knbo Startet 11.Juli.2016 Del på Facebook Startet 11.Juli.2016 Dere som kommer susende avgåre med deres motorbåter, slutt å kjøre rett foran bauen på en selibåt. Hva tror du vil skje dersom vinden øker og seilbåten dobler farten. Du har vikeplikt for en seilbåt som ikke bruker motor til fremdrift. Det betyr at skulle det skje noe fordi at du trodde seilbåten ville forsette med den lave farten, tok en risk og får ansvaret. Vi som siler kan ikke styre viden, dermed kan vi rakt bli mye lenger fremme enn det du regner med. Så hold avstand Jeg vil også oppfordre alle som bruker både seil og motor å marker dette om dagen med det dagsignal (ei kjegle med spissen ned hengene over fordekket). og om natten ha topplanterna tent om natten. og ikke bare akterlanterna og sidelanternene. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Mulligan Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 om natten ha topplanterna tent om natten. og ikke bare akterlanterna og sidelanternene. Nei. Står ikkeno' sted. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Nei. Står ikkeno' sted. Når fartøyet drives fram med motor - topplanterne om natta. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
KARILLA Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Gjelder både motor og seilbåter i mitt hode, men rett foran er et relativ begrep og jeg mener det er mange seilere som strekker vikeplikt reglene lengere enn langt. Har flere ganger i ferien passert seilbåter som går på autopilot uten å ha noen til å se etter, men som ellers i livet så velger jeg å glede meg over det gode og ikke irritere meg over andres dumskap. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Mulligan Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 (redigert) Når fartøyet drives fram med motor - topplanterne om natta. Når fartøyet drives fram av seil og motor om natta står det ikkeno' om. Av gode grunner. Redigert 11.Juli.2016 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Spiller vel ingen rolle om seilbåten føres fremover med både seil og motor, dersom motoren er i drift så defineres fartøyet som maskindrevet fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Av gode grunner. Hvilke grunner da? Har så langt vist lanterner som for motor ved motorseiling nattestid, trodde motor "overstyrte" seil her? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Går man for motor så går man for motor så går man for motor, også om man skulle ha seil oppe! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Hvilke grunner da? Med fortoppen stående mellom mersseila og fokk, klyver og jager foran der vil fartøyet sende ut meget villedende signaler avhengig av hvor man befinner seg i forhold til fartøyet. Pluss at rormann ikke vil se en dritt. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Godt poeng Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Om bare seilbåtene kan forholde seg til Sjøveisreglene ville alt gått meget bedre. Feks holde styrbord i trang led og ikke være til hinder for annen trafikk Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Dette minner om syklist vs bilist-diskusjonene i avisenes agurknyttsesong.. :-) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
mwigg3 Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Morsomt å se så surmaga alle ble:) skulle tro mange her føler seg truffet. Ja seilbåtfolk har sine feil akkurat som motorbåtfolk har. Men det trådstarter mener her er vel at det skal ikke være så forbanna vanskelig å holde en grei avstand fra andre båter når du bare har ett ratt og en throttle pinne å passe på. Motsetning til seilbåt som kan resultere i at f.eks. dattera di får bommen i hode å stryker med ved en brå kursendring. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Men er dette noe problem?? Er det mange motorbåt og seilbåt-kollisjoner per år? Selvsagt skjer det at noen må slå 7 sekunder før de hadde tenkt, eller noen må gi litt gass for å komme forbi eller slakke av litt for å komme bak eller blir nødt til å koble fra autopiloten.... men er dette et problem? Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Godt sagt mwigg3. Jeg oppfattet det også slik. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Skal vi fortsette diskusjonen og hva som ligger i begrepet "trangt farvann" eller "trang led"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Komodo Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Om bare seilbåtene kan forholde seg til Sjøveisreglene ville alt gått meget bedre. Feks holde styrbord i trang led og ikke være til hinder for annen trafikk De som ikke klarer å seile på styrbord side i leia bør enten seile et annet sted eller låre seilet og gå for motor. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mulligan Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 De har samme dypgående for det. Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 De som ikke klarer å seile på styrbord side i leia bør enten seile et annet sted eller låre seilet og gå for motor. Kunnskapen om hvordan seilbåter kommer seg frem mot vind er stor skjønner jeg. Det finnes farleder hvor det er forbudt å seile, Hamburgsund og Sotekanal på vestkysten av Sverige er eksempler. En luring fant på at han skulle knytte neven til meg når jeg krysset ned Hankøsundet i 3 knop ifjor. Jeg kan ikke annet enn å le når folk blir fly forbannet på grunn av sine egne misforståtte holdninger til omgivelsene. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 De kan jo møte en annen med noenlunde samme dyptgående. Da er vel krisen total? Eller kan det da utvises litt smidighet? Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Sjøveisreglene: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5 Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Om bare seilbåtene kan forholde seg til Sjøveisreglene ville alt gått meget bedre. Feks holde styrbord i trang led og ikke være til hinder for annen trafikk Du verden for generalisering. Om en jolleseiler (uten motor) må eller vil ta seg gjennom ei trange så skal vi andre som går for motor værsgo' gi plass. Vær heller litt imponert over de som mestrer å seile under slike forhold, til tross for alle "bilførere" med omveivegring. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Mouche Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Seiljoller (uten motor), kajakker og robåter får holde seg til åpent farvann med god plass utaskjærs slik at de store gutta får ha de trange sundene sine i fred! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Komodo Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Kunnskapen om hvordan seilbåter kommer seg frem mot vind er stor skjønner jeg. Nei, den er vel ikke all verdens Men jeg skjønner det at alle må ta hensyn på sjøen, særlig i sommerferien når fjorden er pepret med båter. Nå går jo allerede de fleste seibåter for motor, men noen skal på død og liv seile gjennom trange sund. Poenget er at de kan velge en vei utenom de trange sundene hvis de ikke vil starte motoren. Jeg blir ikke veldig imponert over at noen klarer å krysse seg vei gjennom disse trange sundene i fellesferien. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.