Jump to content

Bergtatt på tokt - sommeren 2016


Pequod

Recommended Posts

Jeg ser du ligger kailangs uten landstrøm akkurat der du ligger, men det er strøm og vann i "hundehuset" markert med rødt på bildet under.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bergtatt; Hvilken værvarsling bruker du? 

 .

Sjekker litt forskjellige, både Yr og Storm, SHMI når jeg er i Sverige, Windity.

 

Såvidt jeg kan bedømme i dag var Yr ganske så presise. Det begynte å stilne av i 17-tiden og da stakk jeg fra Halden. Da lå vinden på rundt 5 ms. Ute i Singlefjorden skulle den ligge på 7-8, og så vidt jeg kunne bedømme stemte det ganske bra, med noen bølger innimellom som sikkert var oppe i 9-10.

 

Men da jeg hadde passert det åpne strekket roet det seg, men da begynte det til gjengjeld å regne....

 

Hadde lyst til å komme meg litt ut fra Halden ettersom jeg har et fly til Spania å rekke på tirsdag.... :-)

 

I morgen er det meldt mye av det samme, slik at jeg ikke regner med å dra herfra før utpå ettermiddagen. Så får vi se om jeg rekker fram til Moss eller må ta et stopp til på veien.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser du ligger kailangs uten landstrøm akkurat der du ligger, men det er strøm og vann i "hundehuset" markert med rødt på bildet under.

 

bilde

Takk for tips, Lars H.

 

Jeg har jo bare vært her en gang før, på Østfoldtreffet, og da lå jeg et helt annet sted. Var litt usikker på hvor de ordentlige gjesteplassene lå, og da jeg fant det ut så virker det å være en flytebrygge med noen få båser ytterst. Disse var opptatte. Jeg kunne lagt meg ved siden av en seilbåt og delt utrigger med den, men det er en type utrigger med Gangdal bare helt nærmest brygga, og å begynne å gå på utsiden av båten for så å hoppe ned på utriggeren fra baugen fristet ikke i dette været, så da la jeg til en vanlig brygge istedenfor.

Link to post
Share on other sites

men det er en type utrigger med Gangdal bare helt nærmest brygga, og å begynne å gå på utsiden av båten for så å hoppe ned på utriggeren fra baugen fristet ikke i dette været, så da la jeg til en vanlig brygge istedenfor.

Gangdal? Autokorrekturen til iPaden er litt for rask innimellom, skulle være gangdelen! :-)

Link to post
Share on other sites

Hei, har hygget meg med innleggene dine helt siden du ble medlem her. Synes det er fantastisk flott at du kunne fortsette båtlivet nesten som tidligere etter at du måtte vinke farvel til en kroppsdel.

Har selv en datter som ble tildelt en utfordring fra starten av, men alt kan løses. Fortsatt god sommer :-)

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei, har hygget meg med innleggene dine helt siden du ble medlem her. Synes det er fantastisk flott at du kunne fortsette båtlivet nesten som tidligere etter at du måtte vinke farvel til en kroppsdel.

Har selv en datter som ble tildelt en utfordring fra starten av, men alt kan løses. Fortsatt god sommer :-) bilde

Takk for det. Jeg tror de fleste begrensningene er i hodet, hvis man ikke tror at man klarer det, så gjør man kanskje ikke det hvis man prøver, men tenker man positivt og har tro på at det går, så gjør det det, og mere til!

 

Det bildet er stilig, sier mye, kanskje jeg låner ideen og lager et lignende med protesen min! :-)

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg tatt en litt ekstra hvilepause. En god venninne som jeg ble kjent med under opptreningen på Bakke og som bor i Rygge, har hatt lyst på en båttur lenge, så da været ble såpass bra som det ble, så inviterte jeg henne på lunsj - i Son.

 

Så hun kom til gjestebrygga i Moss og fikk båttur til og fra Son. Der spiste vi på Soon Burger House - skikkelig god gourmetburger!

 

Kom meg deretter ikke avgårde fra Moss før rundt 18.45 og klappet til kai her på Borgen litt etter 21.

 

Legger ut litt bilder i morgen, de ligger på mobilen som ligger til lading....

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bilder fra gårsdagen:

 

bilde

Ankomst Moss onsdag kveld.

bilde

Snart framme i Son.

bilde

Utsikten fra Soon Burger House.

 

bilde

Son

bilde

Bergtatt på dagbrygga. Hadde egentlig tenkt å legge til ved handicapbrygga, men den var full av kajakkpadlere og unger i seiljoller, så jeg la meg til ytterst på dagbrygga for å få longside på styrbord side.

 

bilde

Nærmer meg Oscarsborg. Som vanlig endel vind i Drøbakssundet, men den kom sørfra, så det gikk fint.
Link to post
Share on other sites

Da er den enbente kaptein tilbake i lenestolen og skal se OL-håndball.

 

Skal skrive noen ord om turen etterhvert.

 

Sjarmøretappen i dag, fra Oscarsborg og hjem til Oksval, foregikk i vekslende vær, fra fullt øspøs ovenfra til oppholdsvær.

 

Stakk innom Steilene og plukket opp yngstejenta fra sommerjobben der. Snakket med en i Nesodden Kystlag som fortalte at en båt sank ved flytebrygga under uværet natt til tirsdag. Flytebrygga der jeg ligger på det ene bildet fikk også skader. Ser dere nøye på bildet er stedet båten sank markert med en flytevest.

 

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Da har jeg gjennomgått bildene fra turen og legger ut noen her. Som vanlig har jeg hatt en flott tur, og storkost meg i båten. Jeg har sjekket pakkboksen flere ganger daglig, og har måttet pumpe ut litt vann, men ikke i voldsomt store mengder. Men at jeg må gjøre noe der er det ingen tvil om. Faktisk spekulerer jeg litt på om jeg skal ta båten på land i januar/februar og få gjennomført endel ting på den. Selv om jeg ikke liker tanken på å ikke få være på sjøen i så lang tid...

 

På begge Sverigeturene i år har vi vært uheldig med været, det har vært mye regn og endel vind, spesielt på den turen jeg nå gjennomførte med døtrene mine. At vi ikke kom oss lenger sør enn Havstenssund var også uheldig, men heldigvis la det ikke noen demper på stemningen om bord! Og opprinnelig var jo planen å starte søndag kveld, men jeg fikk ikke lagt ut fra Oksval før på tirsdag. Hadde vi startet som planlagt ville vi nok ha kommet oss mye lengre sørover i Sverige, og det ville kanskje ha vært litt morsommere for jentene å ligge landfast i Sverige enn i Halden...

 

Men begge har lyst på ny tur! Senest da jeg plukket opp yngstejenta på Steilene i går, så nevnte hun det at hun gledet seg til neste båttur til Sverige.  :smiley:

 

Og vi kom jo oss til både Strömstad, Koster, Havstenssund, Kalvö og Resö, så de var jo veldig fornøyde! Jeg satte også pris på gjensynet med Vettnet og Kalvön, samt å gå i land i Havstensund og på Resö.

 

Og bortsett fra litt lekkasje fra pakkboksen så har den 42 år gamle båten og den 32 år gamle motoren oppført seg eksemplarisk! Men jeg ser også at jeg gjerne skulle hatt litt ekstra motorkraft. Det er ikke mye det er snakk om, men motoren som nå sitter i min Nidelv er en 22 hesters Yanmar, og jeg cruiser vanligvis avgårde i 5-5,5 knop i marsjfart, av og til også i 6 knop. Presser jeg motoren hardere enn det, så begynner det å lukte brent, så det tar jeg ikke sjansen på... :giggle:

 

Men når jeg får kraftig motstrøm på for eksempel 1,5 til 2 knop (noe jeg opplevde gjentatte ganger på denne turen) så går farten fort ned i under 4 knop og da har jeg rett og slett ikke kraftig nok motor til å kunne kompensere for dette og få ut en ekstra knop. Så når jeg en gang skal bytte motor, så blir det nok en litt kraftigere, kanskje en 36 hesters eller noe slikt, slik at jeg kanskje kan holde en marsjfart på 6 knop og fremdeles ha litt å gå på når jeg trenger det.

 

En annen ting jeg oppdaget denne gangen er at jeg må være veldig, veldig forsiktig når jeg heller rødsprit i kokeapparatet. Ved et par tilfeller var jeg litt uoppmerksom, og da jeg skulle tenne på tok det dermed fyr utenfor selve beholderen. I et tilfelle tok det fyr i en plastpose og en genser som lå i nærheten, men vi fikk fort blåst bort og stoppet branntilløpene. Litt ekkelt var det uansett. Da jeg kjøpte kokeapparatet fulgte det med noen bokser med gel, og de var mye enklere å bruke. De slukket når jeg trakk i bøylen som dekket over, og var det mer gel igjen kunne den fyres opp neste gang uten problemer, så jeg tror jeg skal gå til innkjøp av disse neste gang. 

 

Kalesjen er også i ferd med å bli sliten. Noen sømmer er revnet både her og der, det mangler "tenner" på glidelåsene flere steder, og den bør vel strengt tatt både vaskes og impregneres skikkelig. Noen som kan foreslå noen som gjør dette skikkelig til en grei pris? I boden hjemme har jeg den oransje(!) originalkalesjen fra 1974 som jeg kan bruke mens den blå er til reparasjon, men jeg har ikke sjekket tilstanden til den...

 

Velvel, til tross for mye regn og mye vind ble altså ikke jentene skremt, og de vil begge gjerne ut på en ny langtur til neste sommer. Selv skal jeg nå en uke i syden og deretter er det bare jobbing for meg resten av året. Men jeg får en avspaseringsuke i oktober, og hvis været er tåelig bra da, så kan det hende jeg tar en overnattingstur for meg selv. Da tenker jeg å dra nedover Oslofjorden på vestsiden så langt jeg rekker. Fram til da blir det nok bare helgeturer og ettermiddagsturer og dagsturer på den enbente skipper!  :smiley:

 

Så over til bildene! Dette er et lite utvalg, jeg legger ut flere på båtbloggen min etterhvert, der kommer det også turrapporter fra den siste halvannen uka etterhvert. Målet er å skrive ferdig alle sammen i løpet av helga, slik at det publiseres innlegg på bloggen automatisk mens jeg koser meg i varmere strøk...

 

Først noen fra Hankøsundet og Hankø (OBS: Her kommer et nytt bilde av den før så omtalte bussen!)

bilde

Hankøsundet

bilde

Vestre Vikene i Hankø, hvor vi tok en liten pitstop.

bilde

Bussen!

bilde

Vestre Vikene

bilde

Vestre Vikene

bilde

Kunst på vei ut fra Hankø. Noen med lokalkjennskap kan sikkert fortelle hva dette er? Bare kunst på et skjær, eller et minnesmerke av noe slag?

bilde

Strømtangen fyr må vel med denne gangen også? Riktignok fra en litt annen vinkel enn de bildene jeg har lagt ut før...

bilde

Jeg innså etterhvert at vi ikke ville klare å komme oss til Sverige denne gangen, hadde veldig mye motstrøm, så målet for dagsetappen ble endret til Skjærhalden. Her er vi på vei ned Løperen. For forandringens skyld (for meg selv) tok jeg innsiden av Kjerringholmen og ut via Haslevika.

bilde

Haslevika.

bilde

Galtene.

bilde

Dag nummer to. På vei ut fra Skjærhalden mot Herføl. Vi kom oss velberget over Sekken, men det må innrømmes at det blåste litt mer enn jeg trodde. I tillegg ble vi overrasket av et voldsomt regnskyll så kraftig at jeg nesten ikke hadde sikt i det hele tatt. Det blåste såpass at jeg måtte kjøre sikksakk over fjorden, og kjørte inn der jeg er litt kjent, ved Tjurholmen. Jeg tror nok jentene ikke følte seg helt trygge, så da minstejenta spurte om jeg hadde vært i slikt vær før, tok jeg en hvit løgn og sa ja og at jeg hadde vært ute i verre bølger enn dette. Men jeg tror egentlig ikke det, selv om det ikke ser så ille ut på akkurat dette bildet... Da vi var midt utpå hadde jeg mine fulle hyre med å styre og observere, så da ble det ikke tatt noen bilder! Men jentene slo seg til ro med svaret mitt!  :smiley: Og hadde jeg følt meg usikker ville jeg selvsagt snudd.

bilde

Vi overnattet i Strömstad etter den strabasiøse overfarten, men der knipset jeg bare mobilbilder, så nå hopper vi til dag tre, der det til min overraskelse faktisk var ledige plasser på flytebrygga på Vettnet. Vi fortøyde der i litt over et par timer, og tok en rundtur på øya. Først viste jeg jentene den flotte sandstranda ved campingplassen og deretter gikk vi ned til Kostersundet, hvor jeg ikke har vært før. Det siste frister absolutt til gjentakelse!

bilde

Det ble is i den litt spesielle, men sjarmerende Edvartssons kiosk på Vettnet denne gangen, ettersom jeg hadde husket på å ta med kontanter...

bilde

Vettnet.

bilde

Vettnet.

bilde

Stranda på Vettnet.

bilde

Yngstedattera (16).

bilde

Eldstedattera (20).

bilde

På vei til Kostersundet.

bilde

Frodig.

bilde

Kostersundet.

bilde

Kostersundet.

bilde

Husker ikke hva denne sjappa het, men det så ut som en blanding av bruktsjappe, nips til båten, pub og restaurant!

bilde

Så var vi utpå igjen. Denne gangen manøvrering gjennom holmer og skjær i Syd-Koster. Det står skrevet opp og ned om hvor vanskelig det er, men dette var tredje gang jeg kjørte gjennom her uten problemer. Nå skal det innrømmes at jeg "safer" og kjører en rute som ikke er rettlinjet, men som jeg har funnet ut er trygg, så da holder jeg meg til den. Da vi kom ut i Kosterfjorden satte jeg kurs skrått over i retning Bissen, men da vi var kommet litt over halvveis endret sjøen og været seg brått, og det kom riktig store bølger fra gal retning. Jeg endret derfor kursen til å kjøre ganske rett over for å komme nærmere land så fort som mulig, og kjørte deretter mellom lille og store Arsklåvet (har gjort det før) og deretter inn til Resö mellom Vattenholmen og Vadholmen. Brukte kikkerten for å se hvordan det så ut der, og synes det så fullt ut, så vi fortsatte til Havstenssund. Nå, når jeg ser på bildene på PCen hjemme, så ser jeg da også flere ledige plasser, noe MS Fortuna også gjorde meg oppmerksom på her på forumet etter at vi hadde passert. Han lå nemlig der (og også i Strömstad når vi var der!).

bilde

Vi tilbragte natta i Havstenssund, den forløp ganske rolig til tross for mye vind. Vi tok oss også en rusletur på land og synes det så veldig koselig ut der. Eldstejenta spiller Pokemon Go og kunne fornøyd sikre seg noen poeng her! Men vi kom i den litt pussige situasjonen at vi ikke fikk betalt for overnattingen, selv om vi brukte strøm. Vi kom nemlig inn etter at det var stengt og dro dagen etter før de hadde åpnet ( for å rekke Gula Humpen før det ble for ille), og det var litt rart. Men siden de ikke har automat, så ble det slik.

bilde

Gula Humpen viste seg dessverre å være litt i meste laget, særlig da jeg nærmet meg Väcker-fyret, så jeg valgte å snu. Litt surt, men tryggest. Dro derfor inn til Kalvö, som jeg jo besøkte på min første Sverigetur for to år siden, og der var det masse plass, bare en liten svensk seilbåt som lå der, og mannen om bord hjalp til med å ta tampen og vi fikk en hyggelig prat.

bilde

God plass for Bergtatt.

bilde

Jentene på tur på Kalvö.

bilde

Kalvö.

bilde

Kalvö.

bilde

Etter noen timer på Kalvö var vi på ferde igjen. Dro nordover på vestiden av Kalvø og kom deretter tilbake til Resö. Denne gangen trengte jeg ikke kikkert for å se/ikke se at det var ledige plasser der, og la meg til på den ytterste flytebrygga. Ble positivt overrasket over at det var gratis å dagfortøye der. Så dermed ble det en liten rundtur her også.

bilde

Resö.

bilde

Tempo måtte jo besøkes for noen nødvendige innkjøp. Men bakervarene hos bakeriet på baksiden var absolutt best!  :yesnod:

bilde

Vi forlot Resö etter et par timer og bestemte oss for å dra tilbake til Strömstad. Værvarselet for de kommende dagene var ikke gode, så vi hadde bestemt oss for en retur til Norge i løpet av helgen. Jeg tok samme vei til Strömstad som jeg og rederinnen gjorde i juni, men motsatt vei. Altså inn ved Råssö og videre gjennom Nappstadsundet, Daftö og Daftö-Vallö. Flott tur også denne gangen!

bilde

Ved Råssöhamn.

bilde

Ved Rundö.

bilde

Inn mellom Daftön og Daftö-Vallö.

bilde

Strömstad skimtes i det fjerne.

 

Det ble ny overnatting i Strömstad før vi dagen etter dro ut gjennom Sekken og inn til Halden. Fra denne strekningen og fra Halden har jeg bare mobilbilder, og noen av disse har jeg lagt ut fra før. Vi var framme i Halden søndag kveld, og mandag kveld dro jentene tilbake til Nesodden med tog fra Halden. Jeg ble liggende i byen fram til tirsdag kveld da det stilnet såpass at jeg dro ut Ringdalsfjorden og til Sand Marina på Spjærøy. Det blåste opp igjen på onsdag, så jeg tok en bedre lunsj på Veldig Sulten (vant gavekort under Østfoldtreffet) og dro videre på ettermiddagen da det stiltnet av igjen. Kom meg til Moss litt etter klokka 23. Overnatting der, før en lunsjtur fram og tilbake til Son med en venninne og deretter til Oscarsborg der jeg overnattet før jeg dro hjem i går.

 

Og alle var enige om at det hadde vært en fin tur!  :smiley:  :yesnod:  :thumbsup:

 

bilde

Solnedgang over Store Sletter.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nok en gang fantastiske bilder!
Du som bruker båten så mye som du gjør, du tenker ikke at du skulle hatt en litt større båt med bedre kraft? En Saga 27 (som ikke har så stor motor) elller Viksund marsjer på sju, Eller en annen snekke på 26-27 fot. Litt mer fart og litt mer sjødyktig?

Synes det er fantastisk at du tar deg så mye rundt året gjennom!

Å bruke gel i stedet for flytende rødsprit er absolutt ikke dumt! Litt dyrere, men dog!

Bare å fortsette med denne traden! Den blir lest så fort det er noe nytt!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Fantastiske bilder og flotte reiseskildringer! Keep on the good work.

 

En kamerat av meg har en Nidelv 24 på Mjøsa. Han byttet til splitter ny motor for noen få år siden. Husker ikke hva han satt inn, eller hva det kostet. Men det kan jeg finne ut.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Takk for gode ord og tips!

 

Erikda: Har foreløpig ikke blitt bitt av noen fot-syke. Jeg koser meg med den jeg har og har lyst å prøve å sette den i skikkelig stand, selv om jeg ikke akkurat har høye tanker om mine evner til å utføre vedlikehold og oppgraderinger... På sikt ser jeg nok at jeg kunne tenke meg en Nidelv 26 for eksempel, men det er det ennå mange år til...

 

Hekkbølgen: Det kan sikkert stemme. Var en tur til Son fram og tilbake, og lå vel halvannen time i Moss på kvelden før jeg satte kurs nordover igjen, denne gangen mot Oscarsborg.

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder og erfaringer som jeg har fulgt fra dag En-  Statuen en Hankøsundet: Kongevarden til minne om Seilerkongen Olav V.

Har fulgt dine reiser her på forumet og det vekker gamle minner da jeg startet mitt båtliv i 1972 med en Spjærkrysser som besøkte både svenskekysten, norskekysten og Danmark i tiden 1974-1985.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode ord og tips!

 

Erikda: Har foreløpig ikke blitt bitt av noen fot-syke. Jeg koser meg med den jeg har og har lyst å prøve å sette den i skikkelig stand, selv om jeg ikke akkurat har høye tanker om mine evner til å utføre vedlikehold og oppgraderinger... På sikt ser jeg nok at jeg kunne tenke meg en Nidelv 26 for eksempel, men det er det ennå mange år til...

 

Det er glimrende at du ikke er bitt av 3-fotssyken! Jeg tenkte mer på bokomfort og litt mer fart med å gå opp til 26. Ingenting er bedre enn at man er fornøyd med det man har! Og det er alltid en glede å pusse opp det man har. Det blir ganske så vemodig den dagen den selges!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det er glimrende at du ikke er bitt av 3-fotssyken! Jeg tenkte mer på bokomfort og litt mer fart med å gå opp til 26. Ingenting er bedre enn at man er fornøyd med det man har! Og det er alltid en glede å pusse opp det man har. Det blir ganske så vemodig den dagen den selges!

Ja, jeg ser at det nok kan bli komfortabelt med litt større båt på mange måter, men jeg har ingen hast foreløpig. Noe av dette bunner i at jeg for mange år siden gikk konkurs. Har kjempet meg gjennom dette og har nå god inntekt og bedre kredittverdighet, men jeg har en slags averasjon mot å stifte ny gjeld nå som jeg endelig er gjeldfri. Derfor har jeg hatt som prinsipp at jeg ikke vil låne til kjøp av båt.

 

Dette begrenser derfor mulighetene mine noe, men jeg sparer jevnlig i aksjefond, og når jeg har bygget opp en stor nok pott og har behov for å ta steget videre, så skal jeg kjøpe en litt større båt. Jeg ser i hovedsak på en Nidelv 26 som økonomisk og praktisk innen rekkevidde, men jeg ønsker å kose meg mer med den jeg har nå, pusse den opp og tilbringe mange fine år i den.

 

Ikke minst ønsker jeg ikke å miste snekkefølelsen, så det blir altså ikke veldig mye større båt, og kun en båt med rund hekk! Ikke minst må det også være mulig for meg å ha full kontroll over manøvrering av en slik båt alene. Jeg ønsker å bli bedre ikke minst på sjømannskap før jeg begynner å bakse rundt i noen fot mer enn det jeg har nå! :-)

 

Så tidsperspektivet mitt på større båt er noe mellom fem og ti år, jeg har det ikke travelt. Og det kan godt hende at jeg velger å beholde den jeg har nå, men sette en litt kraftigere motor i den når den gamle sier takk for seg.

 

I det hele tatt har jeg god tid! :-D

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...