Jump to content

OF bøyene. Og erfaringer rundt noen av de som er OF medlem


Morten83

Recommended Posts

Nysgjerrig på åssen resten av knutehiriakiet ser ut fra ankeret og opp til båten. care to share?

Dette er ikke bilde av mitt eget anker ferdig montert.

Euklid/Origo var nemlig så elskverdig å låne meg sitt anker før han dro på langfart, for at jeg skulle se at det passet i rullen min før jeg handlet selv.

Så i redsel for å miste annen manns anker på havet så ble dette sikret med en tamp mens jeg prøvde det, og det er i den forbindelse bildet ble tatt.

 

Mitt eget anker som ble innkjøpt etterpå er festet i noen meter kjetting og så ankertau resten.

Settes og heises opp manuelt med 'rå' muskel kraft, dvs kjører det fast og kjører det løs da..

 

Har i tillegg en daumann på 10 Kg som brukes av gammel vane selv om det synes bevist at det knapt har noen særlig effekt (var en egen tråd om det tidligere)..

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det er ingen som har rett til å jage noen som helst bort fra disse bøyene! I teksten hos OF står dette å lese:

 

"Hvem kan bruke bøyene?
Alle som ønsker det kan benytte seg bøyene, men har du kjøpt vimpel har du førsterett. Flere kan ligge i samme bøye samtidig, men det er førstemann som bestemmer om det er greit med flere.
"

---------------

Av dette kan man tolke at den som er først på bøya bestemmer om det kan ligge flere der. Uavhengig av vimpel eller ikke.

 

før hadde OF på sin hjemmeside også bilde av denne vimpelen med tekst på for å virkelig skremme folk. 

bilde

Den er heldigvis fjernet fra hjemmesiden deres, for den var virkelig smakløs.

Link to post
Share on other sites

Så lenge reglene er klare blir det for dumt at dem som har vimpel og hevder sin rett blir hengt ut som bøller.

 

 

Det er ingen som har rett til å jage noen som helst bort fra disse bøyene! I 

En av dere må nødvendigvis ta feil, og nettopp det er vel kanskje sakens kjerne i tillegg til dette med å sette ut faste installasjoner i fri natur.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Så lenge reglene er klare blir det for dumt at dem som har vimpel og hevder sin rett blir hengt ut som bøller.

 

Reglene satt av hvem? Hvis de med flagget anmelder meg, eller deg, for urettmessig bruk av bøyene hva tror du retten vil komme frem til som avgjørelse? Ikke at jeg tror påtalemyndighetene vil ta en slik sak/anmeldelse, men sånn rent teoretisk mener jeg. Hvem som helst kan ikke lage sine egne regler bare sånn for "moro" skyld, heller ikke OF eller de som hevder sin rett til å jage vekk de som ikke har flagg ved bruk av disse bøyene. Gjør man det, eller forsøker å gjøre det, ja da opptrer man som bølle uten å ha loven i sin hånd!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så lenge reglene er klare blir det for dumt at dem som har vimpel og hevder sin rett blir hengt ut som bøller.

Klag heller til kommunen eller pant noen flasker og betal kontingenten. Makan til sutretråd

Dette innlegget illustrerer jo godt problemet med disse bøyene. Tilfeldige båteiere med blå vimpel tror plutselig de har fått politimyndighet og skaper dårlig stemning og konflkter Redigert av Sahara (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge reglene er klare blir det for dumt at dem som har vimpel og hevder sin rett blir hengt ut som bøller.

Klag heller til kommunen eller pant noen flasker og betal kontingenten. Makan til sutretråd

 

Hvilken rett?

 

Dette er en ordning som er konfliktskapende, usosial, trolig ulovlig og moralsk fullstendig uakseptabel. Da er det faktisk konstruktivt å utfordre ordningen ved enhver anledning.

 

Men at det bør klages til kommunene, det er jeg helt enig i. Er dessverre ikke innbygger i noen av dem selv.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Hvilken rett?

 

...... Da er det faktisk konstruktivt å utfordre ordningen ved enhver anledning.........

 

 

Gjør det rett som det er. Henger avogtil litt i disse få blå i mitt nærområde. Ingen vimpel og ca 5 tonn for tung. Problemer?? Nada! Om det skulle komme en for å jage meg, hvilket jeg ikke tror kommer til å skje: sorry, ankerdrammen(e) allerede fortært! Prinsipielt er jeg mot dem, men kjekt å ha. Stresset rundt "mine" bøyer er kun i juni-juli, og resten av året ligger de der gratis for meg.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om jeg blir OF vimpelmedlem vet jeg en ting etter å ha lest denne tråden. Vimpelen vil bli pakket ned for å ikke stresse andre båfolk, og de uten er tross alt i overveldende flertall.  

 

Så blir det jo et sosiologisk eksperiment å ligge uten vimpelen høyt heist på stanga i en OF bøye som ødelegger ankringsplasser i påvente av at ett annet medlem dukker opp. Da kan man jo evt. pakke frem vimpelen og føre den som bevis om man skulle bli forulempet. Kanskje en klage til OF blir hørt om man som medlem blir forulempet av andre medlemmer?

--------

 

Må jo grense til pinlig å seile med synlig OF vimpel.. man signaliserer at man kan utøve sin førsterett og jage andre fra bøyene. Her komme "vimpelgeneral" av første rang. Har betalt seg rett til å jage andre båter i friområder. 

 

Og selv om man faktisk ikke jager noen så sitter folk i båtene i bøyene på nåler og håper det er en ok vimpelfører og ikke en av flere vimpelgeneraler som hevder sin rett på høyst ufine måter. 

 

Nei, et sånt medlemskap er ikke noe man vil flagge høyt. 

Link to post
Share on other sites

Liten saksopplysning Pinkvin. Det finnes pr 31.desember 2015 - 2328 vimpelabonnenter. Til sammenlikning er det 10 - 15 stykker som benytter denne tråden til å gjenta sine egne argumenter mot disse bøyene. 

 

Nei, bøyene er ikke et brudd med allemannsretten, og det er ikke engang en gråsone. Bøyeplasseringen er politisk behandlet i kommunen og godkjent. Dermed avløses allemannsretten av  bøyen og bestemmelsen rundt denne.

Så kan man selvsagt være uenig, og da kan man klage til kommunen slik denne mannen gjorde: http://www.sb.no/nyheter/nyheter/her-kan-vi-fortoye-kystverket-avslar-ulrichsens-klage/s/2-2.428-1.7530941

Kommunen opprettholdt tillatelsen og klagen ble endelig avvist av kystverket.

 

Det er helt i orden å være mot bøyene, plasseringen, inngrepet, betalingsordningen - men man må rette klagen til riktig instans, og ikke la det gå utover vimpelabonnenter som Pinkvin med flere gjør i denne tråden. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Liten saksopplysning Pinkvin. Det finnes pr 31.desember 2015 - 2328 vimpelabonnenter.

 

<klippet>

 

, og ikke la det gå utover vimpelabonnenter som Pinkvin med flere gjør i denne tråden. 

 

Og det finnes nær 750 000 fritidsbåter. OF må jo ikke tro at de driver noe for almenheten her. Dette er noen få eksklusive bøyer som gir forrang for noen veldig få brukere i Oslofjorden og utestenger titusener, ja endog ligger til hinder for vanlig ferdsel. 

---------

 

"Ikke la det gå utover vimpelabonnenter".. Det eneste vi vet er at i alle tilfeller så sier bøllene som prøver å jage andre fra bøyene at de er medlem av OF og endog vimpeabonnenter. 

 

Jeg tror ingen seiler under falsk vimpel for å jage andre. De er medlemmer av OF og de har kjøpt vimpel. Og de er bøller. 

 

Hvorfor skal ikke de få tyn? 

 

Det er OF sine egne medlemmer som ødelegger for seg selv, ingen andre. Hvorfor dette forsøket på legge skylden på andre når det er egne medlemmer som er bølla?

---------------

 

"Klag til kommunen", Jaha, hvorfor det? Det er OF som har søkt og startet dette, og som helt frivillig har lagt de ut og helt frivillig kan flytte de til bedre egnede plasser, eller forsåvidt ta opp noen bøyer hvis de ligger i veien for vanlig bruk av sjøen. 

 

Klag til kommunen :-) Hehe, virkelig dårlig ansvarsfraskrivelse. "Godkjent av kommunen" betyr ikke at OF er tvunget til å legge ut bøyer, eller at de ikke kan flytte de som ligger på ankringsplasser, eller endre betingelsene for bruk. 

 

Så man skal drive på kontroversielt og skubber ansvaret over på kommunale saksbehandlere fremfor å ta tak i problemet i egen organisasjon? 

Link to post
Share on other sites

Liten saksopplysning Pinkvin. Det finnes pr 31.desember 2015 - 2328 vimpelabonnenter. Til sammenlikning er det 10 - 15 stykker som benytter denne tråden til å gjenta sine egne argumenter mot disse bøyene. 

 

Da får du notere opp meg som nummer 16. Synes OF-bøyene gir mer konflikt og uro enn de løser oppstyltede behov, slik de er plassert i dag. Følger tråden men gidder ikke kaste meg inn i en diskusjon med steile fronter og inngrodde fordommer mot andre båtfolk

Link to post
Share on other sites

Og det finnes nær 750 000 fritidsbåter. OF må jo ikke tro at de driver noe for almenheten her. Dette er noen få eksklusive bøyer som gir forrang for noen veldig få brukere i Oslofjorden og utestenger titusener, ja endog ligger til hinder for vanlig ferdsel. 

---------

 

"Ikke la det gå utover vimpelabonnenter".. Det eneste vi vet er at i alle tilfeller så sier bøllene som prøver å jage andre fra bøyene at de er medlem av OF og endog vimpeabonnenter. 

 

Jeg tror ingen seiler under falsk vimpel for å jage andre. De er medlemmer av OF og de har kjøpt vimpel. Og de er bøller. 

 

Hvorfor skal ikke de få tyn? 

 

Det er OF sine egne medlemmer som ødelegger for seg selv, ingen andre. Hvorfor dette forsøket på legge skylden på andre når det er egne medlemmer som er bølla?

---------------

 

"Klag til kommunen", Jaha, hvorfor det? Det er OF som har søkt og startet dette, og som helt frivillig har lagt de ut og helt frivillig kan flytte de til bedre egnede plasser, eller forsåvidt ta opp noen bøyer hvis de ligger i veien for vanlig bruk av sjøen. 

 

Klag til kommunen :-) Hehe, virkelig dårlig ansvarsfraskrivelse. "Godkjent av kommunen" betyr ikke at OF er tvunget til å legge ut bøyer, eller at de ikke kan flytte de som ligger på ankringsplasser, eller endre betingelsene for bruk. 

 

Så man skal drive på kontroversielt og skubber ansvaret over på kommunale saksbehandlere fremfor å ta tak i problemet i egen organisasjon? 

 

 de blå bøyene er en bagatell blant 750 000 båteiere. Kanskje 740 000 båteiere ikke har en anelse om disse bøyene, eller bøyekrigen . Det skal ta meg ett par timer for å finne bøller ute i Oslo fjorden , som ikke lar deg ligge ved svaberget "deres" , de sågar legger igjen en båt eller to for å kunne reservere samme plassen neste helg. Eller ankre opp i en lun vik, og bare vente på at godseieren med strandrett kommer og jager deg.

Og om disse bøyene strider mot regelverket, hvorfor i allverden er det ingen som gjør noe med de :confused: . Og at 60 bøyer stenger for, og ødelegger for mange mange tusen båteiere  virker helt utrolig i en fjord på 100 km. Flere "tusen" båteiere misliker disse bøyene og mener de er til stor hinder for allmen ferdsel. Likevel ligger de bøyene der år. etter år- og det er vel bare på BP diskusjonen foregår , mens resten av båtfolket hygger seg i alle andre tusen viker i skjærgården.

Og du mener det er bedre å ta mannen, istedet for spilleren ? Og at OF ikke er tvunget til å gjøre det , selv om kommunen har gitt tillatelse. Så om naboen din bygger en godkjent garasje, så skal man ikke bry seg med å klage til kommunen, men gå på naboen :confused:  Det minner vel litt om bølle opptreden

Link to post
Share on other sites

Og at OF ikke er tvunget til å gjøre det , selv om kommunen har gitt tillatelse. Så om naboen din bygger en godkjent garasje, så skal man ikke bry seg med å klage til kommunen, men gå på naboen :confused:  Det minner vel litt om bølle opptreden

Det er jo en liten forskjell her ... OF er vel en idéell og demokratisk organisasjon som skal tjene allmennhetens interesse. Det bør gå an å få innpass for tanker og idéer, inkludert flytting av bøyer eller forslag til hvor det passer seg å ha bøyer (hva synes folk her om forslaget mitt om å ha bøyer i tilknytning til kabler/rør/ledninger? bl.a. spesifikt på det området i Middagsbukta hvor det er skiltet med "ankring forbudt"?)

 

Naboen bygger garasje for sin egen del, ikke for din del. Kommunen er riktig klageinstans, men det er jo mulig at man kan komme frem til en garasje som tar litt mindre av utsikten gjennom forhandlinger med naboen.

Link to post
Share on other sites

Liten saksopplysning Pinkvin. Det finnes pr 31.desember 2015 - 2328 vimpelabonnenter. Til sammenlikning er det 10 - 15 stykker som benytter denne tråden til å gjenta sine egne argumenter mot disse bøyene. 

 

Nei, bøyene er ikke et brudd med allemannsretten, og det er ikke engang en gråsone. Bøyeplasseringen er politisk behandlet i kommunen og godkjent. Dermed avløses allemannsretten av  bøyen og bestemmelsen rundt denne.

Så kan man selvsagt være uenig, og da kan man klage til kommunen slik denne mannen gjorde: http://www.sb.no/nyheter/nyheter/her-kan-vi-fortoye-kystverket-avslar-ulrichsens-klage/s/2-2.428-1.7530941

Kommunen opprettholdt tillatelsen og klagen ble endelig avvist av kystverket.

 

Det er helt i orden å være mot bøyene, plasseringen, inngrepet, betalingsordningen - men man må rette klagen til riktig instans, og ikke la det gå utover vimpelabonnenter som Pinkvin med flere gjør i denne tråden. 

 

Den saken dreier seg vel om utplassering av bøye ikke hvem som har rett til å bruke denne og på hvilke vilkår?

 

Nå er vel heller ikke Kystverket en domstol?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

. Så om naboen din bygger en godkjent garasje, så skal man ikke bry seg med å klage til kommunen, men gå på naboen :confused:  Det minner vel litt om bølle opptreden

 

Nei. Første klageinstans er faktisk naboen. Har selv måtte søke div bygg osv på egen eiendom og som vedlegg til nabovarsel legger jeg ved et skriv at om det er noen innsigelser så ta kontakt. 

 

Utrolig hvor mye en kan spare både i kroner og tid ved å tilpasse i dialog med naboene før søknad leveres. Å ta det etter, gjennom "kverna", er tidkrevende og kostbart, både for en selv som søker men også for det offentlige og skattebetalerne. 

--------

 

Og dette er ikke en garasje, men bøyer som det enkelt kan gjøres om på. Ingen har dradd frem søkepapirene i denne saken.

 

Frem til det motsatte er bevist er jeg temmelig sikker på at plasseringen av bøyene ikke er søkt om, dvs det er gitt en generell godkjenning men når alt kommer til alt så er det mannskapet som droppet moringen som tok avgjørelsen om bøya skulle ligge på en god ankringsplass eller utav veien for vanlig ferdsel. 

 

Og da er "ballen" tilbake til OF igjen. 

 

Ja de har godkjenning men det er opp til OF å gjøre jobben ordentlig. 

Link to post
Share on other sites

...(hva synes folk her om forslaget mitt om å ha bøyer i tilknytning til kabler/rør/ledninger? bl.a. spesifikt på det området i Middagsbukta hvor det er skiltet med "ankring forbudt"?)

Det hadde vært flott om OF hadde lagt ut så mange bøyer som mulig i slike områder, det er til hjelp og ikke til hinder.

Link to post
Share on other sites

hva synes folk her om forslaget mitt om å ha bøyer i tilknytning til kabler/rør/ledninger? bl.a. spesifikt på det området i Middagsbukta hvor det er skiltet med "ankring forbudt"?)

 

Slike steder er jo allerede skjemmet av en fast instalasjon (skiltet) og er dessuten ødelagt for vanlig ankring, så på slike steder er det jo kun av det positive.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Den saken dreier seg vel om utplassering av bøye ikke hvem som har rett til å bruke denne og på hvilke vilkår?

 

Nå er vel heller ikke Kystverket en domstol?

Hva saken dreier seg om er det vel ingen som bryr seg om lengre? Men opptil flere har vært opptatt av hvem som har rett til bruk av bøyene, blant annet TS. For øvrig har du helt rett Mouche, kystverket er ingen domstol. Kystverket er klageinstans i disse sakene, og klageinstansens vedtak er endelig.

Link to post
Share on other sites

Må jo grense til pinlig å seile med synlig OF vimpel.. man signaliserer at man kan utøve sin førsterett og jage andre fra bøyene. Her komme "vimpelgeneral" av første rang. Har betalt seg rett til å jage andre båter i friområder. 

 

Slike utsagn tjener ikke til noe godt i en diskusjon som dette. Det blir like idiotisk som å si at det må være pinlig å seile i båt fordi noen båtfolk ikke vet å oppføre seg. Det finnes svært gode grunner til å betale for vimpel uten at man på noen måte har til hensikt å jage bort andre og oppføre seg som en bølle. En ting er at man ønsker å betale for en tjeneste man benytter seg av, noe jeg finner prisverdig og på ingen måte ser noen grunn til å kritisere. En annen ting er at dette problemet med vimpelbøller, som angivelig er så stort for noen, ikke er noe problem om man selv har vimpel. Jeg har aldri opplevd å bli jaget av vimpelbøller og jeg vil tro det samme er tilfellet for et stort flertall her. Nå bruker jeg ikke disse bøyene særlig ofte, men jeg har brukt dem uten at det har vært noe problem.

 

Det som derimot kunne bragt diskusjonen litt videre var om du svarte på det jeg har spurt om gjentatte ganger, men som du aldri har gitt noe konkret svar på: Hvor tett mener du det er forsvarlig å ankre opp? Jeg har forsøkt å vise at en bøye ikke trenger å ta noe større plass enn en båt for anker. Du har protestert på dette, men avstått fra å oppgi noen utfyllende begrunnelse og ikke svart på hvilken avstand du mener det minst bør være mellom to nabobåters ankere.

 

Jeg siterer for ordens skyld meg selv hvor jeg foreslår et eksempel som burde gjøre det mulig å foreta en sammenligning.

 

 

 

Det er vel heller plasseringen av bøyene som ser ut til å være problematisk i mange tilfeller. Men jeg har fortsatt ikke fått noe godt svar på hvor tett man typisk vil anker opp. Vi kan godt forutsette at det er en fin dag i juli og mange båter ute slik at det vil være naturlig å ligge så tett man mener er tilrådelig. La oss si at alle båtene er 10 meter lange, at de legger ut tau med en horisontalkomponent på 25 meter og at man ønsker en sikkerhetsmargin på minst 5 meter. Hva er minimumsavstanden mellom ankeret til to nabobåter og enda viktigere, hvilke kriterier legger man til grunn for hva denne avstanden minst bør være? Jeg har selv foreslått at det å sveipe kjettingen over naboens anker er noe jeg vil unngå, men det virker som om i hvert fall Pinkvin mener dette er greit.
Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri opplevd å bli jaget av vimpelbøller og jeg vil tro det samme er tilfellet for et stort flertall her. Nå bruker jeg ikke disse bøyene særlig ofte, men jeg har brukt dem uten at det har vært noe problem.

 

Og hva så? Hva du, og de fleste av oss har opplevd er revnende likegyldig. Det du Stradivarius, og enkelte andre, snart må ta inn over seg er hva Morten83, Bliss X i en annen tråd, og en rekke andre båteiere har opplevd. Det kommer nye historier om "ofre" for båtbøllene hvert eneste år. Det blir for dumt å avfeie alle disse ødelagte båtturene (og i et par tilfeller gelcoat) med at det finnes drittsekker over alt. OF må snart begynne å ta ansvar for drittsekkene blant sine egne medlemmer, som opptrer på klar inspirasjon fra medlemsreglene.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...