Jump to content

Bergtatt på tokt - sommeren 2016


Pequod

Recommended Posts

Jeg er ubeskjeden nok til å åpne min egen sommerferietråd i år. Jeg har en litt annerledes sommerferie i år, den er faktisk tredelt: Denne uka starter jeg og rederinnen vår første båtferie sammen i Sverige, så jobber jeg litt og tar deretter noen uker alene i båten - antakelig på vestsiden av Oslofjorden, så jobber jeg litt igjen og så er det ny tur til Sverige - denne gangen med mine to døtre.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å starte i går, men ting gikk ikke helt som planlagt, så jeg kom meg ikke avgårde før ganske sent på ettermiddagen i dag. Møtte sap_2000 da jeg fylte opp diesel på Oksenøya. Det var veldig hyggelig, hjalp meg med tampen, fikk en koselig båtprat og noen tips. To år siden sist jeg traff ham, da hadde jeg ett ben mer på kroppen...

 

På bildet under skiller vi lag på vei ut av store Ostsund...

bilde

 

I dag bare feier jeg sørover så lenge jeg orker. Kommer vel ikke lenger enn til Moss, men det får jeg være fornøyd med etter den sene starten. Skal plukke opp rederinnen i Halden i morgen kl. 15.30, starter jeg tidlig i morgen skal det kunne gå...

 

Så setter vi kursen mot Sand og deltar på vårt aller første båttreff - det gleder jeg meg veldig til. Søndag setter vi kursen mot Koster.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hyggelig og treffe på deg igjen, Peqoud :-) Vi tar oss en brus i Middagsbukta eller på Borgen neste gang :-)

 

her er et bilde når du var på vei ut Store Ostesund

bilde

Ser på MT at jeg ligger litt foran deg. Er helt paddeflatt over Breiangen nå. Deilig for oss som går i deplassementfart.

 

bilde

Hvor ender du i dag? Er litt sigen, så blir nok Horten på meg i kveld.

 

God ferie til deg og rederinnen. Kos dere masse på treffet og nedover Bästkusten.

Gleder meg allerede til reisebrevene og flotte bilder :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takk det samme, vi skal nok få til å treffes på Borgen ja! Tror neppe jeg kommer særlig lenger enn til Moss i kveld. Kanskje Fuglevik?

 

Satte ny fartsrekord på strekningen mellom Oscarsborg og Hvitsten. Hadde absolutt strømmen med meg og var oppe i 7,5 en lang stund. Etter Hvitsten falt jeg ned til 6,0, og nå når jeg nærmer meg Son/Nordre Jeløya er det såvidt jeg klarer 5,0 på samme turtallet. Skal normalt ligge på 5,5. :-)

Link to post
Share on other sites

Merket det samme. Har ligget rundt 0,5-1 knop pluss stort sett hele veien. Ble nesten skutt ut av porten i jeteen i hele 8,5 kn, hehe. Små gleder for oss med ensiffret marsjfart ;-)

 

Hadde det ikke vært for Mossebrua, ellers hadde jeg nok endt der i dag også, men vi får ta det igjen Pequod :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Fin tur i går i fantastisk flott vær! Nå skal det provianteres og kaffe kokes før den videre ferden. Får bedre tid enn planlagt ettersom rederinnen antakelig ikke kan komme før lørdag. Ett av kjæledyrene hennes måtte plutselig til veterinæren akutt i går kveld. Måtte i narkose og opereres, så hun vil forsikre seg om at alt går bra før hun drar. Da bliur hun hjemme en dag til.

 

Det betyr at jeg i så fall må grytidlig opp lørdag morgen for å hente henne i Halden da, og at vi mister endel av dagprogrammet i morgen, eller at jeg drar til Halden i dag som planlagt, men overnatter der istedenfor på Sand. Uansett vil vi ikke være på Sand før tidligst 13-14 på lørdag... Jaja...

 

Noen bilder fra i går...(lastet opp med iPad, håper de ikke kommer oppned eller noe slikt!)

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flotte bilder, Pquod!

 

Mtp å få rederinnen nedover til Hvaler-området - du er vel klar over mulighetene med Timeekspressen?http://www.nettbuss.no/rutetilbud/ekspressbuss/timekspressen/te6-hvaler--fredrikstad--rade--oslo

 

Ha en flott ferie!

 

Hun kjører selv og skal la bilen stå hos kjente i Halden (hun bor ikke der). Som kvinner flest har hun med litt bagasje for turen også...så det er nok best at jeg putrer avgårde selv...ellers takk for tips!

Link to post
Share on other sites

Denne skal jeg følge med på :) vi har også bestemt oss for å ha 3 ukers sommerferie i båten (for første gang!) i år, men om jeg er like freidig som deg og lager en egen tråd er usikkert. Men din skal jeg nok følge uansett. Du må ha en deilig tur, og hils så mye til rederinnen. Dere får ta det pent og ikke slite dere ut! Si som inderene sier, tiden kommer.  :thumbsup:

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Nydelig tur så langt. Veldig varmt når sola er framme. Bølgene får jeg fra akter, så jeg surfer avgårde! Må da være mindre enn meldt? Forbi Garnholmen nå og har Strømtangen i sikte.

 

Blir dessverre alene på båttreffet ettersom rederinnen må bli hjemme hos nyoperert fugl et døgn til. Så jeg henter henne i Halden søndag ettermiddag i stedet. Må få henne med neste år! Vi får i alle fall Sverigeturen sammen!

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Er vel framme på Sand og har nettopp hatt en veldig hyggelig prat med Draco24styling ettersom vi er nabobåter. :-) Hyggelig med hyggelige båtfolk!

 

Ble tatt imot av en gjeng som både fortøyde og fendret for meg da jeg kom, Jeg behøvde ikke gjøre noe som helst! :-)

 

Skal slappe av litt nå, og rydde litt i kabinen, så skal jeg ta en tur på land.

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Har vært på Sand siden fredag kveld og må innrømme at det begynner å klø i rattfingrene. Nå er det på tide å komme seg avgårde igjen... Det har vært en hyggelig dag, men jeg må innrømme at det hadde vært hyggeligere hvis rederinnen hadde vært her.

 

Jeg føler meg rett og slett litt utilpass når det er så mange folk som det er her nå, og jeg ikke kjenner noen, så da ender det opp med at jeg trekker meg litt tilbake. Jeg har litt vanskelig for å ta kontakt selv med folk.. På den annen side har jeg fått gjort mye i båten i dag også... så den begynner å bli klar for rederinnen. Jeg har vasket steder i bpåten som nok ikke har vært vasket på mange år... :-)

 

Kvelden ble tilbragt for det meste ved å se på et par EM-kamper på iPaden (bryggedans er ikke noe for meg), men jeg rakk å ta en prat med min meget hyggelige båtnabo - Draco24styling - som også tok vel imot meg i går, og jeg støtte også på Bonus. Pluss en som jeg ikke vet navnet på, som leser båtforumet, men ikke er medlem her, men som hadde fått med seg hele historien min om fjoråret. Hyggelige folk alle sammen. Og jeg vant jo et gavekort på 500kr på Veldigsulten, så jeg kommer nok til å stikke innom her igjen i løpet av sommeren! Før jeg vant gavekortet rakk jeg en porsjon "krøllpølser" og stappe - som smakte utmerket!

 

I morgen kaster jeg loss rundt klokka ti, så skal jeg har greit med tid til å komme meg til Halden og plukke opp rederinnen. Det blir kos! Planen er å gå til Koster for overnatting og ta turen videre på mandag, men akkurat nå lurer jeg på om vi skal revurdere planen. Det er meldt en god del vind mandag, og hvis det stemmer at det skal blåse rundt 8 m/s frister det ikke å krysse Kostersundet da.

 

Så jeg vurderer å følge en tips fra Draco24styling og dra til Strömstad søndag for å mandag ta den indre leia - Strömstadkanalen - nedover moy Resö/Havstenssund - og heller ta Koster på returen. Vi får se hva det blir til.

Er det greit å overnatte i Havstenssund, noen som har erfaring med det?

 

Slenger ved noen bilder...

 

På vei inn i skjærgården etter å ha passert over fra Strømtangen

bilde

 

Har byttet ut topplanterna, som har fått jobben som stemningsskaper i kabinen istedenfor...

bilde

 

Utsikten fra båtplassen på Sand

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok lurt å ta "indre led" sørover fra Strömstad på mandag. Ser at det meldes SV opp i 11-12m/s, og da er det ikke videre koselig i Kostersundet! Også på tirsdag skal det blåse en god del. 
https://www.windyty.com/?2016-06-20-21,59.014,11.212,8

 

Når det gjelder havnemuligheter, så har du Råssøhamn ved utløpet av "Strömstad-kanalen". Jeg er bare usikker på høyden på brygga der. Mulig den er ganske høy? Dessuten har du Resö før du kommer til Havstensund. I Havstensund har jeg aldri ligget. Tror det kan bli litt drag bak flytebrygga der? Hvis det blåser mye, er det også mulig å stikke seg bort i Sannäs, helt innerst i Sannäsfjorden øst for Havstensund.

 

Ha en fin tur!  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er ingen gjesteplasser på innsiden av noen av gjestebryggene, men jeg har ligget kailangs (kun kailangsplasser) på den nordre gjestebryggen og ventet på været mange ganger. Da ligger en godt, selv om det blir en del skvalp av passerende båter.

 

 

Her fra da vi lå der på sydtur for noen uker siden.

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

Her et bilde fra Resö

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...