Jump to content

OF bøyene. Og erfaringer rundt noen av de som er OF medlem


Morten83

Recommended Posts

Så ikke kom her og lat som om vi er enige og at denne diskusjonen kan avsluttes som vel forlikte, det skulle tatt seg ut...  :lol:

 

Jeg er aldri enig - av prinsipp, og har jeg sagt noe annet så har dere lest feil.

 

 Kanskje vi bør si oss heldige med at det er en idéell organisasjon som står bak utlegging av disse blå bøyene, samt at det finnes relativt få andre bøyer?

 

Angående OF-bøyene så føler jeg at det er en viss konsensus om at plasseringen av bøyene er mer problematisk enn at det faktisk legges ut bøyer. Legger OF offentlig ut hva de tenker om plasseringer av nye bøyer? Har "vi" mulighet til å påvirke? Jeg skulle tro at vi gjennom diskusjonstråder her på baatplassen.no burde kunne finne ut av bøyeplasseringer som er veldig ugunstig vs bøyeplasseringer som er ganske optimale.

 

Det blir vel som å si at det er greit så lenge de bruker vaselin.. men man blir fremdeles fu.. ja, ok da.

Endrer kurs..

 

Selv om mange er totalt uenige med alt som har med bøyer å gjøre, er det foreslått - flere ganger - å legge bøyer på steder som ellers er umulige eller særdeles vanskelige å ankre opp på. Slike kommentarer har en tendens til å bare bli oversett av forkjemperne av en eller annen grunn. Det hjelper heller ikke så mye å finne alternative plasseringer når OF går ut og sier at alt er flott slik det er, men at enkelte medlemmer tar litt for hardt i.. Ordlyden om at betalende medlemmer har førsterett står fremdeles - og det er jo en like stor sak som plasseringen etter hva jeg kan forstå. Det er slike ting som gjør folk ufine - på begge sider.

 

Om alle bare kunne vært snille og greie - og hørt på andre (eller helst bare hørt på meg) - hadde dette løst seg selv..

Men da hadde jo baatplassen også bare hatt 1/5 av innleggende.. Hvor gøy hadde det vært?

 

Jeg forstår ikke hvorfor en 'ideell' organsisasjon ikke er åpen for samtale, men er de ikke så må man jo gå over dem (som noen her har gjort). Det er jo fryktelig synd det må være slik.

 

 

Søren.. nå ble jeg med igjen...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

bilde

 

 

 

Man kan ligge relativt tett sideveis fordi når den ene båten svaier mot så vil den andre svaie vekk. Og man kan legge seg tett opp bak andre som ligger på svai av samme årsak. Snur egen båt så snur den andre. 

 

Så ja, greit utgangspunkt du skisserer men i praksis kan man ligge ganske mye tettere uten at det skaper problemer, selv om det teoretisk (og garantert praktisk) sikkert vil skape problemer av og til :-) 

 

Mtp på skissen din så kan flere båter nesten ligge på samme sirkelen, nesten, for en må jo ha et par skroglengder i mellom i godværssvai. Og da vil skissen inneholde langt flere båter. 

 

------

 

Et fast punkt i ei bukt tar nok flere plasser enn hva man sånn i farten kan forestille seg. En kan ligge temmelig tett på godværsvai. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg liker de blå bøyene..

- Når det blåser

Er det ikke mye greiere å slenge ut et anker enn å navigere til en bøye og få fatt på den når det blåser?

 

- Når det er seint

Er det ikke mye greiere å slippe ut et anker nær sagt hvor som helst når det er seint, enn å lete etter en blå bøye som kanskje ikke er ledig?

 

- Når jeg er sliten

Å hale opp anker uten en god elektrisk vinsj kan sant nok være utfordrende - men å slippe ut et anker er stort sett lett. Vel, har hatt noe slit med overdimensjonert anker i underdimensjonert ankerboks som har vært vanskelig å få ut, og det er mange nybegynnerfeil man kan gjøre (som f.eks. å kaste ut ankeret uten å ha tampen bundet fast noe sted, kaste ut to anker under antagelsen om at to anker er dobbelt så trygt som ett anker, ha flere knops fart mot land, slenge ut et anker og satse på at det får tak før det smeller, benytte 20m ankertau på 15m dyp, etc)

 

- Når jeg har en masse unger om bord

Oj. Jeg husker så veldig godt en gang ungene var overtrøtte og skulle ha vært til sengs for lenge siden, jeg hadde lovet dem kveldsmat, men hadde aldri fått tid til å følge opp på dette løftet ... jeg gikk inn i Snarøykilen og prøvde å ankre opp der. En nabo sa ... "forsvinn" på en usedvanlig høflig måte (noe slikt som " "kanskje du kan bruke den bøya der borte i stedet, så slipper du å sperre for trafikken midt i leia? Jeg vet at den ikke kommer til å være i bruk på en stund, og den er solid nok - pleier å ligge en 50 tonns seilbåt i den"). Så der tok jeg opp ankeret og brukte en god del tid på å få tak i bøya, få tredd tau gjennom den etc, mens ungene fortsatt gjorde det de kunne for å få oppmerksomhet ... ille. Oppankring er IMHO et veldig mye bedre alternativ enn bøyer i slike tilfeller.

Link to post
Share on other sites

Selv om mange hevder disse bøyene strider mot allmenretten, er jeg ganske fortsatt sikker på at den ikke gjør det Etter å ha lest denne tråden har jeg halvveis ombestemt meg , mht. vimpel og dens betydning.

Er medlem av OF, men i år uten vimpel. Vimpel kjøpes med en gang den symboliserer kun medlemskap i OF , og uten noen form for fortrinnsrett .

Redigert av kointa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tobixen:

Det er god kuling, ankringsplassen er eksponert, det er seint, du er på ukjent sted, ungene skal ha mat,

 

- ankre, prøve, feile, hvordan er bunnen her?  legge ut på nytt.. der sitter den - ligge våken halve natta og lure på om det friskner til eller om ankeret holder...

 

- Eller den blå bøya.. ?

Link to post
Share on other sites

Selv skulle jeg gjerne droppet anker der den nye brygga ved Dragsund på Håøya nå ligger. Der har jeg svaiet i flere år, men det er ikke lenger mulig. Nå må jeg inn på en brygge hvor jeg ligger tett på andre båtfanter som lager mat jeg ikke liker og snakker om ting som ikke interesserer meg. Og så er det alltid en som kommenterer at jeg har glemt å ta ned flagget når klokka blir 2110. Livet var mye bedre før, da jeg kunne ligge på svai og se misunnelig bort på han som fikk plassen i blåbøya før meg. :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Man kan ligge relativt tett sideveis fordi når den ene båten svaier mot så vil den andre svaie vekk. Og man kan legge seg tett opp bak andre som ligger på svai av samme årsak. Snur egen båt så snur den andre. 

 

Så ja, greit utgangspunkt du skisserer men i praksis kan man ligge ganske mye tettere uten at det skaper problemer, selv om det teoretisk (og garantert praktisk) sikkert vil skape problemer av og til :-) 

 

Mtp på skissen din så kan flere båter nesten ligge på samme sirkelen, nesten, for en må jo ha et par skroglengder i mellom i godværssvai. Og da vil skissen inneholde langt flere båter. 

 

------

 

Et fast punkt i ei bukt tar nok flere plasser enn hva man sånn i farten kan forestille seg. En kan ligge temmelig tett på godværsvai. 

 

Hvor mye tettere mener du det er forsvarlig å ligge? Og etter å ha vurdert hva som er forsvarlig, hvor nær en fremmed båt mener du det er høflig å legge seg?

 

Jeg må si at jeg antakelig hadde reagert hvis jeg lå for anker og det kom noen og slapp ankeret sitt mellom meg og ankeret mitt for så å kjøre rundt båten min og stramme opp ankertauet. Noen må jo gjøre det på den måten for at det skal være mulig å ankre opp tettere enn det jeg illustrerer i figuren. Skjer dette i det hele tatt? Er det noen her på baatplassen som kan bekrefte at de gjør dette eller har sett at dette blir gjort når det ankres opp på populære steder og det er trangt om plassen?

 

Jeg vil ikke si at det er godt sjømanskap å ankre opp for tett på andre båter. I hvert fall ikke når man bruker ankerkjetting. ganske ofte når det er pent vær (og det er gjerne da det er trangt om plassen) vil ankerkjettingen ligge på bunnen nesten helt bort til båten og så gå rett opp. Det betyr at når man svaier omkring, kan ankerkjettingen fort komme i konflikt med naboens anker dersom man ligger for tett. For et anker som graver seg ned er dette sikkert ikke noe stort problem, men om det ligger noen der med paraplydregg, vil jeg tro at det er ganske uheldig om det sveiper en kjetting langs bunnen.

 

En annen ting er at når båter ligger på svai, så pendler de gjerne en del frem og tilbake. Denne pendlingen skjer ikke nødvendigvis i takt og frekvensen avhenger blant annet av den nøyaktige lengden på ankertauet/kjettingen. Jeg mener man burde ankre opp med tilstrekkelig avstand til naboene til at det er plass til at hver båt pendler med sin egen frekvens. Så selv om det i et laboratorium ville vært mulig å ankre opp tettere, hvor alle båter er like og bruker samme type tau/kjetting og har like mye ute, er ikke dette noe man kan forholde seg til i praksis.

Redigert av Stradivarius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er god kuling, ankringsplassen er eksponert, det er seint, du er på ukjent sted, ungene skal ha mat,

Det høres ut som en ganske allminnelig båtferiedag for min del.

 

Jeg hadde Bruce før, selv da hadde jeg omtrent aldri ubehagelige opplevelser - kun på dagsfortøyninger hendte det at jeg dregget. Jeg har opplevd litt dregging med Mantus'en også på de stedene med dårligst ankerfeste - men ankeret gir i praksis nok motstand til og med på stengrunn til at det er tid til å få sendt ungene til sengs før man leter etter nytt ankringssted (det er jo greit når man er to foreldre ombord, da kan man som regel få ungene til sengs før man slipper anker).

 

- Eller den blå bøya.. ?

I mine ører høres ikke "tilgang på ledig blå bøye" ut som noen selvfølgelighet i scenarioet, og er det sent kveld og man befinner seg på et fremmed sted og er sliten etter en lang seilas, så er man kanskje allerede kommet utenfor det området OF legger ut bøyer på.

 

Men selv da, å drive å fiske etter en blå bøye i kuling og regn kan være strabasiøst, særlig dersom man er alene i båten. (avhenger selvfølgelig mye av båttype). Jeg synes det er enklere å droppe anker.

Link to post
Share on other sites


Ja Erik, et sånt har jeg lyst på :smiley:

Kan anbefales. Tar på meteren der du slipper det, hver eneste gang, og sitter samme sted du slapp det neste morgen, selv om båten ligger stikk motsatt vei.

 

Slik var det ikke på forrige anker, da måtte jeg 'sokne' etter feste, og det er ikke like lettvint nei.

 

Du får en fin Rockna for prisen av noen års OF medlemskap  :giggle:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

@Tobixen og litt @ydalir.

 

Jeg har lagt til bøye, i form av en normal fortøyning, siden jeg var 13 år. Det er utrolig enkelt når man kan det. Jeg gjør det i blinde mens jeg lager kveldsmat til ungene, krangler med kjerringa og plages med en bjelke i øyet i full storm midt på natta. Det er som med alle andre ting, når man har gjort det noen ganger blir det enklere. Tau fra bauen bak til der du er og en båtshake så går det så greit så, ikke noe stress. Jeg synes det er mer stress å legge ut et anker på en fremmed plass.

 

Så tilbake på sporet.

 

Jeg ødela skuldra i en storm for noen år siden, og jeg har ikke ankervinsj. Båten er på 22 fot og det kommer aldri til å bli satt inn en ankervinsj i den. Med bare en arm som kan brukes er det å legge seg for anker blitt en ting jeg gruer meg til, det er så vondt å få det opp med bare en arm. Denne tråden har gjort meg oppmerksom på at det finnes bøyer jeg kan bruke. Jeg har sett at det ligger en del bøyer i området der jeg bor, og jeg tror jeg er på vei til å begynne å bruke dem.

 

Personlig synes jeg det er litt egoistisk å si at den eneste måten å bruke naturen på er "min" måte, eller måten bestefar har gjort det i alle år. Jeg er glad når personer som ellers ikke har tilgang til naturen får en mulighet til å benytte seg av den. Derfor er jeg også for en viss tilrettelegging for å få det til. Det betyr f.eks. enkle veier for personer i rullestol, trapper opp bratte fjell eller sikring. Jeg mener det samme om tiltak på sjøen. Jeg er glad når flere kommer seg ut på sjøen, og så må vi alle akseptere at vi kanskje må gjøre ting litt anderledes enn vi er vant med eller akkurat slik vi vil.

 

Hva som er enkelt eller praktisk er ikke likt for alle, vi har alle våre preferanser. Det burde være helt greit at noen liker å gjøre ting på en annen måte enn en selv.
Link to post
Share on other sites

Jeg har ligget litt på svai der jeg også, men det er mye stengrunn der, vanskelig å få godt grep med ankeret.

 

Vi har vel egentlig ligget litt lenger inn mot stranda hvor brua over til skjæret starter, ikke akkurat der brygga ligger. Bortover mot stranda har vi alltid fått feste, men jeg er nøye på å kjøre fast ankeret så det ikke bare "ligger og slenger" der nede på havbunnen. Jeg har også stort sett ligget med både baug- og akteranker ute i den bukten. Jeg dropper baugankeret på vanlig måte og kjører det fast, og mens jeg har denne kjettingen stram og motoren i revers slipper jeg akterankeret rett ned. Da henger jeg på baugankeret, mens akterankeret reduserer svaiingen og jeg kan ligge nærmere stranda enn jeg normalt ville gjort. Når manøveren er gjennomført ligger jeg da stort sett med baugen sørover og rompa mot stranda. Det passer også som regel med de dominerende vindene i bukta, og frua får aftensolen i cockpiten som en bonus.

 

Noe av poenget mitt (som kom usedvanlig dårlig fram!) var at uansett hva som skjer så vil noen være misfornøyd. Kommer det en fri brygge vil noen klage. Kommer det betalbrygge vil noen klage. Kommer det frie bøyer vil noen klage, og kommer det betalbøyer vil noen klage. Og kommer det ikke noe vil endel klage da også.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Angående diskusjonen "hvor nært andre kan man ankre", det er situasjonsbestemt.

 

Jeg mener at det aller minste man kan forlange er at den som kom sist passer på avstand og tar ansvar for at båtene ikke kommer i berøring. Kommer man til et sted hvor det er god plass, legger man seg langt unna andre båter. Kommer man til et sted hvor det allerede er relativt tett mellom båtene, anser jeg det ikke som uhøflig å legge seg mellom to av båtene.

 

Det er egentlig et under at ting går bra innimellom - med båter tettpakket på et lite oppankringsområde - men man må ikke glemme at risiko er produktet av sannsynlighet og konsekvens. Om to båter på svai skulle berøre hverandre, så oppstår det neppe livstruende situasjoner. Det kan være irriterende, og man risikerer små materielle skader og kosmetiske skader, that's it.

 

Ved dagsfortøyninger er også toleransen langt større enn ved nattersfortøyning, ettersom folk flest har litt større mulighet til å følge med.

 

Jeg har selv opplevd å måtte hale inn anker (uten ankervinsj) og flytte på meg fordi det kom en nabo og ankret opp med kjetting mens jeg lå for tau. Under lite vind hadde vi mye større svairadius enn naboen, så da vinden skiftet var det bare for oss å pelle seg vekk (det var jo egentlig naboens feil, men han sov allerede antar vi).

 

En annen problemstilling som ikke har vært nevnt (og som jeg tidvis nesten har opplevd) er at man gjør seg klar til å forlate et sted, og begynner å dra opp ankertau (eller vinsje inn kjetting) ... men, oups, det ligger en annen båt i veien akkurat der vi har ankerfestet ...

 

Hva som er enkelt eller praktisk er ikke likt for alle, vi har alle våre preferanser. Det burde være helt greit at noen liker å gjøre ting på en annen måte enn en selv.

Absolutt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også stort sett ligget med både baug- og akteranker ute i den bukten. Jeg dropper baugankeret på vanlig måte og kjører det fast, og mens jeg har denne kjettingen stram og motoren i revers slipper jeg akterankeret rett ned. Da henger jeg på baugankeret, mens akterankeret reduserer svaiingen og jeg kan ligge nærmere stranda enn jeg normalt ville gjort. Når manøveren er gjennomført ligger jeg da stort sett med baugen sørover og rompa mot stranda. Det passer også som regel med de dominerende vindene i bukta, og frua får aftensolen i cockpiten som en bonus.

Jeg pleier også ofte å bruke to anker (generelt), særlig i trange bukter hvor jeg ikke kan ligge på svai med så mye kjetting ute som jeg ønsker uten at det er teoretiske muligheter for at båten havner på grunne eller land, samt åpne bukter med fralandsvind.

 

Jeg antar kjettingen akter er litt lengre enn kjettingen i baugen, i praksis har jeg vært nødt til å slippe ankeret akter først, sige rolig fremover til båten stopper opp, så slippe ankeret i baugen, for deretter å stramme opp hekkankeret litt. Når jeg skal forlate er det først å slippe ut ankerkjettingen bak igjen, heise opp ankeret forran ... og med verdens mest bråkete hekkankervinsj er det rent pinlig dersom det er andre folk i nærheten.

Link to post
Share on other sites

Min subjektive mening:

- betalbøyer: - helt greit. Et årsgebyr for å gjøre det administrativt mulig - helt greit.

- gratisbøyer (dvs. finansiert med skattepenger, sponsorer e.l.): - enda greiere.

 

Begge deler forutsatt at ikke mengden og plasseringene blir i en grad som fordriver "ankrere" i urimelig grad.

 

MEN - gratisbøyer med mulighet for å kjøpe FORTRINNSRETT - IKKE GREIT. Verken i bøyeverdenen eller andre steder. Prøv å se for seg et annet "gode" med disse betingelsene? Gjestehavn, parkering, kino, whatever? Vet noen om en eneste parallell? Som alle kan benytte gratis, men noen kan ha førsterett til mot betaling?

 

Og ja, jeg har betalt OF-vimpel, fordi jeg kan komme til å ville benytte bøyene. Og da betaler jeg for meg. Som jeg gjør i gjestehavnen når jeg benytter den. Men jeg kommer IKKE til å jage bort noen, det er sikkert og visst. :-)

Redigert av Indy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min subjektive mening:

- betalbøyer: - helt greit. Et årsgebyr for å gjøre det administrativt mulig - helt greit.

- gratisbøyer (dvs. finansiert med skattepenger, sponsorer e.l.): - enda greiere.

 

Begge deler forutsatt at ikke mengden og plasseringene blir i en grad som fordriver "ankrere" i urimelig grad.

 

MEN - gratisbøyer med mulighet for å kjøpe FORTRINNSRETT - IKKE GREIT. Verken i bøyeverdenen eller andre steder. Prøv å se for seg et annet "gode" med disse betingelsene? Gjestehavn, parkering, kino, whatever? Vet noen om en eneste parallell? Som alle kan benytte gratis, men noen kan ha førsterett til mot betaling?

 

Og ja, jeg har betalt OF-vimpel, fordi jeg kan komme til å ville benytte bøyene. Og da betaler jeg for meg. Som jeg gjør i gjestehavnen når jeg benytter den. Men jeg kommer IKKE til å jage bort noen, det er sikkert og visst. :-)

 

Det med fortrinnsrett er et poeng. Gratisbøyer er nok det aller beste. Betalbøyer som ikke passes på vil i praksis si fortrinnsrett. Det er jo bare å legge seg der til noen kommer og jager deg.

 

OBOS-medlemskap blir vel noe av det samme, ikke at OBOS-leiligheter er gratis, men er du ikke medlem kan du by og vinne og så kommer en med medlemskap og fortrinnsrett og snapper den rett foran nesa di.

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette med jaging av andre tror jeg det er ganske unison enighet om, i hvert fall her på forumet, om at er en uting og jeg tror ikke det er mange som gjør det. Det er også påpekt her at selv om OF skriver at de med vimpel har førsteretten, så har de ingen som helst myndighet til å jage bort andre, så man kunne med fordel fjernet det som står om førsterett.

 

Det er vel heller plasseringen av bøyene som ser ut til å være problematisk i mange tilfeller. Men jeg har fortsatt ikke fått noe godt svar på hvor tett man typisk vil anker opp. Vi kan godt forutsette at det er en fin dag i juli og mange båter ute slik at det vil være naturlig å ligge så tett man mener er tilrådelig. La oss si at alle båtene er 10 meter lange, at de legger ut tau med en horisontalkomponent på 25 meter og at man ønsker en sikkerhetsmargin på minst 5 meter. Hva er minimumsavstanden mellom ankeret til to nabobåter og enda viktigere, hvilke kriterier legger man til grunn for hva denne avstanden minst bør være? Jeg har selv foreslått at det å sveipe kjettingen over naboens anker er noe jeg vil unngå, men det virker som om i hvert fall Pinkvin mener dette er greit.

Link to post
Share on other sites

MEN - gratisbøyer med mulighet for å kjøpe FORTRINNSRETT - IKKE GREIT. Verken i bøyeverdenen eller andre steder. Prøv å se for seg et annet "gode" med disse betingelsene? Gjestehavn, parkering, kino, whatever? Vet noen om en eneste parallell? Som alle kan benytte gratis, men noen kan ha førsterett til mot betaling?

Å betale (ekstra) for fortrinnsrett (aka prioritering) er generelt sett relativt kurant i mitt verdensbilde - men det er vanskelig å fordrive andre. Å ha høyere betaling (eller evt auksjoner) ved begrenset kapasitet synes jeg også i hovedsak er helt greit.

 

Som det ble nevnt, på turistforeningshyttene har medlemmene fortrinnsrett til sengeplasser (det er dog ikke lov å fordrive andre fra selve hytten - alternativet til sengeplass er madrass på gulvet - og kommer man sent inn er det heller ikke greit å slenge andre ut av sengene, det tror jeg faktisk står eksplisitt i reglementet)

 

På enkelte tog betaler man en pris for strekningen og en annen pris for plassreservasjon. Man kan skippe å betale for plassreservasjon, men da risikerer man å måtte stå. Det er helt klart at den som har betalt for en setereservasjon har fortrinnsrett på å få sitte/ligge (men det kan være problematisk mtp folk med handicap, eldre, gravide, etc). Jeg har også opplevd forskjellig prising på nederste, midterste og øverste køye.

 

Flyselskapene driver jo til en viss grad med dette - før i tiden hadde man fullprisbilletter, økonomibilletter og standby-billetter, nå opereres det med webbestilling og avanserte algoritmer for å få fylt flyene opp med størst mulig profitt. Muligheten for helt gratis seter er vel først og fremst forbeholdt selskapets egne ansatte, men det er vel enkelte av spesialtilbudene til billigselskapene som ligger under merkostprisen.

 

Mange flyplasser nå tilbyr ekspresspass slik at man kan snike seg unna køene i sikkerhetskontrollen. Liseberg selger også ekspresspass for de som vil snike seg forrest i køene til attraksjonene. Offentlige parkeringsplasser pleier ofte å være gratis i de delene av døgnet hvor det forventes å være tilstrekkelig parkeringskapasitet, gjestehavner pleier ofte å være ubetjente og betalingsfrie utenom sesong, eventuelt med redusert betaling.

 

Gebyrbetaling for bitcointransaksjoner ... man velger fritt hvor stort gebyr man ønsker å betale, for et år siden var det såpass med kapasitet i nettet at gratistransaksjoner stort sett gikk igjennom "før eller siden", nå blir de stort sett ignorert ... betaler man mer enn alle andre havner man først i køa.

 

Etter å ha ventet på operasjon et halvt år i Norge var sønnen vår på ferie hos mormor og morfar i St.Petersburg, de tok ham umiddelbart til kirurgen der og fikk tilbud om å vente en uke og få operasjonen gjort gratis, eller få den gjort samme dag mot betaling. De valgte det første. (et halvt år senere ringte de fra universitetssykehuset i Nord-Norge ... "vi ser dere har flyttet til Oslo, kanskje dere ønsker å flyttes til køa til et sykehus som er nærmere der dere bor?")

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette med jaging av andre tror jeg det er ganske unison enighet om, i hvert fall her på forumet, om at er en uting og jeg tror ikke det er mange som gjør det. Det er også påpekt her at selv om OF skriver at de med vimpel har førsteretten, så har de ingen som helst myndighet til å jage bort andre, så man kunne med fordel fjernet det som står om førsterett.

I det minste, en med OF-vimpel har vel alltid rett til å få dele bøya med den som allerede ligger der, dersom den som allerede ligger der ikke har OF-vimpel ... så får vel den som kom først men som manglet vimpelen vurdere om de skal flytte på seg eller ikke. Enkelt og greit, gir et incentiv til å betale, men man unngår de store konfliktene.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg brukt et par kvelder på å tråle gjennom alle innleggene i denne diskusjonen. Hjelpe meg som enkelte er glade i å gjenta seg selv i det uendelige.

 

For å prøve å kaste meg inn i diskusjonen på et par momenter som ikke har vært så grundig belyst, synes jeg det er noen interesante poenger i dette innlegget fra Tobixen:

 

Jeg tror dette er synsing - jeg skulle gjerne sett lovreferanser eller rettsavgjørelser - de tror jeg ikke finnes.

Generelt sett virker utsetting av bøyer å være en juridisk gråsone, det står svært lite konkret om det i lovverket. Det er visst mye opp til lokale havnereglement og kommunale reguleringsplaner. Det finnes så vidt jeg vet ingen skrevne lover som omhandler "allemannsrett" så langt ut til sjøs at man trygt kan legge en relativt dyptgående seilbåt på ankersvai.

 

Mulig du har rett om synsingen. Men juristene tar definitivt feil når de sier at OF opererer i en juridisk gråsone. OF har søkt og fått godkjennelse for utlegging av ansvarlig myndighet. De som evt. opererer i en juridisk gråsone er kommuner, havnevesen og Kystverk som tillater utleggelse på tvilsomt grunnlag. Kanskje noen av dere som er bosatt i de berørte kommunene burde bringe saken inn der. At OF opererer i en moralsk gråsone er vel derimot et moment de fleste her ser ut til å være enige i.

 

Kanskje vi bør si oss heldige med at det er en idéell organisasjon som står bak utlegging av disse blå bøyene, samt at det finnes relativt få andre bøyer?

 

Ja og nei. OF sin virksomhet er på mange måter mer problematisk. For det første fordi dette er en organisasjon som allerede i §2 i sine vedtekter sier at de skal tilrettelegge "til bruk for alle". Deres verdigrunnlag er derfor i direkte motstrid med bøyenes førsterett. For de andre fordi dette kan være starten på en omfattende uthuling av allemansretten. Dersom en komersiell aktør hadde gått til kommunen og søkt om bøyeutlegging for å ta betalt, hadde de fått beskjed om å ryke og reise. Dette tillates kun fordi OF liksom er en "snill" organisasjon som jobber for vårt beste.

Redigert av Vilma Benita (see edit history)

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Et annet moment som ikke har kommet så godt frem her, går mer direkte tilbake til trådstarters historie.

 

Hvis vi spør om det trådstarter opplevde er greit høres det ut som alle er enige i at nei, det er det ikke. Men det argumenteres med at drittsekker finnes overalt. Dette er ikke et gyldig argument. Spørsmålet er om bøyene, og reglene rundt de, gir drittsekker rom for å utfolde seg, og dermed legger opp til et høyere konfliktnivå. Jeg mener svaret definitivt er ja. Vi har nå såpass mange historier om såkalte vimpelgeneraler, at det bør være mulig å se et visst mønster. Og det er vel ikke overraskende. Drittsekken har jo skriftlig beskjed fra OF om at han har førsterett, selvsagt vil han da opptre som den bøllen han er.

 

Min oppfordring til alle er å bruke bøyene så mye dere vil uten noe medlemskap. Hvis det kommer en bølle og forsøker å hevde førsteretten sin, er det bare å nekte å flytte seg, henvise til allemannsretten og be bølla kontakte politiet.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Et annet moment som ikke har kommet så godt frem her, går mer direkte tilbake til trådstarters historie.

 

Hvis vi spør om det trådstarter opplevde er greit høres det ut som alle er enige i at nei, det er det ikke. Men det argumenteres med at drittsekker finnes overalt. Dette er ikke et gyldig argument. Spørsmålet er om bøyene, og reglene rundt de, gir drittsekker rom for å utfolde seg, og dermed legger opp til et høyere konfliktnivå. Jeg mener svaret definitivt er ja. Vi har nå såpass mange historier om såkalte vimpelgeneraler, at det bør være mulig å se et visst mønster. Og det er vel ikke overraskende. Drittsekken har jo skriftlig beskjed fra OF om at han har førsterett, selvsagt vil han da opptre som den bøllen han er.

 

Min oppfordring til alle er å bruke bøyene så mye dere vil uten noe medlemskap. Hvis det kommer en bølle og forsøker å hevde førsteretten sin, er det bare å nekte å flytte seg, henvise til allemannsretten og be bølla kontakte politiet.

 

Reglene til OF kan du godt si gir ammunisjon til "drittsekkene" dvs. folk som har betalt for vimpel og jager bort folk som ikke har vimpel. Men til tross for disse reglene, går jeg ut ifra at veldig mange som kjøper vimpel ikke drar rundt og jager bort andre.

 

Min oppfordring, hvis du faktisk bruker disse bøyene ofte, er å betale for vimpel, så er det ingen som har noe de skulle sagt. Hvis du ikke betaler, men bruker en ledig bøye en gang i blant er det bare å bruke den og jeg vil anse sannsynligheten for ganske liten for at noen kommer og jager deg bort. Hvis noen med vimpel kommer, kan du jo da vurdere hva du vil gjøre, om du vil nekte å flytte deg, eller se om det går an å komme til enighet om å ligge sammen, evt. vike plassen. En ting er i hvert fall sikkert: Det finnes drittsekker uten vimpel også!

Link to post
Share on other sites

Høres for meg ut som om du har dårlig anker Ydali.

 

Ett slikt ett vil garantert gi deg suksess på første forsøk og god nattesøvn :

bilde

Det hjalp ihvertfall for meg  :thumbsup:

Nysgjerrig på åssen resten av knutehiriakiet ser ut fra ankeret og opp til båten. care to share?

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...