Jump to content

Bergtatt på tokt - sommeren 2016


Pequod

Recommended Posts

Tirsdag drar jeg og rederinnen på en ukes Sydenferie, men mandag ettermiddag rakk jeg en liten tur utpå igjen nå som vi endelig har fått fint vær. Ble bare ut Oksval og rundt Gressholmen og tilbake, men det var kos uansett!

 

Det var også min tur nummer 70 i båten i år, så med en fin og mild høst skal det nok bli endel fine turer også resten av året. :-)

 

Skiftet en fortøyning og satte inn en ny rykkdemper på en av de andre, så nå skal båten ligge trygt og bra til jeg er tilbake!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God tur til syden!
 

Har vært gjennom mye av det samme som deg vedrørende økonomi. Og har derfor valgt å bosette meg i båten. Jeg har en relaivt billig leilighet og kan dra ut når jeg vil. Sjømannskap tror jeg du har mer enn nok av! Du er mye mer på tur enn det jeg er!

Dessverre et resultat av skiftarbeid og mye overtid!

 

Men på fredag den19. august blir det langtur! Da skal vi hente båt i Dtavanger og kjøre hjem for en kollega som også skal bosette seg i den!

 

Blir moro! (Håper jeg i hvert fall)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

God tur til syden!

 

Har vært gjennom mye av det samme som deg vedrørende økonomi. Og har derfor valgt å bosette meg i båten. Jeg har en relaivt billig leilighet og kan dra ut når jeg vil. Sjømannskap tror jeg du har mer enn nok av! Du er mye mer på tur enn det jeg er!

Dessverre et resultat av skiftarbeid og mye overtid!

 

Men på fredag den19. august blir det langtur! Da skal vi hente båt i Dtavanger og kjøre hjem for en kollega som også skal bosette seg i den!

 

Blir moro! (Håper jeg i hvert fall)

Takk for det! Å bo i båt ville jeg glatt gjort hvis ungene var ute av redet! Men må nok vente noen år til..,

Har.nok fremdeles masse å lære, men føler meg trygg på en god del etterhvert!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har vært stille i denne tråden en stund nå, men jeg har nå vært utpå med ujevne mellomrom!

 

Hadde fri fra jobb mandag og tirsdag denne uka, så da ble det en liten svipptur til Håøya der jeg denne gangen prøvde meg på Håøybukta. tror i alle fall det var der jeg var... På kartet er nemlig Håøybukta markert litt lenger nord, der flytebrygga ligger, men jeg la meg inntil trebrygga i den koselige lille bukta rett ved siden av, vet ikke om den har et eget navn?

bilde

bilde

 

 

Fin tur uansett!

 

I dag var jeg utpå en liten kveldstur, bare kosen! 

 

Til helgen er det mulig at det blir en tur til Drammen for å hilse på eldstejenta, men det er langt fra sikkert ennå. Rederinnen jobber, så da har jeg "helgefri"...

Link to post
Share on other sites

Skulle kanskje ha endret denne emnetittelen til Bergtatt på tokt sommer-høst-vinter-vår...  :lol:

 

Forøvrig så var turen i går kveld tur nummer 75 i år. Det er jeg fornøyd med. Regner med at jeg runder tresifra i år, selv om det ikke er noe mål i seg selv. I år har jeg også overnattet mye mer i båten enn før, overnattingen på Håøya var nummer 40 i år. Sover bedre og bedre i båten jeg! Det blir vel et par overnattinger i båten i helga også. 

 

Og nå kommer en av de beste årstidene å være på sjøen!

 

Glede seg! :yesnod:  :yesnod:  :yesnod:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde fri fra jobb mandag og tirsdag denne uka, så da ble det en liten svipptur til Håøya der jeg denne gangen prøvde meg på Håøybukta. tror i alle fall det var der jeg var... På kartet er nemlig Håøybukta markert litt lenger nord, der flytebrygga ligger, men jeg la meg inntil trebrygga i den koselige lille bukta rett ved siden av, vet ikke om den har et eget navn?

bilde

bilde

Det er hele den store bukta som heter Håøybukta. De to mindre buktene har ikke noe eget navn så vidt jeg vet, de er bare en del av Håøybukta. Da jeg vokste opp i jolle på åttitallet så ble den også kalt Skolebukta etter leirskolen/feriekolonien som var aktiv der tidligere. Merk at det kan være betydelig svell fra danskebåtene og Kielferga i den lengste og smaleste bukta (den søndre av de to småbuktene, dvs der du lå).

 

Tilsvarende så ble Tåjebukta på vestsiden av Håøya kalt Butikkbukta fordi det var åpen sommerbutikk der fram til slutten av åttitallet.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Har vært stille i denne tråden en stund nå, men jeg har nå vært utpå med ujevne mellomrom!

 

Hadde fri fra jobb mandag og tirsdag denne uka, så da ble det en liten svipptur til Håøya der jeg denne gangen prøvde meg på Håøybukta. tror i alle fall det var der jeg var... På kartet er nemlig Håøybukta markert litt lenger nord, der flytebrygga ligger, men jeg la meg inntil trebrygga i den koselige lille bukta rett ved siden av, vet ikke om den har et eget navn?

bilde

bilde

 

 

Fin tur uansett!

 

I dag var jeg utpå en liten kveldstur, bare kosen! 

 

Til helgen er det mulig at det blir en tur til Drammen for å hilse på eldstejenta, men det er langt fra sikkert ennå. Rederinnen jobber, så da har jeg "helgefri"...

 

Messebukta er vel et navn som brukes på denne bukta.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Skipperen har vært på tokt til Kiel de siste par dagene. Ikke med Bergtatt denne gangen...

 

På vei ut fra havna i går knipset jeg et bilde fra verftet med en ganske så moderne utgave av en seilbåt - tror jeg! Noen som vet hva dette er? Tatt gjennom lugsrvinfuet, så ikke veldig bra kvalitet...

bilde

Link to post
Share on other sites

Forøvrig vil denne tråden snart bli litt aktiv igjen. Andre uka i oktober har jeg avspasering og planlegger å bruke de sju dagene i båten. Hvor jeg havnet avgjøres som vanlig av været...

 

Førstkommende fredag er planen å ta opp båten for å stoffe, vaske og polere samt tette pakkboks og bytte skroggjennomføringer. Kanskje får jeg på plass et ekstra batteri også...

Link to post
Share on other sites

Forøvrig vil denne tråden snart bli litt aktiv igjen. Andre uka i oktober har jeg avspasering og planlegger å bruke de sju dagene i båten. Hvor jeg havnet avgjøres som vanlig av været...

 

Førstkommende fredag er planen å ta opp båten for å stoffe, vaske og polere samt tette pakkboks og bytte skroggjennomføringer. Kanskje får jeg på plass et ekstra batteri også...

Ta masse bilder av det du gjør med pakkboks og gjennomføringer:)
Link to post
Share on other sites

Skipperen har vært på tokt til Kiel de siste par dagene. Ikke med Bergtatt denne gangen...

 

På vei ut fra havna i går knipset jeg et bilde fra verftet med en ganske så moderne utgave av en seilbåt - tror jeg! Noen som vet hva dette er? Tatt gjennom lugsrvinfuet, så ikke veldig bra kvalitet...

 

bilde

http://www.dailymail.co.uk/travel/travel_news/article-3243137/The-world-s-LARGEST-super-yacht-revealed-Russian-billionaire-s-260m-mega-yacht-300ft-high-eight-floors-underwater-observation-room.html

 

De må ha snudd den det siste året. Da jeg var i Kiel i månedsskiftet nov/des hadde den baugen mot Kielfergens rute inn/ut av havnen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

http://www.dailymail.co.uk/travel/travel_news/article-3243137/The-world-s-LARGEST-super-yacht-revealed-Russian-billionaire-s-260m-mega-yacht-300ft-high-eight-floors-underwater-observation-room.html

 

De må ha snudd den det siste året. Da jeg var i Kiel i månedsskiftet nov/des hadde den baugen mot Kielfergens rute inn/ut av havnen.

Takk for info! Interessant lesning!
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har registrert at det blåser litt, men så snart jeg runder Nesoddtangen får jeg som du er inne på HUlda, vinden fra riktig retning. Skal imidlertid først til Sætre for å få med meg en konsert i kveld, http://caamoranorway.no/shows.html og drar deretter videre sørover mandag. Har egentlig ikke helt bestemt meg for om det blir østsiden eller vestsiden av fjorden, men ser det er meldt kulingvarsel over Breiangen, så det kan jo tyde på at det er greit å holde seg på østsiden...vi får se. Pakker både tykk flytedress og ekstra gensere, og varme har jeg om bord - så dette skal gå bra!  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...