Jump to content

OF bøyene. Og erfaringer rundt noen av de som er OF medlem


Morten83

Recommended Posts

Kan OF eller andre bøyeorganisasjoner virkelig legge faste installasjoner/bøyer på plasser som er markert som ankringsplass i kartet?

 

 

Som jeg viste til i tidligere innlegg så opererer de i følge jurister i en gråsone.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og en annen ting. Angående sikkerhet på sjøen. 

 

Hvis 5 stk av oss i denne tråden satt seg ned og drøftet for å legge ut noen bøyer i noen bukter. Så kommer vi til fargevalg på bøyene...

 

Man ankommer en ny bukt for første gang, kanskje i kveldinga, været er dårlig og man er sliten og lei og vil legge seg kjapt og greit i ei bøye. Hvilken farge bør en bøye ha? Hvilke farger pleier bøyer og ha og hvorfor? Jo man velger en farge som gjør bøyen lett å se, enkelt og greit. 

 

Har man leid inn en fargeblind fargekonsulent for å komme på å farge bøyene lyseblå? 

 

Man trenger ikke å ha vært mye på sjøen for se fordelen i å se gjenstander tidligst og enklest mulig, det gir økt sikkerhet. Også for de som ferdes der det ligger bøyer. Man kan hekte seg i bøyer og det kan skape uheldige situasjoner, i verste fall påføre båten skader . 

--------------

 

Eneste fornuftige grunnen til å legge ut lyseblå bøyer må vel være at de skal syns minst mulig, noe som forsåvidt er et argument, men på sjøen kan ikke slike hensyn gjelde, særlig ikke om man legger ut 60+ bøyer midt i de mest populære uthavnene i den mest trafikkerte fjorden i Norge. 

 

Uten å fakturere, kan jeg foreslå bøyer i lett synlige farger, gjerne med en liten refleks på så man kan sveipe over med ei lykt for å finne bøye hvis man kommer i mørket?

Link to post
Share on other sites

......

 

Hvis 5 stk av oss i denne tråden satt seg ned og drøftet for å legge ut noen bøyer i noen bukter. Så kommer vi til fargevalg på bøyene........

 

Fem mann fra bårplassen diskutere seg fram til enighet??? Du deffinerer det ultimate kaos! Måtte bare få det ut.

Link to post
Share on other sites

Hvis det ligger én bøye i et svaiområde og denne bøyen plasseres så nær land at en båt som ligger i denne bøyen vil ligge like nær land som det er forsvarlig å ligge for anker ved pålandsvind, vil ikke denne bøyen redusere arealet i det hele tatt.

Det er vel sant - dessverre er det vel få av de blå bøyene som ligger såpass nært land?

Link to post
Share on other sites

Du har åpenbart ikke lest startinnlegget i denne tråden, den og mange andre lignende hendelser viser at bøyene genererer konflikt og bråk av vimpelgeneraler som åpenbart tror de har kjøpt seg en rettighet som gjør at de kan fortrenge andre.

Det prinsipielle spørsmålet her er om organisasjoner kan ta seg til rette og vanne ut allemannsretten, at du mener det dreier seg om handikapparkering er et søkt sidespor du klamrer deg til.

Turistforeningens hytter er det helt borti natta og sammenligne med, OF har egene hytter som er sammenlignbart. Du kan heller sammenligne det med at DNT skulle banke ned påler rundt om på de fineste teltplassene i fjellheimen og gi fortrinnsrett til betalende medlemmer, jeg kan love deg at det da hadde blitt et helvetes spetakkel!

Legg  bøyene på steder der dem ikke fortrenger andre, og gi de like rettigheter for alle, vimpel eller ei, så tror jeg alle hadde blitt fornøyd (også de handikappede).

Til slutt, allemannsretten er en ganske så særegen rett vi har her i landet, som gir alle rett til å bruke og å ferdes nær sagt hvor man vil i naturen, i mine øyne en av de flotteste rettigheten vi har i dette landet! Allemannsretten bør vi hegne om, og kjempe i mot enhver form for uthuling.

 

Jeg har lest det første innlegget i tråden og jeg har sågar svart på det, men det har du tydeligvis ikke fått med deg. Saken er den at man ikke kan klandre bøyene for at enklete folk til sjøs ikke vet å oppføre seg. Om man tenker prinsipielt, finnes det visse likhetstrekk mellom bøyer og handikapplasser. Det betyr ikke at det er likt på alle områder, men på visse områder er det likt. For eksempel er de lettere å bruke, noe som kan være avgjørende for noen, men de kan til gjengjeld ta så stor plass at tilgangen for andre blir begrenset. Det burde være unødvendig å forklare dette flere ganger og det er også helt unødvendig å fortsette å argumentere som om jeg mente at bøyer og handikapplasser er likt på alle områder. Slik stråmannsargumentasjon er veldlig lett å gjennomskue.

 

Forøvrig er jeg tilhenger av å legge bøyene der de i minst grad fortrenger andre. Jeg synes bare det blir for enkelt når folk som åpenbart ikke har noe problem med å ligge for anker fastslår at alle bøyer må bort i områder hvor man kan ligge for anker. Dette gavner dem selv fordi det gjør det lettere for dem å få plass, mens det ekskluderer folk som av forskjellige grunner har problemer med å ligge for anker, men som godt kunne ligget i bøye. [prinsipiell tankegang] Som eksempelet med handikapplasser illustrerer, er det ikke uten videre slik at hensynet til flertallet går foran alt annet. Hadde så vært tilfellet, ville det ikke vært handikapplasser, i hvert fall ikke på små parkeringsplasser som ofte blir helt fulle (mens det står 2 tomme plasser like ved butikken). [/prinsipiell tankegang] Når det gjelder allemannsretten, er det reglene om bruk av bøyer som eventuelt truer allemannsretten, ikke bøyene i seg selv. Tvert imot, bøyene legger til rette for at hvem som helst med minimalt av utstyr og anstrengelse kan legge seg til.

 

Men nå virker det som om de fleste er enige om at det er greit med noen bøyer så lenge de plasseres hensiktsmessig. Jeg er fremdeles av den oppfatning at selv i områder som egner seg for ankring er det fullt mulig å legge ut noen bøyer uten at det reduserer det totale antallet båter det blir plass til. Jeg synes forøvrig også at Pinkvin tar opp noe viktig. Alt man legger fra seg i sjøen burde være farget slik at det er lett å få øye på både dag og natt.

 

Under kan man se hvordan tre båter på svai kan bevege seg (de tre gule sirklene). Det er forutsatt 25 meter ankertau/kjetting, 10 meter lang båt og 5 meter sikkerhetsmargin. Den horisontale linjen markerer land, eller grunt vann som man vil hindre at båten treffer. I midten er det en mindre hvit sirkel som viser hvordan en båt i bøye kan bevege seg. Her er det lagt til grunn 10 meter lang båt, 5 meter sikkerhetsmargin og 5 meter ekstra for å ta høyde for tau mellom båt og bøye og sideveis forflytning av bøyen. Om man tenker seg at det ligger tre båter her, spiller det ingen rolle for de to på hver side om båten i midten ligger for anker eller om den ligger i bøye. Det er heller ingen andre steder det går an å ankre opp hvor båten i bøye kommer i veien i noen større grad enn en båt for anker på samme sted ville gjort.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Forøvrig er jeg tilhenger av å legge bøyene der de i minst grad fortrenger andre. Jeg synes bare det blir for enkelt når folk som åpenbart ikke har noe problem med å ligge for anker fastslår at alle bøyer må bort i områder hvor man kan ligge for anker. Dette gavner dem selv fordi det gjør det lettere for dem å få plass, mens det ekskluderer folk som av forskjellige grunner har problemer med å ligge for anker, men som godt kunne ligget i bøye.

 

Mulig jeg er uvitende, men finnes det båter som har problemer med å ligge for anker? At folk er for late forstår jeg, men at de ikke skulle klare å ankre overrasker meg.

 

Tråden går rett inn i en av mine filosofier. Du kan gjøre som du vil så lenge det ikke går ut over andre. Å legge ut bøyer der det er lett å ankre går ut over andre. Å legge ut bøyer som er forbehold medlemmer går ut over andre, etter min mening ett klart brudd på allemannsretten. Ett i utgangspunktet godt tiltak som blir veldig feil. Håper noen i dette supperådet leser i tråden og ser at de kanskje bør endre litt. Nå skaper de bare krig.

Link to post
Share on other sites

Vinsj 10.000,-

https://www.maritim.no/lewmar-ankervinsj-profish-1000-12v-sett#.V10-iU1f1hg

 

20 kg Bruce kopi 1300,-

https://www.maritim.no/m-anker-20-kg-galvanisert#.V10-7k1f1hg

 

 

Det er en uting å legge ut slike bøyer der det ellers er fint å ankre. Legger de ut bøyer der det er dårlig ankringsbunn og vanskelig/umulig å ankre sikkert er det en berikelse.

 

Forutsetning for at de skulle fått lov å legge ut slike bøyer burde vært at de er gratis for alle å bruke og uten særfordeler for enkelte.

 

Til dere som er veldig pro slike bøyer; hvordan ville dere reagert dersom det ble innført fortrinnsrett for medlemmer av en eller annen klubb for å kunne fortøye i fortøyningsbolter i fjellet rundt på holmene? De er det jo ganske mange av, og de er veldig populære å bruke.

 

Hvis jeg hadde funnet meg en fin plass å ligge for natta (og kanskje et par dager), med "The Knife" i hekken og godt fortøyd i to øyebolter i fjellet på et sted hvor jeg anså at det ville være lunt og fint å ligge, og bra å gå i land. Og så hadde det kommet en eller annen fyr og jaget meg vekk derfra fordi klubben hans eide disse fortøyningsboltene. Vel, jeg hadde nok ikke satt veldig pris på det, og jeg synes faktisk bøyeopplegget til OF er i samme kategori.

 

Jeg er i utgangspunktet enig i at bøyene burde være tilgjengelig for alle når de plasseres i vår alles natur. Men som sagt, kan de godt plasseres på steder med god anrkingsbunn så lenge man sørger for at de ikke er mer i veien enn en båt for anker ville vært, se illustrasjon i forrige innlegg.

 

Når det gjedler ankervinsjen du linker til, har jeg vanskelig for å se for meg at den vil komme på mindre enn 20 000 kroner totalt inkludert montering. Nå er det litt på siden av saken, men siden jeg nylig har montert ankervinsj, er det greit å presisere at kostnadene til innkjøp av selve vinsjen bare utgjør en brøkdel av de totale kostnadene. Følger man linken du postet, står det nederst:

 

Du trenger følgende i tillegg:

Kasse/monteringsbrakett - Kasse: 3000,- https://www.maritim.no/vinsjkasse-lewmar#.V16x6P5f1D8,  Monteringsbrakett: 1700,- https://www.maritim.no/monteringsbrakett-for-lewmar#.V16yE_5f1D8

Ankerrulle - 1850,- https://www.maritim.no/ankerrulle-whale-400-70-117mm#.V16zI_5f1D8

Kjetting/tau - Kjetting: 3450,- https://www.maritim.no/kjetting-8mm-kalibrert-galvanisert#.V16yc_5f1D8, Tau: 800,- https://www.maritim.no/ankertau-m-plastkause-14mm-40m-hvit#.V16yvv5f1D8

Anker - allerede tatt med

Kjettingstopper - trenger og trenger....

 

I tillegg til dette regner jeg med at man må ha kabler og kabelsko, som fort kommer opp i noen hundrelapper, så vi snakker fort om 20 000 kroner bare i innkjøp uten montering. Dette var forøvrig uten fjernkontroll som koster 3400 kroner i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er uvitende, men finnes det båter som har problemer med å ligge for anker? At folk er for late forstår jeg, men at de ikke skulle klare å ankre overrasker meg.

 

Tråden går rett inn i en av mine filosofier. Du kan gjøre som du vil så lenge det ikke går ut over andre. Å legge ut bøyer der det er lett å ankre går ut over andre. Å legge ut bøyer som er forbehold medlemmer går ut over andre, etter min mening ett klart brudd på allemannsretten. Ett i utgangspunktet godt tiltak som blir veldig feil. Håper noen i dette supperådet leser i tråden og ser at de kanskje bør endre litt. Nå skaper de bare krig.

 

Det finnes båtfolk som ikke fysisk sett er skikket til å håndtere et anker uten at det nødvendigvis har med latskap å gjøre.

 

Forøvrig går det ikke ut over andre om man plasserer ut bøyer på en fornuftig måte. Eventuelle regler om bruken kan gå ut over andre, men da er det reglene og ikke bøyene det er noe galt med.

Link to post
Share on other sites

:yesnod:  Tvert imot, bøyene legger til rette for at hvem som helst med minimalt av utstyr og anstrengelse kan legge seg til.

 

 

Du trenger følgende i tillegg:

Kasse/monteringsbrakett - Kasse: 3000,- https://www.maritim.no/vinsjkasse-lewmar#.V16x6P5f1D8,  Monteringsbrakett: 1700,- https://www.maritim.no/monteringsbrakett-for-lewmar#.V16yE_5f1D8

Ankerrulle - 1850,- https://www.maritim.no/ankerrulle-whale-400-70-117mm#.V16zI_5f1D8

Kjetting/tau - Kjetting: 3450,- https://www.maritim.no/kjetting-8mm-kalibrert-galvanisert#.V16yc_5f1D8, Tau: 800,- https://www.maritim.no/ankertau-m-plastkause-14mm-40m-hvit#.V16yvv5f1D8

Anker - allerede tatt med

Kjettingstopper - trenger og trenger....

 

I tillegg til dette regner jeg med at man må ha kabler og kabelsko, som fort kommer opp i noen hundrelapper, så vi snakker fort om 20 000 kroner bare i innkjøp uten montering. Dette var forøvrig uten fjernkontroll som koster 3400 kroner i tillegg.

Du glemmer den viktigste og dyreste komponenten. Du bør ha en båt!

:lol:

 

Ellers enig i at Stradivarius fremstår som en over gjennomsnittet fornuftig mann 

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

[...]

 

Under kan man se hvordan tre båter på svai kan bevege seg (de tre gule sirklene). Det er forutsatt 25 meter ankertau/kjetting, 10 meter lang båt og 5 meter sikkerhetsmargin. Den horisontale linjen markerer land, eller grunt vann som man vil hindre at båten treffer. I midten er det en mindre hvit sirkel som viser hvordan en båt i bøye kan bevege seg. Her er det lagt til grunn 10 meter lang båt, 5 meter sik.

 

 

 

Bøye ligger jo i dette tilfellet ikke i midten men inn mot "land"(?)  øverst i bildet - der det ikke er mulig å legge ankeret fordi du da risikerer å svaie på land.  Legger du bøya slik OF praktiserer - dvs. i senter i bildet både horisontalt og vertikalt, har du effektivt fortrengt de to som kunne svaie - dvs. kun plass til en båt på bøya. Hadde men lagt bøya ut mot hjørnet, kunne man ha pals til minst tre båter som svaier - i tillegg til båt på bøya. 

Link to post
Share on other sites

Og skal du nedover svenskekysten og ligge i en bøye til svenske krysserklubben så må du gjøre dette:

 

- Familiemedlemskap 460,-

- Tillegg for utenlandsk (Norden) 75,-

- Tillegg for krets, vestkysten 100,-

- For å ligge i bøye må båten være registert i registeret 100,- 

 

Så er det bare å følge deres regler og legge seg trygt i en av deres bøyer. 

Du trenger ikke familiemedlemskap (det fins individuelt medlemskap), og du trenger ikke kretsmedlemskap. Men du må vise årets "bojflagga".

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Bøye ligger jo i dette tilfellet ikke i midten men inn mot "land"(?)  øverst i bildet - der det ikke er mulig å legge ankeret fordi du da risikerer å svaie på land.  Legger du bøya slik OF praktiserer - dvs. i senter i bildet både horisontalt og vertikalt, har du effektivt fortrengt de to som kunne svaie - dvs. kun plass til en båt på bøya. Hadde men lagt bøya ut mot hjørnet, kunne man ha pals til minst tre båter som svaier - i tillegg til båt på bøya. 

 

Ja. det er jo hele poenget at bøya ligger nærmere land enn man ville kastet et anker. Evt. i områder hvor bunnforhold eller dypde gjør at ankring ikke anses som praktisk. Båten som ligger i bøya vil i verste fall bli liggende der en båt for anker kunne havnet. Forøvrig har jeg på ingen møte lagt skjul på at jeg mener at bøyene burde plasseres fornuftig, så det burde være unødvendig å stadig gjenta at bøyer plassert midt i lite område som egner seg for ankring er problematisk. Jeg kan for ordens skyld sitere meg selv fra innlegg 62 i denne tråden: "Pinkvin har et viktig poeng i at plasseringen av bøyene burde optimaliseres. Det er jeg helt enig i." Og i innlegg 75: "Jeg er helt enig i at plasseringen av bøyene burde gjøres etter nøye vurderinger." Jeg er altså tilhenger av bøyer med gunstige plasseringer (også i områder hvor man godt kan bruke anker). Jeg forstår at mange av disse bøyene ikke oppfattes som gunstig plassert, men det er jo ikke noe argument for å fjerne alle bøyer.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår at mange av disse bøyene ikke oppfattes som gunstig plassert, men det er jo ikke noe argument for å fjerne alle bøyer.

 

 

Det er ett av mange argument om man leser de andre trådene - og et gyldig argument i mine øyne.

Man kan ikke sile ut en ting og dermed prøve å umyndiggjøre motpartens argumenter.

 

Diskusjonen må tas i sin helhet - fra begge sider, men den har blitt så utvanna nå etterhvert at det begynner å bli vanskelig å holde liv i diskusjonen uten å repetere ting til døden... Derfor stikker jeg i båten og monterer ventiler.

 

Ha en flott dag :)

Link to post
Share on other sites

Når det gjedler ankervinsjen du linker til, har jeg vanskelig for å se for meg at den vil komme på mindre enn 20 000 kroner totalt inkludert montering.

Ikke uenig i argumentasjonen din Stradivarius, jeg ser jo at det fort kan dra med seg litt. Men sluttsummen avhenger jo også ofte av hvor mange tommeltotter som sitter midt inne i handa :wink:

 

 

Jeg ser at du nå har kommet fram til at det er reglene og plasseringene det er noe galt med, da er du på linje med det de fleste andre i denne tråden mener.

Og siden alle nå er enige så kan vi jo avslutte denne tråden :giggle:

Link to post
Share on other sites

Denne tråden har endt opp som en generell og prinsipiell diskusjon, og man diskuterer hvordan det kunne vært og burde vært på ett etterhvert teoretisk plan. 

 

Men utgangspunktet for tråden er veldig konkret :

 

Morten83 som ikke lengre kan ankre der han pleide å ankre (inntil 3 båter iflg ham selv) pga konflikt med bøya, og der han ble jagd fra bøya pga manglende medlemskap/vimpel.

 

Morten83 ble mao fortrengt fra ett sted han før kunne droppet ankeret sitt. Allemansretten til Morten er mao forvitret for ham på dette stedet.

 

Den handikappede som har investert i ny ankervinsj til xx xxx,- for å være selvhjulpen ville da opplevd det samme får man formode hvis han var der i stedet for Morten83. 

 

Noen synes at denne ordningen og dette hierarkiet i fri norsk natur er OK, andre ikke. Det er vel dette som er kjernen i diskusjonen ?

 

Så ikke kom her og lat som om vi er enige og at denne diskusjonen kan avsluttes som vel forlikte, det skulle tatt seg ut...  :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

- Betaling og tilrettelegging for friluftsliv er kontroversielt. Generelt er det slik at det bare er kommunen som kan åpne for å kreve inn penger for slik tilrettelegging som utlegging av svaibøyer, og da kun til selvkost, sier Reusch ( jurist og forfatter av boken Allemannsretten). Organisasjoner og foreninger opererer dermed i gråsona ved å legge ut bøyer kun for medlemmer.

 

http://www.batmagasinet.no/artikkel/kjenn-dine-rettigheter-i-allemannsretten

Jeg tror dette er synsing - jeg skulle gjerne sett lovreferanser eller rettsavgjørelser - de tror jeg ikke finnes.

 

Generelt sett virker utsetting av bøyer å være en juridisk gråsone, det står svært lite konkret om det i lovverket. Det er visst mye opp til lokale havnereglement og kommunale reguleringsplaner. Det finnes så vidt jeg vet ingen skrevne lover som omhandler "allemannsrett" så langt ut til sjøs at man trygt kan legge en relativt dyptgående seilbåt på ankersvai.

 

Jeg synes Pinkvin har et veldig godt poeng når han beskriver enkelte perler i det store utland som er pepret med fortøyningsbøyer, hvor fortøyningsbøyene med vilje og viten er lagt på en slik måte at vanlig oppankring umuliggjøres, og hvor det kommer noen fysisk ut og krever en høy bøyeleie dersom man skulle legge seg ved en bøye. Slik vil vi absolutt ikke ha det her i landet, og jeg tror ikke vi har noe konkret lovvern mot dette. Kanskje vi bør si oss heldige med at det er en idéell organisasjon som står bak utlegging av disse blå bøyene, samt at det finnes relativt få andre bøyer?

 

Angående OF-bøyene så føler jeg at det er en viss konsensus om at plasseringen av bøyene er mer problematisk enn at det faktisk legges ut bøyer. Legger OF offentlig ut hva de tenker om plasseringer av nye bøyer? Har "vi" mulighet til å påvirke? Jeg skulle tro at vi gjennom diskusjonstråder her på baatplassen.no burde kunne finne ut av bøyeplasseringer som er veldig ugunstig vs bøyeplasseringer som er ganske optimale.

Link to post
Share on other sites

Apropos pepring med bøyer - i Snarøykilen i indre Oslofjord er det markert ankringsplass i sjøkart - til og med både i indre og ytre Snarøykilen. Nå, det er forsåvidt mulig å legge seg på svai, men bare i selve farleden. Jeg regner med at kommunen har laget reguleringsplaner på dette og gitt den lokale båtforeningen tillatelse til dette. Jeg kan ikke se noen prinsipiell forskjell på f.eks. Snarøykilen og steder hvor folk typisk legger seg på svai (f.eks. i Labukta i Borøya - hm, kanskje et dårlig eksempel, her er det vel vernesone) - kommunen har full tillatelse til å lage reguleringsplaner og gi rettigheter både til båtforeninger og kommersielle aktører til både å legge ut bøyer og å lage småbåthavner med eller uten gjesteplasser.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Steder hvor det kanskje kan være fint å legge ut OF-bøyer: i umiddelbar nærhet av kabler/rør/ledninger som ligger på fine ankringssteder. Helt konkret - Middagsbukta har jo store skilter med "ankring forbudt" - det er mange som ignorerer dét, men allikevel, denne sona må vel være særdeles egnet for utsettelse av blåbøyer?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...