Jump to content

ikke kryss rett foran seilbåter!


knbo

Recommended Posts

Noe jeg er usikker på:

 

Når man skal krysse bak et fiskefartøy, feks en reketråler, hvor langt unna må man gå for ikke å komme inn i noe tjafs/gjøre fiskeren forbanna? Er det enkelte fiskefartøy man skal holde seg ekstra langt unna?

 

Jeg er ikke fisker...

Link to post
Share on other sites

Solen er på vei nå Mouche, men du ser den vel du også (er vel ikke så langt unna). God sommer !

 

Ja, ser solen her også. For ikke å snakke om den seilbåten som nå krysser sydover i Blindleia mellom Lillesand og Justøybrua, men det går bra så langt, ingen sure motorbåter som knytter never eller kaster regelboka etter dem, heldigvis!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

har ennå tilgode å se en seilbåt merket med kjegle, betyr det da at de fleste lurer seg til å bruke motoren  med seilene oppe for å oppnå at andre viker ? eller er det mangel på kunnskap om denne regelen om kjegle på seilbåter ?

 

Har alltid brukt kjegle, men er  ikke sikker på at så mange forstår hva det betyr- Båtbutikken hadde solgt to kjegler i løpet av 4 år..............hele 2 stk  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Er nok meir utbredt i utlandet ja, i Tyskland, Nederland og Belgia var dei rimelig hissige på å kontrollere dette, og raskt ute med bota om man ikkje hadde signala i orden.

 

Ellers er eg glad for at den faktiske opplevelsen på sjøen er at alle (både seil- og motorbåtførere) strekker seg langt lenger for å unngå konflikter og å hjelpe kvarandre til ein behagelig seilas enn man kan få inntrykk av når man skummer igjennom enkelte tråder her.  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

har ennå tilgode å se en seilbåt merket med kjegle, betyr det da at de fleste lurer seg til å bruke motoren  med seilene oppe for å oppnå at andre viker ? eller er det mangel på kunnskap om denne regelen om kjegle på seilbåter ?

 

Har alltid brukt kjegle, men er  ikke sikker på at så mange forstår hva det betyr- Båtbutikken hadde solgt to kjegler i løpet av 4 år..............hele 2 stk  :giggle:

-Er nok mye mangel på forståelse, fra "begge sider".

-Ukunnskap og/eller slapphet fra seilende som ikke benytter kjegle.

-Antar det er ytterst få som benytter dette som triks for å få andre til å vike.

Link to post
Share on other sites

har ennå tilgode å se en seilbåt merket med kjegle, betyr det da at de fleste lurer seg til å bruke motoren  med seilene oppe for å oppnå at andre viker ? eller er det mangel på kunnskap om denne regelen om kjegle på seilbåter ?

 

Det er kanskje lite aktuellt?

For min del er det kun aktuellt ved setting/berging av seil.

Og da blir det å sende ut helt feil signaler.

Link to post
Share on other sites

Jeg krysser som oftest foran andre saktegående båter om jeg kan, pga at mange har så mye rask og rusk hengende etter seg. Fiskesnører etc.

 

Hva tror du dersom det kom en vindkule og doblet farten på seilbåten rett før du skulle krysse. Da ville det kunne bli et sammenstøt som du vil ha det fulle og hele ansvaret for.  og kommer en seilbåt gliden igjennom et stilleområde, hvorfor vil du lage probleme for han. Dine bølger kan stoppe seilbåten, og dersom strømmen er feil så kan du bli ansvarlig for en grunnstøting. Du har vikeplikt og det regnes som uansvarlig å gjøre en slik manøver. Så skjer det noe så er det ditt ansvar. Jeg har vært flere ganger oppe folk som deg, og der har vært lykketreff at det ikke har godt galt. En gang hadde jeg feil på motor, slik at jeg var helt uten motorkraft. Da kom det en og krysses ca 2 meter foran meg og stoppet meg totalt. heldigvis var strømmen rett vei. Tenk deg litt om og slutt med det der.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Det er da utrolig uansvarlig og utrygt å ferdes i en båt som har så ufotutsigbar fart, som kan dobles på et blunk. Eller som stopper og går på grunn ved kryssende bølger. Kan ikke forstå at noen i det hele tatt har nerver til å ferdes på sjøen i slike farkoster. Nei, da er det bedre med båt med en eller to motorer som kan holde trygg og jevn fart uten å bruke hele fjorden og være til fare for andre motorbåter. ;-)

 

 

 

Hvis noen ikke forstod. Dette er et ironisk innlegg, skrevet i et øyeblikks kjedsommelighet ombord mens det regner...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Hva tror du dersom det kom en vindkule og doblet farten på seilbåten rett før du skulle krysse. Da ville det kunne bli et sammenstøt som du vil ha det fulle og hele ansvaret for.  og kommer en seilbåt gliden igjennom et stilleområde, hvorfor vil du lage probleme for han. Dine bølger kan stoppe seilbåten, og dersom strømmen er feil så kan du bli ansvarlig for en grunnstøting. Du har vikeplikt og det regnes som uansvarlig å gjøre en slik manøver. Så skjer det noe så er det ditt ansvar. Jeg har vært flere ganger oppe folk som deg, og der har vært lykketreff at det ikke har godt galt. En gang hadde jeg feil på motor, slik at jeg var helt uten motorkraft. Da kom det en og krysses ca 2 meter foran meg og stoppet meg totalt. heldigvis var strømmen rett vei. Tenk deg litt om og slutt med det der.

Hvis man er overbevist om at ting som kan gå galt - vil gå galt - Da kan jeg ikke skjønne man har noe på sjøen å gjøre. Alt  for farlig ! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Nei, da er det bedre med båt med en eller to motorer som kan holde trygg og jevn fart uten å bruke hele fjorden og være til fare for andre motorbåter. ;-)

 

 

Og  jeg som fikk inntrykk av at de trenger omtrent hele fjorden for måtte Gud forby at det kom en seilbåt kryssende motsatte vei i en trang led på kun 5-600 meters bredde, ja da skal selv fanden ha takk! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje lite aktuellt?

For min del er det kun aktuellt ved setting/berging av seil.

Og da blir det å sende ut helt feil signaler.

 

men tviler litt på at jeg er den eneste som enkelte ganger bruker (hjelpe) motor og seil, men har tilgode å se andre motorseilere med kjegle 

Link to post
Share on other sites

Poenget er vel at en båt for seil, enten den får hjelp av motor eller ikke, må ta hensyn til vinden og dermed ikke kan manøvrere like fritt som en motorbåt. Man må ta hensyn til vinden, og når man må slå, blir det nødvendigvis "merkelige manøvre" sett fra en motorbåtbrukers synspunkt. Man går jo gjerne rett mot land, og "plutselig" endrer man kursen 90 grader, "helt uforutsigbart".

Link to post
Share on other sites

Hva tror du dersom det kom en vindkule og doblet farten på seilbåten rett før du skulle krysse. 

 

knbo - her er jeg fristet til å tro at du enten tøyser, eller så har du ikke vært så mye i seilbåt.

Om vi stadig snakker om vanlige seilbåter, så dobler ikke de farta si i ei rosse. Og de gjør det garantert ikke på 10 sekunder hehe.

 

Jeg er som regel på sjøen, med seilbåt, og dette er et ikke-problem spør du meg. 

Link to post
Share on other sites

Noen båter har ankerlanterne som samtidig er topplanterne og akterlanterne, andre har topplanterne foran på masta og ankerlanterne akterut. Men innlegget mitt som du kommenterer, sier ikke noe om ankerlanterne, men derimot at om fartøyet drives fram med motor, så skal det....

de fleste seilbåter har en ankerlanterne i toppen av masta, og en til bruk v motorgange som er plassert lengre ned foran på masta. men ikke alle, det er riktig.

Link to post
Share on other sites

Unnskyld at jeg spør, men under regatta seiling har dere normalt ingen problemer å stoppe seilbåten når det er fare for sammenstøt. Eller er problemer bare tilstede når det er motorbåter som krysser?

 

Hilsen en som alltid viker for seilbåter, da jeg synes noen av de endrer kurs mot meg uansett om jeg endrer til styrbord eller babord

vi har ikke brems, ikke under regatta heller. så hvis det er en båt i veien er det problem. alle ting i bevegelse med en viss masse krever litt innsats for å stoppes ...

Link to post
Share on other sites

Hva tror du dersom det kom en vindkule og doblet farten på seilbåten rett før du skulle krysse. Da ville det kunne bli et sammenstøt som du vil ha det fulle og hele ansvaret for. og kommer en seilbåt gliden igjennom et stilleområde, hvorfor vil du lage probleme for han. Dine bølger kan stoppe seilbåten, og dersom strømmen er feil så kan du bli ansvarlig for en grunnstøting. Du har vikeplikt og det regnes som uansvarlig å gjøre en slik manøver. Så skjer det noe så er det ditt ansvar. Jeg har vært flere ganger oppe folk som deg, og der har vært lykketreff at det ikke har godt galt. En gang hadde jeg feil på motor, slik at jeg var helt uten motorkraft. Da kom det en og krysses ca 2 meter foran meg og stoppet meg totalt. heldigvis var strømmen rett vei. Tenk deg litt om og slutt med det der.

nå kan vel den grunna likegodt ligge foran og da blir det feil å passere bak? tror nok også du har et litt optimistisk syn på hva du kan få stillt andre til ansvar for....

Link to post
Share on other sites

Men er dette noe problem??

tror ikke det er så mange seilbåter som aksellererer så raskt at det et noe problem. kryssing syns jeg ikke bør virke veldig forvirrende på motorbåtførere, de bør ha kunnskap nok til å vite hvordan seilbåter manøvrerer i motvind.

 

i litt frisk vind kan seilbåter finne på å broache, dvs svinge brått opp mot vinden, så min oppfordring til innhentende båter er å passere i le og med god avstand.

Link to post
Share on other sites

de fleste seilbåter har en ankerlanterne i toppen av masta, og en til bruk v motorgange som er plassert lengre ned foran på masta. men ikke alle, det er riktig.

Og den lanterna som er foran på masta kalles topplanterna, selv om den ikke er på toppen av masta, og selv om ankerlanterna i toppen av masta er plassert høyere. Det nesten helt logisk ...

 

Og det er altså topplanterna, ikke ankerlanterna som skal være tent når båten går for motor.

Link to post
Share on other sites

Ja, ser solen her også. For ikke å snakke om den seilbåten som nå krysser sydover i Blindleia mellom Lillesand og Justøybrua, men det går bra så langt, ingen sure motorbåter som knytter never eller kaster regelboka etter dem, heldigvis!

Vi har ikke kommet så lang sør ennå... :wink:

Link to post
Share on other sites

Du har vikeplikt og det regnes som uansvarlig å gjøre en slik manøver. Så skjer det noe så er det ditt ansvar. Jeg har vært flere ganger oppe folk som deg, og der har vært lykketreff at det ikke har godt galt. En gang hadde jeg feil på motor, slik at jeg var helt uten motorkraft. Da kom det en og krysses ca 2 meter foran meg og stoppet meg totalt. heldigvis var strømmen rett vei. Tenk deg litt om og slutt med det der.

 

Nå har ikke Lingefan sagt noe om hvor langt foran han passerer, så her trekker du vel litt for raske konklusjoner. Ta også i betraktning at han passerer deg i en daycruiser med 300 hester på hekken, så om han passerer deg på den ene eller andre siden merker du nok lite til det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...