Jump to content

Fortøyning med øyebolt i fjell


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Det står at man har tillatelse til å feste bolter/ kiler til grunnen for fortøyning av båt men de skal fjernes etter bruk. Hvorfor gjelder ikke det grunneier?

Det gjelder selvfølgelig også grunneier. Men det begrenser ikke grunneiers mulighet til å lage noe permanent.

Det loven gjør er å nekte grunneier å nekte hvemsomhelst å feste midlertidige fortøyningsbolter.

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

 

Å være uvitende er ikke forbudt, men det fritar deg ikke for konsekvensene av dine handlinger!  :smiley:

 

det kan det i høyeste grad gjøre:

 

Bestemmelser om rettsvillfarelse finnes i straffeloven av 22. mai 1902 nr. 10 § 57. Dersom rettsvillfarelsen er unnskyldelig, kan straffen bortfalle eller settes ned. I straffeloven av 20. mai 2005 nr. 28 § 26 heter det om rettsuvitenhet at den som på handlingstidspunktet på grunn av  uvitenhet er ukjent med at handlingen er ulovlig, straffes når uvitenheten er uaktsom.

Link to post
Share on other sites

det kan det i høyeste grad gjøre:

 

Bestemmelser om rettsvillfarelse finnes .......

 

Å late som man er uvitende eller å med hensikt forbli uvitende ved unnlate å søke kunnskap når man må forstå at det kan foreligge lover eller forskrifter som regulerer adferd. Da er man "uvitende" med overlegg. Og er man da uvitende?  :wink:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Minner meg fælt om en vannscooterfyr som ringer rundt til departementer, spør tilfeldige ansatte i kystvakta, politi osv om reglene for vannscooterkjøring i et lokalt område for å få bekreftet at ingen vet, og latterliggjøre de, fremfor å google det frem på 1,3 minutter vha egen telefon. 

 

Å gjøre seg dum betyr jo ikke at andre er like dumme :-)

Link to post
Share on other sites

Båteierene mener de må ha lov til å bore og montere bolter på svabergene. Hytteeierene mener de kan sette opp flaggstenger, fastmonterte trapper, badestiger,brygger, stupebrett og andre små byggverk med mindre fundamentering på svaberg. For vanlige båtfolk blir det noen ganger vanskelig å manøvrere seg frem. Er boltene private...indikerer en badestige/flaggstang/stupebrett privat område og er bøyen som flyter utenfor et signal om forbudt område?

 

Så har vi igjen andre som mener at hvis myndighetene bygger vindmøller , motorveier eller andre store byggverk må mannen i gata få lov til å bygge stupebrett, brygger, anneks og kunstige strender.

 

 

Det har ikke blitt enklere vil jeg tro. (2008)

 

http://www.dagen.no/Innenriks/Et_stupebrett_til_fall-44134

Link to post
Share on other sites

har heller aldrig sett bolter som problem i naturhavner.

 

i Bohuslän har vi over 5500 bolter, har seilt her i 50 år nå, bolter gir en fantastisk mulighet for båtfolk o ligge tryggt og sikkert i en uthavn

 

http://www.vastkustkretsen.se/HAK-kommitteen/HAK-kommitteen

 

litt om plassering av bolt og hvordan man fortøyer i bolt så att flere båter kan bruke samme bolt

 

http://www.vastkustkretsen.se/Tips/Fortojningsdubbarna?from=HAK.Dubbar

 

bilde

 

 

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Noen bolter i skjærgården her på Vestlandet, er ikke noe problem....

 

Millioner av øyer, plass til alle...

 

Frihet er det ikke alle som forstår seg på, gjerne de med en spesiell politisk slagside....forbud.. forbud..forbud..

 

For et trist liv.....

Du har sagt ut du brenner bål hver gang du er ute med båten for det er sosialt. Du borer og setter opp bolter på svaberget og spekulerte her forleden om du skulle øke antall.

 

Brenner du bål på svaberget på hytta Ida?

Link to post
Share on other sites

På hytta har vi som de fleste, en delvis oppmurt grue nede ved sjøen, der brenner vi det meste....dog ikke HB..

 

Bålbrenning i uthavn er nok ganske vanlig her vest, der er jeg nok bare en av mange...

 

Si meg Ugle, blir ikke livet ditt litt dystert, når du bruker all din energi på å ergre deg over hva andre gjør ??

Link to post
Share on other sites

Hvorfor brenner ikke du og andre hytteeiere bål direkte på svaberget på hyttetomta ?

 

Jeg gjør jo det. Den oppmurte grua står på svaberget, 1 meter fra sjøen på flo...

 

Hyttenaboen min bygget seg en kai, ca 10 meter bred, og minst 60 meter ut i sjøen, jeg fikk ikke noe nabovarsel..

 

Hadde heller ingen problem med det...selv om det nok var i overkant ulovlig...

 

Sett deg ned Ugle, pust med magen....tenk.....er virkelig et par bolter langt ute i ødemarken et problem ???

Link to post
Share on other sites

Vi brenner bål hver helg på våren og høsten vi også. Noen ganger i kulegrillen, andre ganger rett på bakken(dog ikke på svaberg) på en plass med gress hvor omtrent alle besøkende legger "pinnene" sine.

Av og til henter vi også veden lokalt. Masse tørr gammel skau der som brenner godt. Er det vandalisme eller opprydning ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ingenting er som å komme ut på de ytterste øyene i havet en flott vårdag, samle rekved til kvelden, og så fyre opp et bål med gode venner..

 

God mat å drikke rundt bålet, og gjerne en som kan en strofe eller to på en gitar..

 

Synd ikke Ugle får oppleve det frie uthavn livet, der bålrøyken river i nesen....

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør jo det. Den oppmurte grua står på svaberget, 1 meter fra sjøen på flo...

 

Hyttenaboen min bygget seg en kai, ca 10 meter bred, og minst 60 meter ut i sjøen, jeg fikk ikke noe nabovarsel..

 

Hadde heller ingen problem med det...selv om det nok var i overkant ulovlig...

 

Sett deg ned Ugle, pust med magen....tenk.....er virkelig et par bolter langt ute i ødemarken et problem ???

Kan man anlegge brygger som er 10 m og 60 m på hyttetomta i Vestfold uten at det får konsekvenser?

Link to post
Share on other sites

Kan man anlegge brygger som er 10 m og 60 m på hyttetomta i Vestfold uten at det får konsekvenser?

 

Sikkert ikke, dette er Øygarden kommune.. utført for sikkert 8 år siden...

 

Kaien er laget av utskutt fjell, som ble skutt ut i forbindelse med nøste tomt....er noen kubikk der Ugle...i forhold til boltene du

 

jamrer deg over...

 

Som sagt, gjør meg ingenting, etter som jeg ikke lider av avesyke...

 

Men det er nok ikke søkt om nei.... det finns mange eksempler på slikt her vest....du bekymrer deg over bagateller Ugle...

Link to post
Share on other sites

Du sa engang at hytta lå i nabokommunen til Tønsberg.

 

Det er ikke uvanlig at båtfolk blir betraktet som sure, avesyke og det som værre er fordi de mener det skal tas mer hensyn til fugleliv, miljø og uberørt natur fremfor kortvarige opplevelser som et bål en kveldsstund eller latskap i forbindelse med fortøyning av båt i utmark hvor man krever en faste bolter i svaberget. Det er nå mitt syn.

 

 

http://www.newswire.no/art/10807

Link to post
Share on other sites

Ja, klisterhjerne, eller for lite å huske på...

 

Men her har du nok misforstått...igjen...

 

I underteksten går det frem at jeg bor i Askøy kommune, som er nabokommune med Øygarden kommune...

 

Men når jeg nå skummet igjennom det, skal jeg innrømme at det lett kunne misforståes...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...