Jump to content

Bergtatt på tokt - sommeren 2016


Pequod

Recommended Posts

Takk for kommentarer og hilsninger! Jeg kommer antagelig til å tøffe avgårde på en langweekend fra torsdag til søndag. Har lyst å besøke Preuss-museet, men har ikke helt bestemt meg ennå. Er det mange om plassen i Oslofjorden nå, eller har alle dratt til Sverige eller sørlandet?

 

Sverigetur nummer to har avreise 31. juli og vil vare fram til den 14.8 - den første uka med døtrene om bord, deretter alene. Vil prøve å komme meg ned til Smögen før jeg snur... Hvordan er presset på svenskekysten da?

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den første uken av august henger det nok litt igjen etter fellesferien, men så er det mer eller mindre tomt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den første uken av august henger det nok litt igjen etter fellesferien, men så er det mer eller mindre tomt.

 

Det høres bra ut. Jeg skal ha døtrene mine med den første uka før jeg fortsetter alene en uke (eller kanskje to, vi får se). Planen er som sagt Smögen, og deretter skal jeg sette av jentene slik at de kan ta buss/tog hjemover mens jeg enten putrer videre eller tar meg meget god tid på veien tilbake...

 

I utgangspunktet tenkte jeg å dra tilbake til Strömstad og sette dem på bussen til Halden (og deretter toget til Oslo), men er det andre steder langs svenskekysten hvor det går an å komme seg til Oslo igjen landveien? Døtrene er 16 og 20 år, så de klarer seg fint alene, men de har andre avtaler og kan derfor bare være med i 6-7 dager maks. Akkurat nå er det litt usikkert om de skal bli med fra starten av, det kan hende jeg må plukke dem opp for eksempel i Moss. Deretter blir det i så fall Sand (der jeg skal bruke gavekortet jeg vant under Østfoldtreffet) før krysningen av svenskegrensen.

 

Målet er å besøke Strömstad, deretter Koster, kanskje Ramsø og/eller Resö, Kalvön, Tanumshede, Fjellbäcka, Hamburgsund, Hunnebostrand, deretter gjennom Sotekanalen og ned til Smögen før retur til Strömstad for å sette dem av. Evt. sette dem av et annet sted og fortsette enda litt sørover før jeg snur... Mye av dette er jo avhengig av både dem, meg og været!

 

Hvis noen vet hvordan det er med buss/tog retning Norge på denne strekningen tar jeg gjerne imot tips!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Artig å følge med på reiseskildringene dine. Om du går inn på bus4you.se (søk opp GTB-Oslo og velg "se körplan", da kommer stoppene opp), så går den mellom Oslo og Gøteborg med flere stopp på veien langs kysten, deriblant Strømstad mener jeg å huske. Så du kan jo sjekke reiseruten der og skulle tro du vil kunne finne noe som passer. Den går som nevnt til Oslo uten at de må bytte til ny buss/tog underveis. 

 

God tur! :)

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Kommer du längre söderut tar man bussen från Bovalstrand, Hunnebostrand eller Kungshamn till Torpterminalen utanför Uddevalla  (ca 1 timma o 10 minuter) Där passerar alla bussa mellan Malmö/Göteborg och Oslo.

Mycket möjligt att det går från Fjällbacka och Grebbestad till Tanum där en del Oslobussar stoppar.  http://reseplanerare.vasttrafik.se/bin/query.exe/sn?L=vs_vasttrafik&ld=fe1&L=vs_vasttrafik&OK

Bara att söka på förbindelser från kusten upp till de platser längs  E6 som Oslobussen stoppar på.

Du har Glömt Hållö på de platser du skall besöka

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Artig å følge med på reiseskildringene dine. Om du går inn på bus4you.se (søk opp GTB-Oslo og velg "se körplan", da kommer stoppene opp), så går den mellom Oslo og Gøteborg med flere stopp på veien langs kysten, deriblant Strømstad mener jeg å huske. Så du kan jo sjekke reiseruten der og skulle tro du vil kunne finne noe som passer. Den går som nevnt til Oslo uten at de må bytte til ny buss/tog underveis. 

 

God tur! :)

Takk for tips!

 

Kommer du längre söderut tar man bussen från Bovalstrand, Hunnebostrand eller Kungshamn till Torpterminalen utanför Uddevalla  (ca 1 timma o 10 minuter) Där passerar alla bussa mellan Malmö/Göteborg och Oslo.

Mycket möjligt att det går från Fjällbacka och Grebbestad till Tanum där en del Oslobussar stoppar.  http://reseplanerare.vasttrafik.se/bin/query.exe/sn?L=vs_vasttrafik&ld=fe1&L=vs_vasttrafik&OK

Bara att söka på förbindelser från kusten upp till de platser längs  E6 som Oslobussen stoppar på.

Takk for tips!

 

 

Du har Glömt Hållö på de platser du skall besöka

Ups! Jeg skal skjerpe meg! Notert nå!  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Fælt at det skal være så fint vær når jeg "er innom" og jobber i to uker! Men jeg kan vel ikke klage, egentlig, for jeg har vært ute med båten hver eneste dag siden forrige lørdag og skal straks en ny tur! Rett fra jobben og hjem i noen minutter før jeg drar ned til båthavna. Det blir jo aldri skikkelig mørkt ute! I går var jeg litt sliten etter jobb og tok meg en liten lur. Så ble det middag til ungene og klokka var kvart på ti på kvelden da jeg tøffet ut av båthavna!

 

Endte med å ta en tur til Oksenøya for å fylle tanken ettersom planen var å ta et par dagsturer både i dag og i morgen. Traff jammen meg på Sap_2000 da jeg kom inn til brygga, han hadde vært utpå en liten tur han også, og nettopp kommet inn igjen. Ble som vanlig en hyggelig båtprat før jeg kom meg avgårde, da var klokka passert halv tolv. Men det er noe eget med å være utpå sjøen sent på kvelden, få andre båter, stille og nesten trolsk stemning! KOS! :smiley:

 

Det ble endring i planene i dag på grunn av sykdom, men jeg skal straks utpå igjen, og i morgen tidlig blir det avgang mot Sætre for å plukke om yngstejenta som dro dit i dag på bursdagsfest og som skal hentes i morgen. Senere på dagen blir det nok en ny runde med eldstedattera og muligens rederinnen. Så søndag kan bli travel!

 

Så er det bare en uke igjen før vi setter kursen mot Sverige igjen!  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Om et par timer er det klart for guttetur sammen med fire kollegaer og venner, mye øl og grillmat! Forrige la vi oss til på Håøya med ankeret ute og baugfortøyning i land. Vi kan jo prøve å få det til i år også, for jeg regner vel med at bryggeplasser er det dårlig med en lørdag ettermiddag. Noen som har oversikt over ståa i området?

 

Mulig vi tar plan B og legger til i Asker/Bærums-området, men så har jeg veldig lyst på frokost på Havnekroa søndag....

 

Vi får se hvor vi havner, moro blir det lell!  :smiley:  :cheers:

 

(Og nei, skipperen drikker ikke før båten er fortøyd!)

Link to post
Share on other sites

Om et par timer er det klart for guttetur sammen med fire kollegaer og venner, mye øl og grillmat! Forrige la vi oss til på Håøya med ankeret ute og baugfortøyning i land. Vi kan jo prøve å få det til i år også, for jeg regner vel med at bryggeplasser er det dårlig med en lørdag ettermiddag. Noen som har oversikt over ståa i området?

 

Mulig vi tar plan B og legger til i Asker/Bærums-området, men så har jeg veldig lyst på frokost på Havnekroa søndag....

 

Vi får se hvor vi havner, moro blir det lell! :smiley::cheers:

 

(Og nei, skipperen drikker ikke før båten er fortøyd!)

Det var ledige plasser på Oscarsborg i natt. Akkurat nå er det 2/3 fullt på "BP-brygga", og kanskje 1/2-fullt tilsammen i havna.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Takk for det! Det er alltid noe man skulle sagt som man kommer på etterpå. Og neste gang jeg skal fotograferes skal jeg klippe meg først... :-)

Utrolig morsomt å treffe deg. Ser at du har jatt en fin båtsommer. Vi møtes sikkert igjen ila sommeren.

Fortsatt god seilas!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en flott guttetur i år også, var heldig med været, fant samme plass på Håøya som forrige gang og gikk tom for ankerdram... :-)

 

Stod for sent opp på søndag til å rekke frokostserveringa på Havnekroa, så det ble burgere, rekesmørbrød og fish & chips istedet!

 

Det beste av alt for meg var at jeg rundet en ny milepæl etter amputasjonen: Vi fortøyde med anker og baug mot land og jeg klarte å komme meg både i land og om bord igjen! :-)

 

bilde

Hele gjengen på Borgen!

 

bilde

Mannskapet gjør seg klar til fortøyning.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Om en drøy time legger jeg ut på et nytt eventyr! Etter den opprinnelige planen er jeg to dager forsinket, men nå er jeg snart i gang! Jeg kommer meg vel ikke lenger enn til Moss i dag med farten min... Må også innom Oksenøya for å bunkre opp litt.

 

I Moss plukker jeg opp de to døtrene mine før vi fortsetter onsdag mot Sverige. Jeg ser dessverre at været fortsatt vil være ganske ustabilt, og at det kommer til å blåse litt her og der, men det får vi ta som det kommer.

 

Planen er faktisk nå å dra inn til Uddevalla med båten, ta en matbit på Cafe Yerba (som jeg har fått anbefalt) og så sende jentene hjem igjen via tog eller buss. Så snur jeg og setter kursen hjemover.

 

Men alt er jo avhengig av vær og vind og alle planer er løse, men noen ytre rammer er lagt...  :smiley:

 

Selv må jeg være tilbake innen kvelden mandag 15, da jeg og rederinnen skal en uke i Spania fra den 16!

Link to post
Share on other sites

Det var ledige plasser på Oscarsborg i natt. Akkurat nå er det 2/3 fullt på "BP-brygga", og kanskje 1/2-fullt tilsammen i havna.

Takk for tips, men vi endte opp på samme sted som på forrige guttetur! ( Se lenger opp i tråden) Det ligger litt vekk fra steder med brygger og andre båtfolk, slik at vi ligger litt for oss selv. med fem høyrøstede mannfolk, øl, musikk og prat så er nok det like greit... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Andre etappe endte opp i Skjærhalden etter en liten pause i Hankø. Nå ligger vi i Strømstad og blir her til i morgen. Litt tøft over Sekken, men jentene ble ikke skremt. I morgen blir det vel en liten tur til Koster før vi fortsetter sørover. Grebbestad, Tanumshede, Fjällbacka? Vi får se...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...