfor det er relevant i en diskusjonen om bøyer. Det er en del båtfolk som ikke er disponert for å bruke anker, men som kanskje likevel gjerne vil ha glede av å legge seg til et sted hvor andre ankrer opp. Om man kaller dem handikappet eller ikke er på siden av saken, det kan godt være snakk om eldre mennesker som ikke føler seg sterke nok og gjerne vil slippe de fysiske påkjenningene den kan være å håndtere et anker, men som ikke regnes som handikappet ellers. Så når man diskuterer bøyer og behovet for disse, er det faktisk relevant å påpeke at de gjør det mye enklere for noen. Og det uten å være til vesentlig ulempe for andre, forutsatt at bøyene plasseres fornuftig.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at for alle praktiske formål pakkes båtene tettere ved et godt gjennomtenkt plan med fortøyningsbøyer enn når båter med ulik passform og ankringsutstyr ankrer opp fritt. Problemet mitt er dersom det ligger én fortøyningsbøye i et svaiområde, så reduseres arealet som er tilgjengelig for svai betraktelig.

 

Hvis det ligger én bøye i et svaiområde og denne bøyen plasseres så nær land at en båt som ligger i denne bøyen vil ligge like nær land som det er forsvarlig å ligge for anker ved pålandsvind, vil ikke denne bøyen redusere arealet i det hele tatt. Dersom det ikke ligger noen i bøyen, betyr det at bøyen er ledig og det kan således umulig være plassmangel. Dersom det ligger noen i bøyen, vil de ikke være mer i veien for andre enn en båt for anker ville vært.

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at de blå bøyene er for fattige handikappede, folk som ikke er i stand til å håndtere et anker manuellt, og i tillegg ikke har råd til ankervinsj. For min del er det OK at disse stakkarene får et sted å ligge for natten, bare de er høflige og greie

 

du glemte å ta med alle handikappede som ikke er i stand til å manuvrere  båter uten  baug/hekk truster , og alle stakkars fattige båtfolk som ikke har råd til kartplotter og radar som dermed må være hjemme ved dårlig sikt- og alle handikappede som har rulleseil. jeg er glad for at du synes disse stakkarene har et tilbud der du sitter på flybridgen med fjernkontrollen til ankervinsjen ......................................................

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hva med at det legges ut bøyer på steder som er markert som ankringsplasser i kartet? 

 

Innimellom så har det skjedd at jeg har sett meg ut nærmest ankringssted på kartet for å droppe anker og få meg en pause, men de er også en slags "plan B, C, D" i tilfelle noe skulle skje, være seg med motor eller hva som helst. Uansett hva som skjer så kan vi seile til ankringsplassen som er merket på kartet og droppe anker. 

 

Så kommer man dit da og blir møtt av en bøye som ødelegger svaiplassen med den rådende vindretningen. En bøye man ikke kan legge seg i av redsel av å bli jaget vekk seint på kvelden/natta av en vimpelrytter. Eller det kan være en bøye fra en bøyeforening hvor man er nektet medlemskap av ulike grunner.

-------------

 

Kan OF eller andre bøyeorganisasjoner virkelig legge faste installasjoner/bøyer på plasser som er markert som ankringsplass i kartet? Kan noen som helst legge faste installasjoner på ankringsplasser?

 

Det hadde jeg ikke trodd var lov engang. Fritt frem for alle da vel?

Link to post
Share on other sites

Hvis det ligger én bøye i et svaiområde og denne bøyen plasseres så nær land at en båt som ligger i denne bøyen vil ligge like nær land som det er forsvarlig å ligge for anker ved pålandsvind, vil ikke denne bøyen redusere arealet i det hele tatt. Dersom det ikke ligger noen i bøyen, betyr det at bøyen er ledig og det kan således umulig være plassmangel. Dersom det ligger noen i bøyen, vil de ikke være mer i veien for andre enn en båt for anker ville vært.

En bøye kan jo legges mye lenger inn mot land enn man kan med anker. Hvis OF hadde gjort det vil i så fall øke antall mulige plasser i bukta (for vimpelfolket), som de selv hevder at de ønsker. Dessverre legger de bøya midt i bukta og begrenser plassen for svaiing.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En bøye kan jo legges mye lenger inn mot land enn man kan med anker. Hvis OF hadde gjort det vil i så fall øke antall mulige plasser i bukta (for vimpelfolket), som de selv hevder at de ønsker. Dessverre legger de bøya midt i bukta og begrenser plassen for svaiing.

 

Exactly the point! :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Les feks på FB gruppa Lanturseilere: https://www.facebook.com/groups/langturseilere/?fref=ts

 

-Har noen seilt og ligget på Formentera utenfor Ibiza?

- Da jeg seilte der lå vi oss alltid på S'Espalmador på nordsiden, privat øy, men vi gikk nå i land dann og wann, fantastisk flott plass, men etterhvert mange bøyer og de er som oftest tatt - obs sist jeg var der var i 2010 så ting kan ha forandret seg

- Lå der en uke i Juni 2014, masse muligheter for å ankre, men i Esplamador er det krydra med bøyer, og ikke lett å få ankret

-Er det svaibøyer og må de betales for? Er det god le for sjø og vind?

-Mener vi måtte betale via internett, men der var plass for ankring mot stranden ved det lille huset til venstre når su entrer viken, sikkert privat, men vi hadde aldri noe problem. Og den er perfekt mot vind og sjø

 

Og om en leser andre utenlandske forum og FB grupper så er dette en gjenganger. Bukter peppret av bøyer som en må betale for. Bukter som tidligere var tilgjengelig for alle som ankret. Samme i deler av Middelhavet. Og sikkert også andre plasser jeg ikke kjenner til. 

 

OF er bare begynnelsen. Gi det 10-15 år så er vi i samme situasjon som i så mange andre land om dette ikke blir stoppet nå. Faktisk tror jeg vi nå har den eneste sjansen til å stoppe dette. Om det får drive på litt til så er det så mange bøyer og så mange penger investert i det at det ikke vil la seg stoppe men heller vokse og bli mer og mer. 

 

Nå har det altså begynt i de mest populære uthavnene i Oslofjorden. Ser for meg Sørlandet om 20 år....

 

Vil vi ha det sånn? Jeg mener nei. 

 

Dvs jeg mener ja til bøyer der det tilfører muligheter som ikke eksisterte før. Nær land, der det er kabler eller andre grunner som gjør ankring umulig. Men aldri på eksisterende ankerplasser eller andre plasser hvor ankring er mulig. 

 

OF bør gå i seg selv og ikke være forbilde for en utvikling som ikke er bra for noen. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg forstår utmerket godt hvem bøyene er lagt ut for. Det er åpenbart du som har misforstått. Bøyene er ikke lagt ut bare for medlemmer i OF. Jeg har selv ligget en natt i en slik bøye og har aldri vært medlem i OF. Det presiseres sågar av OF at bøyene er for alle, men at de med vimpel har førsterett. Denne førsteretten kan diskuteres og det kan også diskuteres hvordan bøyene kan plasseres mest mulig hensiktsmessig. Men når noen tar til orde for å fjerne samtlige bøyer i områder som egner seg for ankring, tillater jeg meg å påpeke at det finnes dem som ikke er disponert for å bruke anker, men som godt kan ligge i bøye.

 

Istedenfor å beskylde meg for å dytte handikappede foran meg, burde du heller prøve å sette deg inn i de prinsipielle spørsmålene som på enkelte områder har trekk som kan sammenlignes med handikapparkering eller med turistforeningens hytter. Jeg har all grunn til å tro at du behersker abstrakt tenkning på dette nivået hvis du bare prøver.

 

Forøvrig har jeg ennå ikke sett noen fremlegge premissene for den konklusjon at bøyer vil føre til at det blir plass til færre båter i begrensede områder.

 

Til slutt vil jeg bare understreke det bliss X påpeker: Man får ikke politimyndighet ved å kjøpe en vimpel, så hvis du nekter å gi fra deg plassen er det ingen ting vimpeleieren kan gjøre (innenfor lovens rammer).

 

Du har åpenbart ikke lest startinnlegget i denne tråden, den og mange andre lignende hendelser viser at bøyene genererer konflikt og bråk av vimpelgeneraler som åpenbart tror de har kjøpt seg en rettighet som gjør at de kan fortrenge andre.

Det prinsipielle spørsmålet her er om organisasjoner kan ta seg til rette og vanne ut allemannsretten, at du mener det dreier seg om handikapparkering er et søkt sidespor du klamrer deg til.

Turistforeningens hytter er det helt borti natta og sammenligne med, OF har egene hytter som er sammenlignbart. Du kan heller sammenligne det med at DNT skulle banke ned påler rundt om på de fineste teltplassene i fjellheimen og gi fortrinnsrett til betalende medlemmer, jeg kan love deg at det da hadde blitt et helvetes spetakkel!

Legg  bøyene på steder der dem ikke fortrenger andre, og gi de like rettigheter for alle, vimpel eller ei, så tror jeg alle hadde blitt fornøyd (også de handikappede).

Til slutt, allemannsretten er en ganske så særegen rett vi har her i landet, som gir alle rett til å bruke og å ferdes nær sagt hvor man vil i naturen, i mine øyne en av de flotteste rettigheten vi har i dette landet! Allemannsretten bør vi hegne om, og kjempe i mot enhver form for uthuling.

Link to post
Share on other sites

...................

Nå har det altså begynt i de mest populære uthavnene i Oslofjorden. Ser for meg Sørlandet om 20 år....

 

Vil vi ha det sånn? Jeg mener nei. 

 

...........................

 

 

  :yesnod:  :yesnod:  Tiltredes!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Vimpelgeneraler finnes overalt, det samme gjør de som skyver allemannsretten forran seg kun med tanke på seg selv. Det er garantert mange som føler seg mye tryggere i bøye enn for anker, om de er gamle eller ikke. I DNT hvor du MÅ være medlem for å få tilgang til låste hytter, som forøvrig ligge i de beste teltområder, så kan du i OF kystleden låne hytter uten medlemskap. Det skulle tatt seg ut om vi bare brøt inn dørene til DNT hytter og tok oss tilrette uten å betale. I så måte kan DNT beskyldes for å utvanne allemannsretten og dessuten med private selskaper som sponsorer/samarbeidspartnere. Det høres like dustete ut som det er, de er der for alles beste og til alles bruk.

 

OF burde også skaffe seg reklame på bøyene for å finansiere flere bøyer langs kysten.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

OF burde også skaffe seg reklame på bøyene for å finansiere flere bøyer langs kysten.

Kjempeidé! Mangelen på moderne sivilisasjon er noe som stadig irriterer meg i uthavner. Jeg foreslår reklame med lyd slik at det kan overdøve plagsom fuglekvitter og annen støy.

Link to post
Share on other sites

Sammenligningen med DNT-hyttene blir søkt.

De fleste av hyttene er bygget for å fremme friluftslivet og øke tilgang til fjellområder.

Langt de fleste av disse er bygget i en tid da det å "gå i fjellet" ikke var vanlig.
De er bygget for å gi overnattinsmuligheter deler av fjellheimen som ellers ville vært utilgjengelig.

Langt de fleste er bygget før det å overnatte i fjellet i eget medbragt telt var normalt!

 

Jobben OF har gjort med å sikre friområder og tilgang til disse rundt Oslofjorden er fantastisk.

Uten dette arbeidet ville tilgang til strender rundt fjorden vært sterkt redusert.

Muligheter for båt-og badeliv slik vi kjenner det i dag ville vært sterkt begrenset uten denne innsatsen.

 

ref. Pinkvins inlegg #168, så har dette begynt.

Ved Horten, innenfor Løvøya var det to OF-bøyer. Det er det antallet som er merket i kartet hos OF.  ref deres kart http://www.oslofjorden.org/portal/page/portal/of/boyer_og_naturhavner/artikkel_boyer_og_naturhavner?displaypage=TRUE&element_id=26198

Sist gang jeg var der så lå det nå fire blå bøyer på dette stedet.

Sted har gode ankringsforhold, er godt skjermet for bølger og vind.

 

Har ved en anledning i fjor observert at en sent ankommende båt som skulle overnatte her fikk en båt på kveldstur til å flytte seg fra bøye.

Det var tydelig at oppbruddet ble tidligere enn planlagt. Dog så det ut til at det hele foregikk i en gemyttelig tone.

Likevel  er dette er situasjon som etter mitt syn er uønsket.

Etter mitt syn er det OF nå innfører med fordeler for betalende enkeltmedlemmer i strid med det de arbeider for.

Det går på tvers av deres eget arbeid for å sikre allemannsretten for alle.

De er tross alt i hovedsak finansiert av skattemidler fra medlemskommunene rundt Oslofjorden.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ankervinsj med fjernkontroll koster vel gjerne 20 - 30 000 kroner og kanskje enda mer, inkludert installasjon. OF-vimpel koster 450 kroner.

Vinsj 10.000,-

https://www.maritim.no/lewmar-ankervinsj-profish-1000-12v-sett#.V10-iU1f1hg

 

20 kg Bruce kopi 1300,-

https://www.maritim.no/m-anker-20-kg-galvanisert#.V10-7k1f1hg

 

 

Det er en uting å legge ut slike bøyer der det ellers er fint å ankre. Legger de ut bøyer der det er dårlig ankringsbunn og vanskelig/umulig å ankre sikkert er det en berikelse.

 

Forutsetning for at de skulle fått lov å legge ut slike bøyer burde vært at de er gratis for alle å bruke og uten særfordeler for enkelte.

 

Til dere som er veldig pro slike bøyer; hvordan ville dere reagert dersom det ble innført fortrinnsrett for medlemmer av en eller annen klubb for å kunne fortøye i fortøyningsbolter i fjellet rundt på holmene? De er det jo ganske mange av, og de er veldig populære å bruke.

 

Hvis jeg hadde funnet meg en fin plass å ligge for natta (og kanskje et par dager), med "The Knife" i hekken og godt fortøyd i to øyebolter i fjellet på et sted hvor jeg anså at det ville være lunt og fint å ligge, og bra å gå i land. Og så hadde det kommet en eller annen fyr og jaget meg vekk derfra fordi klubben hans eide disse fortøyningsboltene. Vel, jeg hadde nok ikke satt veldig pris på det, og jeg synes faktisk bøyeopplegget til OF er i samme kategori.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...