Jump to content

ikke kryss rett foran seilbåter!


knbo

Recommended Posts

:yesnod:

 

De som ikke klarer å seile på styrbord side i leia bør enten seile et annet sted eller låre seilet og gå for motor.

Åpenbart er det stor mangel på kunnskap og respekt for gjeldende regler her

 

kunnskapen om hvordan seilbåter kommer seg frem mot vind er stor skjønner jeg.

Det finnes farleder hvor det er forbudt å seile, Hamburgsund og Sotekanal på vestkysten av Sverige er eksempler.

En luring fant på at han skulle knytte neven til meg når jeg krysset ned Hankøsundet i 3 knop ifjor. Jeg kan ikke annet enn å le når folk blir fly forbannet på grunn av sine egne misforståtte holdninger til omgivelsene.

Kanskje en liten kikk i Sjøveisreglene kunne avhjelpe for deg? Et tips kan være å se på regel 9

Regel 9. Trange farvann

 

(a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

© Et fartøy som holder på med å fiske, skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som navigerer innenfor en trang lei eller et trangt løp.

(d) Et fartøy skal ikke krysse en trang lei eller trangt løp dersom slik kryssing hindrer eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en slik trang lei eller et trangt løp. Det sistnevnte fartøy kan bruke det lydsignalet som er foreskrevet i regel 34 (d), hvis det er i tvil om hva det kryssende fartøy akter å gjøre.

(e)

(i) Når et fartøy haler inn på et annet i en trang lei eller et trangt løp og bare kan gå forbi dette hvis det fartøy som blir innhentet, må manøvrere for å tillate sikker passering, skal det fartøy som akter å gå forbi tilkjennegi dette ved å gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 © i. Fartøyet som innhentes skal, hvis det er enig, gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 © ii og ta skritt for å tillate sikker passering. Hvis det er i tvil, kan det gi de signaler som er foreskrevet i regel 34 (d).

(ii) Denne regel fritar ikke det fartøy som innhenter et annet fra dets forpliktelse i henhold til regel 13.

(f) Et fartøy som nærmer seg en sving eller et område i en trang lei eller et trangt løp hvor andre fartøy kan være skjult av en mellomliggende hindring skal navigere særlig aktsomt og forsiktig og skal gi et passende signal slik det er foreskrevet i regel 34 (e).

(g) Et hvilket som helst fartøy skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å ankre i en trang lei.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det er ankerlanterna det. lanterna foran midt på masta er til å bruke når man går for motor. trur eg. hvis man ser en ankerlanterne dundre avgårde i 7kn skjønner man vel tegninga uansett.

Noen båter har ankerlanterne som samtidig er topplanterne og akterlanterne, andre har topplanterne foran på masta og ankerlanterne akterut. Men innlegget mitt som du kommenterer, sier ikke noe om ankerlanterne, men derimot at om fartøyet drives fram med motor, så skal det i mørke ha tent topplanterne (i tillegg til sidelanterner og akterlanterne).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Åpenbart er det stor mangel på kunnskap og respekt for gjeldende regler herKanskje en liten kikk i Sjøveisreglene kunne avhjelpe for deg? Et tips kan være å se på regel 9

Regel 9. Trange farvann

(a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

© Et fartøy som holder på med å fiske, skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som navigerer innenfor en trang lei eller et trangt løp.

(d) Et fartøy skal ikke krysse en trang lei eller trangt løp dersom slik kryssing hindrer eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en slik trang lei eller et trangt løp. Det sistnevnte fartøy kan bruke det lydsignalet som er foreskrevet i regel 34 (d), hvis det er i tvil om hva det kryssende fartøy akter å gjøre.

(e)

(i) Når et fartøy haler inn på et annet i en trang lei eller et trangt løp og bare kan gå forbi dette hvis det fartøy som blir innhentet, må manøvrere for å tillate sikker passering, skal det fartøy som akter å gå forbi tilkjennegi dette ved å gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 © i. Fartøyet som innhentes skal, hvis det er enig, gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 © ii og ta skritt for å tillate sikker passering. Hvis det er i tvil, kan det gi de signaler som er foreskrevet i regel 34 (d).

(ii) Denne regel fritar ikke det fartøy som innhenter et annet fra dets forpliktelse i henhold til regel 13.

(f) Et fartøy som nærmer seg en sving eller et område i en trang lei eller et trangt løp hvor andre fartøy kan være skjult av en mellomliggende hindring skal navigere særlig aktsomt og forsiktig og skal gi et passende signal slik det er foreskrevet i regel 34 (e).

(g) Et hvilket som helst fartøy skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å ankre i en trang lei.

 

 

Det ble et stort sitat, men jeg har ikke lyst til å klippe noe ut av sammenheng.

 

Primært henvises det til opptreden i forhold til (store) fartøy med begrenset evne til å manøvrere i trange løp. Det gjelder altså stort sett ikke slik at du skal forvente at en 26 fots seilende båt skal holde unna for deg i din Nimbus. Du har manøverevne og skal gi plass i leia for seilende båter. Ellers gjelder selvsagt sunn fornuft og folkeskikk for alle parter. Også for oss under seil.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Det ble et stort sitat, men jeg har ikke lyst til å klippe noe ut av sammenheng.

Primært henvises det til opptreden i forhold til (store) fartøy med begrenset evne til å manøvrere i trange løp. Det gjelder altså stort sett ikke slik at du skal forvente at en 26 fots seilende båt skal holde unna for deg i din Nimbus. Du har manøverevne og skal gi plass i leia for seilende båter. Ellers gjelder selvsagt sunn fornuft og folkeskikk for alle parter. Også for oss under seil.

Hvor står det noe om båtstørrelse her? Har du noe annet enn din egen oppfatning å vise til?

 

 

 

Forøvrig tenker jeg regel 2 gjelder alle båter.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er Hankøsundet så trangt at man skal forby seiljoller å ferdes der med henvisning til Regel 9 hvis man har vinden imot og må krysse gjennom sundet?

Tror regelen er at om båten du møter koster mer enn huset ditt og/eller kapteinen på møtende skip har lue med salat i gull så skal du bare holde god avstand...

bilde

Link to post
Share on other sites

Er det mange seilere der ute som opplever dette som et problem ? Det er mange avgjørelser som tas under veis, men jeg har til gode å oppleve dette som et stort problem. Skal det seiles i trange farvann må man regne med trafikk, forfra eller bakfra, sa brura.. Om man opplever en situasjon som provoserende, så ta en timeout og tenk på hvorfor det skjedde. Så forbanna vanskelig er det ikke å kjøre båt eller seile ?

 

Merkelig at problemet alltid er "de andre båtene"

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Åpenbart er det stor mangel på kunnskap og respekt for gjeldende regler her

 

Vet ikke hvem du sikter til nå Bitteliten, men jeg gjengir utklippet under fra innlegget ditt siden jeg synes det er det mest relevante:

 

 

(a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

 

Så kan det jo alltids diskuteres hvor nærme "så nær som mulig" er.

 

Et eksempel:

I det trange sundet ut fra Hafstensund kan det være mye båttrafikk midt i fellesferien. Der synes jeg det er unødvendig å krysse seg gjennom for seil med en 40 fots seilbåt. Det oppfatter jeg som en handling som oser av "se hvor flink jeg er til å seile, jeg trenger ikke bruke motor". Det kan også være en del strøm der, så om man kommer med motorbåt og slepejolle og ikke har noe man skal ha sagt, kan det være leit å bare stoppe opp og vente på at denne seileren skal komme seg gjennom. Da tenker jeg at han like godt kunne seilt utasjærs. Skal man allikevel gjennom her, ja da går det an å starte opp motoren hvis det er vanskelig å holde styrbord.

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle ønske folk var flinkere til å respondere på vhf16, hender jeg ønsker å avklare hvem som skal ligge hvor med båter som nærmer seg, men det er stort sett bare radiopliktige fartøy som svarer.

Det er vel ikke så rart, for den korrespondansen skal ikke på kanal 16, eller ?

Link to post
Share on other sites

Vel, 16 er stadig oppkallskanal, ett sted må man jo begynne.

 

Edit: For øvrig hører jeg ofte større skip avtale slikt kjapt og greit på 16. Type:

 

- Båt sånn og sånn nordover i sånn og sånn-sundet, skal vi gå styrbord-styrbord?

- Det høres fint ut, vi går styrbord-styrbord.

 

Synes dette er en fin måte å kommunisere på, som gjør minimerer sjansen for misforståelser, og fint å utveksle noen fraser med dem man ferdes I nærheten av. Og det er gjort på sekunder, så ikke akkurat sånn at man blokkerer 16 heller. Bruk laveffekt på radioen så blir det enda bedre.

Redigert av grawis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er seiler, aldri opplevd dette som et problem, om ikke det er en 50+ flybridgebåt hvor kapteinen har mindre vett enn hjerne.

Takk for svar på tiltale, Horst. Dette er og blir et "ikke problen", om man ikke absolutt vil lage det til et, da.. God sommerferie !

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle ønske folk var flinkere til å respondere på vhf16, hender jeg ønsker å avklare hvem som skal ligge hvor med båter som nærmer seg, men det er stort sett bare radiopliktige fartøy som svarer.

 

 

Dette har jeg lurt litt på som fersk seilbåteier og vhf`er.. VHFen står nede i båten og med litt vind så er det nesten umulig å høre hva som sies på radioen.. Setter folk volumet på max, lytter de ikke eller har man ekstern høyttaler? 

 

Og ikke minst, hvordan kaller du opp en båt du møter? Folk har jo normalt ikke kallesignalet i frontruta.

Link to post
Share on other sites

Dere som kommer susende avgåre med deres motorbåter, slutt å kjøre rett foran bauen på en selibåt. Hva tror du vil skje dersom vinden øker og seilbåten dobler farten. Du har vikeplikt for en seilbåt som ikke bruker motor til fremdrift. Det betyr at skulle det skje noe fordi at du trodde seilbåten ville forsette med den lave farten, tok en risk og får ansvaret. Vi som siler kan ikke styre viden, dermed kan vi rakt bli mye lenger fremme enn det du regner med. Så hold avstand.

Unnskyld at jeg spør, men under regatta seiling har dere normalt ingen problemer å stoppe seilbåten når det er fare for sammenstøt. Eller er problemer bare tilstede når det er motorbåter som krysser?

 

Hilsen en som alltid viker for seilbåter, da jeg synes noen av de endrer kurs mot meg uansett om jeg endrer til styrbord eller babord

Link to post
Share on other sites

VHFen står nede i båten og med litt vind så er det nesten umulig å høre hva som sies på radioen.. Setter folk volumet på max, lytter de ikke eller har man ekstern høyttaler? Og ikke minst, hvordan kaller du opp en båt du møter? Folk har jo normalt ikke kallesignalet i frontruta.

 

Jeg har VHF'n i salongen, men har selvfølgelig ekstra høyttaler ved styreposisjonen. Uten navn og kallesignal på båten du møter, er det vel mulig å beskrive båten og hvor den befinner seg i forhold til omgivelsene og din båt? Foruten VHF'n, er det også mulig å bruke hornet for i hvert fall fortelle om du selv kommer til å svinge styrbord, babord eller bakke? De signalene kan vel alle?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg lurt litt på som fersk seilbåteier og vhf`er.. VHFen står nede i båten og med litt vind så er det nesten umulig å høre hva som sies på radioen.. Setter folk volumet på max, lytter de ikke eller har man ekstern høyttaler? 

 

Og ikke minst, hvordan kaller du opp en båt du møter? Folk har jo normalt ikke kallesignalet i frontruta.

Min personlige mening er at man bør ha høyttaler eller fjernbetjening, evt håndholdt vhf i cockpit, vanskelig å høre radioen i bestikken, spesielt om man går for motor.

Link to post
Share on other sites

Unnskyld at jeg spør, men under regatta seiling har dere normalt ingen problemer å stoppe seilbåten når det er fare for sammenstøt. Eller er problemer bare tilstede når det er motorbåter som krysser?

Nå er det nok litt forskjell mellom en båt i regattamodus med våkent mannskap, og en bedagelig familieseilas – uten at det forsvarer all mulig uvøren seiling. Jeg bruker gjerne noen minutter på å gjøre en kursendring, men så er det som oftest ikke så mange andre der vi ferdes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...