Jump to content

Bergtatt på tokt - sommeren 2016


Pequod

Recommended Posts

Har vært heldig med været i dag, stort sett sol, men har nettopp begynt å regne litt.

 

I dag har vi vært på interessant krim-sightseeing, spist is og kost oss. Rederinnen har fått shoppet litt. Nå er det mat. Etterpå en ny spaertur.

 

Jeg måtte gi opp å komme meg opp Kungsklyftan, det ble for stenete og vanskelig, men jeg kom meg i alle fall et bra stykke opp før vi måtte snu. Noen som vet om en annen vei å komme seg opp på fjellet?

 

Etter å ha fått et litt dårlig inntrykk av stedet på forhånd, både her på forumert og på grunn av en viss epost, har inntrykket blitt litt rettet opp. Havnevertene har vært veldi blide og hjelpsomme, og jeg ligger på en longsideplass. Dusjene her var bedre enn i Strömstad, men dere har rett i at stedet er overpriset!

 

Havneverten fortalte meg at når midtsommarafton går av stabelen til helgen så er det kun 12-timersleie som er mulig i gjestehavna!

Noen bilder fra i dag:

 

Måtte gi opp her, det ble for tøft for den enbente skipper...

bilde

 

Men jeg rakk å ta et utsiktsbilde der båten min er med - ikke trangt i gjestehavna...

bilde

 

Og ti slutt et bilde fra krim-sightseeingen. I dette huset (til høyre) bodde Erica Falck i de første filmene (ikke tv-serien) som ble lagd fra Camilla Läckbergs bøker. Å ja, båten min er med i dette bildet også...

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... Jeg måtte gi opp å komme meg opp Kungsklyftan, det ble for stenete og vanskelig, men jeg kom meg i alle fall et bra stykke opp før vi måtte snu. Noen som vet om en annen vei å komme seg opp på fjellet? ...

Litt lang tur kanskje, men om du går opp veien ned til havna (bakken mellom husene) og holder til høyre, så kommer du til en sti som fører inn på fjellet. Da møter du ingen slike steinurer som midt i kløften. Men, sjekk hvor langt det er for deg

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder! Var i Fjällbacka i januar og synes det var fint der da også! Lønner seg å gjøre opp mening om de forskjellige stedene på egenhånd. Det den ene liker liker ikke den andre.

 

Hva gjør dere midsommersafton? Siden det bare er 12 timers leie?
Vi reiser nedover på fredag. Målet er, hvis vinden tillater det Fjällbacka på mandag tror jeg.......

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder! Var i Fjällbacka i januar og synes det var fint der da også! Lønner seg å gjøre opp mening om de forskjellige stedene på egenhånd. Det den ene liker liker ikke den andre.

 

Hva gjør dere midsommersafton? Siden det bare er 12 timers leie?

Vi reiser nedover på fredag. Målet er, hvis vinden tillater det Fjällbacka på mandag tror jeg.......

Da rederinnen bare har en ukes ferie setter vi kursen hjemover i morgen. Planen er overnatting på Koster til fredag. Deretter slipper jeg henne av i Halden og drar hjem til Nesodden.
Link to post
Share on other sites

Da er vi tilbake i Strtömstad igjen. Både Kostersundet og Vettnet var fullt allerede - sikkert på grunn av midtsommarfeieringen på lørdag. Dessuten pøser det ned. Og her er det god plass.

 

Nå skal vi på land og spise pistasjis før vi drar tilbake til båten. Rakk en stopp i Havstenssund også. Tok den egentlige Gula Humpen denne gangen (var ikke så mye innaskjærs) og den gikk fint denne gangen også. Å krysse Kostersundet på vei til Koster var faktisk litt verre, men gikk fint det også.

 

Vi har vært uheldige med været, men har kost oss uansett, og gjort fine erfaringer med tanke på framtidge turer.

 

Skal legge ut noen bilder fra i dag litt senere.

Link to post
Share on other sites

Må si du fosser frem med Nidelven din. Rocke festival i Halden i helga. Så er nok godt med båten der

Kommer langt med Nidelven ja... :-)

 

Skulle gjerne vært på Tons of Rock ja, men skal bare avlevere rederinnen og fortsette hjemover, samt fylle opp tanken hvis behov. Så det blir et kort stopp ved dieselbrygga, som jeg regner med er ledig!

Link to post
Share on other sites

Da er vi tilbake i Strtömstad igjen. Både Kostersundet og Vettnet var fullt allerede - sikkert på grunn av midtsommarfeieringen på lørdag. Dessuten pøser det ned. Og her er det god plass.

 

Nå skal vi på land og spise pistasjis før vi drar tilbake til båten. Rakk en stopp i Havstenssund også. Tok den egentlige Gula Humpen denne gangen (var ikke så mye innaskjærs) og den gikk fint denne gangen også. Å krysse Kostersundet på vei til Koster var faktisk litt verre, men gikk fint det også.

 

Vi har vært uheldige med været, men har kost oss uansett, og gjort fine erfaringer med tanke på framtidge turer.

 

Skal legge ut noen bilder fra i dag litt senere.

 

Jeg har fulgt deg på hele den fine turen din, men nå er du ikke lenger synlig på Marine Traffic, har du slått av utstyret?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Trivelig å hilse på Pequod/Bergtatt i vakre Halden i kveld. Mon tro hvor kveldens ferd ender?

Takk likeså for hyggelig prat! Jeg endte ikke opp på Bergholmen likevel, det så ut til å være endel båter der da jeg passerte, så jeg fortsatte til Skjærhalden der jeg så på webkameraet at det var bra med plass. Ankom her litt før midnatt og la meg kjekt til en plass der det egentlig bare skal være båter over 12 meter, men det var det som var det enkleste for meg denne gangen, så jeg regner med at det går bra!

 

I morgen er det full fart forover så får vi se hvor langt jeg kommer før jeg må legge til. Det er litt avhengig av hvor tidlig jeg starter også, så nå legger jeg neg... :-)

Link to post
Share on other sites

Venter på at kaffen skal koke, så er jeg klar for avgang fra Skjærhalden. Dyrt her med 300 kroner for balja mi men koselig og en hyggelig havnevakt som ikke hadde noe å utsette på at jeg sent i går kveld la meg til på en longsideplass som egentlig er ment for båter over 12 meter...

 

Og idyllisk er det jo her uansett stive priser. Har bommet litt på insulindosene jeg hadde med meg, så jeg må innom Ødegårddkilen på Vesterøy for å bunkre opp med mer insulin...Google forteller meg at der skal det være et apotek...

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Må dessverre dra til Fredrikstad. Ingen plass på gjestebrygga og en fyr nektet meg å legge til på en privat brygge selv om jeg sa jeg bare ble i ti minutter og trengte insulin på apoteket...

 

Men ingen fare, jeg har en dose igjen og god tid, men bør ha mer insulin i dag og regner ikke med at det er kveldsåpent/søndagsåpent apotek i Moss?

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan du ringe inn en resept, så henter jeg gjerne for deg. Er hjemme i Moss.

Takk for tilbudet! Men tok en liten avstikker ( på noen timer...) til Fredrikstad og har nettopp handlet inn der, så alt er OK.

 

Er jo min egen dumhet som førte til situasjonen, men fikk en flott tur gjennom Fredrikstad! Skal ta en rask matbit i båten og så fortsetter jeg! :-)

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er dagens etappe unnagjort og en sen middag i båten fortært. Takket væe Bonus og Mor Major ligger jeg pent fortøyd litt unna utestedene ved gjestehavna og får nok sove bedre i kveld enn da jeg overnattet her på nedturen.

 

En begivenhetsrik dag på flere måter, med høydepunktene turen gjennom Skjelsbusundet og den ikke helt planlagte Fredtikstadvisitten. I morgen er det dessverre siste etappe hjemover, mulig jeg stikker innom Borgen for en lunsj.

 

Norn bilder fra dagens etappe følger...

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må dessverre dra til Fredrikstad. Ingen plass på gjestebrygga og en fyr nektet meg å legge til på en privat brygge selv om jeg sa jeg bare ble i ti minutter og trengte insulin på apoteket...

 

Men ingen fare, jeg har en dose igjen og god tid, men bør ha mer insulin i dag og regner ikke med at det er kveldsåpent/søndagsåpent apotek i Moss?

Fint du hadde en dose igjen. Men kan ikke unnlate å bli lei seg når en person trenger bryggeplass i 10 min for å hente insulin. Merklig hvor man støter på rasshøl i verda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...