Jump to content

ikke kryss rett foran seilbåter!


knbo

Recommended Posts

[...]. Uten navn og kallesignal på båten du møter, er det vel mulig å beskrive båten og hvor den befinner seg i forhold til omgivelsene og din båt?[...]

Joda, mulig er det sikkert.... Men jeg gidder ikke svare på "seilbåt vest av Moss" (når det er 10-15 båter med seil "vest av Moss") eller "pleasurecraft to my left"...

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå trenger du ikke å være flåset, det er ikke slike situasjoner jeg mener. Det er godt mulig å beskrive båten bedre og angi hvor dere er bedre andre steder der det virkelig er trangt. Og dette gjelder selvfølgelig ikke bare mellom motor og seilbåter. Jeg har ofte ønsket å vite hva andre motorbåter har tenkt å gjøre.

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 ... kapteinen på møtende skip har lue med salat i gull så skal du bare holde god avstand...

 

bilde

 

Dette er huskeregel nr. 1 for alle som ferdes på sjøen, innsjøer, mindre vann, og selv i vannpytter, vik alltid for de av oss som har skikkelig lue på nepa, alt annet er sekundært.

 

Forøvrig er det vel slik at har man heist lakenet til topps på pinnebåten, så må man regne med at de andre som har råd til å kjøre for motor krysser litt her og der, også noen centimeter foran baugen.

Kommer de store farlige kabinkruserene litt for nærme, så  får man vel bare snu lakenet slik at båten går i revers.

 

 

bilde

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Åpenbart er det stor mangel på kunnskap og respekt for gjeldende regler her

 

Kanskje en liten kikk i Sjøveisreglene kunne avhjelpe for deg? Et tips kan være å se på regel 9.

Takk for tipset, men jeg ser ikke at noe er endret her siden jeg hadde dette som pensum. Jeg er ikke mer til hinder under kryss overfor en cabincruiser, enn han var til hinder for meg. Problemet oppstår for ham, fordi han ikke vil følge sin del av regelverket. Ikke fordi det er umulig for 2 fritidsbåter å passere hverandre. Hans og vår båt kunne det i hvertfall gått et 20-talls av i bredden, minst.

 

Etter regelverket du henviser til skulle det også være forbudt å ankre opp der.

 

Velvel... Så ligger det i dette øyeblikk kanskje et 50-talls båter på svai der nå og venter på bedre ferievær. Politibåten er ofte på tur gjennom sundet der, og de har meg bekjent aldri bemerket noe overfor verken seilende eller oppankrede.

Link to post
Share on other sites

Jeg opplever ofte at motorbåter velger å krysse foran baugen når jeg seiler. Somregel velger de å gå fremfor baugen, i stedet for bak. Jeg tror det kommer av en stor misforståelse om at det er best for en seiler å få bølgene i baugen. Det er det jo aldeles ikke! Ingen seilbåter at bygget for å kunne gå rett mot vinden (bølgene). Konsekvensen er at jeg mister fart, og blir litt irritert i 5 sekunder. Så er det glemt...

Hvis det passer gir jeg signal med hånden om at jeg ønsker de skal gå bak meg, og velger de å gjøre det får de tommel opp fra meg som takk :-)

Link to post
Share on other sites

jeg har hatt seilbåt selv

holder meg alltid klar av dem med motorbåten min, men opplever ofte at de 

opptrer veldig bøllete og slår helt unødvendig  i åpent farvann, der de meget greit

kunne ha ventet et lite øyeblikk og unngått at motorbåten får en pluselig vikeplikt og brått må kaste seg til siden eller stoppe

det må 2 parter til for å stelle i stand ugreie, og det er gud hjelpe meg mange tufser blandt seilerne også.

Link to post
Share on other sites

Smidighet er vel det som gjelder for "begge" parter samt å gi tydelig signal. Dette mener jeg er uansett det som må til for best å kunne lese situasjonen som kan oppstå for begge parter.

Gå ikke foran bussen! Mange som gjør det men ikke alle blir påkjørt....for å dra smidigheten til dagligtrafikken.

 

Har selv hatt seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Det finnes en FB-gruppe som heter "Båtfolk som hater båtfolk", meld dere inn

 

Slike tråder som dette gir grobunn for å opprette en rekke slike FB-grupper hvor folk med båt enten de er i kategorien "folk i båt" eller tilhører gruppen med den selvoppnevnte hedersbetegnelsen "båtfolk" kan få utfolde seg først og fremst ved å omtale alle de andre idiotene samt markere sin egen overlegne kompetanse. Seilerne er jo en gruppe som det er lett å la det gå utover; enten så seiler de og da er jo helvete løs for alle med båt med flere motorer og trustere både i hue og raua som disse seilerne kommer i veien for i trange farvann som Oslofjorden jo er, eller de seiler ikke (går for motor) og da er de jo idioter som har kjøpt seilbåt for hva skal de med det. Og er det snakk om en båt over en viss størrelse og verdi, ja da er det rike menn med lite eller intet vett. Ja i det hele tatt er det tydelig at alle folk med båt har stor glede av å irritere seg i ferien, og heldigvis har de alle rigget seg til med all verdens utstyr slik at de får formidlet sine følelser til verden forøvrig. Fortsatt god sommer og kanskje kommer det litt sol?

Link to post
Share on other sites

Jeg er seiler, aldri opplevd dette som et problem, .......

Har også seilt i mange år og liker å krysse innaskjærs. Sjelden jeg opplever noe problem eller følelsen av at andre båtførere opplever meg som et problem.

I de fleste tilfeller kan jeg tilpasse kurs og hvor jeg velger å baute, slik at det ikke skaper problem for andre. Av og til har jeg tatt en 360 grader vending eller "ventet" ved å legge snuta mot vind for å unngå mulige problemsituasjoner. 

Link to post
Share on other sites

Tolker ikke. Det er jo det som beskrives i teksten hvis du bare ikke leser det som Fanden leser bibelen.

 

Sorry H-35, men du tar feil.......

 

en seilbåt på kryss i en trang farled kan ikke 'stå på sin rett' på babords side i leia......

 

les kommentarene fra svenske sjøfartsverket til sjøveisreglene

 

http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf

 

sid 10-11, kommentarer kommer etter hver regel 

 

"

Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin framkomlighet

men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket

särskilt gäller om de mötande båtarna är flera."

Link to post
Share on other sites

Veldig bra med slike kommentarer som du viser til her Gunga Din. Noen motorbåtfolk er åpenbart av den oppfatning at man ikke har lov til å seile/krysse i en trang lei, mens noen seilere åpenbart tror at retten til å krysse er fullstendig. Selv elsker jeg å seile innaskjærs, men det er så klart ikke vett i å gjøre det med båter over alt. Fikk kjeft av en fyr i fjor sommer da jeg krysset ut Galtesund. Det var bare meg og to motorbåter i hele sundet, men det mente han ene var langt over grensen åpenbart. Ellers er det sjelden mishagsyttringer, og de aller fleste motorbåter hilser vennlig tilbake selv om man seiler (jeg har gjort det til en vane å hilse takk når noen må vike).

Redigert av Framtia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen seilbåter har ikke motor, å krysse er da eneste mulighet. Seilbåter har ofte dyp kjøl. Seilbåter drives av vind som forandrer retning og styrke -særlig i sund og mellom øyer. Motorbåter er mye enklere å manøvrere. Det finnes drittsekker og idioter med motor og med seil - de fleste er hyggelige og tar hensyn

Link to post
Share on other sites

Regle 25 (e) Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned.

 

Hvor menge bryr seg om dette, personlig har jeg en kjegle fetet til en flaggline liggende fremme på dekket og heiser den opp straks jeg sterte opp maskine for å gå med motor når jeg har seil oppe. Det tar bare ett minutt å gjøre et. Så forteller jeg at jeg nå går med motor.

 

Når det gjelder fiskefartøy, så er du ikke et fiskefartøy om du dorger eller ligger å fisker. Det skal mer til En tråler er et fiskefartøy og har sin lanterneføring og et fiskefartøy som har ute større redskap som gjør det vanskelig å flytte seg, er har en annen lanterneføring. Men husk at juksa,  pilking, fisking med stang eller andre lette fiskeredskaper gjør deg ikke til noe fiskeredsap

 

Og når en kommer til et trant sund hvor du må navigere på en slik måte at du vil trenger plassen skal du varsle ditt ankomst med langt støt i fløyta. og er du i et trant farvann skal du da svare med 5 korte stør. og da skal den båten som ankommer ligge bi og vente til du er kommet ut.

Link to post
Share on other sites

Fortsatt god sommer og kanskje kommer det litt sol?

FB-siden er nok laget som et sted hvor folk på en ironisk måte kan gå langt over streken med innlegg som jeg må si jeg flirer godt av fra tidlig annen. Solen er på vei nå Mouche, men du ser den vel du også (er vel ikke så langt unna). God sommer !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...