Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?

røyskatt

Recommended Posts

Denne sommeren er det vel ikke så mange som svetter for meget, men noen uker, kanskje måneder i båt...rart med det, skader nok ikke med en dusj nei..

Har også noen dager om høsten, med "intensivt" garnfiske, gjerne 10, 12 garn i sjøen, settes, greies opp, sløying, filetering, og garn settes til kvelden igjen..

Samme neste dag...Herlig med en dusj da....

Ikke Ugle, han sitter på en kvist og hakker tenner/nebb

Fra spøk til alvor, er en ukesvis i båt, slik vi er, er en dusj ingen luksus..

Men som sagt, renslighet er en privatsak, og noen er ikke så nøye med det...

Hehe... det var da voldsomt da Ida. Yrkesfisker, praktisering av båtliv til alle årstidene ... og så bosatt i Spania store deler av året...er det 24 måneder i året på kalenderen din? Redigert av UGLESETT (see edit history)

Hehe... det var da voldsomt da Ida. Yrkesfisker, praktisering av båtliv til alle årstidene ... og så bosatt i Spania store deler av året...er det 24 måneder i året på kalenderen din?

Neida, bare 12mnd,  sommeren i Norge, så er det opp igjen i oktober for landsetting av båten,

da kommer jeg gjerne en uke eller 2 før oppsett, som brukes til fiske i havet..

Og da er det godt med en dusj mellom slagene... tog du an ???

Kjører du motoren for å få en dusj da ?

Ikke utenom når vi forflytter oss. Kjøre motoren i uthavn anser jeg som tabu. Om folk gjør det når de ligger alene synes jeg er ok. Vv tanken holder til et par dager som Nils sier, men nå er den tom, så i morgen blir det kalddusj etter morgebadet. Dieselvarmer for å få varmt vann står på ønskelisten...

Jeg har dieselvarmer som gir varmt vann eller varmluft eller begge deler. Men det hjelper lite om batteriene er flate. Da må kjøleskapet prioriteres. Noen ganger har jeg også fryseboksen på.

Jeg har to stk. 110Ah forbruksbatterier. Ved neste batteriskifte skal jeg lage plass til minst et par til. Solsellepanel står også på ønskelisten. Jeg tror det kan være god økonomi også da batterier varer lengere jo mindre de utlades.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ja, vet å sette pris på mat som er godt tilberedt, gass "koker" kjøttet. Har tilgang på villsvin og det må ha litt "juling" på grillen.

Ser for øvrig sammenhengen, burde vel egentlig strekt en kabel i land og brukt elektrisk grill:-) ;-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hehe...den står jeg over:-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg har til gode å se noen måke snø av båten i uthavn om sommeren.

Jeg har til gode at noen ser på meg mens jeg måker sne av båten i uthavn om vinteren.

Nå bor jeg i nordnorge da, og her er så lite folk at det er sjeldent noen ser på meg når jeg måker sne av båten i uthavn om sommeren også.

da ligger jeg i en slags uthavn, i indre oslofjord. sola har gått ned og det er såpass mørkt at man kan se stjerneskudd, og en halv måne henger rett over hurum. ganske fint å sitte og se det siste snev av kveldlys forsvinne.

aggregatet i den enorme princessen tre merer unna overdøves glatt at dieselvarmeren i nabobåten. har fyrt opp min egen for å sjekke og den bråker omtrent tilsvarende, men er selvfølgelig mye mindre irriterende, så den får stå på, hehe. naboen på andre siden ligger med hekken andre veien og hører antagelig ingenting. en radio spiller lavt i det fjerne, og en og annen unge springer litt fram og tilbake på brygga. fredelig og rolig, og siden jeg ikke finner lampeolja til Dietz No etellerannet har jeg forgrepet meg på sambos telys... litt rødvin óg ...

men så; hva skjer; duden i båten tre hakk bortafor har så mye kakling og skvalder ombord at han må ut på brygga og dele telefonsamtalen sin med alle andre. han må gå litt fram og tilbake og stå litt ved hver båt og skravle så alle får høre.

det sies at man skal velge sine kamper med omhu, og hadde jeg vært på krigsstien i kveld ville det nok vært mobilduden som fikk unngjelde. muligens litt ufortjent, og jeg er uansett for lat. hadde dessuten tenkt meg litt lengre, så når jeg falt for kveldssola her kan jeg vel ikke annet enn å ha det så godt...

Jeg kan godt forstå ønsket om å få være i fred uten å forstyrres av støy fra andre mennesker. Det jeg ikke forstår er hvorfor folk som ønsker dette absolutt skal oppsøke steder der det er mange andre. Er det en ting vi er velsignet med her i Norge, så er det områder med lite/ingen mennesker hvor man kan ha det akkurat så stille som man ønsker selv. Man skulle tro at folk med dette behovet var i stand til å identifisere disse stedene og reise dit isteden.

Nå prøver jeg ikke å forsvare dem som bråker til langt på natt enten det er i uthavn eller ved en brygge, det burde være en selvfølge at man demper seg etter klokken 23 og gjerne tidligere også når det er mange andre tilstede. Men en sak har altså mer enn én side.

Uthavnene vi ligger i, er det aldri annet bråk en det jeg lager selv...ser nesten aldri andre båter der,

og de som en sjelden gang svinger innom, går som regel videre for å finne en annen plass, etter som det er tusenvis av muligheter...

Men dette forutsetter at en er i en reel uthavn, og ikke ved en brygge der kreti og pleti ligger...

Jeg kan godt forstå ønsket om å få være i fred uten å forstyrres av støy fra andre mennesker. Det jeg ikke forstår er hvorfor folk som ønsker dette absolutt skal oppsøke steder der det er mange andre. Er det en ting vi er velsignet med her i Norge, så er det områder med lite/ingen mennesker hvor man kan ha det akkurat så stille som man ønsker selv. Man skulle tro at folk med dette behovet var i stand til å identifisere disse stedene og reise dit isteden.

Nå prøver jeg ikke å forsvare dem som bråker til langt på natt enten det er i uthavn eller ved en brygge, det burde være en selvfølge at man demper seg etter klokken 23 og gjerne tidligere også når det er mange andre tilstede. Men en sak har altså mer enn én side.

Selvfølgelig tåler vi litt støy. MEN....Når det kjører joller inn og ut havna hele dagen, folk gaper og skriker med utestemme , motorer jager på tomgang , en gluping starter aggregatet for å varme vann, borhammerligaen starter å bore nye hull i svaberget og så eeeendelig senker roen seg ...trodde vi... kongen av uthavna fyrer opp musikkanlegget på volum 10 og holder det gående til kl 3. Kl 5 starter måkene festen etter gårsdagens kalas hvor de fråtser i halvspiste koteletter og pølsebiter.

De som hadde tenkt en rolig helg på sjøen blir forvist til en skyggefull forblåst holme hvor de må satse på rolige vindforhold .

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...