Jump to content

Prosjekt: Nødvendig oppgradering av Princess 35


kdtran

Recommended Posts

kdtran skrev for 3 timer siden:

Hei Komodo. 
Helt enig i at en aldri får totalt nullstilt en gammel båt. Det blir nok heller snakk om forskjellige grader av restaurering. 
Teknisk nullstilt kan en dog klare, i hvert fall dersom en definerer teknisk som «alt utstyr som transporterer og konverterer energi». Det er nok innen den kategorien båten min er etter hvert. 
Vedr. glassfiber mellom divinycell lagene:

primært for å få best mulig binding mellom dem, samt bidrar til å stive disse ytterligere, tilsvarende det en oppnår med kryssfiner der fibrene limes «vinkelrett» på hverandre. Det sagt, strukturelle styrkeberegninger relatert til sandwich konstruksjoner er ikke noe jeg har sterk kompetanse innen, så det blir tenking ut i fra resonnement metoden. Derfor jeg spør om råd fra eksperter som deg. 😊

 

Når det gjelder binding mellom divinycellplatene, så er ett lim beregnet for det bedre. Når man kjører styrkeberegning på ett laminat med kjerne er det alltid mellom resin/glassfiber og kjernen som slipper opp og delaminerer først. Når du bruker lim mot gammelt laminat som her, får du også bedre kontakt mellom platene og gammelt laminat. Mindre luftlommer. 
Stivheten skaffer du med avstanden mellom laminatene. 20mm gir deg ett stivt nok laminat til ett dekk. Normalt bruker man også 60kg i mange tilfeller, så der har også litt å gå på😊 Å bruke polyester vil gjøre det mye lettere for deg å unngå at resinet renner bort når du holder på over hodet😊Og det blir mer en sterkt nok!

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da var helgen tilbrakt i yoga stilling nede i ankerkjetting rommet, med feinsag i den ene hånden og vinkelsliper med sliperondell i den andre. Fikk ut en søppelsekk full av slipestøv og tre-rester,  og kom i mål til slutt. 

(beklager opp-ned bilder. iPhone og båtplassen er ikke venner)


FBF69D71-F2EA-4A0C-B8E3-92F7BA125AAF.jpeg.d4254d7ed64ee78a66d936af8fee1f53.jpeg
 

7C5D5942-DF2C-4501-AE2B-3ECCED83C8AB.jpeg.55a3052c155582c91d20d248a081e9cb.jpeg

 

5ACC8873-B3BB-4DA6-BC32-A2B8D8A021A0.jpeg.251e2b4c3787ed4379dc2b4043a6e07f.jpeg

 

Fikk lagt 3 lag med bi-axial 600 gram matte i hullet etter luken i går, og tre nye lag med samme matte i dag. 
 

Godt nok resultat for meg. 
Kommer til å supplere med ett par lag 450grams vevd duk på undersiden, og trekke dette godt ut til sidene siden vinsjen skal stå her. 
FEA5E7E5-5927-40AF-A93C-FFC997B0E1E2.jpeg.1d82710cfce947ace1236379b96e72d4.jpeg

 

6B96F906-CB41-4914-97C1-515A704EB762.jpeg.4b30b32b6a1f0b82069e062f306ee06a.jpeg

 

80kg/m^3 distansemateriale kom i dag, så jeg tenker jeg begynner å lime opp denne i morgen når dagens støp har herdet. 

 
Når det er gjort gjenstår bare å legge på ny duk på undersiden + litt gelcoat der vinsjen skal stå, så er jeg i mål. 

Tenker jeg er ferdig innen midten/slutten av neste uke senest. 
 

FF

 

ps: kroppen min klør fremdeles etter helgens slipeøkt... 😄

 

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

AAAARRRGGGHHHH!!!

Trodde jeg hadde fått sånn noenlunde taket på glassfiber arbeid, men det var før jeg begynte forsøkene på å støpe nedenfra og opp, liggende i fosterstilling i ett trangt ankerkjetting rom. 
Hadde ikke tålmodighet til å vente på at polyesteren skulle bli klissete, så da gikk det som det måtte gå. 2 forsøk rett i dass, 

håret har fått permanent piggsveis og arbeidstøyet er så gjennomtrukket av polyester at det kan brukes til å spa jord med. Forbanna møkkagreier!

polyester tilhengerene på forumet kan mene hva de vil. Jeg bytter til Epoxy! (Og muligens støping med noen mindre matte biter av gangen i stedet for å fortsette mine fåfengte forsøk med en stor bit)

Tyngdekraft 2 poeng, kdtran 0 poeng. 
FF

 

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev 1 time siden:

AAAARRRGGGHHHH!!!

Trodde jeg hadde fått sånn noenlunde taket på glassfiber arbeid, men det var før jeg begynte forsøkene på å støpe nedenfra og opp, liggende i fosterstilling i ett trangt ankerkjetting rom. 
Hadde ikke tålmodighet til å vente på at polyesteren skulle bli klissete, så da gikk det som det måtte gå. 2 forsøk rett i dass, 

håret har fått permanent piggsveis og arbeidstøyet er så gjennomtrukket av polyester at det kan brukes til å spa jord med. Forbanna møkkagreier!

polyester tilhengerene på forumet kan mene hva de vil. Jeg bytter til Epoxy! (Og muligens støping med noen mindre matte biter av gangen i stedet for å fortsette mine fåfengte forsøk med en stor bit)

Tyngdekraft 2 poeng, kdtran 0 poeng. 
FF

 

:giggle::giggle::giggle:

Men er epoxy tiksotrotpisk?

Redigert av Solbris II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gutta, på dette stadiet er jeg villig til å prøve ALT, men ikke pokker om jeg lar tyngdekraften vinne denne kampen!😄

polyesteren jeg kjøpte fremstår som virkelig sterk når den er herdet, men den er glatt som såpe før den herder. 
Epoxyen jeg kjøpte er noe seigere i konsistens men nei, den er ikke tiskotopisk. 
Funker ikke epoxyen heller, så er det frem med stiftepistolen. 
Jobben blir forøvrig ikke lettere av at det ikke er mulig å få tak i svarte latex hansker for øyeblikket. De gjennomsiktige går i oppløsning i det de ser polyester spannet, og dobles i størrelse når en prøver å holde mettet glassfiberduk på plass.  Blir som å drive med finmekanikk påført polvotter. 
Møkkajobb!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fy filler for en drittjobb dette har vært, men nå er jeg endelig så godt som i mål. 
Bestemte meg for å replisere Princess sin strukturelle design så langt som mulig, og la inn kryssfiner der det originalt var kryssfiner, og lycelle der det før var brukt balsa. 
2899B62C-3F69-46ED-8975-8F84D1448591.jpeg.2a146c2ccff5d4cd4307313ade14acac.jpeg

Med ansiktet liggende 5- 10cm fra støpeflaten, kunne jeg ikke forsvare å bruke polyester til støpejobben. Det svei rett og slett alt for mye i hud og øyne, og hadde jeg brukt helmaske så hadde jeg ikke kommet til der jeg skulle støpe. 
Med epoksy, god ventilasjon og halvmaske gikk det bedre. 

63BA2422-72CE-49D1-91EB-8ABE961C0670.jpeg.ce238d207bc09056c8c3976860253706.jpeg
 

Måtte ligge med rumpa i bunnen av kjettingrommet, beina ut over sengegavlen og hodet klint opp i baugen,

0C716CF0-AFBB-4A18-80E9-EE1A0B36FC6B.jpeg.149c57fcecddd7adf694cb3e61956bb0.jpeg
 

men nå er kryssholt, ankerrulle og halve vinsjen på plass

E51E5357-63A6-4C51-8625-5AE2DE4B6283.jpeg.bb5ff02a30ccd32b2854ff4c20fe8cac.jpeg

 

Nå gjenstår bare litt småplukk og en gedigen vaske og rydde jobb.  
Tror jeg kaster arbeidsjakken. Den er «lett» gjennomtrukket av epoksy. 
7B5534C6-71EB-4701-9CB7-F67146C90EA4.jpeg.c179d4cbcb2df573d1f0f24c3f1f38f5.jpeg
 

FF

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
index skrev 40 minutter siden:

Å jobbe med epoxy opp ned under slike forhold høres ut som en oppskrift på epoxyallergi.

Veldig obs på det.  Maske med riktig filter er brukt fra det øyeblikket jeg begynte å blande epoxy, har brukt to  lag hansker og heldekkende bekledning med flere lag klær under. (Helt umulig å få tak i 3M dresser for øyeblikket)
Hodeplaget falt av ved noen anledninger, så håret ble «noe» glinsende og måtte vaskes med aceton (…)

Heldigvis relativt kort eksponeringstid totalsett, og det blir LENGE til neste gang. 😊

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Solbris II skrev for 1 time siden:

Jeg er stum av beundring over den jobben du har gjort! Den er kort og godt helt enestående!

Jeg bøyer meg dypt i støvet av respekt!😃😃😃

Hehe

Takker, Erik. 

Min gode venn og tidligere båtbygger Priit ville garantert ha definert støpejobben som «terrible shit» men det sier han om det meste ettersom han er en petimeter av de store. Strukturelt er det nå minst like sterkt som originalt, og det er bedre enn det utgangspunktet var når jeg begynte på jobben. Jeg merket tross alt ikke at det var råte i dekket før jeg begynte å plukke på greiene. (1cm tykkelse på dekket + 2cm distanse materiale + stivere +  3-4 mm underdekke (CSM duk) fra fabrikk gjorde nok sitt.  Princess kjørte overkill på 80 tallet. 
Nå er det lagt på 4 -5 lag med 600grams kryss-vevd duk støpt på plass med epoxy.)

 

Jeg ønsker å ha en båt som jeg er stolt av og som jeg kan stole 100% på dersom vi blir overrasket av været når vi er på tur.  Det tror jeg at vi har nå. 

Alle kjente (samt det jeg har funnet av ukjente) feil og mangler er utbedret, noe som er godt dokumentert i denne tråden. 

Båten skal trolig selges til høsten, og jeg gidder heller ikke å ha masse tull med reklamasjoner osv.

 

Her ligget det med andre ord ett vell av egen interesse bak. 😄

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev for 2 timer siden:

Selges fordi du trenger nytt prosjekt, eller fordi du har brukt så mye tid på mekking i båten at du trenger sceneskifte?

 

Vi har rett og slett «vokst ut av» båten.

Vi har tre unger som har vokst så fordømt raskt at de nå nærmer seg små voksne, og vi ser at bruksmønsteret på båten i økende grad derfor nå heller mer mot «daycruiser» i stedet for hytte. Satser på 10 fot opp om vi finner noe strøkent som vi har råd til. 
Nytt prosjekt er utelukket da jeg er veldig glad i kona mi og ønsker å forbli gift 😉

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev 1 time siden:

Vi har rett og slett «vokst ut av» båten.

Vi har tre unger som har vokst så fordømt raskt at de nå nærmer seg små voksne, og vi ser at bruksmønsteret på båten i økende grad derfor nå heller mer mot «daycruiser» i stedet for hytte. Satser på 10 fot opp om vi finner noe strøkent som vi har råd til. 
Nytt prosjekt er utelukket da jeg er veldig glad i kona mi og ønsker å forbli gift 😉

Herlig og godt begrunnet!😊😊😊

Link to post
Share on other sites

 

kdtran skrev for 4 timer siden:

Satser på 10 fot opp om vi finner noe strøkent som vi har råd til. 
Nytt prosjekt er utelukket da jeg er veldig glad i kona mi og ønsker å forbli gift 😉

👍

Veldig lurt å ta den oppgraderingen mens ungene har glede av å være med.  Det er jo fullt mulig å nedgradere igjen senere :smiley:

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 2 timer siden:

De er heldig de som en gang kjøper båten din!😊☺️😊

Hehe. Det gjelder nok i like stor grad for den som kjøper Chilli Solbris / Solbris II når den tid kommer 😊

Håper bare jeg finner en kjøper som ser verdien i det som er gjort, og som har full forståelse for at teknisk strøken ikke er det samme som kosmetisk strøken. Det er helt klart grenser for hvor stort økonomisk tap jeg er villig til å ta for 5 års eierskap, og får vi  ikke det vi anser som akseptabel pris så beholder vi heller båten. Får se hvordan det går. 

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Snipp, snapp, snute, så var mitt P35 eierskap forhåpentligvis snart ute. 
Drømmen om større båt ble for stor, så når en svært velholdt 1991 modell Princess 45 dukket opp innen rimelig avstand fra heimen var det bare å snu seg rundt. 
Båten er såpass strøken at jeg tviler sterkt på at den får en prosjekt tråd tilsvarende denne, men hvem vet?

Kjenner jeg meg selv rett finner jeg nok ett eller annet som kan perfeksjoneres der også. 
447F8A1B-7DB3-4325-B3FD-ADDD312B3CEB.jpeg.f6bd4116f992f983e2ce4a855a8f277a.jpeg

 

Dersom det er noen som kan tenke seg å gjøre ett kupp på en teknisk strøken og kosmetisk meget bra Princess 35 så er det bare å si i fra. Hvis ikke legger jeg den trolig på Finn i løpet av helgen. 😊
 

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 1 time siden:

Snipp, snapp, snute, så var mitt P35 eierskap forhåpentligvis snart ute. 
Drømmen om større båt ble for stor, så når en svært velholdt 1991 modell Princess 45 dukket opp innen rimelig avstand fra heimen var det bare å snu seg rundt. 
Båten er såpass strøken at jeg tviler sterkt på at den får en prosjekt tråd tilsvarende denne, men hvem vet?

Kjenner jeg meg selv rett finner jeg nok ett eller annet som kan perfeksjoneres der også. 
447F8A1B-7DB3-4325-B3FD-ADDD312B3CEB.jpeg.f6bd4116f992f983e2ce4a855a8f277a.jpeg

 

Dersom det er noen som kan tenke seg å gjøre ett kupp på en teknisk strøken og kosmetisk meget bra Princess 35 så er det bare å si i fra. Hvis ikke legger jeg den trolig på Finn i løpet av helgen. 😊
 

gratulerer med ny skute! Har du vær i Haugesunds traktene og hentet? så ut som det var noe kjent med denne:)

må gjerne oppdatere med bilder av båt og hente tur om du har det:)

Lykke til med salg av P35èn!

 

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 2 timer siden:

Båten er såpass strøken at jeg tviler sterkt på at den får en prosjekt tråd tilsvarende denne, men hvem vet?

Nei nå skuffer du oss @kdtran Du kjenner vel reglene: ny båt, ny tråd :)

'Hvis båten er for fin får du med vilje være litt uvøren når du legger til slik at den får noen gelcoatskraper, slik at du har noe å skrive om :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...