Jump to content

ikke kryss rett foran seilbåter!


knbo

Recommended Posts

En båt som går for både motor og seil, er å betrakte som motorbåt med de rettigheter og plikter dette medfører.

Derfor det er så viktig at seilbåter viser korrekte signaler i henhold til om de bruker motor eller ikke.

 

Er jo rent prinsipielt helt enig, men med hånden på hjertet (eller annet valgfritt sted) hvor mange motorbåter tror du tenker når de ser en seilbåt (med seilene oppe) at nå må jeg se om den har denne kjegla oppe for den vet jeg hva betyr og kan forholde meg deretter? Jeg tipper at nesten ingen av dem aner at de skal føre en slik kjegle og de øvrige aner ikke hva det er, eller betyr, hvis de ser en båt under seil med en slik oppe, dessverre! Nå vil sikkert 2-3 eksperter her hevde at de vet det, men i forhold til de øvrige x-antall hundretusen motorbåteiere så utgjør de nok bare en promille, eller to!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg kan snu hele saken på hodet. Hva når en seiler passerer deg på 20 -30 meters avstand, (eller noe deromkring) for så å dreie 90 grader styrbord, og legge seg stille foran på tvers av min kurs og begynner å heise seil? Er det i henhold til regelverket, god folkeskikk, osv?

Jeg opplevde nettopp dette for ett par uker siden. Kom fra Tønsberg gjennom Husøysund, og skulle dreie nordover rundt Jarlsø og mot Vallø.(for de som er kjent her, vet at det er ganske mye trafikk) Lå ca midt i sundet. i 5 knop, som er fartsgrense der. Det kommer en seiler opp og forbi på min babord side, i godt over 5 knop, ca midt mellom meg og land, tipper jeg. Altså på feil side av leden, og der kommer det av og til båter i god fart nordfra for så å runde Jarlsø og inn Husøysund i en krapp sving. Seileren passerer meg litt før enden av Husøysund mot øst, og ligger nå ca midt i leia for møtende båter. Når vi så nærmer oss enden av sundet, og jeg begynner å tenke på kursendring mot nord, dreier seileren rett sydover foran meg, og blir liggende stille for å heise seil rett foran meg. Hvorfor må seilere nesten alltid gå på feil side av leia, for så å dreie motsatt foran andre båter? Hadde denne seileren passert meg på styrbord side, hadde det ikke vært noen som helst episode overhodet. Det var god plass der også til samme manøveren. Men da hadde han vel ikke klart å lage noe krøll foran meg, så en kan nesten lure på om slikt gjøres med hensikt. Det må også legges til at vi møtte en båt som kom nordfra langs Jarlsø, Han så situasjonen, og han valgte å gå på sydsiden av både seileren og meg før han dreide inn Husøysund. Altså presterte denne manøveren til seileren at han fikk flere andre båter til å gå på feil side av leia motsatt vei også. Er folk egentlig klar over hva de får i stand med slike manøvre? Det blir kaos i leia til slutt. Alle må kjøre slalåm, og DET er vel ikke i henhold til sjøveisreglene om å holde styrbord i leia?

Når dette er sagt, så lar jeg meg ikke akkurat irritere over hendelsen, men stiller meg ganske undrende til slik oppførsel. Og dette er bare en av flere slike lignende opplevelser på sjøen.

(det ble veldig lokalt dette, og jeg håper folk forstår forklaringen min.)  :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

41a er nok blitt mindre brukt etter AIS kom. Men hører ofte det signalet brukt fremdeles. (Nesten bare av større fartøy, skal sies). Selv har jeg brukt det et par ganger før jeg går gjennom trange/uoversiktlige løp dersom det ikke er plass til motgående båter.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor må seilere nesten alltid gå på feil side av leia, for så å dreie motsatt foran andre båter?

det er det selvsagt ingen grunn til, og forekommer også derfor sjelden i virkeligheten. eventuelt seiler de kryss, noe du som motorbåtfører er ment å klare å forholde deg til.

Link to post
Share on other sites

Et eksempel:

I det trange sundet ut fra Hafstensund kan det være mye båttrafikk midt i fellesferien. Der synes jeg det er unødvendig å krysse seg gjennom for seil med en 40 fots seilbåt. Det oppfatter jeg som en handling som oser av "se hvor flink jeg er til å seile, jeg trenger ikke bruke motor". Det kan også være en del strøm der, så om man kommer med motorbåt og slepejolle og ikke har noe man skal ha sagt, kan det være leit å bare stoppe opp og vente på at denne seileren skal komme seg gjennom. Da tenker jeg at han like godt kunne seilt utasjærs. Skal man allikevel gjennom her, ja da går det an å starte opp motoren hvis det er vanskelig å holde styrbord.

Eller som jeg sett der noen ganger. Seilbåter (med seil oppe) har fin fart inn mot sundet, men plutselig ebber vinden helt ut, og båtene blir liggende rolig på det trangeste stedet der. Ganske fint for alle andre som har tilpasset seg farten, og lagt seg pent på rekke og rad for å komme igjennom. :sweat:

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er dessverre noen i seilbåt som ikke har respekt for andre. De tror de eier hele sjøen og kan gjøre som de vil. Ikke alle selvsagt, men noen.
For en del år siden bodde jeg ved Stavanger. En dag jeg lå og fisket i et bredt sund, så bredt at det ver veldig god plass, der jeg lå i kanten av det som betraktes som farbar lei, kom det en pinnebåt. Ja, en pinnebåt, for det var ikke en kvadratmillimeter seil å se. Den gikk på jern-genoaen. Jeg forventet jo at den valgte en kurs utenfor meg siden det var noen hundre meter å gå på der, men lite å gå på fra der eg lå og til det ble grunt. Neida. Stø kurs rett mot meg. Ved roret stod ei godt voksen dame med platinablondt hår. Det kunne jeg se. Har godt syn. :-) Regnet med at den ville endre kurs, men neida. Måte skynde meg å starte motor og kjøre unna med snøret hengende i vannet. Håpet at det ikke gikk i propellen på seilbåten.  Den passerte akkurat der jeg hadde ligget for noen sekunder siden. Hva skjer så? Joda. Jeg fikk en knyttneve i lufta. En grei beskjed om at det var bare å flytte seg. Her kom jo en seilbåt og da har jo alle vikeplikt!
Dessuten var hun nok velstående og en person i en 15 fot plastbåt er vel ikke så velstående så da må den i plastbåten flytte jolla si.
Jeg må si at der var langt over kanten arrogant holdning fra dette utysket av et kvinnemenneske.

Link to post
Share on other sites

Jeg har det godt hjemme på terrassen i juli etter 50 døgn på svenskekysten fra 17. mai. Litt ut i august, blir det nok 3 uker nedover Vestfold/Sørlandet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...