Jump to content

Fortøyning med øyebolt i fjell


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Lovteksten du siterer, nevner fremdeles ingen ting om montering av ringer.

Instillingen fra trøndelag derimot sier at det må søkes for å lage annlegg. Så den er grei.

 

Jeg vet ikke om det finnes noe i noen forurensningslov om dette.

Det jeg mener er at vi som benytter oss av diesel, bensin, olje, bunnstoff og alt annet som har med forurensning og uopprettelig skade å gjøre, ikke burde rope så høyt om miljøkriminalitet ved å borre noen hull i noe stein.

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Altså, man mener altså nordover i Norge at bilder som Komodo har lagt ut reflekterer kystkultur. Andre vil kalle det vandalisme, i hvert fall her sørpå.

 

 

Hvor i all verden har du det fra?  Det er vel ingen her som har skrevet det eller at innholdet i bildene som Komodo la ut er greit. Tvert i mot.

 

Det vi snakker om er et hull på 10 -14 mm med en øyebolt i. 

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke alle som har hatt jus som fag, det har jeg. Men ikke innen akkurat dette området. Og det er 40 år siden jeg satt på skolebenken og hadde advokat Endresen som foreleser, innen avtalerett og viljeserklæringer, kjøpsloven osv. Så jeg har gått ut på dato.

Jeg betviler ikke din juss-utdannelse, slik du evner å dra frem lovtekster uten sammenheng i saken. Og din nedlatende tone overfor oss vanlig dødelige.

 

Du bidrar med mye fint her på bp, men her skinner nok utdannelsen igjennom, desverre.

 

Jeg har en drøm, ganske utopisk riktignok, men en drøm. Om at en gang skal fornuften seire over jussen :-)

 

Fortsatt god ferie og happy sailing

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Kan jeg få si min mening:  Leter jeg meg frem til  et sted det ser ut til at det kunne være koselig å ligge, da blir jeg sjeleglad om det står en bolt eller to å gjøre fast i. Med bauen inn, eller aller helst longside. Hvem som eventuelt har satt ned boltene, har jeg aldri skjenket en tanke, og kommer ikke til å gjøre det fremover heller.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Litt flåsete sagt av meg kanskje , men det er et paradoks at det legges strenge begrensninger på enkeltmennesker bruk av naturen (som å feste en øyebolt)......

Ja og det må det være for det bor faktisk over 5 millioner innebyggeer her i dette landet og hvis hver en får en ide om å gjøre et inngrep i strandsonen kan det bære galt avsted. Så har vi alle hytteeierne som har tatt seg til rette. Vi har en regjering som gjerne vil privatisere og forsterke den private eiendomsretten.

Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg du mister perspektivet litt her Ugle.

 

Strategisk plasserte galvaniserte fortøyningsbolter er ikke det som privatiserer strandsonen. Ta heller snekka og tøff deg en runde rundt Sandøyene her på Hvaler, da bør det gå opp et lys for deg om hva som er privatisering.

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Og her er en mer utfyllende lovtekst:

bilde

 

 

 

Lovteksten du siterer, nevner fremdeles ingen ting om montering av ringer.

Instillingen fra trøndelag derimot sier at det må søkes for å lage annlegg. Så den er grei.

 

Jeg vet ikke om det finnes noe i noen forurensningslov om dette.

Det jeg mener er at vi som benytter oss av diesel, bensin, olje, bunnstoff og alt annet som har med forurensning og uopprettelig skade å gjøre, ikke burde rope så høyt om miljøkriminalitet ved å borre noen hull i noe stein.

 

Hvis du leser hele teksten, står det nokså tydelig i den siste setningen hvilke regler som gjelder

montering av ringer.

 

 

At du blander menneskers bruk av planetens ressurser inn i debatten, blir å trekke det langt.

 

Hvis du er så bekymret for menneskehetens "fotavtrykk", bør du vel være glad for at slik regler finnes.

 

De er der slik at hvemsomhelst ikke kan borre, sag, støpe hva de vil hvor de vil, hvordan tror du det hadde sett ut da?

 

Jeg se naturligvis verdien av fortøyningsringer, og at TS monterer de på en plassen han beskriver er sikkert OK.

At noen ikke evner å helheten og ikke minst skjønne at man kan ikke ta seg til rette på andres eiendom om det er aldri så godt ment, er EN god grunn til å ha ett slikt regelverk.

 

 

Ditt ønske om at "sunn fornuft" skal seire over jussen, blir (forhåpentligvis) aldri oppfylt :smiley:

 

Jussen er der fordi det finnes ingen "sunn fornuft".

 

Såkalt "sunn fornuft er alltid subjektiv, og dermed vil den alltid avvike fra hva andre mener, noe BP beviser hvert sekund.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hva er problemet med å ta en telefon til kommunen og spørre?

 

Ja være er det ikke.

  

Jeg måtte kopiere kart og  merket av  hvor jeg ville bore hadde med samme type anker som i innlegg 1,  men 24mm  og bolt 24mm X 150mm  gikk til kommunen og fikk  tillatelse.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Og her er en mer utfyllende lovtekst:

.

.

.

Hvor fant du denne teksten hulda? Ser at siste setning gir et greit svar på trådstarters spørsmål. Men jeg finner denne teksten bare på sidene til en eiendomsmegler. Har søkt lovdata og finner intet som det i lover eller forskrifter. Det hadde vært greit om en hadde link til hvor denne teksten er hjemlet.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Her er linken: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/t-307-/id475481/

 

Og som andre er inne på, det er bare å spørre rette myndighet. Det er ikke alltid at grunneier har uinnskrenket disposisjonsrett over eget landområde. Som det vel fremgår av et av utklippene mine i et tidligere innlegg. Som da jeg refererte til en kommune uttalelsen fra en byggkonsulent (jobbet med å sette opp et forretningsbygg): "Vi disponerer tomten fritt". Konsulenten ville snu bygget. Fikk da klokkeklar beskjed fra bygningssjefen at slike tanker kunne vi bare glemme først som sist.

Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg du mister perspektivet litt her Ugle.

Strategisk plasserte galvaniserte fortøyningsbolter er ikke det som privatiserer strandsonen. Ta heller snekka og tøff deg en runde rundt Sandøyene her på Hvaler, da bør det gå opp et lys for deg om hva som er privatisering.

Synes ikke det. Det er totalsummen som gir det riktige bildet av hva vi skal avlevere til de neste generasjonene. Folk i båt vil sette opp ytterligere bolter på annenmanns eiendom for at mulige og umulige steder kan bli tilgjengelige. Det naturlige dyrelivet blir fortrengt. Hytteeierene ønsker å bygge ut arealene på hytta og vil i tillegg ha anneks , private brygger og faste parkeringsplasser for flere kjøretøy . Partier i regjeringen har ved flere anledninger sagt at de vil gi flere byggetillatelser i strandsonen.

 

Folk i båt har ytret ønske om å skyte ned sjøfugl med luftgevær hvor man ikke trenger våpenlisens som kan kjøpes i sportsbutikken. Man kan bli skremt

Link to post
Share on other sites

 

Ditt ønske om at "sunn fornuft" skal seire over jussen, blir (forhåpentligvis) aldri oppfylt :smiley:

 

Jussen er der fordi det finnes ingen "sunn fornuft".

 

Såkalt "sunn fornuft er alltid subjektiv, og dermed vil den alltid avvike fra hva andre mener, noe BP beviser hvert sekund.

 

 

Jo vist gjør det vel det. Det jo blant annet det filosofi handler om, å enes om en objektiv felles forståelse av hva som er fonuftig, rimelig og hvordan ting henger sammen. Og det var vel jussens utgangspunkt også. Regler for samfunnets felles forståelse av "fornuftige" retningslinjer.

Link to post
Share on other sites

Nei. Det står tydelig i lovteksten at hvem som helst har lov til å feste midlertidige fortøyningsringer.

Det står derimot ikke at grunneier eller persjoner med avtale med grunneier ikke har lov til å feste permanente ringer.

Det står ikke "ringer". Det står at det antas å være adgang til for kortere tid å feste midlertidige fortøyningsbolter i grunnen, dersom disse fjernes etter bruk.

Fastmonterte øyebolter eller ringer kan man ikke si er midlertidig, for kortere tid. Fjellkiler, eller en plugg i bakken, som kan fjernes etter bruk, derimot, vil etter mitt syn komme inn under dette med midlertidige som fjernes etter bruk.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Korrekt utledet Salt. Slår du et spett ned i leira, og tar det med deg når du drar, så har du en midlertidig fortøyningsinnretning. Setter du en ekspansjonsinnretning i en fjellsprekk, og skrur den ut etter bruk (uten å skade fjellet), så har du også oppfylt kravet til 'midlertidighet'. Det er altså snakk om timer eller et par dager. Ikke 120 000 år til neste istid har passert. Man må foreta en korrekt tolking av lover og forskrifter, ellers blir det bare tøv. Og man kan havne feil ut. I Vestby kommune, der jeg bor, er det mange som har måttet bekoste fjerning av innretninger de har oppført på egen grunn, men i strandsonen.

Link to post
Share on other sites

Vi er nok skjønt enige om hva som er midlertidige fortøyningsbolter. Og bruken av disse blir, som dere korekt påpeker regulert av denne lovteksten dere siterer.

 

Den regulerer derimot ikke hvorvidt en grunneier har lov til eller ikke å sette ned faste fortøyningsbolter/anordninger.

 

Jeg kan selvfølgelig ta kontakt med kommunen og høre. Men det har ved flere anledninger blitt proklamert i denne tråden at det er forbudt, men ingen har hittil klart å vise til lovtekst anngående dette.

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Den regulerer derimot ikke hvorvidt en grunneier har lov til eller ikke å sette ned faste fortøyningsbolter/anordninger.

Det finnes reguleringsplaner for områdene i din kommune, fastsatt av kommunen.

Disse kan regulere slike ting som utlegging av bøyer og vinterlagring av båt på egen eiendom. 

Hva som er forbudt og tillatt varierer fra kommune til kommune og også innen for ulike deler av kommunene.

Er du i tvil om hvor vidt du har anledning til "å sette ned faste fortøyningsbolter/anordninger" på din eiendom må du faktisk konsultere administrasjonen i din kommune for å få svar.

Å være uvitende er ikke forbudt, men det fritar deg ikke for konsekvensene av dine handlinger!  :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke dette et jus-forum. Men ta kontakt med kommunen der virksomheten er planlagt og spør. Kommunen er bare en telefon unna, i morgen.

 

Men før du ringer, så kan du jo lese gjennom denne her; https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/skjerping-av-plan-og-dispensasjonspraksi/id90644/

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi er nok skjønt enige om hva som er midlertidige fortøyningsbolter. Og bruken av disse blir, som dere korekt påpeker regulert av denne lovteksten dere siterer.

Den regulerer derimot ikke hvorvidt en grunneier har lov til eller ikke å sette ned faste fortøyningsbolter/anordninger.

Det står at man har tillatelse til å feste bolter/ kiler til grunnen for fortøyning av båt men de skal fjernes etter bruk. Hvorfor gjelder ikke det grunneier?

Link to post
Share on other sites

Det finnes reguleringsplaner for områdene i din kommune, fastsatt av kommunen.

Disse kan regulere slike ting som utlegging av bøyer og vinterlagring av båt på egen eiendom.

Hva som er forbudt og tillatt varierer fra kommune til kommune og også innen for ulike deler av kommunene.

Er du i tvil om hvor vidt du har anledning til "å sette ned faste fortøyningsbolter/anordninger" på din eiendom må du faktisk konsultere administrasjonen i din kommune for å få svar.

Å være uvitende er ikke forbudt, men det fritar deg ikke for konsekvensene av dine handlinger! :smiley:

Var det jeg trodde også. At BP-politiet har vært litt kjappe med å rope kategorisk forbudt :-)

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...