Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?


røyskatt

Recommended Posts

Selvfølgelig må tråden bli lang når en diskuterer et emne der det ikke finnes noen fasit, annet enn at en må vise hensyn og være litt fleksibel.

 

Og hadde alle vært litt fleksible samt vist hensyn så hadde ikke denne tråden eksistert?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Trolig ville det ikke vært grunnlag for diskusjonen om hensyn hadde blitt tatt av alle. Når Hulda ligger på svai uti bukta og kjører aggregatet, så er det ingen som kan se at det går, ingen kan høre det, ingen kan lukte det. Hadde vi ligget klint innimellom båter på begge sider, ville verken motor eller aggregat blitt kjørt. Men det er ikke slik alle praktiserer det. Nå har ikke vi hatt ferie i juli på mange ti-år. I år tok vi en snau uke. Og det var i grunnen nok. Heretter blir juli den måneden vi stort sett ligger i brygga. Så har vi ferie i  begge ender. I midten av august drar vi ut igjen et par uker.

Link to post
Share on other sites

Vi dro i år ut 17. mai og kom tilbake 6. juli etter 50 dager i båten. Etter det har vi holdt oss i land. Nå, - idag 3. august er vi på gang igjen for 3 - 4 ukers båtferie etter at de som har tatt med seg gasspedalen og rattet fra BMW'n til båten er ferdig med 3-ukers "ferie".

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå har vi vært ute langs Bästkusten helt siden 8. juli. Vi har ikke møtt annet enn hyggelige, positive, hjelpsomme og imøtekommende folk fra flere nasjonaliteter uavhengig om vi har vært i gjestehavn eller uthavn. Ikke har vi bestilt en eneste Dockspot-plass eller på annen måte reservert. Alltid har det ordnet seg og vi har fått plass. Ved å ta i mot en tamp nå og da har det også vanket både en øl-boks eller en sterkere "landare", som broderfolket kaller det. Barna har funnet hverandre og hoppet fra båter, rodd gummibåt og handlet fra Oscar på "glassbåten", eller "kanelbollebåten" som ungene omdøpte den til. Vi voksne har gått turer, fortalt skrøner, siklet på forbipasserende båter og fantasert om hvor vi drar neste år. Og ikke har jeg hørt ett eneste aggregat eller observert unødvendig tomgangskjøring..... Og det i tiden med flest båter på sjøen. Vi er tydeligvis heldige. ☺

Link to post
Share on other sites

PS. ..Ida...Vi som har fulgt med i timen vet inderlig godt at de som kaster sneiper, plast, engangsgriller, ølbokser, spiller høy musikk, kjører aggregat, lar motoren gå på tomgang og bruker utestemme hele kvelden i uthavna og forlanger toleranse er nettopp de som er minst tolerante i andre saker. Det har vi sett under OT.

 

Er vel er ordtak som sier at på seg selv kjenner en andre Ugle... så jeg ser gjerne at du stopper med dumping av sneiper, ølbokser og annen boss dumping, og tar svineriet med deg hjem...

 

Ang. uthavner så er vel båt tettheten mye større der øst. For meg betyr uthavn anker i sjøen, eller store kulefendere, og inn til en fjellvegg i ødemarken...

 

Slike steder ligger vi alltid alene, eller med venner i andre båter, ingen andre legger seg i nærheten, etter som det er en million andre plasser å legge seg..

 

Så problemstillingen blir noe uforståelig for meg...trenger jeg 220 volt et par timer til lading, og varmtvanns tank, så fyrer jeg den opp...

 

En dusj må til i ny og ne, alle vil jo ikke leve som griser Ugle....

 

Joda Ugle, erindrer en del rabiat tankesett fra enkelte på OT, mulig det gjenspeiler seg i båtlivet i form av all slags syting og klaging...hva vet jeg...

Link to post
Share on other sites

Nå har vi vært ute langs Bästkusten helt siden 8. juli. Vi har ikke møtt annet enn hyggelige, positive, hjelpsomme og imøtekommende folk fra flere nasjonaliteter uavhengig om vi har vært i gjestehavn eller uthavn. Ikke har vi bestilt en eneste Dockspot-plass eller på annen måte reservert. Alltid har det ordnet seg og vi har fått plass. Ved å ta i mot en tamp nå og da har det også vanket både en øl-boks eller en sterkere "landare", som broderfolket kaller det. Barna har funnet hverandre og hoppet fra båter, rodd gummibåt og handlet fra Oscar på "glassbåten", eller "kanelbollebåten" som ungene omdøpte den til. Vi voksne har gått turer, fortalt skrøner, siklet på forbipasserende båter og fantasert om hvor vi drar neste år. Og ikke har jeg hørt ett eneste aggregat eller observert unødvendig tomgangskjøring..... Og det i tiden med flest båter på sjøen. Vi er tydeligvis heldige. ☺

 

Da har du ikke vært der jeg har vært. Men greit nok. Jeg påstår ikke at kysten er befolket med kjeftesmeller i juli, eller noen annen måned for den saks skyld. Men der jeg har vært har barn med årer vært byttet ut med barn med fra 9,9- til 30 hk og full gass, i uthavner. Ikke i administrerte havneanlegg.

 

Og aggregatet til Hulda skal må du være meget nær for å kunne høre.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror/håper ikke det er de stillegående dempede innebygde aggregatene man vil til livs. Jeg lå like ved en båt med slikt installert, og litt plasking fra kjølevann tåler jeg.

 

 

Det er når de bensindrevne dingsene blir dratt igang at folk bør være mer kritiske

til når og hvor dette gjøres.

 

Ellers håper jeg at det blir totalforbud i verneområdene i Norge slik som det virker å være på Koster.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Da har du ikke vært der jeg har vært. Men greit nok. Jeg påstår ikke at kysten er befolket med kjeftesmeller i juli, eller noen annen måned for den saks skyld. Men der jeg har vært har barn med årer vært byttet ut med barn med fra 9,9- til 30 hk og full gass, i uthavner. Ikke i administrerte havneanlegg.

 

Og aggregatet til Hulda skal må du være meget nær for å kunne høre.

 

Jeg siktet ikke til deg Hulda. :-) Det var mer en ytring om at det generelt virker å være litt konstruerte problemer her på baatplassen sammenlignet med hva man opplever ute mellom holmer og skjær. Det kan virke som at man i uthavn observere like mange aggregat som blir båret i lang som griller og brassestoler. Jeg tror absolutt på at du og Lars har kjipe opplevelser som gjør at dere ønsker å feriere utenom fellesferien, og jeg forstår godt at man velger å gjøre det når man har den muligheten. For oss som er styrt av både ferieavvikling på jobb og skoleferie så har vi fremdeles hatt fire fantastiske uker på sjøen. Same procedure as last year, med andre ord. :-)

Link to post
Share on other sites

Så, så. Jeg er ikke hårsår. Her skal det veldig mye til før det blir personlig. Og jeg har heller ikke opplevd et eneste aggregat som har blitt båret på land. Og jeg har sett en eneste båt som kjørte aggregat, han hadde til og med aggregat som spyttet kjølevann ut en meter over havets overflate, helt ny båt. Men han var klok, han hang en kulefender foran slik at vannet ikke spyttet rett i båtsiden til naboen.

 

Det er slik at når man kan velge, så velger man det beste alternativ. Det er ikke ueffent å sitte i cockpit å titte på alle båtene som plasker rundt i Strömstad heller, fra min egen bryggeplass, men vann og landstrøm :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Så problemstillingen blir noe uforståelig for meg...trenger jeg 220 volt et par timer til lading, og varmtvanns tank, så fyrer jeg den opp...

 

En dusj må til i ny og ne, alle vil jo ikke leve som griser Ugle....

 

Ja om man er ferdig med barneskolen og ikke klarer å holde seg ren uten 220V og dusj med varmtvann så er personlig hygiene en utfordring.

 

Heldigvis har fleste lært hvordan man unngår å bli griser i en sånn situasjon. Jeg vil tro et stort flertall av jordens befolkning klarer seg fint uten dusj med varmtvann. Får håpe ikke alle lever som griser.

Link to post
Share on other sites

Mulig det er langt større interesse for å diskuttere hva slags aggregat man bør kjøpe og hvilken vannscootere som har beste kjøreegenskaper og beste kraftressurser?

 

Jeg har sett utviklingen. For noen ti-år siden hadde vi en ganske ren skjærgård. Nå flyter det av søppel og mange steder bærer preg av stor slitasje. Det er bålplasser, steiner som er flyttet i ansamlinger,svaberg som forvitrer, det er hogd ved i skogen til bål, oppgåtte stier på kryss og tvers, flasker kastet ned i fjellsprekker , plast gjemt under steiner og i tillegg alt vi ikke ser som er senket på bunnen. På de mest trafikkerte uthavnene er det søppelboder. Når stativene er fulle setter noen søppelet utenfor døren. Måkene drar det utover.

 

Nå forlanger noen at de skal ha full rett til å la motoren gå i timesvis, kjøre jolle unødvendig, la aggregatet gå for å opprettholde komforten ombord på disse områdene som fra før er hardt belastet. Dette er ikke bra.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

bilde

Støtter Uglesett her! Stillheten deler vi og det samme med den rene naturen. Det trengs bare en til å ta stillheten og renheten fra alle de andre. Så vis hensyn bruk motor i nødvendige æren og kast søpla der den hører hjemme!

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Klart en kan bruke generator i uthavn, hva er ellers vits med generator ombord ??

 

 

 

Er vel er ordtak som sier at på seg selv kjenner en andre Ugle... så jeg ser gjerne at du stopper med dumping av sneiper, ølbokser og annen boss dumping, og tar svineriet med deg hjem...

 

Ang. uthavner så er vel båt tettheten mye større der øst. For meg betyr uthavn anker i sjøen, eller store kulefendere, og inn til en fjellvegg i ødemarken...

 

Slike steder ligger vi alltid alene, eller med venner i andre båter, ingen andre legger seg i nærheten, etter som det er en million andre plasser å legge seg..

 

Så problemstillingen blir noe uforståelig for meg...trenger jeg 220 volt et par timer til lading, og varmtvanns tank, så fyrer jeg den opp...

 

En dusj må til i ny og ne, alle vil jo ikke leve som griser Ugle....

 

Joda Ugle, erindrer en del rabiat tankesett fra enkelte på OT, mulig det gjenspeiler seg i båtlivet i form av all slags syting og klaging...hva vet jeg...

Hehe...først skriver du at det ikke er nødvendig vise særlig hensyn. Har man aggregat, har man aggregat og det er til å brukes . Så endrer Ida litt på bruken . Det er jo bra Ida at du har tatt poengene utover i diskusjonen.

 

Det er absolutt ikke uvanlig at folk ber om fleksibilitet for sine uvaner og at de som har en litt annen oppfatning blir oppfattet som både rabiate og sytete. De som mener dette er som regel svært lite tolerante selv i andre saker. Det har vi både sett og hørt før, Ida.

 

Skjærgården skal brukes med respekt og omtanke . Her er litt av konsekvensene.

 

https://www.nrk.no/hordaland/ny-studie_-norsk-torsk-har-plast-i-magen-1.13070280

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvordan du klarer å se at jeg sier det.

Det jeg sier er at vi må alle være tolerante overfor andre. Skal man stime sammen i den samme uthavna, må man tolerere at ikke alle er like. Og det kan vel ikke være så få brukbare plasser at det blir trengsel...

Fordi du insinuerer at de som ikke liker støy i populære uthavner, eller folk og lyder som du kaller det, får finne seg en øy for seg selv. Vel, her i Oslofjorden og Bohuslen er det faktisk så mye folk og båter at det er en utfordring å finne en bukt eller en holme for seg selv hvor det er bra å ligge når det blåser så mye som det har gjort de siste dagene.

 

I går fant vi oss en idyllisk vik for oss selv. Nøt den fine utsikten og stillheten ca 1/2 time før bukta var omdannet til et diskotek. Det var ikke snakk om litt musikk, det var øredøvende tecno. Er det vi som skal flytte oss da? Syns ikke det. Jeg tok jolla bort til ungdommene, men de hadde nok oppfattet budskapet innen jeg kom fram. Musikken ble kraftig dempet og alle var fornøyd. Jeg tar det for gitt at disse ungdommene rett og slett ikke har fått greie på hvordan man ter seg ute i naturen, og da må de få greie på det.

 

Denne tråden handler om hva som er akseptabelt av støy i en uthavn, da særlig bruk av aggregat. Svenske myndigheter har sagt noe om dette, så det kan jo være en pekepinn. Min mening er at et godt støydempet aggregat er ok, men man bør innrette seg slik at det blir brukt minst mulig. Om ingen hører det (slik Hulda beskriver), ja da plager det vel heller ingen at det blir brukt. Et eksempel på det motsatte var vi vitne til for et par år siden som jeg skrev lengre opp. Da synes jeg ikke det er greit. Noen aggregater har nok en plagsom lyd fra eksosen som eieren ikke er klar over selv da den ikke høres i båten. Bensinaggregater som bæres i land synes jeg kun bør brukes om man ligger alene.

 

Jollekjøring synes jeg er ok, men det er stor forskjell på hvor mye skjønn som utvises. Å kjøre i halvplan i ring rundt båter som ligger på svai, eller fra og tilbake bak oppankrede båter synes jeg er en uting. De kan like gjerne kjøre litt vekk fra der folk ligger. Hvis ungene er for små til det bør foreldrene være med.

 

Sist ut er å la motoren gå på tomgang for å lade. Det mener jeg er en uting som bør unngås om det er andre båter til stede. Dette behovet kan lett elimineres ved å få kontroll på det elektriske anlegget om bord. Om en ikke er i stand til å gjøre det selv må man sette det bort. Det er mange tråder her på forumet som gir nyttig informasjon om dette. Stikkord er ladestrøm, ladespenning, ekstern regulator, batterikapasitet og solcellepanel. Er man ikke interessert eller villig til å ta tak i dette synes jeg rett og slett man bør kaste loss og kjøre seg en tur. Da får man både strøm, varmt vann, og har man flaks kan man dra noen makrell som smaker herlig på røykovnen på kveld. De fleste som starter motoren for å ligge å lade er nok også lykkelig uvitende om hvor lite strøm de egentlig får fra en time eller to med motoren på tomgang.

 

Til sammenlig kan jeg si at vi nå har kjørt rundt hele ferien med en fulladet batteribank på 550Ah gel som ikke har vært i bruk. De to forbruksbatteriene som jeg trodde var gåene har hittil ikke vært under 12,5V. Ladestrøm har vi plugget inn en enkelt gang da vi var hjemme for å hente noe.

Link to post
Share on other sites

Jeg skriver det jeg mener og insinuerer ikke ting. Spøker eller troller jeg, skriver jeg det for å unngå misforståelse. Men trådstarter etterlyste egen vimpel mot aggregatbruk. Etter lesing her, hadde enkelte båter sett ut som godt dekorerte festivalbåter om man skulle hatt vimpel for alt som ikke passet. Kanskje ikke det dummeste. Da kunne alle andre tydelig sett hvor de som ikke tåler støy, grilling, bålbrenning, strømbruk, varmt vann, motorisert jollebruk, emballasje, baugpropell, osv osv ligger, og dermed skygge banen.

Jeg er virkelig glad for at jeg bor slik til at det er plass nok til alle, både i uthavn og gjestehavner. Jaja, med mindre det ligger en seilbåt med verdensmester ombord midt på en lang brygge. Og man må konsentrere seg for å finne ting å ergre seg over... Her er hyttefolk i båt verst. De kjører båt verre enn de kjører bil. Men vi trøster oss med at de vet ikke bedre stakkars... Og sånn går no dagan...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Nå har vi vært ute langs Bästkusten helt siden 8. juli. Vi har ikke møtt annet enn hyggelige, positive, hjelpsomme og imøtekommende folk fra flere nasjonaliteter uavhengig om vi har vært i gjestehavn eller uthavn. Ikke har vi bestilt en eneste Dockspot-plass eller på annen måte reservert. Alltid har det ordnet seg og vi har fått plass. Ved å ta i mot en tamp nå og da har det også vanket både en øl-boks eller en sterkere "landare", som broderfolket kaller det. Barna har funnet hverandre og hoppet fra båter, rodd gummibåt og handlet fra Oscar på "glassbåten", eller "kanelbollebåten" som ungene omdøpte den til. Vi voksne har gått turer, fortalt skrøner, siklet på forbipasserende båter og fantasert om hvor vi drar neste år. Og ikke har jeg hørt ett eneste aggregat eller observert unødvendig tomgangskjøring..... Og det i tiden med flest båter på sjøen. Vi er tydeligvis heldige. ☺

Drømmesommer, som fortsatt er oppnåelig. Får håpe vi alle får flere slike. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ser at det hevdes stor, og økt (?), forsøpling i skjærgården med det resultat at måkene drar dette utover noe ingen liker. Ja, mange setter bare sitt søppel ved siden av søppeldunken hvis denne er full, men hvor stort problemet egentlig er lurer jeg litt på siden tellinger som utføres tydelig viser at måkene flytter fra skjærgården og kysten og inn til land (byer) hvilket man anser å være grunnet redusert tilgang på mat.

Generelt opplever jeg en betydelig økt bevissthet på hvordan søppel skal håndteres, heldigvis, når man sammenligner med hva som var helt vanlig for en generasjon tilbake da man anså havet som egnet sted for alt av avfall.

Forøvrig har jeg klart meg nogen lunde bra i mange år ved sjøen enten i båt eller på hytte uten særlig tilgang til daglig dusj med varmt (fersk)vann, men ingen tvil om at folks krav til comfort har økt med årene. Vi har stort sett klart oss med vann i havet både for vask av kropp og hår, men valg av riktig type såpe er litt viktig. Tror heller ikke at barna har tatt skade av slik behandling og barnevernet har ikke mottatt noen bekymringmeldinger.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Generelt opplever jeg en betydelig økt bevissthet på hvordan søppel skal håndteres, heldigvis, når man sammenligner med hva som var helt vanlig for en generasjon tilbake da man anså havet som egnet sted for alt av avfall.

 

 

Tilbake fra Andøya, hvor det fortsatt er noen som bærer søpla ned i fjæra og lar tidevannet ordne resten. Det var visst helt vanlig tidligere.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

De første sommerferiene som skipper i egen båt skjedde det som regel et par tre ganger i løpet av en ferie at vi havnet i feil havn mtp støy/festing osv. 

 

Men så har det gått noen år og det er i grunnen så enkelt at havner man har dårlige erfaringer med rett og slett ikke er på "lista" når man planlegger hvor man skal legge seg. Man tilpasser seg, egentlig uten å tenke noe videre over det. Vi(/jeg bærer på en måte ikke nag over at enkelte havner er dominert av båter med folk som mener det er ok å bråke og lage spetakkel langt på natt, faktisk så blir det nesten motsatt. Man skjønner ikke hvorfor man var så dum å legge seg der, man burde kanskje lest signalene på at det var dårlige båtnaboer tidligere og byttet plass med en gang fremfor å tro at de ville gi seg. 

 

Når debatten kommer opp her så kjenner jeg at jeg snur problemet. Det er da faen at enkelte grupperinger med "båtfolk" som syns det er ok å bråke og lage helvete skal kunne mer eller mindre okkupere fine havner i ferietiden. For de ligger jo ikke i vanskelige eller lite brukte bukter for seg selv, nei gjerne midt i populære og gode havner. 

---

 

Men så lenge man ikke har lagt i hvert eneste avhøl langs kysten så vil man jo fortsatt "gjøre feil" og legge seg i havner hvor det er party og bråkegjengen som regjerer. 

 

I sommer lå vi noen dager på Gluppõ utenfor Fjallbacka. Et nydelig sted av en uthavn. En stor lun lagune ganske langt ut mot havet. En plass hvor man kan gå tur på land og nyte vinden og utsikten utover havet, hvor man kan ro turer i jolla og se den fantastiske sandbunnen, eller fiske fra fjella, sette krabbeteiner, bade og kose seg. Det er god plass og alle kan få sin bit av paradis uten å måtte trø rundt sammen med mange andre folk.

 

Her opplevde vi at seilbåter seilte inn og slapp anker for å legge seg på svai uten å starte motoren, imponerende! Par som ligger på svai og tar morgenbad i adams drakt, nyter sola, vinden og naturen. Noen få unger putrer rundt i joller med små påhengsmotorer (går ikke i plan) godt ute i lagunen på ettermiddagene. 

 

Så kommer en norsk motorbåtkonvoi inn. Det trøstes i alle himmelretninger og gjengen får samlet seg med hekkanker mot samme knausen, alle hjelper hverandre og fine greier. Gjengen trekker på land og koser seg. Alt fint. 

 

Men så skyter det ribber og gummijoller med vindskjermer og sånne jockeysaler ut fra motorbåtkonvoien. Ribber med drittunger som flyr i vill fart i sikksakk rundt jollene med småmotorer og båter på svai. Ja det bråker, ja det er irriterende, og de driver på og driver på. Foreldrene (antatt) sitter på knausen og bivåner det hele, time etter time.  

 

Hva f... er det med voksne som syns sånt er greit! En ting er om de lar egne unger herje på når de ligger for seg selv og alene, men midt i en rolig og stille idyll midt i ferien. Ikke bare bråket men farten og måten de kjører på blant andre joller og båter på svai. Er det dette som skal gjøre de små håpefulle til så gode båtførere, å ligge i 15-20 knop tett opp til andre båter i lukka farvann. 

Link to post
Share on other sites

 

Hva f... er det med voksne som syns sånt er greit! En ting er om de lar egne unger herje på når de ligger for seg selv og alene, men midt i en rolig og stille idyll midt i ferien. Ikke bare bråket men farten og måten de kjører på blant andre joller og båter på svai. Er det dette som skal gjøre de små håpefulle til så gode båtførere, å ligge i 15-20 knop tett opp til andre båter i lukka farvann. 

 

 

De sender selvfølgelig ungene ut for å overdøve støyen fra aggregatene sine, sleipe jævler. 

 

Spøk til side; tror Gluppö er såpass velkjent og mye benyttet, med veldig god plass, så der er det nødt til å dukke opp både hummer og kanari. Sist vi lå der i sommer så vi mange som hadde valgt å finne en stille "fjellsprekk" i området rundt isteden. Muligens av grunner relatert til det du nevner, selv om det var stille og greit da vi lå der.

Link to post
Share on other sites

Ser at det hevdes stor, og økt (?), forsøpling i skjærgården med det resultat at måkene drar dette utover noe ingen liker. Ja, mange setter bare sitt søppel ved siden av søppeldunken hvis denne er full, men hvor stort problemet egentlig er lurer jeg litt på siden tellinger som utføres tydelig viser at måkene flytter fra skjærgården og kysten og inn til land (byer) hvilket man anser å være grunnet redusert tilgang på mat.

Generelt opplever jeg en betydelig økt bevissthet på hvordan søppel skal håndteres, heldigvis, når man sammenligner med hva som var helt vanlig for en generasjon tilbake da man anså havet som egnet sted for alt av avfall.

Forøvrig har jeg klart meg nogen lunde bra i mange år ved sjøen enten i båt eller på hytte uten særlig tilgang til daglig dusj med varmt (fersk)vann, men ingen tvil om at folks krav til comfort har økt med årene. Vi har stort sett klart oss med vann i havet både for vask av kropp og hår, men valg av riktig type såpe er litt viktig. Tror heller ikke at barna har tatt skade av slik behandling og barnevernet har ikke mottatt noen bekymringmeldinger.

Tok et tilfeldig søk på nettet vedr noe som oppfattes som et ikke problem blandt folk i båt. ( se link)Det kommer av at 98 % av båtfolk er ansvars bevisste og rydder etter seg selv og andre og at skjærgårdstjenesten gjør en fantastisk jobb. Likevel flyter det av søppel noen steder. Hvis "noen" ikke hadde tatt dette ansvaret hadde det sett ut som et rene helvete.

 

Jeg snakket med en brygge eier forleden. Han var oppgitt. En båteier hadde satt engangsgrillen rett på treverket og varmet pølsene. Måtte bytte 4 impregnerte bord.Det er litt på det nivået, Mouche. Bryggeeieren hadde ikke tillatelse til å sette opp skilt privat brygge. Båteieren trodde det var allemannseie og da gjør man som man vil.

 

 

http://www.f-b.no/nyheter/skjargardstjenesten-lei-forsopling-av-friomradene-pa-hvaler/s/2-2.952-1.1786452

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

De sender selvfølgelig ungene ut for å overdøve støyen fra aggregatene sine, sleipe jævler. 

 

Spøk til side; tror Gluppö er såpass velkjent og mye benyttet, med veldig god plass, så der er det nødt til å dukke opp både hummer og kanari. 

 

Helt enig i det. På en så stor plass så blir det fort sånn. Mener vi lå der i tre netter. De to første var i fred og fordragelighet. 

 

Men det med mengde båter er jo egentlig et sterkt argument for bedre oppførsel ifht støy, man ødelegger for flere. Men samtidig, jo flere båter jo større sannsynlighet for at man nærmer seg gj. snittet av båtbrukere, og da følger bråkerne med på lasset :-) 

 

Så en skal vel egentlig være imponert over at så mange båter, flere titalts, kanskje 50-60 de to første døgnene, klarte å ligge der i to døgn uten at noen gjorde krav på/stjal stillheten og naturopplevelsen fra de andre. 

------

 

Men bank i bordet/dørken. Var ikke noen som helst plagsom aggregatkjøring eller musikk og festing. Kun ribber som føyk rundt, og de ga seg relativt tidlig på kvelden. Så det er da noe :-) Egentlig ikke mye å klage over, men jeg ble skremt over kjøringa og var redd for at de skulle pløye over noen osv. 

 

Alternativ løsning, i mine øyne, ville vært at en av foreldrene tok en av ribbene og fulgte resten av jollegjengen ut av lagunen og lot de herje i farvannet utenfor. Der kunne de holdt på uten å plage særlig mange, måtte lært å forholde seg til båter som gikk, og til og med fått litt bølger å mestre. Det er læring. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...