Jump to content

Fortøyning med øyebolt i fjell


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Prinsipielt ja. Det ser jeg. Er nok ikke dumt med en samtale. ? Men jeg synes Arendal har alt for lite fokus på fortøyning i strandsonen. Tvedestrand derimot. Der er det massevis av bolter.

Hvis det er statlig grunn. Hvordan ser dere på det da?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Prinsipielt ja. Det ser jeg. Er nok ikke dumt med en samtale. ? Men jeg synes Arendal har alt for lite fokus på fortøyning i strandsonen. Tvedestrand derimot. Der er det massevis av bolter.

Hvis det er statlig grunn. Hvordan ser dere på det da?

Spiller det noen rolle om det er privat eller statlig grunn? Vil tro alle båtfolk behandler strandsonen likt, enten det er naboen eller staten som eier det.

Link to post
Share on other sites

Det er akkurat det jeg gjør. Når du tenner et bål, sprekker fjellet. Det blir stygt å se på. Å når du bruker en kile i litt svakt fjell så sprekker det. Og steinen ramler ut. Dette er vanlig på flere av de plassene jeg ligger. Jeg synes det er stygt. Å vil prøve å finne en mer miljøvennlig måte å fortøye på. En liten fjellbolt forurenser minimalt. Bortsett fra det visuelle. Å det er det vi diskuterer.

 

Hver båt skal ha 2 bolter . 50 båter skal ha 100 bolter... 30 000 båter skal ha 60 000 bolter. Det skal være bolter på alle plasser som egner seg for overnatting.

Har du tenkt over konsekvensen hvilke inngrep dette blir i uberørt natur.

 

Nå tenkte kanskje Bjørn Løvjmås på noen få bolter for seg selv som var private?

Link to post
Share on other sites

Meget godt poeng Klovn1. Å det ønsker jeg slettes ikke. Så da er det hvertfall vedtatt at jeg lar øyet stå igjen. Det koster bare ca 60 kroner. Å jeg har jo slettes ikke tenkt å bruke dette der det er gode kile muligheter. Så noen stor kostnad blir det ikke.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hver båt skal ha 2 bolter . 50 båter skal ha 100 bolter... 30 000 båter skal ha 60 000 bolter. Det skal være bolter på alle plasser som egner seg for overnatting.

Har du tenkt over konsekvensen hvilke inngrep dette blir i uberørt natur.

 

Nå tenkte kanskje Bjørn Løvjmås på noen få bolter for seg selv som var private?

Tenker ikke å bruke det i stor skala nei. De fleste steder er det greie måter å fortøye på. Men jeg vet om to steder jeg bruker mye å fortøye til. Der er det vanskelig. Barna liker seg der. Men fjellet er nesten ødelagt av alle kilene. Det er mange som bruker disse to stedene. Så jeg ser for meg kanskje 4 bolter i fjell. Men diskuterer det jo først her. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Kanskje noen kunne vise til lovverk om fortøyning i strandsone ? Burde være enkelt siden det opplagt er forbudt

Hvor lovteksten finnes, vet jeg ikke, men det er nokså opplagt at man ikke kan drive å borre og montere noe som helst permanent på annen manns eiendom uten samtykke.

Alle oppegående mennesker vet det!

 

Er fjellet så dårlig at man risikerer og bryte det løs ved å slå inn en kile, er det vel liten vits i å slå inn kilen der. Da det er neppe noe særlig hold i kilen, og det er vel ingen som vil risikere at kile slipper midt på natten?

 

TS sin løsning er etter min mening dårlig, den er ikke rustfri og etter kort tid vil gjengene være ubrukelige og ankeret være rustet, det er også uheldig at "bare han" skal kunne bruke det.

 

Monter i det minste ett ordentlig øye som er beregnet til formålet og som kan benyttes av alle.

 

Jeg ville i første omgang tatt kontakt med kommunen, evt. grunneier og fremmet ett forslag om å montere fortøyningsbolter på de aktuelle stedene.

 

At det er en bagatell å borre ett lite hull, er jeg for så vidt enig i, men det hjelper lite når grunneieren kommer bak deg idet du står de med glovarm drill i neven og borstøv på hendene.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Tenker ikke å bruke det i stor skala nei. De fleste steder er det greie måter å fortøye på. Men jeg vet om to steder jeg bruker mye å fortøye til. Der er det vanskelig. Barna liker seg der. Men fjellet er nesten ødelagt av alle kilene. Det er mange som bruker disse to stedene. Så jeg ser for meg kanskje 4 bolter i fjell. Men diskuterer det jo først her.

Poenget er bare at hvis en skal få lov så må alle få lov, og selv om du ikke borer ned mer enn 4 bolter en plass, så blir det mange hvis alle skal gjøre det samme.

 

Jeg tror nok at det egentlig er en litt konstruert problemstilling, men lovverket må ta hensyn til slike ting.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det har jeg allerede bestemt meg for å gjøre. La bolten stå. Dersom det blir aktuelt. Tanken var aldri å privatisere. Men det er et svakt boltsystem. Klart at en kraftig bolt ville vært mye bedre. Å tanken på at noen ville bruke bolten jeg hadde satt ut, og den sviktet likte jeg ikke. Derfor ville jeg ta med øyet. Men det blir i tilfellet stående igjen. Om det blir brukt. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er en god ide fra Bjørn Løvjomås - men jeg hadde nok tatt en prat med grunneier først. Men la bolten stå - hvis du får OK fra grunneier. 

Helt enig, mest sannsynlig sier grunneier ja.

 

Hvis han sier nei, er det antagelig en kar du IKKE vil risikere å få "på nakken" etter at hullet er boret :sweat:  :giggle:

 

Problem løst!

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Er jo ofte et problem å finne grunneier på slike steder da. Det er jo ofte langt fra folk. Så må vel inn i offentlige register å lete. Men i disse Internett tider er jo det mulig sikkert. Den ene plassen jeg tenkte å bruke dette er sikkert 4 hundre meter fra ei lita hytte..

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Er jo ofte et problem å finne grunneier på slike steder da. Det er jo ofte langt fra folk. Så må vel inn i offentlige register å lete. Men i disse Internett tider er jo det mulig sikkert. Den ene plassen jeg tenkte å bruke dette er sikkert 4 hundre meter fra ei lita hytte..

 

Kommunen kan sikkert hjelpe - og de burde jo også bli fornøyd med at noen bruker både tid og penger på å forbedre skjærgården  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kjapt spm: Hvor mange av dere ville stolt på en spinkel "hobbybolt" som dere ikke visste noe mer om enn at det stikker noe opp fra fjellet? Hvor dypt sitter den? Hvordan sitter den? Er den skrudd, støpt eller kilt ned i fjellet? Hvem vet...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hei Bjørn, et lite inntill fra Hvaler :-)

 

Fint med noen flere slike øyebolter rundt om kring, men det bør gjøres på en god og proffesjonell måte.

 

Bolter av den type du viser synes jeg kun du bør bruke hjemme hos deg selv. Til formålet du snakker om her synes jeg 16mm galvanisert øyebolt er et minimum. De er lett å montere, og du tar lett ut et hull med en borhammer fra BT el. Obs: Slagdrill er uegnet til formålet.

 

Når man borer hull i fjellet i skjærgården gjør man et inngrep i naturen som er uopprettelig. Den bolten du setter ned bør derfor være av god kvalitet og arbeidet skikkelig utført slik at det kan glede mange i lang tid framover.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Eiendomsregisteret er offentlig på nett gjennom kommunens kartverk. Der finner du grunneier kjapt og enkelt. Men oppslaget må skje via altinn så du må ha det du trenger for å logge på.

 

Er det ikke gislink det heter, eller noe i den dur..? Og i samme slengen får du opp all registrert prishistorikk osv for eiendommen.

Link to post
Share on other sites

Hei Bjørn, et lite inntill fra Hvaler :-)

 

Fint med noen flere slike øyebolter rundt om kring, men det bør gjøres på en god og proffesjonell måte.

 

Bolter av den type du viser synes jeg kun du bør bruke hjemme hos deg selv. Til formålet du snakker om her synes jeg 16mm galvanisert øyebolt er et minimum. De er lett å montere, og du tar lett ut et hull med en borhammer fra BT el. Obs: Slagdrill er uegnet til formålet.

 

Når man borer hull i fjellet i skjærgården gjør man et inngrep i naturen som er uopprettelig. Den bolten du setter ned bør derfor være av god kvalitet og arbeidet skikkelig utført slik at det kan glede mange i lang tid framover.

Jeg er helt enig i dette innspillet. Har snakket med mange rundt om kring for å få noe fortgang på dette bolt greiene. Men det er som å Stange hodet i veggen.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Kanskje noen kunne vise til lovverk om fortøyning i strandsone ? Burde være enkelt siden det opplagt er forbudt

Du kan fortøye til land i utmark, og du kan fortøye i ring eller bolt med mindre eieren uttrykkelig forbyr det (etter hukommelsen, Friluftsloven). Så det er på ingen måte "opplagt forbudt". Eventuelt har vedkommende kommune særlige bestemmelser for "strandsone" i kommunens kommuneplan.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det er sant. Men jeg synes uansett Bjørn har et poeng. Noen bergarter er sprø og skjøre og sprekker lett opp. Bruk av bergkiler kan da fort gjøre mye større skade.

 

Det er stor forskjell på grunnfjellet langs kysten. Østfoldgranitten er vel i særklasse når det gjelder styrke og bearbeidbarhet. Andre bergarter har en tendens til å smuldre opp når man slår inn en kile. Da er det ikke snakk om at sprekken blir utvidet med noen millimeter som blir nevnt her.

Link to post
Share on other sites

Hvor lovteksten finnes, vet jeg ikke, men det er nokså opplagt at man ikke kan drive å borre og montere noe som helst permanent på annen manns eiendom uten samtykke.

Alle oppegående mennesker vet det!

 

Er fjellet så dårlig at man risikerer og bryte det løs ved å slå inn en kile, er det vel liten vits i å slå inn kilen der. Da det er neppe noe særlig hold i kilen, og det er vel ingen som vil risikere at kile slipper midt på natten?

 

TS sin løsning er etter min mening dårlig, den er ikke rustfri og etter kort tid vil gjengene være ubrukelige og ankeret være rustet, det er også uheldig at "bare han" skal kunne bruke det.

 

Monter i det minste ett ordentlig øye som er beregnet til formålet og som kan benyttes av alle.

 

Jeg ville i første omgang tatt kontakt med kommunen, evt. grunneier og fremmet ett forslag om å montere fortøyningsbolter på de aktuelle stedene.

 

At det er en bagatell å borre ett lite hull, er jeg for så vidt enig i, men det hjelper lite når grunneieren kommer bak deg idet du står de med glovarm drill i neven og borstøv på hendene.

Jeg føler det er så som så med sjømannskapet for tiden. Nå ønsker folk i båt at grunneierene skal borre hull i svabergene og sette opp bolter . Det er nesten uhørt. For det første vet jeg ikke om hverken grunneier eller folk i båt har lov til å borre noe som helst og anlegge faste installasjoner i svabergene . Det vil jeg tro betraktes som miljøkriminalitet.

 

For det andre hører båtfolk på klangen i kilen når den slås ned og sitter. En dvask klang er aldri god . Den løsner ved første vridning. Man leser fjellet ,sprekken ,knakker litt med hammeren og lytter og man får svaret om kilen står. Jeg blir mer og mer bekymret for båtlivets fremtid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...