Jump to content

Bergtatt på tokt - sommeren 2016


Pequod

Recommended Posts

Jeg måtte gi opp å komme meg opp Kungsklyftan, det ble for stenete og vanskelig, men jeg kom meg i alle fall et bra stykke opp før vi måtte snu. Noen som vet om en annen vei å komme seg opp på fjellet?

 

(...)

 

Måtte gi opp her, det ble for tøft for den enbente skipper...

bilde

Jeg kommer lovlig sent inn i tråden, men til neste gang kan det være greit å vite at du kan gå inn i Kungsklyftan fra sørsiden, og da slipper du unna (hele?) steinura. Fra båtutstyrsbutikken fortsetter du sørover ned Södra Hamngatan, forbi selve knausen, og tar Brandgatan opp til venstre (når du går sørover). På toppen av Brandgatan er det ikke lange veien til trappene, som er lange(!) og bratte(!). Du slipper ikke unna trappene hvis du går fra vestsiden av fjellet, men som nevnt tidligere kommer du opp på berget fra østsiden også.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer lovlig sent inn i tråden, men til neste gang kan det være greit å vite at du kan gå inn i Kungsklyftan fra sørsiden, og da slipper du unna (hele?) steinura. Fra båtutstyrsbutikken fortsetter du sørover ned Södra Hamngatan, forbi selve knausen, og tar Brandgatan opp til venstre (når du går sørover). På toppen av Brandgatan er det ikke lange veien til trappene, som er lange(!) og bratte(!). Du slipper ikke unna trappene hvis du går fra vestsiden av fjellet, men som nevnt tidligere kommer du opp på berget fra østsiden også.

Ja, jeg så at det gikk en vei der da jeg gikk en kveldstur sent onsdag, men vi fikk ikke tid til å dra dit. Da har vi noen på lista over gjøremål også neste gang! :-)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått innviet Omniaen og kan fortelle at ciabattene jeg stekte i den ble ytterst vellykkede. :-)

 

Ligger pent fortøyd på Mor Majors plass (takk for bildet, Bonus!) og skal helle i meg en ny kaffe så er jeg klar til avgang hjemover. Mulig jeg tar en lunsjpause på Borgen, ikke helt sikker ennå...

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Flott å følge deg på turen. Du er en tøffing.

For dere andre kan jeg fortelle at vi kommer med en hyggelig reportasje om "Pequod" i neste utgave av Båtens Verden. Kommer medio juli.

Takk for det, Astor. Vi støtte nesten på hverandre i går da jeg passerte Bergholmen på vei mot Skjærhalden og du lå bak i Tordenskioldbukta! :-) Grugleder meg litt til den reportasjen...

 

Det kom et heftig regnvær mens jeg putrett nordover i Drøbakssundet, og jeg har nå hatt en liten pause på Borgen og spist fish and chips. Nå kaster jeg straks loss. Det neste døgnet blir knallhardt. Har nettopp funnet ut at jeg har nattvakt i båthavna i kveld. Vel og greit det, hadde det ikke vært for at jeg skal begynne på jobb i morgen kl.8...

 

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er altså sommerens første båtferie unnagjort, med ti flotte dager i båten. Men jeg legger ikke ned denne tråden av den grunn! Bildene jeg har lagt ut hittil har vært tatt med mobilen, men jeg har maaaange bilder å gjennomgå fra det ordentlige kameraet også...og vil legge ut noen av dem i løpet av et par dager.

 

Og i tillegg skal jeg ut på en ny ukestur om et par uker, og en to-ukerstur i begynnelsen av august, så det skal komme nok av bilder og rapporter utover sommeren... :smiley:  

 

Forøvrig slapp jeg billig unna i natt. Det var dobbeltbooking på nattevakter i båthavna slik at jeg gikk og la meg i båten istedenfor, og derfor stiller relativt godt opplagt på jobb i dag...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bildene jeg har lagt ut hittil har vært tatt med mobilen, men jeg har maaaange bilder å gjennomgå fra det ordentlige kameraet også...og vil legge ut noen av dem i løpet av et par dager.

 ...

Må framkalle filmen først, ikke sannt? ;-)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Fantastisk gøy å følge med, videre god tur når du løsner fortøyningene neste gang. Gleder oss til å lese om deg i Båtens Verden, det blir sikkert bra! Snart er ikke du journalisten men objektet. Blir bra det! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Fantastisk gøy å følge med, videre god tur når du løsner fortøyningene neste gang. Gleder oss til å lese om deg i Båtens Verden, det blir sikkert bra! Snart er ikke du journalisten men objektet. Blir bra det! 

Ja, det var litt rart å være på den andre siden av blokka, for å si det slik!

Link to post
Share on other sites

Må framkalle filmen først, ikke sannt? ;-)

 

 

... eller kanskje det er sommer og for lyst i mørkerommet ... :-)

 

Litt mer komplisert å framkalle fargefilm enn sort-hvitt, skjønner dere! :-)

 

Apropos det, bildet under fra september 2014 tok jeg med et kamera fra 1920-tallet som jeg kjøpte billig på et loppemarked... Fikk kjøpt film og framkalt den i en fotobutikk i Oslo!

 

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Pequod

 

Jeg vil bare si at det er en flott tråd med fine bilder og fortellinger ifra din ferd på sjøen.

Du fremviser et fantastisk pågangsmot med tanke på all motbøren du har beskrevet tidligere, og imponerer stort med din evne til å tenke positivt.

 

Jeg og fruen er i ferd med å ta grep for å låne ut vår campingvogn til en familie som ikke har mulighet for ferie med barna på annet vis. I den anledning ser jeg at du har lagt ut en annonse hvor du tilbyr båttur til de i samfunnet som ikke har så mye å rutte med. Da er det bare å bøye seg i støvet. Du har min respekt og beundring. 

 

Med ønske om en god sommer til deg og dine.

 

Mvh

Gjert

Link to post
Share on other sites

Hei Pequod

 

Jeg vil bare si at det er en flott tråd med fine bilder og fortellinger ifra din ferd på sjøen.

Du fremviser et fantastisk pågangsmot med tanke på all motbøren du har beskrevet tidligere, og imponerer stort med din evne til å tenke positivt.

 

Jeg og fruen er i ferd med å ta grep for å låne ut vår campingvogn til en familie som ikke har mulighet for ferie med barna på annet vis. I den anledning ser jeg at du har lagt ut en annonse hvor du tilbyr båttur til de i samfunnet som ikke har så mye å rutte med. Da er det bare å bøye seg i støvet. Du har min respekt og beundring. 

 

Med ønske om en god sommer til deg og dine.

 

Mvh

Gjert

Tusen takk for hyggelige ord, og god sommer til deg også!  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Skipperen tar seg for tiden en uke på fjellet, med svært dårlig sjøutsikt, men håper på samarbeidsvillig vær fra onsdag til søndag neste uke...

 

 

bilde

 

I dag er målet å gå til toppen og tilbake, vi får se om jeg orker det...

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er siste innlegg i denne omgang, som ikke er båt-relatert! Lover!

 

Men i dag nådde jeg nok en milepæl og dro på sykkeltur! Har ikke syklet på minst sju år, og med protese er det ikke helt en "walk in the park" heller...

 

Men det gikk - uten at jeg tryna!

I morgen drar vi ned fra fjellet og deretter blir det avslapning i båten!

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

På tide å få denne tråden tilbake på rett spor igjen! Lovte å legge ut noen flere bilder fra Sverigeturen, så her kommer de. De bildene jeg la ut underveis kom jo fra iPhonen, her er bilder fra det "ordentlige" kameraet.

 

bilde

Dette er tatt etter passering Rauer, på det relativt åpne strekket mot Strømtangen. Seilbåt i motlys.

 

bilde

Har kommet meg over Lera og kommer inn i skjærgården ved Tenneskjær.

 

bilde

Nærmer meg Sand marina og Østfoldtreffet - denne holmen kalles Sauedauden på kartet!

 

bilde

På plass på Sand!

 

bilde

Treffets "havnekontorbåt" :-)

 

bilde

Inne i Halden for å plukke opp rederinnen. Fylte opp tanken før vi dro.

 

bilde

På vei sørover.

 

bilde

bilde

Gjesteflagget øverst og vimpel nederst. Nidelv-vimpelen forvist til egen stang på babord side. Rent formelt skal kanskje gjesteflagget trone alene på stanga uten vimpel under, men close enough likevel, regner jeg med.

 

bilde

Tok indre led fra Strömstad og ned til Resö, via Daftö/Vallö. Mye idyll her. Tror jeg tar samme rute neste gang!

bilde

bilde

bilde

Kanskje blir det tid til en stopp i Råssöhamn neste gang?

bilde

Nærmer oss Havstenssund.

bilde

Havstenssund.

bilde

På vei ut fra Havstenssund.

bilde

Vi nærmer oss målet for turen...

bilde

Fjällbacka.

bilde

Og vi var de eneste som hadde bestilt Dockspot-plass på den innerste gjestebryggen...Neste gang tror jeg ikke rederinnen vil insistere på det...  :giggle:

bilde

Vi hopper fram til returen, her på vei ut Sekken ved Ledsundholmen på vei til Halden for å sette av rederinnen.

bilde

Flere båter måtte vente ved innseilingen på grunn av et båtshow innerst i havnen i anledning mat- og havnefestivalen.

bilde

Ganske fullt med båter når vi først kom inn...

bilde

Marit Strømøys lille fartsvidunder...

bilde

På vei ut fra Skjærhalden dagen etter, Homlungen fyr.

bilde

På vei inn Skjelsbusundet. Anbefales! Vakkert!

bilde

bilde

Rakk jaggu meg en svipp innom Fredrikstad også!

bilde

Og returen gikk som vanlig forbi Strømtangen...

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Første kommentar i tråden - og det når den er slutt! Men takk for at vi fikk bli med på turen, har lest jevnlig siden start - flotte bilder! :thumbsup:

Fortvil ikke - tråden er ikke over! Tar en langhelg i båten senere i uka - og om tre uker blir det Sverige igjen - da med døtrene mine om bord!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...