Jump to content

Bør offentlig tilrettelegging i uthavner holdes på et minimum?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Er helt enig med deg.Om jeg skulle møte dere andre på midten ville jeg akseptert noen flere bolter, men alt det andre kan droppes. Hva er vitsen med å dra til uthavn hvis det er brygge, toaletter og masse folk. Var ikke grunnen til at man dro til uthavn for å slippe alt det og oppleve naturen urørt?

 

Thomas

Link to post
Share on other sites

Tråd for miljøfanatikere dette :lol:  Da bør det også bli slutt på tilrettelegging for oss som nyter naturen på andre måter også. Turstier i skogen som tusenvis nyter må jo da være en uting. Kjøring av skispor på vinteren er vel heller ikke bra. Det kan forstyrre naturlivet. Ta en titt på Drammen. Det offentlige har brukt millioner av kroner for å forvandle byen fra et forurenset harrhyhull av et veikryss til å bli en av de mest fantastiske byene i Norge. Er det feil? For innbyggerne som bor der er det jo helt suverent ift hvordan byen nå blir brukt - til og med på en søndag er det mennesker i byen som går tur, koser seg, bruker utesteder og restauranter. 

 

Samme: Det handler om at det offentlige innimellom rettelegger for at mennesker skal få nyte både natur og by. Trivsel er viktig.

 

Dere båtfolk tror dere er så spesielle. Maser om regler og sjømannskap, mens det dere egentlig bare driver med er å tøffe rundt i en campingvogn som er litt mer avansert enn nettopp det: en campingvogn. Ta hensyn til alle rundt dere, så går dette bra.

 

Hysteritråd.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Dere båtfolk tror dere er så spesielle. Maser om regler og sjømannskap,mens det dere egentlig bare driver med er å tøffe rundt i en campingvogn som er litt mer avansert enn nettopp det: en campingvogn. Ta hensyn til alle rundt dere, så går dette bra.

 

Men du har jo båt du også, så sånn sett går du vel under båtfolk du også ..eller ?

Link to post
Share on other sites

Absolutt, men har erkjent at vi ikke "går" med måneraketter når vi fører balja? Gjør mitt beste, og det har gått fint i 8 år så langt. Men det var heller ikke det viktigste poenget i innlegget mitt da... Kommenter heller på forskjellen på bolter for båt og kjøring av skispor?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Absolutt, men har erkjent at vi ikke "går" med måneraketter når vi fører balja Gjør mitt beste, og det har gått fint i 8 år så langt. Men det var heller ikke det viktigste poenget i innlegget mitt da... Kommenter heller på forskjellen på bolter for båt og kjøring av skispor

 

 

 

 

Bolter i fjellet er det bare Uglen som er i mot, muligens pga at han aldri er i uthavn..

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tråd for miljøfanatikere dette :lol:  Da bør det også bli slutt på tilrettelegging for oss som nyter naturen på andre måter også. Turstier i skogen som tusenvis nyter må jo da være en uting. Kjøring av skispor på vinteren er vel heller ikke bra. Det kan forstyrre naturlivet. Ta en titt på Drammen. Det offentlige har brukt millioner av kroner for å forvandle byen fra et forurenset harrhyhull av et veikryss til å bli en av de mest fantastiske byene i Norge. Er det feil? For innbyggerne som bor der er det jo helt suverent ift hvordan byen nå blir brukt - til og med på en søndag er det mennesker i byen som går tur, koser seg, bruker utesteder og restauranter. 

 

Ingen er vel i mot at Drammen har blitt oppgradert. 

 

Ang skiløyper så går det stadige drøftinger feks ifht Østmarka. Det er stor forskjell på det å kjøre opp en ettspors løype i en natulig trassé med snøscooter i skogen og det å lage en 8 meter brei trasse for å få plass til dobble spor og skøytespor. Dvs lage noe nær en motorvei som pløyer gjennom skogen for at noen skal kunne gå ski der noen få måneder pr. vinter. 

 

Er en drøfting nå som går nå ifht å lage en grusvei tvers gjennom Østmarka for å legge bedre til rette for turgåere, og skigåere på vinteren. For å få det til så er planen å bygge veien gjennom områder og plasser som aldri har vært tilgjengelig med motoriserte kjøretøy før, eller for mange folk i utgangspunktet. Så da forsvinner enda noen flere plasser i skogen som var litt uteilgjengelige, plasser hvor man kunne være sikker på å ikke møte en 3 meter brei løypemaskin om vinteren, eller horder med kondomdresser, eller puljer på terrengsykkel i 30kmt i sommersesongen osv. 

 

Ok, flere får tilgang til mer, men er det ikke nok allerede? 

Link to post
Share on other sites

Jeg får en følelse av at de som er mest i mot oppgradering av uthavnene er folk med båter som har alle fasiliteter om bord. Det er klart at om du har toalett og dusj ombord så trenger du det ikke på land. Men... vi med mindre båter sitter igjen med to muligheter: unngå å reise til disse stedene for "lengre" besøk, eller bruke evt. busker og skog rundt stedene. Regner med at det siste ikke er all verdens populært.

Jeg forstår at det ikke er en menneskerett å finne fasiliteter på enhver øy, men at det blir lagt til rette enkelte steder må da bare være positivt!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Uthavn er ikke uthavn tror jeg vi må se i øynene. Det blir for generelt å kalle alle havner uten betaling for uthavn.

Et sted jeg har lyst til å nevne er også for dennrick et kjent sted, Kommersøya i Sandebukta.

Dette er ei øy med lang historie, det har vært drevet gruvedrift og sag samt gårdsdrift der siden lenge før Svartedauen(da for øvrig alle døde ut og det lå brakk noen år).

Denne øya har Sande kommune(og for øvrig også mange frivillige) sørget for at er ei "levende øy og uthavn". Det er laget brygger, satt ut søppelbøtter, kappet masse trær og laget stier hvor stiene er belagt av flis produsert fra trærne som er kappet ned. Det er også satt opp skilt på de plassene som har hatt en eller annen form for drift, med historien skrevet ned.

Dette er absolutt en offentlig tilrettelegging av en uthavn som i mine øyne gjør øya til et meget interessant sted å gå i land. Det kan kalles et inngrep i naturen, men jeg velger å se på det slik Sande kommune gjør, dette er å sette landskapet tilbake til det gamle kulturlandskapet det en gang var på øya. Ett flott tiltak hvor kommunen ser at ting må tilrettelegges litt når de ønsker at båtfolket skal bruke stedet(ref søppeltømming, brygger etc).

 

Er det fra tid til annen party-stemning og liv der på kveldene, ja det er det, men de som ønsker et roligere sted og uberørt natur bør da gå til en uthavn som ikke er tilrettelagt i det hele tatt.

Litt av begge deler tror jeg er fornuftig for at alle skal finne seg til rette  :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

På slike gamle plasser, hvor det har vært drift og greier historisk sett, ser jeg på div. tilrettelegging som en naturlig utvikling. Landskapet osv er preget av menneskelig aktivitet fra før, og har vært preget "hele tiden". Jeg tenker ikke på slike plasser som "uthavn", men mer som en plass. Slike plasser syns jeg godt kan tilrettelegges og utvikles mer slik at det finnes et slags tilbud mellom uthavn og gjestehavn. Dette blir vel på en måte mer "kulturlandskaphavner", eller noe i den dur :-)

 

Jeg tenker egentlig mer på plasser som er, eller tilsynelatende er "uberørt", som fremstår som som det folk tenker på som "natur". Eller de plassen hvor det faktisk ikke er særlige spor av menneskelig aktivitet i moderne tid. Skal vi lage spor der nå? Jeg syns ikke det.

Link to post
Share on other sites

En uthavn er i mine øyne et område, vekke fra sivilisajonen, der det muligens er noen bolter i fjellet,

 

og der naturen ved hjelp av terrenget selv har laget skjermingen.

 

 

 

Ok, flere får tilgang til mer, men er det ikke nok allerede? 

 

Og det er nok nettopp her problemet står...

 

Vi blir flere folk, dermed også flere på sjøen, og dermed også behov for flere plasser til folk som ikke tørr/behersker ankring...

 

Jeg syns selv det er trist når uberørte uthavner vi har brukt i mange år blir bygget ut med brygger grill hus osv...

 

Men det spørs om det er en slags egoisme, (ha plassen for seg selv) å ikke føye seg for denne utviklingen...

Link to post
Share on other sites

Tråd for miljøfanatikere dette :lol:  Ta hensyn til alle rundt dere, så går dette bra.

 

Hysteritråd.

Vanligvis bør man ikke tilrettelegge for å nyte naturen. Her bommer du dennrick. Skispor blir borte uka etter. Stier blir borte om de ikke blir brukt . Det er vesentlig forskjell på drammensmarka og strandsonen i uthavner hvor båtfolk skal leve side om side med dyrelivet.

 

Det er ønsket om å øke komforten vi er imot. Båtlivet skal være opplevelser på naturens premisser. Vi skal ikke ha gatelys, renovasjon, stupetårn, bolter,søppel boder ,gressplener, kunstige strender osv

Vi kan til nød ha enkle utedasser som er godt skjermet på steder med mye trafikk.

Folk skal rette seg etter friluftsloven og grove overtredelser skal bøtelegges.

 

Man må klare å verdsette måka når den spankulerer i vannkanten og plukker småkrabber eller sloss om en matbit hvor de skriker til hverandre, hakker hverandre i hodet og stjeler for å overleve. Man får assosiasjoner til dagliglivet på kloden.

 

Mouche gikk høyt ut og oppfordret båtfolk til å finne seg en annen plass om de ble plaget av støy eller ankret opp på privat eiendom. Argumentet var at det er ankring plasser nær sagt overalt.

 

Så kommer de som vil invadere fjellet med motoriserte kjøretøyer. Mouche snur og forstår ikke hvorfor de ikke kan kjøre med motor på vernet område. Da er det plutselig ikke veier nok å kjøre på. Det er viktig å ikke la de med særinteresser bestemme.

Ida Marie vil banke ned bolter på svaberget til hele båtnorge og mener det er svaberg nok til alle som vil brenne bål.

 

Man må se helheten folkens.

Link to post
Share on other sites

 

Det er ønsket om å øke komforten vi er imot. Båtlivet skal være opplevelser på naturens premisser. Vi skal ikke ha gatelys, renovasjon, stupetårn, bolter,søppel boder ,gressplener, kunstige strender osv

 

 

 

Hvordan vil du ankre en 10 tonns, 11 meter lang båt, i en lun trang bukt uten bolter Ugle...

 

Nei, kan ikke ligge på svai, det er det ikke plass til når vinden snur om natten, må ha anker ute og tau i land... 

 

Ute i havgapet, ingen trær på land, bare lyng..

 

Venter på løsningen ??

Link to post
Share on other sites

Uthavn er ikke uthavn tror jeg vi må se i øynene. Det blir for generelt å kalle alle havner uten betaling for uthavn.

 

Det er ett vesentlig poeng.

Man er ikke i naturen når man er i parken, for da er naturen kultivert, og ikke lenger naturlig.

Men det betyr ikke at man ikke kan anlegge parker, men det må gjøres med omhu, og man bør hele tiden søke å ha natur tilgjengelig for oss som foretrekker det, og ikke kultivere hver eneste bukt og holme.

Noe for en hver i rett balanse bør være ett mål, og ikke overdrevne inngrep selv der man ønsker å 'parkifisere' frilufts områdene.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Er en drøfting nå som går nå ifht å lage en grusvei tvers gjennom Østmarka for å legge bedre til rette for turgåere, og skigåere på vinteren. For å få det til så er planen å bygge veien gjennom områder og plasser som aldri har vært tilgjengelig med motoriserte kjøretøy før, eller for mange folk i utgangspunktet. Så da forsvinner enda noen flere plasser i skogen som var litt uteilgjengelige, plasser hvor man kunne være sikker på å ikke møte en 3 meter brei løypemaskin om vinteren, eller horder med kondomdresser, eller puljer på terrengsykkel i 30kmt i sommersesongen osv. 

 

Ok, flere får tilgang til mer, men er det ikke nok allerede? 

 

For egen del synes jeg det er helt topp at det legges til rette for at enda flere får tilgang til marka og med slike flotte forhold som det her (også) legges opp til. Har faktisk hatt gleden av å møte løypemaskin i marka ved flere anledninger, ja sågar tidlig om morgenen og før det ble skikkelig lyst. Gleden av å gli av gårde på helt nypreppede spor og nesten helt alene er bare helt ubeskrivelig. Å finne seg litt uberørt natur hvor man ikke treffer noen, hvis det er målet, synes jeg heller ikke er vanskelig for 99,9% av alle som er i marka beveger seg nettopp på stier og veier og beveger man seg bare noen få meter til den ene eller andre siden, ja så oppnår man akkurat hva du etterspør og synes å indikere er mangelvare. Deler overhodet ikke den påstanden for er det noe vi har mye av her i landet så er det uberørt natur og mulighet for å være "alene"!

Sykler også litt i marka i disse dager og er absolutt ikke plaget med stor belastning av marka, men velger gjerne hverdager og holder meg helt unna søndager mellom 11.00 og 15.00 for da er det rimeligvis mange der ute. Heldigvis, vil jeg hevde!

 

Hva uthavner angår synes jeg det er helt greit med bolter satt opp av kommunen, fylket eler frivillige, men synes ikke det er noen påtrengende oppgave at fellesskapet skal bruke særlig med ressurser på. Søpla kan folk ta med seg hjem til sin hjemhavn og kaste der, eller hjemme hos seg selv.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvordan vil du ankre en 10 tonns, 11 meter lang båt, i en lun trang bukt uten bolter Ugle...

 

Nei, kan ikke ligge på svai, det er det ikke plass til når vinden snur om natten, må ha anker ute og tau i land... 

 

Ute i havgapet, ingen trær på land, bare lyng..

 

Venter på løsningen ??

 

Her må jeg støtte Mulligan litt altså. Er båten for stor til en plass så er den for stor. 

 

Vi aksepterer det når det gjelder dybdegående, og seilbåter må ofte akseptere det også ifht hvor høyt vi stikker. 

-----

 

Der har jo mindre båter en stor fordel, de kan komme til der større båter ikke kommer til. I praksis har vel mindre båter langt bedre tilgang på uthavner.

 

Men vi er i "samme terreng" ifht tilgang til alt. Er det ønskelig å legge til rette for at store båter, som før ikke kunne ligger i en uthavn fordi den var for liten, skal kunne ligge der? På en måte, kan vi ikke akseptere at naturen gir begrensinger for noen, noe som gjør det mer attraktivt for noen andre? Eller bør vi sprenge vekk grunner i uthavner der kun motorbåter kommer til slik at seilbåter kommer inn også?

 

Var det ikke kjekt om uthavnen kun var tilgjengelig for de minste båtene, så fikk de ha den for seg selv, så å si "uberørt av menneskehånd".

 

Men så kom de store båtene fordi det legges ut noen bøyer eller settes ned noen bolter, og da ville det vært kjekt med ei brygge for å komme lettere på land. Og siden de overnatter i båtene ville ikke noen søppelspann være dumt, og noen griller osv. Småbåtene hadde kanskje klart seg uten noe som helst, eller hadde det best uten noe som helst. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg får en følelse av at de som er mest i mot oppgradering av uthavnene er folk med båter som har alle fasiliteter om bord. Det er klart at om du har toalett og dusj ombord så trenger du det ikke på land. Men... vi med mindre båter sitter igjen med to muligheter: unngå å reise til disse stedene for "lengre" besøk, eller bruke evt. busker og skog rundt stedene. Regner med at det siste ikke er all verdens populært.

 

 

Har selv opplevd att både unger og bikkja fikk klint seg inn med mannsjit i uthavn som var populær for småbåter. Ikke særlig gøy i det hele tatt. Og i mine øyne unødvendig. En portapottivarinat koster noen få hundrelapper, alternativt får man kjøpe seg hundedrittposer og plukke opp etter seg selv. 

 

Og er ingen av delene noe alternativ så må det være mulig å drite litt lengre vekk fra stranda enn fem meter (som var tilfellet der vi var). Mange turgåere som har med en sånn liten hagespade, den en bruker i bedene, sånn liten spiss sak. Da kan man grave seg et lite høl og få dritten nedi bakken fremfor å legge dopapiret fint på toppen i påvente av at noen skal få trø på det. 

Link to post
Share on other sites

AS Norge bruker jo peng på langt flere prosjekter som kommer færre til gode enn tilrettelegging i uthavn.

Blant annet Lyngdal har laget mange flotte steinbrygger som vil være et gode som varer i århundrer.

Link to post
Share on other sites

Hvordan vil du ankre en 10 tonns, 11 meter lang båt, i en lun trang bukt uten bolter Ugle...

 

Nei, kan ikke ligge på svai, det er det ikke plass til når vinden snur om natten, må ha anker ute og tau i land... 

 

Ute i havgapet, ingen trær på land, bare lyng..

 

Venter på løsningen ??

Det skulle du ha tenkt på når du kjøpte båten . Klarer jeg å manøvre båten. Kan jeg ligge i uthavner. Hvis svaret er nei , har du tatt vann over hodet som mange gjør når de kjøper båt. Uerfarne kløner med kiler og bedømmer ikke vind, vindstyrke ,vindretninger og værmeldinger. Derfor er det bedre at du oppsøker en trygg gjestehavn hvor du får alle servisetilbudene og kan fortøye båten i faste punkter og brenne stearinlys istedenfor bål.

 

For det andre beslaglegger de store båtene store arealer både i uthavner og gjestehavnene og fortrenger båtfolk med normal båtstørrelse i mange tilfeller.

Link to post
Share on other sites

Det skulle du ha tenkt på når du kjøpte båten . Klarer jeg å manøvre båten. Kan jeg ligge i uthavner. Hvis svaret er nei , har du tatt vann over hodet som mange gjør når de kjøper båt. Uerfarne kløner med kiler og bedømmer ikke vind, vindstyrke ,vindretninger og værmeldinger. Derfor er det bedre at du oppsøker en trygg gjestehavn hvor du får alle servisetilbudene og kan fortøye båten i faste punkter og brenne stearinlys istedenfor bål.

 

For det andre beslaglegger de store båtene store arealer både i uthavner og gjestehavnene og fortrenger båtfolk med normal båtstørrelse i mange tilfeller.

 

Jeg har hatt båten min fra Frankrike i sør, til Nordland i nord...så båten håndterer jeg...

 

Synd du ikke bor på disse kanter Ugle, så skulle jeg tatt deg ut i havgapet her vest og testet deg ut litt...

 

Hadde garantert fått meg en god latter..

 

Selvgodhet og drømme teorier hjelper ikke når kulingen sliter i en 8 tonns båt, i mørke nattetimer...

 

Du gjør deg nok best godt fortøyd bak tastaturet, der risikerer du ikke noe..

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...