Jump to content

ikke kryss rett foran seilbåter!

knbo

Recommended Posts

Dere som kommer susende avgåre med deres motorbåter, slutt å kjøre rett foran bauen på en selibåt. Hva tror du vil skje dersom vinden øker og seilbåten dobler farten. Du har vikeplikt for en seilbåt som ikke bruker motor til fremdrift. Det betyr at skulle det skje noe fordi at du trodde seilbåten ville forsette med den lave farten, tok en risk og får ansvaret. Vi som siler kan ikke styre viden, dermed kan vi rakt bli mye lenger fremme enn det du regner med. Så hold avstand

Jeg vil også oppfordre alle som bruker både seil og motor å marker dette om dagen med det dagsignal (ei kjegle med spissen ned hengene over fordekket). og om natten ha topplanterna tent om natten. og ikke bare akterlanterna og sidelanternene.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Gjelder både motor og seilbåter i mitt hode, men rett foran er et relativ begrep og jeg mener det er mange seilere som strekker vikeplikt reglene lengere enn langt.

Har flere ganger i ferien passert seilbåter som går på autopilot uten å ha noen til å se etter, men som ellers i livet så velger jeg å glede meg over det gode og ikke irritere meg over andres dumskap.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Morsomt å se så surmaga alle ble:) skulle tro mange her føler seg truffet. Ja seilbåtfolk har sine feil akkurat som motorbåtfolk har. Men det trådstarter mener her er vel at det skal ikke være så forbanna vanskelig å holde en grei avstand fra andre båter når du bare har ett ratt og en throttle pinne å passe på. Motsetning til seilbåt som kan resultere i at f.eks. dattera di får bommen i hode å stryker med ved en brå kursendring.

Men er dette  noe problem?? Er det mange motorbåt og seilbåt-kollisjoner per år? Selvsagt skjer det at noen må slå 7 sekunder før de hadde tenkt, eller noen må gi litt gass for å komme forbi eller slakke av litt for å komme bak eller blir nødt til å koble fra autopiloten.... men er dette et problem?  :confused:

:yesnod:

De som ikke klarer å seile på styrbord side i leia bør enten seile et annet sted eller låre seilet og gå for motor.

Kunnskapen om hvordan seilbåter kommer seg frem mot vind er stor skjønner jeg.

Det finnes farleder hvor det er forbudt å seile, Hamburgsund og Sotekanal på vestkysten av Sverige er eksempler.

En luring fant på at han skulle knytte neven til meg når jeg krysset ned Hankøsundet i 3 knop ifjor. Jeg kan ikke annet enn å le når folk blir fly forbannet på grunn av sine egne misforståtte holdninger til omgivelsene.

Om bare seilbåtene kan forholde seg til Sjøveisreglene ville alt gått meget bedre. Feks holde styrbord i trang led og ikke være til hinder for annen trafikk

Du verden for generalisering. Om en jolleseiler (uten motor) må eller vil ta seg gjennom ei trange så skal vi andre som går for motor værsgo' gi plass. Vær heller litt imponert over de som mestrer å seile under slike forhold, til tross for alle "bilførere" med omveivegring.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Kunnskapen om hvordan seilbåter kommer seg frem mot vind er stor skjønner jeg.

Nei, den er vel ikke all verdens :giggle:

Men jeg skjønner det at alle må ta hensyn på sjøen, særlig i sommerferien når fjorden er pepret med båter.

Nå går jo allerede de fleste seibåter for motor, men noen skal på død og liv seile gjennom trange sund. Poenget er at de kan velge en vei utenom de trange sundene hvis de ikke vil starte motoren. Jeg blir ikke veldig imponert over at noen klarer å krysse seg vei gjennom disse trange sundene i fellesferien.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...