Jump to content

Vannscooter gjengen "ber" om bråk


nomen

Recommended Posts

Ikke ment personlig til deg, Eureka. Er frustrert over et tåpelig regelverk som jeg håper forsvinner neste år. For å sette det litt på spissen, så får man et inntrykk både her og på facebook av at vannscootere er djevelens drittpakke til båtfolket.

 

Enig med Billa, og utleiere som ikke understreker regelverket kan umulig være de smarteste. Dårlig butikk at lemfeldig omgang med reglene slik de tross alt er kan føre til innstramninger av uvitende politikere som er over snittet opptatt av å passe på oss. Leietakere tør jeg påstå gir mer blaffen i regler også sammenliknet med oss som faktisk har vannscooter og forsøker å navigere disse reglene.

 

Koster? Vi spurre politiet som var innom på Ekenäs ifjor om hva som var lov og ikke. De visste ikke, så de ringte Kystvakta som hadde kjørt de ut dit. Vi fikk utydelige svar, men tror det kokte ned til at vi måtte forholde oss til 5 knops sonene. Noen andre som er mer opplyste om dette? Vi skal nemlig ut dit i neste uke, så styr unna om du lar deg irritere av vannscoter:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Du vet, google?

 

Gjør man seg dum eller klarer man ikke å google frem forskriften for Hvaler og Koster nasjonalpark og lese selv?

 

Tar 3 minutter av livet.

....

 

Kanskje best å la scooteren ligge hvis man overhodet ikke evner å orientere seg, må jo være mye annet som går hus forbi også da.

Link to post
Share on other sites

jeg bor 100 meter fra en rimelig stor , og aktiv MC klubb. Hvor flertallet har HD som lager en god del, eller rettere sagt veldig mye lyd. Men til forskjell fra Vannscootergutta så drar disse på tur. Ut om formiddagen, hjemme til kvelds.

Klart jeg hadde blitt drittsur om MC folka hadde kjørt frem og tilbake, frem og tilbake foran min veranda. 

Og jeg hadde blitt like sur på båteiere  om de hadde hatt samme kjøremønster som scooterfolket, frem og tilbake, frem og tilbake. 

Vannscootere har blitt, og er et leketøy som aldri kan eller bør sidestilles med båt.

MC folket er sidestilt med andre trafikanter siden de oppfører seg som andre trafikanter. (for ordens skyld så har ikke jeg MC, og har aldri hatt, eller vært inne på tanken om å anskaffe meg en.)

Link to post
Share on other sites

bilde

Her er et flyfoto over det vi her i område kaller "Langevågsholmene". ( vi er nå i fjorden syd av Ålesund) Et område med mange småholmer og trange sund og grundt vann. Mye sjøfugl som finner sin mat her og har sin oppvekst.

Det er det eneste stedet her i området med slik topografi.

Skjønner jo at det er artig å kjøre mellom her! -i timesvis, gjerne 3-6 stk.

 

Fra kjøkkenvinduet ser jeg ned på er sund som er et par hundre meter bredt. Helt topp å se at det er liv på sjøen. Det skal være plass for alle, både padlere, joller, scootere, seilere og store motorbåter. Sågar de som driver svømmetrening for triatlon. ( og sjøfugl) Regler er ment for å skape forutsigbarhet for alle parter. -ikke bare for å sette grenser og hjemmel for bøtlegging.

 

Det betyr at den naboen min som trener til triatlon skal kunne regne med at det ikke dukker opp en vannscooter i 50 knop inn mot land for deretter gå langs land i samme fart... Tror ikke det er så kult å ligge i vannflaten og lure på om vannscooter har sett en...

 

Ærfugelunger som ikke er flygedyktigen sammen med mødre og adoptivmødre, skal kunne svømme langs land. Så også annen sjøfugl.

Men når 4-5 scootere i bredden kjører i 50 knop, under 200 meter fra land, i et område som er merket med hastighetsbegrensning, ja, da kan blir det grums og oppgulp mot scootere da.

 

På en fredag ettermiddag passerer det kanskje 40 motorbåter i størrelsen 35 til 60 fot nedenfor her. Flesteparten i planingsfart. De ligger ihvertfall inn mot midten av leia, og ikke flere i bredden. Og det er stor forskjell på 20 knop og 50-60 knop...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klart jeg hadde blitt drittsur om MC folka hadde kjørt frem og tilbake, frem og tilbake foran min veranda.

 

hehe, det overlates til snått-unger med trim-potte der jeg bor. synd de har hjelm, ellers kunne de fort fått en verandakasse i hodet tror jeg ...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Smarting. Hva da når ikke engang Kystvakta vet? Eller leste du ikke det jeg skrev?

Så dere bruker tid på å lete frem og ringe og spørre folk som ikke vet fremfor å google det frem på et par minutt selv.

 

Hva var poenget, å finne flest mulig som ikke vet?

 

Hva med å finne det ut selv og forholde seg til det. Mye enklere det.

Link to post
Share on other sites

Nå syntes jeg du bare er vanskelig. Jeg nevnte et tilfeldig møte og en påfølgende hyggelig prat med to politifolk som ikke visste om det var spesielle regler. For å hjelpe ringte de kystvakta. Og svaret var ikke helt tydelig.

 

Det jeg dessuten nevnte som 5 kn sonene der vi hele tiden har antatt at vi ikke skal kjøre scooter samsvarer med den elskede nasjonalparken din.

 

Utover det så ringte jeg Kystbevakningen igjen idag. Svaret er at vannscooter er båt. Samme regler gjelder. Hva med inne i nasjonalparken da (der vi ikke kjører uansett pga nevntr 5 knops grense) ? Det visste ikke han jeg snakket med.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Guest Avmønstret#

Utover det så ringte jeg Kystbevakningen igjen idag. Svaret er at vannscooter er båt. Samme regler gjelder. Hva med inne i nasjonalparken da (der vi ikke kjører uansett pga nevntr 5 knops grense) ? Det visste ikke han jeg snakket med.

 

Samme igjen. Jeg tipper nær 99% av befolkningen, antagelig flere, ikke aner hvilke regler som gjelder for vannscooter i nasjonalparken. Man kan ringe utrolig mange uten å få svar på noe som helst egentlig.

 

Gå til lovdata, søk frem forskriften for den nasjonalparken en lurer på. Les.

---------

 

Forventingen om at de som håndhever lovene skal kunne enhver detalj i lovverket og forskrifter er nok rett og slett for stor.  

Link to post
Share on other sites

Tror du har rett her, men nå er det jul, så jeg ønsker God Jul og Godt Nyttår :smiley:
 

Du står greit og stødig i dine synspunkter, og det er bra - selv om vi er uenig om ting innimellom :santcheers:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Ja det må vi men samtidig så er det så enkelt som att alt av kjøretøy generer dødsulykker. (bil,båt,fly,sykkel osv) Slik er det bare, trenger ikke fjerne "morroa" for alle andre bare fordi noen oppfører seg idiot og dør.. det er til og med folk som har død når dem har gått på sine egne ben fordi dem ikke følger med på hva dem gjør 

 

www.scooterforum.no

Link to post
Share on other sites

Problemet er at når noen har det veldig moro og dør ombord på farkoster de ikke evner å bruke på forsvarlig måte, så koster det samfunnet mye penger. Det er penger som samfunnet gjerne vil spare, og så kommer det et forbud. 

 

Etter å ha gjennomført 4-ukers sommerferie langs norske- og svenskekysten de siste 4-5 årene så sitter jeg igjen med det inntrykket at nettopp vannscooter-førerne er de som i minst grad respekterer lover og regler, og som forstyrrer meg mest. De går i plan inne i havnebasseng og rundt brygger, de har bare to nivåer på gassen (av/på), de operer i flokk, og de opptrer mer risikovillige enn andre sjøfarende. Ja, det er kanskje satt litt på spissen, men det er en kjapp oppsummering av det jeg har sett de siste årene. Og hvis mange nok får det inntrykket (eller bare feil politiker), så  blir det begrensninger.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 4 minutes ago:

på hvilken måte oppførte de omkomne her seg som idioter?

 

Om det var idiotisk skal jeg ikke si noe om, men de kjørte i et område hvor det er forbudt, og farten må ha vært ganske høy når sammenstøtet er kraftig nok til å drepe én mer eller mindre momentant og en annen blir så kvestet at hun dør innen et døgn.

 

"Ekstra Bladet har talt med et vidne ved navn Lasse, der sammen med venner lå i en båd ved Islands Brygge, da de så syv-otte vandscootere komme sejlende med høj fart.

»Pludselig hører vi et stort brag. En af vandscooterne har tilsyneladende ramt en af de små udlejningsbåde. Straks efter stikker de andre vandscootere af i retning mod Sjællandsbroen. Jeg så en ung kvinde hænge ud over kanten på udlejningsbåden, og hun blev kørt væk i ambulance,« lyder det fra vidnet."

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 14 minutes ago:

Var ikke vannscooter.

Jetski.

I artikkelen i BT er begrepene jetski og vannscooter brukt om hverandre. Mulig det sier mest om medias nøyaktighet, men hvordan vet du sikkert at det ikke var vannscooter?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...