Jump to content

ikke kryss rett foran seilbåter!


knbo

Recommended Posts

Det er dessverre noen i seilbåt som ikke har respekt for andre. De tror de eier hele sjøen og kan gjøre som de vil. Ikke alle selvsagt, men noen.

For en del år siden bodde jeg ved Stavanger. En dag jeg lå og fisket i et bredt sund, så bredt at det ver veldig god plass, der jeg lå i kanten av det som betraktes som farbar lei, kom det en pinnebåt. Ja, en pinnebåt, for det var ikke en kvadratmillimeter seil å se. Den gikk på jern-genoaen. Jeg forventet jo at den valgte en kurs utenfor meg siden det var noen hundre meter å gå på der, men lite å gå på fra der eg lå og til det ble grunt. Neida. Stø kurs rett mot meg. Ved roret stod ei godt voksen dame med platinablondt hår. Det kunne jeg se. Har godt syn. :-) Regnet med at den ville endre kurs, men neida. Måte skynde meg å starte motor og kjøre unna med snøret hengende i vannet. Håpet at det ikke gikk i propellen på seilbåten. Den passerte akkurat der jeg hadde ligget for noen sekunder siden. Hva skjer så? Joda. Jeg fikk en knyttneve i lufta. En grei beskjed om at det var bare å flytte seg. Her kom jo en seilbåt og da har jo alle vikeplikt!

Dessuten var hun nok velstående og en person i en 15 fot plastbåt er vel ikke så velstående så da må den i plastbåten flytte jolla si.

Jeg må si at der var langt over kanten arrogant holdning fra dette utysket av et kvinnemenneske.

Det er selvsagt ingen som oppfører seg slik du beskriver. Men dama har hatt dårlig utkikk og ikke sett deg der du lå rolig. Når så du flytter deg kommer du til syne for henne på en slik måte at hun tror DU har krysset rett foran henne, og så blir hun irritert da vettu. Dårlig sjømannskap av henne, men da var vel det oppklart.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

aha, da er jeg med, takker. ser så mange som går for motor med ankerlanterna tent at jeg automatisk tror de fleste ikke vet hva som er hva.

For mange _er_ ankerlanterna også topp- og akterlanterne for bruk med motor. Da har båten gjerne en annen lanterne for bruk under seil uten motorframdrift, ofte kalt tricolor, farget forover og hvit akterover.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Og jolleiere synger som følger:

 

 

Å huffamei å huffamei,

jeg er så sint så fy!!
For alt er bare tøys og tull
i Kardemomme by!
Hvis bare alle var som jeg –
så ville alt bli bra.
Men ingen andre er som meg –
å langt i langt ifra.
HUFF!

Se poltimester Bastian
er bare blid og snill,
men det er ikke det vi har
en poltimester til!
En politi skal være en
alvorlig sinna mann,
og gjerne arrestere folk
så ofte som han kan.
JA!

Og trikkefører Syvertsen han synger og er glad
men det er ikke slik en trikkefører vi skal ha.
Han burde ikke synge i en så alvorlig stund
han skulle styre strikken sin
og ellers holde munn.
JA!

Og guttene i byen her får alt for lite ris
de bare spiser kaker og får sukkertøy og is.
Hvis jeg var moren deres skulle de få vasket seg
og ingen av de skulle få
en kakebit av meg.
NEI!

Link to post
Share on other sites

Var en som antydet usikkerhet om topplanterne lenger oppe i tråden.

Her er utdrag fra Sjøveisregel 21:

(For båter under 12m lengde, kan topp- og akterlanterne kombineres i en rundtlysende lanterne)

 

Regel 21. Definisjoner

 

(a) Topplanterne betyr en lanterne med hvitt lys plassert i fartøyets senterlinje og som viser et ubrutt lys over en bue av horisonten på 225 grader og slik anbrakt at den lyser fra rett forover til 22,5 grader aktenfor tvers på hver side av fartøyet.

Link to post
Share on other sites

Hvem skal vi som har konvertert fra motor til seil være forbannet på ????

 

Alle motorbåtene som blokkerer hekklanterna med den fordø.... Jolla når den er dratt opp i snappdavitene. Det blir aldri tomt for noe å irritere seg over mens en venter på bedre vær. For ikke å snakke om samtidig blokkering av tilgang til bade/redningsstige av samme jolla. Irriterende at staten ikke kommer på banen med regulering. Ansvarsløst av dem.
Link to post
Share on other sites

 Det kommer en seiler opp og forbi på min babord side, i godt over 5 knop, ca midt mellom meg og land, tipper jeg. Altså på feil side av leden,

Mulig jeg misforstod deg litt nå. Men hvis seilbåten kommer opp på din babord side så har han jo passert deg på riktig side.

 

 

huff må du tilpasse throttleposisjonen en gang til!?!? nei, at noen i det heletatt orker å ferdes på sjøen under de rådende forhold er for meg helt uforståelig...

Hvorfor flåser du på denne måten når GeirFrode kommer med et saklig innlegg?

Link to post
Share on other sites

Seilbåten har åpenbart passert på riktig side, men holdt for høy fart siden GF gikk i fem knop, og det var fartsgrensen på stedet. Kanskje ikke den mest alvorlige forseelsen med tanke på at en seilbåt vel gjør maks rundt 7 knop på marsjfart og ikke setter de største hekkbølgene. At seilbåten deretter vrengte mot styrbord, sydover, skyldes nok at det var sønnavind og etter min erfaring er det noe lettere å heise seilene i motvind versus medvind. Mulig at ikke alle motorbåteiere er klar over den problemstillingen?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

7 knop i 5 knop sone er den store forseelsen. Som du sier lager jo heller ikke seilbåter bølger, så den delen er vel ikke så plagsom.

 

Men som jeg forstår GF så blir han innhentet av seilbåten som deretter legger seg på tvers i ei trang lei og begynner å heise seil, stemmer det? I så tilfelle kunne vel situasjonen vært unngått om han hadde gått gjennom den trange leia før han stoppet opp for å heise klutene?

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg misforstod deg litt nå. Men hvis seilbåten kommer opp på din babord side så har han jo passert deg på riktig side.

 

 

Hvorfor flåser du på denne måten når GeirFrode kommer med et saklig innlegg?

Mnjaaa. Du har forsåvidt rett i dette, Komodo. Men jeg ligger ganske midt i sundet med vilje, nettopp fordi jeg skal gå babord når jeg er ute av det. Seileren passerer langt innenfor på det som jeg vil kalle leia for motgående trafikk. Det er plenty plass på min styrbord side til dette stuntet han gjorde.

Jeg ser at det er flere som bare flåser dette bort, istedenfor å komme med konstruktive innlegg. Det viser vel bare at de ikke bryr seg om dette, og gjør som de pleier. Istedenfor å kanskje tenke litt på andre rundt seg. Men dem om det.

 

Seilbåten har åpenbart passert på riktig side, men holdt for høy fart siden GF gikk i fem knop, og det var fartsgrensen på stedet. Kanskje ikke den mest alvorlige forseelsen med tanke på at en seilbåt vel gjør maks rundt 7 knop på marsjfart og ikke setter de største hekkbølgene. At seilbåten deretter vrengte mot styrbord, sydover, skyldes nok at det var sønnavind og etter min erfaring er det noe lettere å heise seilene i motvind versus medvind. Mulig at ikke alle motorbåteiere er klar over den problemstillingen?

Neida, det er ikke noen alvorlig forseelse, i den forstand. Men ved å se litt hva andre rundt også holder på med, hadde vi kanskje unngått denne situasjonen. Og igjen, det var mere enn nok plass til å gå opp mot vinden på min styrbord side. Og ja, jeg er klar over den problemstillingen. Men en seilbåt som går opp i mot vinden for å sette seil, trenger ikke mange meterne for å gjøre dette. Den stopper jo omtrent opp mens denne operasjonen pågår. Og det var det som nettopp skjedde her også.

Hvis du tror at seilbåter ikke gjør mere enn 7 knop, får du følge med litt. Jeg har logget flere i nesten 10 knop for motor. Og da blir det faktisk litt hekksjø også. Uten at dette har så mye med denne saken å gjøre.

 

 

Men som jeg forstår GF så blir han innhentet av seilbåten som deretter legger seg på tvers i ei trang lei og begynner å heise seil, stemmer det? I så tilfelle kunne vel situasjonen vært unngått om han hadde gått gjennom den trange leia før han stoppet opp for å heise klutene?

Så fryktelig trangt er det ikke i enden av dette sundet. Derfor mener jeg at seileren fint kunne holdt styrbord, holdt seg til sin side av leia, og utført handlingen uten å være i veien for andre. Det var god plass til  gå opp mot vinden på den siden også. Hadde han gått en kabellengde eller to til, hadde han vært ute av Husøysund, og hatt enda bedre plass.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor flåser du på denne måten når GeirFrode kommer med et saklig innlegg?

nei, si dét. hva tror du? kanskje jeg ikke syns geirfrodes innlegg er så saklige? på meg virker det som han har problemer straks det dukker opp en båt med mast. det må da gå an å leve på litt lavere turtall noen minutter uten å gå på veggen?

 

forøvrig umulig å mene noe konkret her om de hendelsene som beskrives uten å ha observert dem selv. det koster også fint lite å fyre opp jerngenoaen når man blir liggende i vindstilla. selv har jeg aldri sett noen seilbåt sperre et sund på den måten i noe særlig lang tid. men en sjelden gang skjer jo de merkligste ting...

Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt ingen som oppfører seg slik du beskriver. Men dama har hatt dårlig utkikk og ikke sett deg der du lå rolig. Når så du flytter deg kommer du til syne for henne på en slik måte at hun tror DU har krysset rett foran henne, og så blir hun irritert da vettu. Dårlig sjømannskap av henne, men da var vel det oppklart.

Dårlig utkikk i 10 minutter mens jeg så henne klart og tydelig hele tiden? Hvis hun var så nærsynt at hun knapt så  baugen på egen båt så var det kansje mulig, men da var det vel ikke nødvendig å vise meg knyttneven.

Link to post
Share on other sites

 

Hvis du tror at seilbåter ikke gjør mere enn 7 knop, får du følge med litt. Jeg har logget flere i nesten 10 knop for motor. Og da blir det faktisk litt hekksjø også. Uten at dette har så mye med denne saken å gjøre.

 

 

 

Vil tro at andelen seilbåter som gjør 10 knop er relativt beskjeden, kjenner for egen del ingen som gjør det, men kanskje tiden har kommet for fartssperre på disse seilbåtene?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dårlig utkikk i 10 minutter mens jeg så henne klart og tydelig hele tiden? Hvis hun var så nærsynt at hun knapt så baugen på egen båt så var det kansje mulig, men da var det vel ikke nødvendig å vise meg knyttneven.

Du har fått en mulig og ganske sannsynlig forklaring. Elendig utkikk, javisst. Men så har hun vel i tillegg trodd at du var idioten som passerte rett foran henne, og så agerte hun deretter.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Dere som kommer susende avgåre med deres motorbåter, slutt å kjøre rett foran bauen på en selibåt. Hva tror du vil skje dersom vinden øker og seilbåten dobler farten. Du har vikeplikt for en seilbåt som ikke bruker motor til fremdrift. Det betyr at skulle det skje noe fordi at du trodde seilbåten ville forsette med den lave farten, tok en risk og får ansvaret. Vi som siler kan ikke styre viden, dermed kan vi rakt bli mye lenger fremme enn det du regner med. Så hold avstand

Har aldri erfart at en seilbåt noensinne har utvist en slik enorm akselerasjon som det henvises til her. At den voldsomme fartsøkningen de har potensiale til (?) skulle bli til et problem for annen trafikk.

 

Men ville ofte sett det som en fordel om de kunne fått det til, iallefall ved enkelte anledninger.

Link to post
Share on other sites

Du har fått en mulig og ganske sannsynlig forklaring. Elendig utkikk, javisst. Men så har hun vel i tillegg trodd at du var idioten som passerte rett foran henne, og så agerte hun deretter.

Den tror jeg ikke på. Jeg var klart synlig hele tiden og eg så henne i lang tid før seilbåten nådde fram. Hun stod til rors og hadde utsikt fremover. Umulig å ikke se at jeg lå stllle der. Jaja, ikke umulig om man er så nærynt at man knapt ser baugen på egen båt da, men det er jaggu eneste unnskyldning! Sol, fint klart vær. Sola inn fra siden, jeg i orange båt på blått hav. Skal godt gøres å ikke se det når man står til rors og faktisk ser fremover. Nei, det er ikke tvil om at hun mente at jeg fikk se til å flytte jolla mi.

Hvis hun hadde oppdaget meg i siste liten så ver det ingen grunn til å gi meg knyttneven. Da var det vel grunn til å skamme seg.

Link to post
Share on other sites

mange som kan oppnå 10kn og mer. dog ikke nødvendigvis for motor ... :o)

 

om det er helt vanlig å oppleve "hurtiggående" seilbåter som et problem skal ikke jeg uttale meg om ...

 

Her var det jo helt konkret hevdet; "for motor", og min ringe påstand er at det er svært få vanlige seilbåter som for motor gjør 10 knop på marsjfart, hvis noen. Sier ikke at det ikke finnes, men kjenner selv ikke til noen slike.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...