Jump to content

Bergtatt på tokt - sommeren 2016


Pequod

Recommended Posts

Omtrent 95 prosent av gjestehavna er nå avsatt til vinteropplag. Det husker jeg forsåvidt var det samme da jeg for første gang tok en tur hit i oktober i fjor, da jeg hadde båten på Bakke i Iddefjorden.

 

Dengang som da tar jeg sjansen på at den som skal plassen jeg har lagt meg på ikke kommer i kveld...

 

Her på dagbrygga er det i alle fall strøm!

Link to post
Share on other sites

Strømuttakene i ytre havn har en vippe hendel som må vippes ned når du har satt inn strøm kontakten for at de skal

virke, vet ikke om du gjorde dette?

Nei, det var jeg ikke klar over, takk for tips - noterer det bak øret til neste gang. Ligger greit her på dagbrygga,kortere vei å gå.

 

I morgen er vel målet å komme seg til Hamburgssund, det vil i så fall være det sørligste jeg har vært med båten. Evt. Grebbestad/Tanumsstrand. Vi får se hvordan Gula Humpen oppfører seg i morgen. Torsdag vurderer jeg et stopp på Syd-Koster, har jo bare vært på Vettnet med båten hittil. Men det blir bare et lite landhugg i så fall.

 

Jeg har litt lyst å stoppe noen steder jeg ikke har vært før!

 

Men planene kan fort forandre seg!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synd att du inte har ett par dagar till så hade du fått med dig Hållö, Malmön och Lilla Kornö. Detta ligger förhoppningsvis kvar kommande år.

Välkommen till Hamburgsund

De står på lista mi neste år ja, da blir det minst to-tre ukers sommerferie, så da skal jeg rekke det! :-)

Link to post
Share on other sites

På plass nå ja, to ledige plasser på gjestebrygga med longsideplasser, og jeg klarte å lukeparkere der! Strøm er det her også, gitt!

 

Dette er ny rekord for skuta, jeg har aldri vært så langt nedover svenskekysten, den forrige rekorden ble holdt av Fjällbacka i sommer. Bare noen få nautiske mils forskjell, men dog! :-)

Link to post
Share on other sites

Tror ser ut som en blåskjellfarm...

Ser du går innaskjærsleden oppover mot Strømstad. Fin tur, liker å gå den selv. Er noe grunt og var hvertfall tidligere relativt dårlig merket rundt Daftön, så følg godt med på kartet.

God tur videre Peqoud. Alltid en fornøyelse å følge med på turene dine :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takk for oppklaring,så lærte jeg noe nytt i dag også! :-)

 

Endret planen som opprinnelig var å ta en liten pitstop på Ekenæs og så fortsette over til Norge. Ble indre led inn til Strömstad istedenfor. Har et par ting på handlelista som jeg ikke har fått tak i, så planen er å ta buss opp til kjøpesenteret på Nordby og tilbake, så får ungene det de hadde ønsket seg, forhåpentligvis....

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser du går innaskjærsleden oppover mot Strømstad. Fin tur, liker å gå den selv. Er noe grunt og var hvertfall tidligere relativt dårlig merket rundt Daftön, så følg godt med på kartet.

Jeg har gått den ruta fire ganger siden første gang sommer og nå, på den femte, fikk jeg for første gang problemer!

Rett etter å ha passert campingen etter brua hadde jeg bunnkjenning! Det var akkurat som om jeg kjørte på en hump - rakk ikke å reagere før jeg var over! Det var første gang jeg passerte den grunnen på akkurat den siden, de andre gangene har jeg passert på den andre siden og ikke hatt problemer. På kartet hadde jeg god klaring, men tydeligvis ikke godt nok.

 

Jeg fikk også problemer da jeg deretter tok til babord og kjørte innover det virkelig grunne strekket. Jeg kom litt for mye til styrbord og kunne se bunnen og masse sjøgress. Kom meg bort fra det og inn på riktig led, men la plutselig merke til at det ristet litt i rattet.

 

Stoppet og sjekket akter, og så masse lange biter med sjøgress komme fra under akterenden. Gjorde som jeg lærte her på forumet for et par år siden da jeg fikk en plastpose i propellen, bakket litt og kjørte framover og bakket litt mer og kjørte framover igjen. Det virket, så ikke noe mer sjøgress og hastigheten var den riktige til turtallet samt at ristingen stoppet.

 

Neste gang jeg kjører der skal jeg sjekke at det er flo og ikke fjære, og være svært nøye med plasseringen!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trivelig å følge reisen din - selv om vi ikke møttes denne gang. Det er svært lavt vann for tiden, også her ute hvor vi ligger på Väderöarna. Greit å være oppmerksom på det.

 

Gjengen i følget har hatt en fin kveld på Storö, men vi fortviler over prisnivået her ute. Med slike priser bør fasiliteter, mat og drikke være førsteklasses - men når det ikke er en dråpe varmtvann i dusjen, som på toppen av det hele koster kr 5 - så blir ikke opplevelsen helt topp. Også noen andre slinger i valsen. Vi nyter svenskekysten, men akkurat Storö synes å ha mistet litt av sjarmen.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Trivelig å følge reisen din - selv om vi ikke møttes denne gang. Det er svært lavt vann for tiden, også her ute hvor vi ligger på Väderöarna. Greit å være oppmerksom på det.

 

Gjengen i følget har hatt en fin kveld på Storö, men vi fortviler over prisnivået her ute. Med slike priser bør fasiliteter, mat og drikke være førsteklasses - men når det ikke er en dråpe varmtvann i dusjen, som på toppen av det hele koster kr 5 - så blir ikke opplevelsen helt topp. Også noen andre slinger i valsen. Vi nyter svenskekysten, men akkurat Storö synes å ha mistet litt av sjarmen.

Förr om åren besökte vi Väderöarna ett flertal gånger/år. Efter nyordningar på Storön har det bara blivit ett besök och lär inte bli fler. Hela vårt båtgäng på drygt 15 båtar tänker detsamma.

Hela verksamheten på Storön går ut på att få in så mycket pengar som möjligt utan att ge minsta service. Detta märks tydligt då för o efter säsong är lite besökare i hamnen.

Bara att beklaga att det blivit som det är.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...