Jump to content

Prosjekt: Nødvendig oppgradering av Princess 35


kdtran

Recommended Posts

Det er veldig godt å se at du holder koken! Det er mange som ikke vil være i nærheten av innsats og ferdigstillelse på den tiden du har brukt på det du har gjort så langt!!! Kort og godt fantastisk!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

SoBo skrev for 1 time siden:

Superfin badebrygge :thumbsup:. Dog litt dumt at platting produseneten ikke hadde fått innervinkelen riktig :worry:

 

Litt dumt var det, men det har vært så mange overraskelser i dette prosjektet at jeg har lært meg å akseptere at «shit happens». 

Planlegger å få den på sjøen i fullrestaurert stand rundt påsketider 2019,så jeg har litt tid på meg enda. Om noe har i det minste båtens drivstoffutgifter vært lave de siste to årene ?

Link to post
Share on other sites

Kyrholmen skrev 20 minutter siden:

Bare å ringe, kan ta halv timepris for å stå bak deg med pisk når påsken nærmer seg :D 

Kjekt å se at det tar form ! 

Hehe. Har klart meg uten «lassepisken» sålangt, men ringer deg når det begynner å brenne på dass. Har leid vinteropplagsplass hos søsterbedriften vår og planlegger flytting av båten dit i løpet av nær fremtid, så det kommer nok snart en forespørsel om treningstur/planlagt oppdrag type «slep og buksering av større fartøy». 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Regner høljer ned i Bergen, så da er det på tide å begynne/fortsette på P35 evighetsprosjektet igjen. 

Nevnte for en tid tilbake siden at jeg planla flytting av båten til annen havn. Forsåvidt en smal sak skulle en tro, men med to ferdig installerte senkesett med hull på 18cm diameter i akterspeilet så jeg for meg at det kunne by på enkelte utfordringer å slepe båten 12Nm. 

Ringene som motorene skal festes til transom med var heldigvis fine å bruke som maler, så da var det bare å finne noe vannfast kryssfiner av passende tykkelse, lage to lokk, sause det hele inn med en halv tube tec7 og klæsje det hele sammen. 

0FC420CE-AD4B-41FE-9B53-EB5BBD5D33A7.jpeg.a79f8f14c1b215470e2b71b6a7bc1c5c.jpeg

 

99A466F7-44FC-4FC4-9FFD-BAA903648158.jpeg.e7a6201a658a998de2f8d0aafd407961.jpeg

 

3B453B6C-4C0D-49C5-8359-8BC792C45055.jpeg.2ddcf2d7713016954de6e1698105c542.jpeg

 

62C6608C-33FE-4301-9521-9ADA6CD9B048.jpeg.1cc5259035bfb5289b9fe8e0deff3bc7.jpeg

 

Supplerte med noen førsteklasses bæreposer fra ett lokalt supermarked, X antall strips og slangeklemmer samt noen flere bæreposer, gav beskjed til Viknes om at båten kunne sjøsettes og organiserte med mannskap for treningstur på redningsskøyten. 

Med hjerte i halsen så jeg på at båten ble sjøsatt, men den fløt heldigvis, om enn noe høyt med «rumpa». 

81EA6344-3DB7-4593-AA37-A68E0FE5D04C.jpeg.ac0ec7cf480a70a5a9a2f8f3867221c9.jpeg

 

1042FB34-A031-4CF9-B5FB-4CADE770A294.jpeg.e4984e088987f5354966a9b1a29b3242.jpeg

 

Skulle møte gutta på RS klokken 18:00 for en rask treningstur, men hva skjer når en har planlagt ting godt og været er fint? Joda. Da går alarmen og andre trenger hjelp på sjøen. 

Ikke bare en, skulle det vise seg.

Vi fikk det SKIKKELIG travelt de neste timene og siste oppdrag var ikke avsluttet før klokken 22:50

8DE0A6C5-CC56-4B5D-9D27-7CD125CB5141.jpeg.05e26032c2e35237b32569aefaaa09fc.jpeg

 

Heldigvis var gutta sporty og sa ja til trene litt på slutten av kvelden, så klokken 01:50 var Prinsessen vel fortøyd i ny havn, i påvente av løft på land for ferdigstillelse. 

Løftet ble utført i dag og innpakkingen har begynt så nå er det bare å brette opp ermene slik at båten kan sjøsettes ferdig oppgradert i mars/april neste år. 

Eller, det vil si, FORHÅPENTLIGVIS kan sjøsettes rundt de tider. 

 

FF

 

 

 

 

 

 

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Lenge siden jeg har oppdatert tråden min ser jeg, så da er det vel på tide å gjøre noe med den saken. 

Som nevnt tidligere fikk jeg flyttet båten til annen havn i oktober, og planen var at båten skulle løftes på land like etterpå. 

«Like etterpå» ble i slutten av November, å med god hjelp fra gode venner og en dyktig lastebilsjåfør ble båten løftet på land. November er jo som alle vet så godt som desember, så båten ble stående uten at jeg fikk gjort noe videre med den. 

Ikke hadde jeg tid, og for å være helt ærlig så hadde jeg ikke videre lyst heller til å tilbringe mørke kvelder ombord i førjulstiden. 

Januar kom, og med den også fornyet arbeidslyst. 

 

Trinn 1 var å få bygget ett skikkelig telt rundt båten 

9E5EB366-816E-44CF-9F4E-B3AB55ED1A43.jpeg.6d614a3e505821d225fcfe4050d2ba64.jpeg

 

B806B0AA-07D2-4807-9499-3CEACA35C54D.jpeg.02c095641605569db508ff6b83214aaa.jpeg

Etter ett par-tre kvelder var teltet tett og jeg begynte å undersøke hvordan jeg best skulle varme det opp slik at det blir tilstrekkelig temperatur til å støpe nytt akterdekk. 

 

Fikk tak i en ubrukt Ardic vannvarmer og kjøpte meg en defroster. 

Knotet litt for å finne ut hvordan jeg skulle få start på greiene ettersom jeg manglet kontrollpanel, men med gode innspill fra forumet og nøye studier av gamle koblingsskjema fikk jeg til slutt greiene til å virke. Laget meg en enkel Reidor Felgen oppkobling av diverse deler jeg hadde liggende og greiene fungerer ihht forventningene. 

 

Fikk tømt rot og skrot ut av maskinrommet og ryddet dørken i salongen slik at jeg kunne begynne på demontering av generatorsettet. 

B8B3926C-3AAB-460D-85D7-E26BD67DA66C.jpeg.9a68984e608f699602f1c001871e59b7.jpeg

 

Generatorsettet var kun festet til kassen sin med EN skrue så det var ikke akkurat veldig vanskelig å få løs. 

Det var ikke tyngre enn at jeg (såvidt) klarte å løfte det ut alene, og nå har jeg fått uendelig med plass under salongen. 

08B27A9B-D3DE-4CF6-843E-6035D4F2ACB4.jpeg.705c3a836f8d45405ff878a486bcfc68.jpeg

 

CCDDDB64-62FE-45A9-9449-DA71400F5673.jpeg.c110ee00f6f552958cd0cf94d4b6bb32.jpeg

 

AC1B3642-E916-4CD8-9A9F-FCE29D5404EA.jpeg.d5fcc717c80106131f0a29f4b5c49681.jpeg

 

Tenkte jeg skulle legge det på Finn.no. Gis vekk mot henting. 

Aner ikke om det sviver, og har ikke tenkt å legge noen innsats i å finne det ut heller. 

Det må uansett undersøkes nøye før bruk da jeg har en mistanke om at det kan ha kommet vann inn i motoren gjennom eksosen. 

 

Har fremdeles håp om å få skuta på sjøen til sesongstart i år. Krysser fingrene for at jeg lykkes. 

 

FF

B762F371-B533-4B0C-B88A-887F8A1E8CD7.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det går sakte men sikkert fremover. 

Ardic varmeren brant mye fuel men gav lite varme, så den ble demontert til fordel for en 5kW pyromax kinavarmer. Den var det betydelig bedre futt i, så nå er det mulig å holde gjevn og høy nok temperatur i teltet til at firmaet som jeg har bestilt for å støpe nytt akterdekk så smått har fått begynne på jobben. 

De regner med at jobben vil ta i overkant av 100 timer totalt, å så snart dekket er på plass er det inn med maskiner og ut med (deler av) interiøret. 

Driver å forbereder meg mentalt til kommende store regninger... 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Går litt i rykk og napp med oppdateringer for tiden, men det betyr ikke at prosjekter står stille. Snarere tvert imot. 

Bergen Marine Service AS er i full sving med å fabrikere nytt akterdekk, og dette kommer til å bli bra!

Første trinn var å tilpasse divinycell platen som skal utgjøre den nye luken, til skrogets form og kurvatur. 

3DA1E32A-8448-4800-9C26-08BFAC03F50F.jpeg.d13b0425370839dc633577b541b9f0ad.jpeg

 

Det er 2 cm tverrskips høydeforskjell fra senter til yttersidene av luken, så spor ble frest ut på undersiden, kurvaturen laget og stivere støpt inn før plastarbeidet startet. 

 

Nå er luken klar for videre tilpassing ombord. 

EF09EF87-B448-4EA0-9793-41AEC699F033.jpeg.ac87f66c5c5a696bfcd190b128c8a603.jpeg

 

42642C56-9300-444A-A18D-CC8204072012.jpeg.8013765dcf3e5828fac44aed97b8fb0f.jpeg

 

Akterbenken skal støpes fast i luken, nye spesialbestilte hengsler skal på plass osv osv, og jeg er rimelig glad for at jeg har satt bort denne jobben. 

 

Det betyr ikke at jeg er arbeidsløs ombord!

Gammel vanntank er tatt ut, fundament til ny tank skal på plass og ny tank monteres, ledninger skal kobles, interiøret skal endres, slipes og lakkes, septiktank skal byttes +++

Snart sommer, så det er bare å stå på. 

Båten SKAL på vannet før juni i år. 

FF

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Med vår i luften begynner det å krible etter å bli ferdig!

Det var noen ettermonterte unødvendige luftinntak styrbord side samt akter som jeg har gått og irritert meg over, og nå som lufttemperaturen begynner å bli levelig var det mulig å få støpt litt. 

Gjorde ett forsøk med polyester, men det ble fullstendig mislykket. Fullt av luftbobler i støpen, trolig fordi det var litt for kaldt og alt for fuktig den dagen jeg støpte. 

Da var det bare å slipe vekk det meste igjen og ta frem epoxy dunkene. 

 

Eldstemann syntes nok litt synd på pappaen sin, å det var koselig og motiverende å finne disse beskjedene på styrbord side 

B9E294CE-650F-4458-8590-27A89668A905.jpeg.671a32caa621ca9ea948ce0ad9d6a7eb.jpeg

 

8DEDD797-1453-4E92-9E41-A46130EFA801.jpeg.6d58cc5c6a38c591e8ee1d10c75a2764.jpeg

 

 

Med 5-7 lag 600 duk (vevd) blir det i hvert fall mer enn sterkt nok, og erfaringen fra de andre områdene jeg har støpt tilsier at gelcoaten henger godt på epoxy, så lenge en pusser overflaten med 40 korning først. 

Tettet også noen 10mm hull etter diverse bolter. Her brukte jeg glassfiber sparkel og tenker jeg heller får slipe ned og legge på litt duk dersom gelcoaten sprekker opp i disse områdene. 

33F0FAFF-EEAB-480F-B6EF-C85CB6995088.jpeg.8421b261fa5388ac1a7c15e5c4bab802.jpeg

 

AF4B9B2C-0C9F-487E-AB8A-D4CDA60137E1.jpeg.d9078e92b2fb1b512e9f3389a5b92785.jpeg

 

Maskinromsluken har kommet ombord for tilpasning til akterbenken, og dørken er nå løftet 5cm. Kommer til å lage port i senter av akterspeilet slik at det blir enklere å komme seg ombord. Åpningen blir litt smal, men jeg tenker å sette inn en tynn port som åpner innover for å utnytte plassen best mulig. 

 

10732B8E-7865-4A5B-99D7-B89599ABC05D.jpeg.c016f42e11360f1c7980e2a78a11b717.jpegC5291BF0-9685-457F-93F6-E7DB871BD9C8.jpeg.48aaf5099bf57366feb9b1b8135186f0.jpeg

 

382CE14C-0E6D-4751-988C-366588B191DB.jpeg.b83ec3cc5782da7a04fd9ef263f0d353.jpeg

 

Har også fått ut finerplatene som jeg blendet transom med ifm transport fra Viknes til der båten ligger nå. 

Dersom noen lurer: tec7 sitter som pokker!!!

Brukte flere timer på å bore ut finerbitene og fjerne tec7. Må skrape litt til før jeg grunner og lakkerer aluminiumen der pakningen som holder svinghjulskåpen skal ligge. 

 

39A50C7A-7945-4B87-A62E-2BA5895BAA10.jpeg.4c9df3445bca13e72eb1a6ebd8755881.jpeg

 

På flybridgen har jeg fått slipt ned instrumentkonsollen. Må skaffe noen kg gelcoat i riktig farge og ferdigstille denne så snart som mulig slik at jeg får tatt hull til instrumenter, plotter, brytere og gir/gass hendlene. 

ECC71B7B-9DAB-4ACB-950D-5FC81B2B6AF8.jpeg.28e7157a64ee549870f705cc260ff7f5.jpeg

 

Vi har meldt oss på årets pinsetur med Princess klubben, så nå har vi en absolutt deadline å forholde oss til. 

 

Håper det blir en tørr og varm april!!

 

FF

 

 

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nevnt tidligere i tråden at den originale Aluminium vanntanken hadde begynt en ny karriere som dørslag, Kjøpte inn ny vanntank i fjor, men har ikke fått anledning til å montere den før nå. 

Viste seg å være like greit da vi for en tid tilbake bestemte oss for å bygge om dinetten til kabin med over og underkøye. 

Det ville gi oss 4 faste liggeplasser, men vi trenger fem, så vi har hatt noen runder frem og tilbake vedrørende hvordan vi skulle løse det. 

Med den gamle vanntanken ute av båten slo det meg at det burde være mulig å utnytte tankrommet bedre. 

Den nye vanntanken blir derfor vridd 90 grader i forhold til den gamle.

DF8D486D-1950-45B1-A36E-75EF5CF8BDE2.jpeg.9be06c30a7df688ed64562b609c04882.jpeg

 

På styrbord side av tanken lager jeg en stikk-kabin med bredde 65cm og lengde 200cm. Veggene i denne lages demonterbare slik at det vil være mulig å få ut styrbord dieseltank om jeg skulle trenge det. Varmtvannsberederen og vannpumpen flyttes til babord side i forkant av tankrommet. 

Trinn en er å få vanntanken inn og lage «halve» stikk-kabinen. Resten gjøres dersom jeg får tid før sjøsetting. Hvis ikke tar jeg det før fellesferien. 

Har laget fundamentet til vanntanken. Vegg osv kommer opp i morgen. 

 

FF

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kort og godt imponerende arbeid! Og en total ombygging av skuta! Du hadde meldt på til hva da du? I år???

Jeg håper virkelig du rekker det! ???

Fantastisk kreativitet! Kan ikje være mye i den båten som ikke er ombygd nå!??

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ett skritt nærmere målet. 

Den nye vanntanken er bygget inn, og reisverket til sengebunn og babord skott i stikk-kabinen har kommet opp. 

698D895C-0848-4AE4-8C45-07E2AF20F998.jpeg.aa9a85cfc717b0449f39c50ec1963494.jpeg

 

Har også valgt å legge sponplater i skutebunnen slik at det går an å lagre ett-eller-annet under køyen. Mot vanntanken har jeg lagt 3cm isopor for å unngå kondensproblemer. 

Topp-platen til den gamle cockpit sofaen på styrbord side blir tilpasset slik at den blir sengebunn i stikk-kabinen. Den er tross alt komplett med luker, så hvorfor gjøre arbeid en ikke trenger å gjøre?

4A2D1E8F-52D3-4228-BE97-289B657E2FD3.jpeg.1a60423bf732eec169b7c8816914f2d5.jpeg

 

På babord side er fundamentet til varmtvannsbereder og vannpumpe på plass, og komponentene blir plassert så snart malingen har tørket. Benytter også anledningen til å bytte slangen til  vann-påfyllingen. 

47FD6EEB-24E2-46D2-A69A-D19C31A0E737.jpeg.9838b9d77de4d747cdeb755e9fdb0c32.jpeg

 

God påske!

FF

Link to post
Share on other sites

Fyrlykten skrev 26 minutter siden:

God påske mister :thumbsup: begynner å komme seg nå, lykke til med fortsettelsen

Takker og bukker ?

Kjenner at det er ett håp om å bli glad i båten  igjen, og ser en ende på tre år og mer enn 2500 arbeidstimer. LaSa mener jeg bør klare i overkant av 34 knop med de nye maskinene, og det i kombinasjon med en båt som fungerer perfekt for familien vil være SKIKKELIG lønn for strevet. ?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tikk-takk-tikk-takk

Tiden går, men å påstå at ting går raskt fremover ombord vil være en overdrivelse. 

Noe fremdrift er det dog.  

Den gamle varmtvannsberederen var i lengste laget for ny plassering. 

7307F447-DFAD-42BE-9073-D60C0653F233.jpeg.b144236c791d0e81ca7f9f069c338f15.jpeg

 

Tok derfor en sjefsavgjørelse om at ungene får klare seg med raskere dusjer enn de er vandt med, og gikk til innkjøp av en 40 liters bereder som erstatning for giganten på en plass mellom 60-80 liter som var montert ombord når jeg kjøpte båten. 

Ny bereder er nå montert ombord, og vannpumpen har også fått ett nytt hjem på babord side. Byttet også vannpåfyllingslangen når jeg først var i gang. 

99F0BE1A-FABC-454F-9322-EBD793E0AC3D.jpeg.5e5c78eae6723b4007296f7d61cce0cb.jpeg

 

Nye tankgivere har også kommet på plass i dieseltankene, og det gikk akkurat å få dem på plass uten å skjære i stykker dørken over tankene. 

F2A5F5E4-7907-4B1A-81A0-6594575A17D9.jpeg.f1cbea769773c6d8c8ebb98606cd6d77.jpeg

 

Akterbenken har fått ny front, og har blitt limt fast til den nye akterluken. 

Hele enheten løftes ut for ferdigstillelse innendørs i løpet av den kommende uken. 

AAC38863-D0DE-4F6C-B028-53D71E4EEA5E.jpeg.5a33a5e313f4cc1f08312d02eb684406.jpeg

 

Når luken er ute av båten blir neste skritt for min del å bytte (og flytte + isolere) varmluft slangen fra varmeapparatet, samt å krype inn under trappen til pantry for å flytte kjølevannslangene til defrosteren så langt ned som mulig. Disse skal gå under sengebunnen i stikk-kabinen, og den ene slangen byttes slik at jeg ikke får slangeskjøter under køyen. 

7909CB80-8B5C-4A81-A24E-B177D396E862.jpeg.6094b1aa0eeaa6a17afd4e5c5dd24677.jpeg

 

Har forøvrig konkludert med at påskriften på treningsutstyret til eldstemann sin taekwondo klubb, passer bra for dem av oss som pusser opp gammel båt.. ?

F4025260-B869-4269-B16E-C4170E0B6755.jpeg.3db8f24ef005149ee74b4671538f2b77.jpeg

 

FF

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme vamrtvannsbereder som det du har investert i. Og jeg bor ombord. Dusjer så lenge jeg vil og det gjør frua også! Varmer vannet opp mye fortere enn den gamle digre jeg hadde! Funger som gull!!! Du får en helt nydelig klassiker som blir bedre enn ny! Synes den årgangen du har er virkelig flott! Bare stå på! Gleder meg til å se de nye dyra bli installert!!!:flag_bp:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Kjenner det er på tide med en aldri så liten oppdatering igjen. 

Det ser ut som det har vært lynnedslag, krig og det som verre er ombord for øyeblikket, men jeg kan berolige alle med at jeg har (ett snev av) kontroll på det jeg holder på med. Tror jeg.

20 kg gelcoat type scot bader Cream ankom for noen uker siden, og jeg fikk derfor endelig lagt på gelcoat over områdene der jeg har tettet igjen hull etter diverse ventilasjonsrister osv. Har også fått lagt gelcoat i riktig farge på instrumentbordet på fly, og nå gjenstår bare drittjobben med å pusse og fylle i ujevnheter. 

Fikk beskjed av Bergen Marine Service AS på onsdag om at jeg kunne sette inn maskinene da de begynner å nærme seg med ferdigstillelsen av det nye akterdekket, så da var det bare å snu seg rundt og få organisert med henting av disse, samt begynne å rive sigøynerteltet som har dekket båten de siste månedene. 

Motorene ankom plassen i går, og det var «litt» godt å pakke dem ut og se dem for første gang. :yesnod:

(Det var forsåvidt godt å se MyBelle uten telt igjen også, selv om hun desperat trenger både en grundig vask og polering)

7884509A-18D0-4D8D-9AEE-DAA6EB5F7115.jpeg.52b1dcc1c6bc6e58a283d7a775808ed7.jpeg

 

Lånte meg en truck og noen kjetting taljer og satte igang med motor montering. 

6ADEA951-59D4-44ED-AB66-7EBD5355B34D.jpeg.05b4d1b0b53851e5331059f3fc98adf8.jpeg

 

9890B71A-41B6-46D1-ACF3-D1D72E16DCDA.jpeg.d83e4ae4e74e9f7bcbd94990f55e91e8.jpeg

 

40656DF6-BAE4-4E81-991C-A7A933453731.jpeg.cb4a8e7c0c0a871c3cf9fef9653c75f9.jpeg

 

Det gikk overraskende greit å få inn motoren uten hjelp fra andre, men med styrbord motor på plass innså jeg at det vil være mest fornuftig å koble opp denne før jeg setter inn babord motor. Det er ikke mer plass mellom motorene enn det må være, og da er det letter å koble ledninger osv før begge er på plass. 

Må si at jeg er rimelig godt fornøyd med å ha kommet så langt. Når autocad tegningene mine OG de for-borete hullene til motorlabbene stemte 100%, kunne jeg gi meg for kvelden i dag med ett lettet sinn. 

 

FF

 

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...