Jump to content

Fortøyning med øyebolt i fjell


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Tror kansje jeg har jobbet så lenge med fjell at jeg vet litt om hvor hardt jeg kan slå en kile. Å lyden på kilen her jeg nok lært meg for lenge siden. Men som det er skrevet over her.. noen ganger...??? problemet er at det ikke er flere sprekker.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ja. Jeg er helt enig. Øyebolter blir stående igjen. Jeg skal teste en øyebolt for å se hvor mye drag den tåler. Jeg har nemlig ett sted jeg kan teste. Så da blir det å sette en bolt nedi fjellet. Og dra med white lady. Vil gjerne finne ut hvor mye rykk de tåler.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte disse ekspansjonsboltene fra wurth, tåler 3,6 tonn i trekk rett opp (løft). De slåes ned, og trekkes til med en mutter til de sitter, så blir øyet skrudd på til slutt

 

Ingen kile er i nærheten av å tåle det samme, selv ikke slått inn av ekspertene bak skrivebordet...

Link to post
Share on other sites

Tror kansje jeg har jobbet så lenge med fjell at jeg vet litt om hvor hardt jeg kan slå en kile. Å lyden på kilen her jeg nok lært meg for lenge siden. Men som det er skrevet over her.. noen ganger... problemet er at det ikke er flere sprekker.

Hvis det ikke er sprekker....Da må man fortøye et annet sted eller legge seg på svai å ta jolla inn og kose deg på det glattskurte svaberget og nyte sommeren.

Link to post
Share on other sites

Det er stor forskjell på om kommunen eller grunneier bestemmer seg for å bore ned bolter til at hvermannsen skal seile rundt med borhammer og borre der det måtte passe ham. Borer du et hull vil det hullet være der i tusenvis av år. Fordi det er bekvemmelig for deg akkurat nå velger du å ødelegge svaberget for hundrevis av generasjoner etter deg. Et lite inngrep, joda, men det er permanent og som sagt hvis alle gjør det samme ødelegges skjærgården. 

 

Skyting av måker, fritt boring i svaberg og aggregatstøy... Kjenner at jeg blir deprimert av båtplasssen akkurat nå. 

Link to post
Share on other sites

Skjønner problematikken ,men det er jo ikke slik alle andre vil se på de som ett forferdelig inngrep som raserer naturen..

Jeg ligger selv stadig på ett sted i Arendal som det er ett stort problem å få til noe som helst med kiler.det er knapt ei sprekk å oppdrive og de som er der er mellom løse flak og stein og knapt brukbare..

På samme øy/holme er det ei brygge med offentlig søppeltømming blandet annet..

Det hadde jo bare vært til glede for mange om det heller hadde blitt knallet ned 3-4 øyebolter der.

Har og observert flere fra avstand som sliter med å finne ankringspunkt.(dette er ett populært sted)

Jeg(garantert flere) hadde bare blitt glad om det kom noen øyebolter der.

Og om jeg ser en rusten øyebolt ellers i skjærgården tenker jeg bare hvorfor er det ikke flere..

Link to post
Share on other sites

Loven sier at all ferdsel i strandsonen skal være hensynsfull. Det innebærer en særlig plikt til å ikke gjøre inngrep og en soleklar plikt til å rydde etter seg. Hvis man har borret hull i svaberget og etterlatt en jernbolt stikkende opp har man gjort inngrep og ikke ryddet etter seg. Et klart brudd på friluftsloven som kan medføre straffeansvar.

 

Med hensynsfull mener man IKKE at de som praktiserer et normalt båtliv skal ta hensyn til de som kjører unødvendig og uvettig, støyer , forurenser eller har en uforenlig adferd i forhold allemannsretten i strandsonen. Verdt å merke seg.

Link to post
Share on other sites

Folk i båt er i ferd med å ta over skjærgården. Bekymringsfull utvikling.

Før i tiden hadde vi bare båtfolk der, det er jammen synd at disse folkene i båt bruker skjærgården også. De skal til og med fortøye på steder det ikke finnes ei furu å knyte i eller en sprekk å banke kile i og banker de kile så bruker de pokker ikke gummihammer heller :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du virker veldig opphengt i SPREKKER ugle, synd det bare er fjellsprekker som opptar deg...

Nå må du ikke ta vekk fokuset Ida. Fakta er at du har feiltolket allemannsretten i mange år og trodd at du har rett til anrette faste fortøyningspunkter i strandsonen for fremtiden. Så feil kan man ta.

 

Selvsagt har jeg rett i mine påstander, noe Hulda dokumenterer med klartekst.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...