Jump to content

Vannscooter gjengen "ber" om bråk


nomen

Recommended Posts

Jeg har dessverre flere dårlige erfaringer med førere av vannscooter denne sommeren. Det er full fart fra egen badeplattform langt inne i 5 knop sonen. Ved et tilfelle lå vi på svai i en bukt langt inne i 5 knop sonen i Arendals området. En vannscooter kommer fra båtens forside og passerer badeplatformen med ca 5 m i typisk 40 knop. Hadde det vært folk i vannet så ville nok ikke føreren sett dette siden den kommer i buet kurs.

En annen ting er selvsagt den høyfrekvente støyen.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Slik kjøring får man bare melde til politiet. Filme og melde. Ikke noe annet å gjøre. 40 knop 5 meter bak en badeplattform i et stille område er grisekjøring uansett båt eller scooter, og det har ingenting med vannscooter å gjøre, men med grisekjøring og kjøtthuet som kjører den å gjøre. Det er like ille med jolle og 9.9hk hvis den gjør det samme, selv om hastigheten bare er 18 knop. Folk i vannet ville følt seg drapstruet.

Det er forresten ikke spesielt høyfrekvent støy fra en Seadoo. Det er firetakter med 3 sylindret turbo. Min totakts V6 derimot bråker en god del, og mye lekekjøring med den i samme område gang på gang irriterer nok på seg en del, derfor gjør jeg ikke det :-)

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Nå er hele båtplassen dypt bekymret over vikeplikts reglene for båter som fisker med settsnøre, dorger, tråler , setter garn eller motorbåter som krysser foran seilbåter. Stort sett et ubetydelig problem for en fritidsbåt.

 

På kryss og tvers passerer vannscootere i 50 knop på jakt etter en nær døde opplevelse og etter et adrenalin kick.

Hvis vannscooterene en blir et allemannseie må man holde nøye utsikt for hvem som krysser foran baugen.

 

https://m.youtube.com/watch?v=fa5pmcSRW_E

Link to post
Share on other sites

Det er forresten ikke spesielt høyfrekvent støy fra en Seadoo.

Problemet slik jeg ser det er ikke frekvensen når motoren går, det er den stadige av/på-gassingen som er plagsom. "Ærn, stopp, ærn, stopp, ærn, stopp ..." i det uendelige. Hadde man kjørt fra A til B i jevn fart hadde de knapt nok blitt lagt merke til, men når de hele tiden starter, stopper, tar 360'er og bare leker (gjerne to-tre i slengen) 0-100 meter fra land og andre båter så blir det plagsomt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

 Deretter var den borte og jeg så ham ikke igjen.

Det gjorde han nok klokt i, jeg hadde heller ikke turt å vise meg igjen etter slik idiotkjøring.

 

Hender poden kjører litt rundt med jolla på egenhånd, under min oppsikt ifra land.(og hvis det ikke er til tydelig sjenanse for andre)

 

Er det vannscootere som suser rundt i samme området, får han ikke lov, han skal ikke torpederes av en slikt "kjøtthue".

 

testet for øvrig en Seadoo med 300 HK! om fredagen, fulgte ikke reglene til punkt og prikke selv.

 

Lå i planfart ca 20 knop til jeg var gode 400 meter ute fra land, og ga full gass i ca 1 sekund, da torde jeg ikke mer.

Det er noe av det råeste akselerasjon jeg har opplevd, galskap!

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Var ikke nedover Sørlandet i sommer men østfold, en liten tur over til vestfold, og svenskekysten ned til Fjallbacka.

 

Skal ikke si at det er veldig empirisk men har vært flere turer nedover Sørlandet tidligere og da var det en del vannscooterkjøring som var nær plagsom. I sommer kan jeg ikke si det samme. Sikkert noen som føyk forbi og brøt noen regler (husker at det var noen som drev på i naturreservat med totalforbud), men ingen som drev og "jokket på" rundt båter som jeg fikk med meg.  

 

Men gummijoller/rib med drittunger i alt for stor fart som kjørt slalom mellom båter på svai ved Hvasser, ja det var det. Og gummijoller/rib som fikk leke fritt i alt for stor fart i lagunen ved Gluppø mens cabincruiserforeldrene satt på land i sola og så hvor god utvikling barna hadde som ekte båtfolk når de nær kræsjet med andre unger i gummijoller med 2.5 hestere, ja det var det også. 

 

Og den rare greia med at mange i hurtiggående greier ofte vil innom å kikke på en seilbåt i åpent hav, gjerne så nær at spruten når båten. Litt rart, en kan jo tro at det er noen man kjenner eller noe, men som regel bare gliser de, vinker og føyker på forbi. Noen ganger kan en også tro at de ikke har sett at vi er der og at det kan være fare for å bli pløyd ned, men det er vel noe kikketrang greier som gjelder eller noe. De har kanskje lyst på en ordentlig (seil)båt :-)?

 

Uansett, totalt sett, langt mindre idiotkjøring enn hva det pleier å være når vi går Sørlandet om sommeren. Men skal man ferdes sammen med andre så må man til en viss grad godta å ferdes med noen idioter også. Og det tenker sikkert noen andre som møter en selv også ;-)

----------

 

Så ikke vet jeg, syns det virket som det var mer orden på sakene i sommer enn tidligere sommere. Kanskje fokuset rundt regler om vest, septikktømming osv har gjort båtfolket mer bevisst på andre regler ifht ferdsel på sjøen? 

 

Jeg har tro på at folk ordner opp sjøl, tar litt tid men så siger ting inn. Når ingen vinker tilbake og gliser av å se div. fartøy i vill fart så skjønner en kanskje at en ikke lengre klarer å gjøre noen "show off" men er til irritasjon? Og om noen spør om det er lov her da? Ja så kanskje man begynner å lure og sjekker opp litt selv? Eller om en gubbe eller to hytter med neven og ser animert ut så kanskje...? Folk er jo hyggelige og ønsker ikke å ødelegge for andre når alt kommer til alt. 

 

Men akkurat den med drittunger i vill fart blant båter på svai hvor folk bada fra båtene på Hvasser, sneia flere kajakker osv, den var ikke bra i det hele tatt, men det var i grunnen det eneste jeg så i sommer som var dårlige greier. 

Link to post
Share on other sites

Har samme erfaring som Pinkvin. Rent empirisk og kun basert på en Juli på Sørlandet så opplever jeg Sørlandet som langt mere hektisk og at det er langt mere idiotkjøring der enn på svenskekysten. Nå har vi i alle år dratt til Koster og Sørlandet ga dessverre ingen mersmak mht kjørestil. Fint er det der og Junituren i fjor var glimrende. Da var det ganske rolig. Koster er kanskje det roligste stedet siden bøtenivået visstnok er merkbart der.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Sånn brannfakkel her, de værste er ikke de som eier og har hatt scooter i mange år, det er venner som får prøve, om dette er sindige seilbåtfolk som alltid har hatet raske båter, så det blir GASSET.  De som får låne en kort stund skal ofte herje mest mulig på kortest mulig tid. Jeg fersket 2 seilbåt venner som lånte hver sin 260hk seadoo av meg rett bak middagsbukta, der er det trossalt 5! ikke 65! og gutta var ikke så høye i hatten etter kjefterunden min, vi snakker voksne menn her, han ene er småbarnsfar... Instruksen var soleklar, ingen gassing før du er midtfjords og ingen andre er i nærheten, ingen rask kjøring langs land eller andre båter. Ehh kort oppsummert har jeg kjeftet litt, folk blir litt ivrige, og ja dette er ikke bra, jeg inrømmer det. 

 

Kanskje dette blir bedre om/når ting sidestilles, flere får og har erfaring? Jeg merker at jeg er litt ferdig med å låne ut iaf. 

 

Vannscooter KAN være en fornuftig og fin greie, jeg brukte min som lettbåt med 3 personer og vanlige klær, lanterner osv rundt kragerø mye av en sommer da moderskipet stod litt stille med knukket veiv. Har også kjørt langturer til sverige og lignende. 

 

Ellers Fikk du vel en telefon mr Lingefan om at noen hadde observert noe lavtflygende langs land ene gangen du lånte i kragerø? :D tror tiden din på kragerø > valle > kragerø via kreppa står fortsatt  ;) 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe, jeg er for fri fart på sjøen og man får jo bare kjørt etter forholdene uansett.

Men det var godt stykke ut på fjorden at jeg kjørte i 65 knop og forbi hytten til vår felles kjenning :-)

 

Men i så høy hastighet skal man vite hva man driver med. Og leking med raske svinger tenkte jeg aldri over at jeg ønsket å teste.

 

Men mulig tiden min står fortsatt ja, hehe. Tviler på at jeg rakk å plage noen i alle fall ;-)

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Uansett, totalt sett, langt mindre idiotkjøring enn hva det pleier å være. Men skal man ferdes sammen med andre så må man til en viss grad godta å ferdes med noen idioter også.

Har klippet litt i innlegget til Pinkvin her...

 

Det er bare så synd at slike idioter vi må godta, ender opp med å ødelegge for andre som følger lover og regler, ved at disse lover og regler blir strengere og mer omfattende. Mens idiotene bryr seg ikke uansett.

Og med Politiet som går åpent ut i media og sier at dette ikke prioriteres, gjør at idiotene fortsetter med sitt uten konsekvenser, mens de lovlydige følger et sovende regelverk...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Kommet to vannscootere i bygda her nå, imponerer meg hvor mye de faktisk gidder å kjøre i ring  :lol:

Heldigvis er det ikke hver dag, eller rett utenfor stuedøren. Men jeg kan forstå at folk blir lei av herjing i ring time etter time.

 

Den dagen vannscooterfolket skjønner at det kanskje er minst like artig å kjøre fra A til B tilbake til A igjen, hvor B ikke er det samme hver gang - så blir kanskje støyen mindre for alle. Det er tross alt forskjell om noen kjører forbi - som jeg synes er trivelig, til å kjøre i ring  :yesnod:

 

Men nå er dette nord for polarsirkelen...

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Veldig god plass her nord for polarsirkelen iallefall, men også til tider mye og langvarig sjøgang.

Kan vel bli slitsomt med all den hoppingen bare for moro skyld  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Noen er flinke å drar litt ut for å leke, mens andre kjører idiot innaskjærs ved populære naturhavner.

 

Politibåten stoppet en i kragerø innenfor 10-knop sona, 5-6 dager tilbake. Men den stakk og politibåten hadde ikke sjans til å hente den inn igjen. Må være frustrerende å ikke ha bra nok utstyr i jobben :(

Link to post
Share on other sites

Det er å håpe at vann og snøscootere ikke skal erobre uberørt natur i fremtiden. Fartøyet/kjøretøyet når meget langt på kort tid og når de ytterste øyene og dypt inn i villmarken på fjellet på kort tid. Vann/snøscooter folket benytter seg av tankeløse politikere til å fremme sin sak. Får håpe de mislykkes.

Redigert av UGLESETT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rett borti hugget her er det noen som driver med utleie av vannscootere. Fra utleiested til nærmeste område med hvor du kan kjøre midtfjords med 400 meter til hver side til land er ca2,5 nm. Jeg tror neppe utleier informerer om dette med fart og avstand til land. Det ser ihverfall ikke slik ut når de suser avsted 50 meter fra land, og sjøfuglen skvetter ut av vannet.

Link to post
Share on other sites

Det er isåfall veldig dumt av utleier.

 

Når jeg dundrer forbi med 11 tonn i 30 knop, og bruker 100 liter diesel i timen, så ligger de stakkars sjøfuglene helt stille.

 

Kan dere snart slutte med dette satans hysteriet deres nå?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Den dagen vannscooterfolket skjønner at det kanskje er minst like artig å kjøre fra A til B tilbake til A igjen, hvor B ikke er det samme hver gang

 

 

Den tåpelige vannscooterforskriften forbyr turkjøring med vannscooter.

Den tillater kun kjøring med korteste transportvei ut til lekefeltet og tilbake.

All fornuftig bruk av vannscooter er forbudt.

Link to post
Share on other sites

Dennrick, tja det der var eneste kommentaren min tror jeg i denne saken. Beskriver observasjon. Har sett 3 tilfeller av at sjøfugl, med unger, blir påkjørt. I fjor og i år.

Det blir et dårlig ærfuglår her i år gitt. Men det må vi vel bare tåle...

 

Kjøringa i området her, på tampen av leietiden, er ganske voldsom.

Link to post
Share on other sites

Det er isåfall veldig dumt av utleier.

Når jeg dundrer forbi med 11 tonn i 30 knop, og bruker 100 liter diesel i timen, så ligger de stakkars sjøfuglene helt stille.

Kan dere snart slutte med dette satans hysteriet deres nå?

Neivel, men dette betyr bare at det vil tvinge seg frem et regelverk og lovgivning som rammer alle. Utvidet 5 knop sone med oppfølging fra politi. Miljølovgivning med helt andre bøtesatser alla Koster modellen.

 

Dette er ikke ønskelig, men slik vil det bli om noe tid.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Vannscooter er helt rått! 

Nå mangler vi bare frislipp for snøscooter her i Norge, så har vi både sommer- og vinteraktivetene på stell  :cheers_wine:

Prater vi her kun om subjektive argumenter for hvorfor vannscooter er så fælt?  :confused: 
Vi har vel hatt en rekke alvorlige ulykker de siste årene med hurtiggående båter. Slik jeg har oppfattet det, har vi hatt svært lite meldinger om ulykker med vannscooter. Det er altså bare "støyen" det går i og potensielle farer?

 

Jeg byttet selv ut en 29-fots hurtiggående RIB (370HK) med vannscooter. Forbud mot vannscooter vil ikke redusere støy/forurensning/lek med utgangspunkt i meg som "båtfører". Da blir det ny hurtiggående (leke-)båt i stedet. Vannscooteren har forøvrig blitt brukt til mange turer med familie/venner (håndterer 3 voksne + bagasje), øyhopping, lek & morro.
Fungerer også til soling. Bilde fra soldekket, midt ute i Trondheimsfjorden:

bilde

Link to post
Share on other sites

Her har vi en liten sak fra Dagbladet i dag: http://www.dagbladet.no/nyheter/storm-mot-vannscootere-i-skjaergarden/60342559

 

Stusser på følgende: 

 

Hoksrud forteller at han har en liten småbåt kun for hygge, som han ikke bare bruker til å transportere seg fra A til B, og mener at alle som kjører vannscooter bør ha samme opplæring som de som kjører båt.

 

Stilles det ikke allerede de samme kravene til førere av vannscooter som til motorbåt? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...