Jump to content

Fortøyning med øyebolt i fjell


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Tilsammen med alle innlegg og antall ganger lest, så anslår jeg dere til å ha brukt en hel arbeidsmåned på et 10mm hull! På den tiden kunne dere heller bygd en bolig for de hjemløse.

 

Hvor langt hadde vi kommet i utviklingen om vi skulle spurt grunneier/eier om lov til å tråkke på hver en stein?

Hvor mange årsverk måtte vi brukt dersom vi skal søke en skriftlig bekreftelse på hvær en ting vi foretar oss, som kan være i strid med lov og norm?

Link to post
Share on other sites

...

Hvor langt hadde vi kommet i utviklingen om vi skulle spurt grunneier/eier om lov til å tråkke på hver en stein?

Hvor mange årsverk måtte vi brukt dersom vi skal søke en skriftlig bekreftelse på hvær en ting vi foretar oss, som kan være i strid med lov og norm?

Hvordan ville det sett ut i verden hvis vi alle tok oss tilrette på annen mans grunn?

Hvor mye ville gått til grunne og hvor mange liv ville gått tapt dersom vi ikke forhold oss til lov og norm?

Link to post
Share on other sites

Bruke opp naturen med boltehull?

1 million hull forbruker omtrent samme flate som en enkelt båt.

Forutsatt at boltene ikke er der du vil ligge, sitte eller sette ned en naken fot.

Og akkurat der ligger noe av problemet med denne selvtekten - det blir opp til den enkelte å bedømme plassering, forankring og materialvalg. Person A vil kanskje ha en bolt til venstre og høyre på knausen, mens person B gjerne vil ha enda en liten bolt midt på knausen. Person C har schwæær båt og vil kanskje ha to ekstra solide bolter, men ikke akkurat der A eller B har satt ned sine, så det plasseres enda to bolter på knausen.

 

A valgte god kvalitet på bolten, men satt den bare 4 cm ned i fjellet fordi slagdrillen ikke orker mer. B boret 20 cm til sin 8 mm rustfrie gjengestang med en mutter på toppen. C leide inn eget ingeniørkontor som kom og gjorde dette skikkelig - de boltene blir stående til Dovre faller.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hvor mange private bolter ser dere på deres vei nå? Er det et meget stort problem? Jeg vet om noen få. De utnytter jeg til å fortøye min båt i. Å er kjempefornøyd hver gang jeg ser en. Da slipper jeg å ødelegge fjell med kiler.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bruke opp naturen med boltehull?

1 million hull forbruker omtrent samme flate som en enkelt båt.

Forutsatt at boltene ikke er der du vil ligge, sitte eller sette ned en naken fot. 

Men vi vil da ikke ha båten på fjellet/svaberget, den skal flyte på sjøen?!

Og som du poengterer, svaberget er best å sitte, ligge eller stå på når det ikke er fult av hull skruer eller øyebolter.

Og ellers er vel tilgjengelig svaberg i strandsonen, 1:1000 000 mot areal av sjø! Så bruk kiler som kan fjernes eller bolter som alt er der!

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Hvor mange private bolter ser dere på deres vei nå? Er det et meget stort problem? Jeg vet om noen få. De utnytter jeg til å fortøye min båt i. Å er kjempefornøyd hver gang jeg ser en. Da slipper jeg å ødelegge fjell med kiler.

Vel Bjørn, du startet tråden, og lurte på om det var greit at du/alle hadde en bormaskin i båten til å feste bolter der du/ den enkelte følte det formålstjenlig?  

Det er drøftet, det er henvist til lover og forskrifter som i klar tekst sier at dette ikke er lov, med untak av egen grunn.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Krimart har oppsummert temaet på en meget bra måte..

Borer du et hull vil det hullet være der i tusenvis av år. Fordi det er bekvemmelig for deg akkurat nå velger du å ødelegge svaberget for hundrevis av generasjoner etter deg. Et lite inngrep, joda, men det er permanent og som sagt hvis alle gjør det samme ødelegges skjærgården. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Alle som elsker uthavner så må da dette være drømmen å komme til en plass med hvite bolter ca.40 år gamle. Rene kunstverket.

Og et fjell som ikke er sprengt  i stykket av fjellkiler på disse åra.

Er ikke det å ta vare på naturen så vet ikke jeg.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt mange ganger så er det helt ok å bruke kiler. Det er faktisk en foretrukket fortøyning. Men når fjellet er ødelagt av all kilebruk, så ser jeg det som nyttig dersom det sto en bolt jeg kunne fortøye til. Så slapp jeg å ødelegge fjellet mer. Å alle de skadene forårsaket av kiler tror jeg aldri disse små boltene vil kunne komme opp i. Det jeg lurer på nå er styrken på disse boltene. Jeg tror faktisk disse små boltene holder i flere år med min båt. Å som flere har nevnt.. lar jeg det stå igjen kan flere få nytten av dem. Å skulle de ryke.. så finnes det jo nye anker å sette ned. Å dermed kan hullet vare i flere generasjoner. Til felles glede. Kilene.. de ødelegger utrolig mye. Det vet alle Båtfolk.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Alle som elsker uthavner så må da dette være drømmen å komme til en plass med hvite bolter ca.40 år gamle. Rene kunstverket.

Og et fjell som ikke er sprengt  i stykket av fjellkiler på disse åra.

Er ikke det å ta vare på naturen så vet ikke jeg.

 

Helt enig !

Link to post
Share on other sites

Er ikke det å ta vare på naturen så vet ikke jeg.

 

 

Det er ikke det debatten går på.

Fortøyningpunkter satt ned og vedlikeholdt av organisasjoner eller mydigheter med tillatelsene i orden er selvsagt OK.

Det det er en smule motvilje mot er de som farter rundt med borhammer i båten og setter ned bolter etter eget forgodtbefinnende.

Link to post
Share on other sites

Alle som elsker uthavner så må da dette være drømmen å komme til en plass med hvite bolter ca.40 år gamle. Rene kunstverket.

Og et fjell som ikke er sprengt i stykket av fjellkiler på disse åra.

Er ikke det å ta vare på naturen så vet ikke jeg.

bilde

Enig

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Enig her også. Flott med hvite bolter. Vet ikke hvor mange "uthavner" jeg har let etter i årenes løp - gått sakte inn for å se etter mulige  bolter - og ikke sett dem før jeg var så langt inne at jeg måtte bakke ut igjen for å slippe ankeret akter. I stille vær null problem - ved mye vind hadde jeg gjerne sluppet det.  Er det også ansett som hærverk å male eksisterende bolter hvite tro?

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Som nevnt mange ganger så er det helt ok å bruke kiler. Det er faktisk en foretrukket fortøyning. Men når fjellet er ødelagt av all kilebruk, så ser jeg det som nyttig dersom det sto en bolt jeg kunne fortøye til. Så slapp jeg å ødelegge fjellet mer. Å alle de skadene forårsaket av kiler tror jeg aldri disse små boltene vil kunne komme opp i. Det jeg lurer på nå er styrken på disse boltene. Jeg tror faktisk disse små boltene holder i flere år med min båt. Å som flere har nevnt.. lar jeg det stå igjen kan flere få nytten av dem. Å skulle de ryke.. så finnes det jo nye anker å sette ned. Å dermed kan hullet vare i flere generasjoner. Til felles glede. Kilene.. de ødelegger utrolig mye. Det vet alle Båtfolk.

 

Til felles GLEDE - helt enig Bjørn - men som jeg sagt tidligere, ta en prat med grunneier så du ikke får problemer selv. 

 

Så skulle jeg gjerne ha sett noen gode innspill på hva slags bolter som bør brukes, jeg har også noen steder jeg kan tenke meg en bolt. Jeg skal selvfølgelig sjekke med grunneier og/eller kommunen etc. før jeg ev. gjør noe. 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke det debatten går på.

Fortøyningpunkter satt ned og vedlikeholdt av organisasjoner eller mydigheter med tillatelsene i orden er selvsagt OK.

 

Jammen det har jeg jo skrevet før at en skal ha tillatelse før en borer,

 

Flere og flere kommuner gjør dette, synd at de som ruster vekk ikke blir fornyet

https://www.hvaler.kommune.no/Global/Havn_og_Skjargardstjenesten/2013/RAPPORT.pdf?epslanguage=no

 

Bolter

http://john-dahle.no/johndahle/index.asp?produkter/2889272/3/0/Usertifisert%20jernvare%20-%20Fort%C3%B8yningsbolter%20-%20%C3%98yebolt%20med%20kile/0

 

og denne http://www.heydi.no/...kt.asp?VdaID=18

 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

De fleste setter sikkert pris på å finne en solid bolt å fortøye båten i. Skulle derimot alle som hadde en drill i verktøykassa ukritisk bore et hull i svaberget, slå inn en bolt av ukjent styrke og kvalitet og dermed av ukjent varighet, hadde nok fort et pent glattskurt svaberg gått fra en naturperle til et farlig og for evig vandalisert område.

 

Festemidlene som trådstarter viser bilde av i første innlegg egner seg dårlig for både midlertidig og permanent feste for en båt av noe størrelse. Det som ville blitt etterlatt til nestemann eller neste besøk er et hull med deler av en rusten festeanordning som ikke kunne brukes til noe som helst. Opp med drillen igjen, nytt hull osv. I verste fall kunne deler av bolten/øyet ryke og etterlate en potensiell farlig del å snuble i/skjære seg opp på.

 

Festemidlene/boltene som er vist sammen med vinkeljernet senere i tråden, egner seg bedre, da de antagelig er galvaniserte (uten det forferdelige vinkeljernet selvsagt), men ville utgjøre en formidabel felle stående rett ned i et svaberg. Uten vinkeljernet, men med en solid kjetting mellom seg, ville de nok kunne brukes til det formål å være feste for en båt av en viss størrelse. Synes det er stor forskjell på de boltene slik de er plassert og bolter montert hemningsløst, midt i et pent svaberg.

 

 

Man bør være særdeles kritisk til hva man foretar seg i et så sårbart område som skjærgården. Med hyppigheten av besøk langs f.eks Oslofjorden og Bohuslän, vil det ikke ta lang tid før områdene er ødelagt om borhammerligaen får herje fritt.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...