Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?


røyskatt

Recommended Posts

Synes det ikke er greit å hogge ved å slå plenen på søndager...midtpinne

 

Nå ser det ut som en svinsti mange steder i uthavnene. Engangsgriller, ølbokser, plast og bål plasser i hver en grop i svabergene . Vindfeller dras ned på stranden og tennes på og ligger igjen uforbrent. Kvist og kvast slenges rundt. Jeg tror ikke vannscootere førene vil bidra med noe positiv her. Vi har et søppel problem. Skal vi I tillegg fått et støyprobem med aggrat som kjøres I tide og utide?

 

 

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

er det noen som har antydet at vannscooterøfrere er over gjennomsnittet interessert i å rydde opp etter andre? jeg tror hellet ikke de er dét. men de driver stort sett og surrer rundt utpå vannet og forårsaker sikkert mye mindre slitasje og forsøpling enn engangsgrillere og leirbålsfetishister.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes aggregatstøy ødelegger idyllen. Heldigvis er det mulig å unngå ved å gå til mindre populære områder. Er jeg grinebitter når jeg velger å ikke legge meg sammen med de som velger å støye? Lyd fra barn, latter, snekka som tøffer forbi og vanlig periodisk støy (ankervinsjer, motor ved tillegging etc) er bare hyggelig. En motor som står å støyer/summer/hvisker er etter min mening støy. Er noe med motorlyder jeg ikke liker. Forstår heller ikke at det er nødvendig. Kan strekke meg til en times lading på ettermiddagen når solgangsbrisen kommer inn (da er det normalt bakgrunnstøy nok til å kamuflere en stille aggregat). 3 uker seilferie i sommer, har ikke hørt ett aggregat, men har heller ikke vært på populære uthavner, heller ikke bare i Norge.

 

Den mest ubehagelige båten jeg har seilt med var også den dyreste. Hadde 3 aggregat, ett av de gikk kontinuerlig. Ingen tau å ta i, alt gikk under dekk i tromler. 220 volt på alt ombord (fikk prøve å seile en båt som en normalt bare leser om i magasiner). Gleden ved å seile ble mye mindre når det hele tiden gikk en generator. Hadde samme opplevelse i nordsjøen med seilskuta Sørlandet. Fin seiling, men en aggregat som sto og gikk. Ikke høyt, men nok til at seilopplevelsen forsvant.

 

Jeg forstår ikke at andre tolerer denne støyen, vi mennesker er bygd forskjellig.

Link to post
Share on other sites

Folk griner generelt for mye, er du ikke glad i bråk/folk /liv rundt deg?

Så finn deg en egen holme som indikerer at du vil være i fred!

 

.

MaSa, du virker for meg som en oppegående kar, men dette argumentet er et av de dummeste jeg hører.

 

Vi ligger nå ute på en holme med 12-13 m/s, 16 i kastene. Slik har det blåst i noen dager nå. I slik vinden er det ganske begrenset med gode plasser i uthavn. Mange fine steder er mindre gode ankringsplasser når det blåser. For de som er endel ute i løp av året vet man at slike perioder kommer hvert år. Noen ganger kan det være slik hele ferien.

 

Mener du helt alvorlig at de som vil ha fred og ro i skjærgården skal legge seg på utsatte / dårlige steder, mens de gode ankringsplassene skal være forbeholdt de som vil ha liv, fest, støy osv.?

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal vi I tillegg fått et støyprobem med aggrat som kjøres I tide og utide?

 

Jeg trodde det her var snakk om et allerede eksisterende problem, ikke et problem vi skal få. Men de fleste er vel enige om at aggregat ikke bør kjøres i utide. Et par timer midt på dagen burde det imidlertid være rom for. Litt takhøyde burde det være, etter mitt syn. Hvis jeg noen gang får meg en båt med et slikt behov, kommer jeg ikke til å nøle med å kjøre aggregat f.eks. fra 12 til 14, men det godt hende at jeg spør de nærmeste naboene om de foretrekker et annet tidspunkt. Kan man ikke leve med 2 timers aggregatkjøring fra naboen midt på dagen, får man heller ta konsekvensene og finne et sted uten naboer. så lenge man har naboer, må man være forberedt på at de ikke har nøyaktig det samme synet på hvordan båtlivet skal være.

Link to post
Share on other sites

Et lite tips. Gi unga powerbanks til bursdag eller jul. En liten 8000 mah koster ikke mye penger lenger og kan lade mobil og tab/pad flere ganger. Hver sin bank og oppgave å lade den når man er på landstrøm. Selv ville det ikke falle meg inn å kjøre aggregatet mer enn en time,. etter samtykke fra naboene. Kanskje lenger om de også ønsker å lade på eget vis (motor/aggregat) eller via meg. Vafflene byr man uansett på til de nærmeste..

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde det her var snakk om et allerede eksisterende problem, ikke et problem vi skal få. Men de fleste er vel enige om at aggregat ikke bør kjøres i utide. Et par timer midt på dagen burde det imidlertid være rom for. Litt takhøyde burde det være, etter mitt syn. Hvis jeg noen gang får meg en båt med et slikt behov, kommer jeg ikke til å nøle med å kjøre aggregat f.eks. fra 12 til 14, men det godt hende at jeg spør de nærmeste naboene om de foretrekker et annet tidspunkt. Kan man ikke leve med 2 timers aggregatkjøring fra naboen midt på dagen, får man heller ta konsekvensene og finne et sted uten naboer. så lenge man har naboer, må man være forberedt på at de ikke har nøyaktig det samme synet på hvordan båtlivet skal være.

Den som forurenser med eksos og støy får finne seg en øde øy hvor man kan steke vafler, surfe på Facebook, dusje i varmt vann, ringe alle vennene og ha flombelysning inne og ute. Lyden bærer langt og det er veldig utidig at noen skal gi tillatelse på mine vegne om å støye og forurense. Slipper man denne utingen løs har man støy mellom 10 og 12...12 og 14...14 og 16. I tillegg kommer disse scootervepsene hvor støyen skjærer gjennom marg og bein og all idiotkjøring med joller.

Link to post
Share on other sites

Hold ungene inne, jollene låst, sette seg nede i båtene , skru av radio, benytt tegnespråk til kommunikasjon, skru av motorer og gli inn til ønsket fortøyningsplass, om problemer svøm med tampen i land.

 

Benytt papptallerkener og plastbestikk da normalt bestikk fort kan gi lyd fra seg.

 

Fjern vannpumper og elektriske/vakuum wc pumper da dette bråker vesentlig mer enn både scootere og generatorer jeg har hørt!

 

Pump med håndpumpen veldig forsiktig da det kan støyende naboen!

 

Reiser man til populære plasser så tolerer støy og bråk, eller selg båt og finn noe annet å gjøre !

 

Hvert år skal det klages på det ene og det andre, fatter rett og slett ikke hvordan enkelte kan takle å være på vannet da alt er klaging på naboer og folk i båt osv osv??

 

Enkelte burde finne seg andre hobbyer det er hvertfall sikkert.

Redigert av MaSa (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Så så, ingen grunn til å bli usakelig her.

 

 

Reiser man til populære plasser så tolerer støy og bråk, eller selg båt og finn noe annet å gjøre !

 

 

Hvorfor ikke snu litt på flisa. Hvis man ønsker å støye bør man vel finne et skjær for seg selv. På populære plasser bør man vel ikke plage andre?

 

Her vi ligger sånn mer eller mindre værfast kan jeg imidlertid melde om at støy ikke er noe problem. Folk kommer og går, lever sitt liv, og tar hensyn til de andre båtene. Det er så langt fire båter som har skilt seg ut, to norske som lå sammen, og to svenske som lå sammen litt lenger bort. De norske syntes tydeligvis det var greit at ungene kjørte jolle i halvplan fram og tilbake og i ring rundt de som lå på svai. De to svenske hadde party med musikk og dansing om bord.

 

Disse eksemplene er i klart mindretall. Noen familier har rett og slett et annet støynivå rundt seg enn andre. Alle andre båter som ligger her har tilpasset seg havnas takt.

 

Det er klart at det kommer lyd fra alle båter! Unger bader, folk kjører hit og dit med jolle, det grilles og prates og folk hygger seg. Men så er det altså dette lille mindretallet med folk som gjør mye av seg.

 

Jeg har tidligere gitt uttrykk for at bruk av aggregat og annet er en uting. Jeg er vel egentlig ikke så snevert innstilt, men som jeg forstod starten av denne tråden så var det snakk å sette et luftavkjølt bensinaggregat på land for å få strøm til både det ene og det andre. Som Uglesett skriver må slike aggregat anses å være for nødbruk. Lading i uthavn ved at motoren står og går på tomgang synes jeg også er uakseptabelt. Da synes jeg vedkomne heller bør kjøpe seg flere batterier eller kjøre seg en tur for å lade.

 

Jeg vil til slutt nevne et eksempel på det jeg mener er unødvendig aggreggatbruk. For et par år siden hadde vi søkt til en lun havn langt inn pga mye vind. Etter en stund i den stille og fredlige havna ankom det en Sealine 40 av nyere årgang. Straks de hadde fortøyd startet de opp aggregatet om bord. Eksosutløpet fra aggregatet vendte mot oss, og det ga en meget ubehagelig during der vi satt under kalesja i vår båt og spiste. Duringen var så ubehagelig at kona ville at vi skulle flytte oss et til et annet sted når vi hadde spist. Vi snakket litt fram og tilbake rundt dette, men kom vel egentlig fram til at det var feil at vi skulle flytte oss for å få fred. Utgangspunket var jo at vi lå på et fredlig sted, og så kom det noen og la seg ved siden av oss og begynte og støye.

 

Jeg padlet uansett bort med jolla og spurte om han kunne stoppe aggregatet mens vi spiste, så kunne vi heller flytte oss etter å ha spist. Han syntes tydeligvis dette var en veldig merkelig forespørsel. Det kunne da umulig være merkbar støy fra aggregatet mente han på? Dessuten måtte han jo få ladet batteriene, det ble jo nesten ikke lading underveis. Jeg fortalte ham da at dersom han ikke fikk lading mens han kjørte måtte det være noe galt med ladingen fra motorene. Jeg tilbød meg også å hjelpe ham med å feilsøke på det, måleutstyr hadde jeg om bord.

 

Han avvise det og mente det ikke kunne være noe galt så lenge båten var så ny. At jeg kunne ligge en uke i uthavn uten å lade kunne han ikke forstå. Han måtte lade minst en gang om dagen.

 

At han mente støyen fra aggregatet ikke var noe å henge seg opp i forsto jeg imidlertid rask. Den var lite plagsom om bord hos ham, men for oss derimot som fikk eksoslyden rett inn i båten var det meget generende.

 

Poenget var uansett at det må være unødvendig å fyre opp aggregat for å lade straks man har fortøyd.

Link to post
Share on other sites

Hold ungene inne, jollene låst, sette seg nede i båtene , skru av radio, benytt tegnespråk til kommunikasjon, skru av motorer og gli inn til ønsket fortøyningsplass, om problemer svøm med tampen i land.

 

Benytt papptallerkener og plastbestikk da normalt bestikk fort kan gi lyd fra seg.

 

Fjern vannpumper og elektriske/vakuum wc pumper da dette bråker vesentlig mer enn både scootere og generatorer jeg har hørt!

 

Pump med håndpumpen veldig forsiktig da det kan støyende naboen!

...

Du glemte baugpropell.

Den kan erstattes av godt sjømannskap.

Link to post
Share on other sites

Du glemte baugpropell.

Den kan erstattes av godt sjømannskap.

 

 

Eller av den forstyrrende lyden av glassfiber som knaser mot granitt, eller enda mer forstyrrende; mot egen båt. 

 

Aller best er det selvsagt å droppe alle former for propell helt, og kun legge til ved hjelp av seil, hvor da knasing mot berg og panikkartet skriking akkompagneres av blafrende seil, skjøter som pisker vilt rundt osv. Hører man veldig nøye etter, vil man også kunne høre lyden av dreggetau som krysses. Hvis man har husket å kaste dreggen.

Link to post
Share on other sites

Poenget var uansett at det må være unødvendig å fyre opp aggregat for å lade straks man har fortøyd.

 

 

Fullstendig enig. 

 

Nå som jeg nesten er edru på morgenkvisten må jeg også tilføye at jeg etter flere titalls somre i de mest idiotinfiserte farvann (Oslofjorden og Bohuslän) egentlig aldri har klart å høre et eneste aggregat i uthavn. Det skyldes nok at de fleste er godt støyisolert, eller at de som ikke er det innehas av folk som har vett nok til å ikke bruke det i utide. Bensinaggregat på land eller badeplattform har jeg aldri sett/hørt. I gjestehavn hender det aggregatet høres andre båter når man går forbi, men det blender fort inn i den andre støyen i havna, og de fleste kobler jo heller på landstrøm. Forstår imidlertid at det kan være irriterende i lengden for de som ligger rett ved siden av. Tror jeg faktisk også kan huske hele to tilfeller hvor motor har gått for lading i uthavn. Den ene gangen spurte vedkommende først om det var greit for alle naboene å kjøre motor en times tid, og det var det. Den andre gangen skulle det visst pågå litt lengre, uten "nabovarsel". Det siste har jeg nå etter 6-7 år lært meg å leve med. 

 

Selv om det er litt off-topic har jeg også opplevd en litt relatert variant av problemstillingen her; Noen ankommer havna og napper ut landstrømledningen din med begrunnelse at nå har du fått lada dine batterier så nå er det min tur (som jo er litt rart om man nettopp har kjørt motor). What to do? The winner takes it all (førstemann til mølla), eller timeshare på landstrøm? Selv har jeg kjøpt en sånn forgrenings-dings som løser alle slike problemer, men den kosta både skjorta og kjetting, så ikke alle har en sånn.

Link to post
Share on other sites

En tysker klarte, etter 45 minutters jobbing, å unngå å starte motoren her i Skagen.

Han tok tampene, og seilte ut av havna, selv i 10 m/s !!

Mange tilbød seg å hjelpe han ut, men han takket nei.

Jeg tror han sparte oss for masse støy og CO2, selv om Karstensen verftet holder på med sandblåsing....

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg en gang har brukt løst aggregat i uthavn. Vinterseiling i båt uten varmeapparat. Vi så ingen andre båter i skjærgården den helgen, så ingen ble forstyrret. Koselig med vifteovner nede i båten, med ett bråkete aggregat på land. Gode tider før man ble 20 år da det bare var løsninger, etter som en blir eldre foretrekker jeg båt med varmeapparat når jeg overnatter i båten om vinteren.

 

Har hatt flere seilbåter uten motor, å gå til og fra kai er ikke noe problem. Båten bør seile godt, vekt under 2 tonn er ikke noe problem, 2-4 tonn krever godt manskap, 5-10 tonn krever gode forhold, starter motoren ellers. Over 10 tonns båt er krevende, lar seg gjennomføre hvis motoren ikke starter, men vil helst ikke gjøre det.

Link to post
Share on other sites

Vi har 220 V ombord, ikke gass. Kommer heller ikke gass ombord. Vi griller som regel, men regner det og vi må være inne(sjelden i uthavn da), må vi starte aggregatet og bruke stekeplaten. Men det står ikke og durer hele kvelden. Frokost egg/bacon, har vi et lite gassapperat vi kan sette på passarellen. Funker fint det.

 

Så nyter vi synet av barn som jubler, skriker, kjører jolle osv. Har ikke vært borte i opplevelser der båter har stått og kjørt aggregat lenge. Og det hender engang i blant at en kompis tar frem gitaren og :)  Støyfylte uthavner, opplever ikke vi. Men sitter ikke å lytter etter støy heller da. 

 

Husk at verden endrer seg, det kommer båter som er langt større en tidligere, som i enkelte tilfeller bruker baug/hekktrustler. Dette fordi det er mere skånsomt enn å bruke hendler på store motorer som skyter fart med engang du setter den i gir.

Seilbåter har fått kortere å kjøler som gjør at flere monterer baugthruster, ikke langkjølete som tidligere med mindre avdrift.

 

Husk på at livet er bedre uten bekymringer og irritasjon :wink:  

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Den som forurenser med eksos og støy får finne seg en øde øy hvor man kan steke vafler, surfe på Facebook, dusje i varmt vann, ringe alle vennene og ha flombelysning inne og ute. Lyden bærer langt og det er veldig utidig at noen skal gi tillatelse på mine vegne om å støye og forurense. Slipper man denne utingen løs har man støy mellom 10 og 12...12 og 14...14 og 16. I tillegg kommer disse scootervepsene hvor støyen skjærer gjennom marg og bein og all idiotkjøring med joller.

 

Den som forurenser med eksos og støy inkluderer så godt som alle når de kommer og drar. Jeg kan godt være enig i at man ikke skal kjøre aggregat for å forsyne flombelysningen, men det er på siden av saken. Hvis det likevel er scooterveps og idiotkjøring med joller rundt omkring, skulle jeg tro at du ikke en gang vil legge merke til om noen kjører aggragat samtidig. Og du vil ha så mye å irritere deg over at dagen uansett vil være ødelagt, om du ikke kommer deg unna, et stykke ut på havet eller et annet sted hvor du får være i fred.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nå har det jo blitt sånn i de mest "idiotifiserte farvann" (Østlandet) at loven har slått inn og regulert dette med Hvaler og Færder nasjonalpark, og Sørlandet er på trappene i løpet av kort tid. 

 

Da blir scooterkjøring eksplisitt forbudt, droner og annet fjernstyrt flygreier, pluss all unødvendig støy, som vel fort også inkluderer lekekjøring med joller osv. 

 

Hvorvidt det vil gjelde aggregat er jeg mer i tvil. Svenskene har aggregat nevnt konkret for sine nasjonalparker, i Norge er de ikke. Så jeg vil tippe at et aggregat som støyer unødvendig mye, dvs ikke er montert ordentlig og lydisolert etter normale normer vil være ulovlig, typisk løse aggregat osv. Men personlig kan jeg ikke se for meg at et godt isolert aggregat som ikke plager noen vil være forbudt. Dog, om det plager noen så er vel morroa fort over. 

 

Tomgangskjøring for å lade startbatterier må vel være innenfor som en noe nær nødhandling for å kunne komme seg videre. Lading av forbruksbatterier med tomgangskjøring blir vel mer tvilsomt, da bør man vel bruke den strømmen man har til å starte befrakte seg ut i områder man kan ligge med sin båt og lade med tomgangskjøring, dvs utenfor maritime nasjonalparker. 

 

Og ja, tømming av septik er også eksplisitt forbudt i disse områdene, som strekker seg laaangt ut i havet.

 

Så samlet sett, bruker man Øst- og Sørlandet som sitt rekreasjonsområde bør man utstyre båten sin deretter. Være seg ifht forbruksstrøm og dasstømming.  

--------------------

 

Så kan en jo spørre seg om man bør telle litt på fingrene før man baugpropeller i stort mon i nasjonalparker, kanskje? ;-) 

 

Hadde jo vært deilig med uthavner hvor man ikke blir vekket av baugpropelling 0630 om morgenen. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da blir scooterkjøring eksplisitt forbudt, droner og annet fjernstyrt flygreier, pluss all unødvendig støy, som vel fort også inkluderer lekekjøring med joller osv. 

 

 

Forbud mot motorisert ferdsel var et topic under planleggingen av disse parkene. Det ble tatt ut.

Men kjenner jeg byråkratene rett gir de seg ikke, og spørsmålet vil komme opp igjen.

Kosterhavets nasjonalpark er noe annet. Den ligger i Strømstads kommun.

Og der er tomgangskjøring over ett minutt forbudt.

Link to post
Share on other sites

Da håper jeg du i alle fall har en skikkelig generator som er støysvak, å ikke et Kipor eller Honda på plattformen,

Vi har 220 V ombord, ikke gass. Kommer heller ikke gass ombord. Vi griller som regel, men regner det og vi må være inne(sjelden i uthavn da), må vi starte aggregatet og bruke stekeplaten.

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...