Jump to content

Prosjekt: Nødvendig oppgradering av Princess 35


kdtran

Recommended Posts

Takk nok en gang for gode innspill @Komodo   

Jeg har fjernet litt mer av påstøpet på innsiden, og er fremdeles litt i tenkeboksen vedrørende hva jeg skal gjøre med akterspeilet.

0C019CF5-E6C1-4E5A-9BC0-735962AAC73E.jpeg.f00c5f9364f2e679a52c4acec9a718ca.jpeg

 

 

Nå har deler av det stått åpent noen dager, og de våte partiene har begynt å tørke. Det jeg legger merke til er at Princess har brukt teakfiner e.l. som kjernemateriale. Treverket har derfor ikke råtnet, kun blitt vått. 

Merker det tydelig når jeg drar i de tidligere våte fibrene som stikker ut etter mine herjinger i bunnen av platen. De fibrene som har tørket henger som bare det i platen enda, og brekker med ett tydelig «knepp» når jeg brekker dem i to. Det er de nederste 5-7 cm som har blitt våte under transom. Den resterende strukturen er tørr og knallhard enda. 

For å teste litt har jeg koblet litt om på slangene fra varmeapparatet slik at en av dem nå blåser på akterspeilet. Jeg har også tapet igjen åpningene i hekken slik at varmen blir i maskinrommet. 

Kommer til å sette på en vifteovn når jeg ikke er ombord og la det hele stå og tørke med varme på ett par ukers tid. 

Når det hele har fått tørke tenker jeg å gjøre følgende:

Ved å sette en bolt gjennom de gamle boltehullene i transom og trekke til mot passende anleggsflate vil jeg ved bruk av momentnøkkel få en god indikasjon på platens integritet i områdene som har vært våte. (Bruker de tørre områdene som referanse)

Dersom det er liten deformasjon i platen og fuktmålinger viser at jeg har fått ut tilstrekkelig fuktighet bør det ikke være noe i veien for å beholde platen slik den er, da kombinert med ny duk og innstøp i topp og bunn for å passe DPH transom som er noe kortere enn DPE transom. 

Eller..?

Link to post
Share on other sites

Kloke tanker. Blir det vanskelig å tørke under skjoldsats så bor noen hull. Hele feilen er at ikke utkuttet er forseglet. Lurt å fjerne en cm. Av fineren mot hullet og sparkle dette..... Så coate. Da blir det bra. Hold litt kontroll på boltlengden når du laminerte på innsiden. Fort at det blir litt tykt.  Jeg har ved flere anledninger friskmeldt finer etter at den har tørket. Dette i forbindelse med motorbåter som du utfører eller ved bytte fra to til en motor. 

Lykke til videre. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Takker @Knude  

Godt å høre at jeg ikke er helt på viddene med resonnementene mine. 

Det er så inn i granskauen omfattende å fjerne den gamle platen, og ettersom det synes å være finer av svært god kvalitet som er brukt originalt er det verdt ett forsøk å prøve å bevare den. 

Time vill sjåvv som de sier i Flåklypa. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det har vært litt stille fra denne fronten en stund, så da er det på tide med en liten oppdatering. 

Nederste delen av distansematerialet var som nevnt tidligere rimelig vått. 

Jeg satte på avfukter og varme, men det gjorde ikke tilstrekkelig vei i vellinga. Drillet derfor 8 hull i akterspeilet på utsiden og da kom det en gode 3dl med vann ut..

B06DCA92-3A68-4735-82B6-49D33D96851B.jpeg.80cec200471aab0c0f959761878436c5.jpeg

 

Jeg forstod da at å tørke ut treverket ville ta laaaang tid, og begynte å vurdere andre alternativer. Å bytte hele platen hadde jeg ikke videre lyst til, all den tid kun en liten del av den var våt.

Mens jeg drev på med sliping på utsiden av transom merket jeg også at ett stykke av den har delaminert (markert med «halvsirkel» i bildet under. )

Treverket bak er heldigvis helt tørt, så da blir det å bore noen hull og sprøyte inn godt med  fortykket epoksy. 

1BE794EA-9040-4635-AB03-2C5025758247.jpeg.251efef60b122254760e42c39cf2974f.jpeg

 

Tilbake på innsiden av transom saget jeg meg nedover bit for bit intill jeg til slutt endte opp med å fjerne treverket helt ned til skroget under transom hullene. 

Å lime ny finer til fuktig finer anså jeg som en dårlig løsning. Nå klarer jeg å sikre at den nye fineren har skikkelig heft mot strukturen rundt slik at kreftene fordeles på en riktig måten. 

 

F278BAF1-C7EC-46FD-9B25-857D428D1A8F.jpeg.1624ba3b732b4dc2194854a7ecdb9463.jpeg

 

2E03D9FC-B53A-4B5A-AB78-90190205BAC1.jpeg.5ce7cfcdc437e3322ec2f0510e72bf6d.jpeg0537DCC2-35F9-46D7-A628-6190C93FC832.jpeg.6be174c10a2e07f8169ea65373cf8c71.jpeg

 

Med noen lag vevet og biaksial matte over de nye finerbitene + fortykket epoksy i kontaktflater mellom gammel og ny finer regner jeg med at det blir mer enn sterkt nok. 

 

FF

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

På tide med en liten oppdatering fra denne kanten. 

Som vist i siste innlegg var det litt råte i akterspeilet. Det viste seg at vannet kom fra ett av hullene til festeboltene til badeplattformen, og det hadde fulgt glassfiberen nedover før det til slutt endte opp i bunnen av skroget. Båten har nok tidligere hatt en liten helning mot styrbord, for på babord side var distansematerialet i mye bedre stand. 

Fikk skåret ut det meste av det våte treverket i bunnen av akterspeilet, og fylte hullene med 7mm bjørkefiner som jeg laminerte sammen til riktig tykkelse. 

I toppen av drevhullene skar jeg ut 20x50 cm som jeg fylte med 38mm furufiner. (Var så heldig å få en haug med kapp fra produksjonen til Viknes, så materialene er av god «vannfast» kvalitet)

Alt ble limt godt fast med West Epoxy og dekket med en kombinasjon av 600, 450 og 300 matter i forskjellig veving/fletting så strukturelt bør alt være topp nå. 

Skal avslutte med ett lag 300 duk på innsiden før overflaten males. 

På utsiden gjenstår å sparkle pluss legge matter. Har ikke vært verken vær eller temperatur til det i det siste. 

 

Benyttet anledningen i går kveld til å kontrollmåle klaringen til luke og lukeåpning, for jeg har ikke vært helt komfortabel med om det faktisk var mulig å få inn de nye motorene og ikke minst komme til for å utføre vedlikehold på dem. Jeg ble noe skeptisk når jeg fant ut at dekkets konstruksjon ville komme i konflikt med babord sjøvannsfilter, begge veivhus filtrene, styrbord ecm samt gjøre bytte av sinkanode på babord maskin sitt eksosbend til en øvelse som ville kreve innleie av ett slangemenneskene med minst ti års erfaring.

Jeg kjenner ingen slangemennesker, og fant derfor ut at jeg nok ble nødt til å finne en annen løsning. 

Den fant jeg i hallen til Viknes Båt og Service, nærmere bestemt ombord i en Windy 37 GM. 

29786B9B-F3E8-4A5A-97B9-9EB3BC2ACCEB.jpeg.2e4cfe7e11cf78982775fb172e3a5aca.jpeg

 

En løsning der akterbenken integreres i maskinromsluken og løftes opp med denne er «enkelt» å få til ombord i min båt også, så full av pågangsmot og lettelse over å ha funnet den opplagte løsningen på utfordringene, tok jeg frem feinsagen og satte igang med ødeleggelsene ombord. 

Resultatet ble slik:

10E521F8-9B13-4962-A0D4-04078A9B2389.jpeg.128bd245368f208fd8cfd0977b94ed72.jpeg

 

Jeg har utvidet åpningen med 32cm i bredden, samt skåret ut store deler av dekket under akterbenken. 

Utkappene på siden er gjort på en slik måte at jeg kan støpe inn igjen dreneringsrennene, og åpningen blir da 16 cm bredere enn originalt når disse er støpt på plass igjen. 

 

Etter at bildet ble tatt fikk jeg ryddet og støvsuget litt, og nå som utetemperaturen har begynt å normalisere seg står ferdigstillelse av akterspeilet og montering av motorer øverst på prioriteringslisten. 

 

FF

 

 

 

 

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor i heite finner du energi og overskudd til alt dette? Du har vel full jobb du og?????

Bøyer meg skikkelig i hatten og følger spent med videre!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Takker @Fyrlykten  

Hullet i akterdekket har forøvrig blitt enda litt større, og jeg kommer nok til å flytte motorene litt lengre frahverandre i forhold til hvordan de gamle motorene sto. Senter-senter avstand på de gamle motorene var 83cm, vp sier minimum 95cm for D4. Det klarer jeg ikke uten videre, men å flytte hver motor 3cm ut mot skutesiden ser ut til å la seg gjøre nå som jeg har utvidet lukeåpningen. Da ender jeg på 89cm senter-senter som får være godt nok. 

Den nye luken får forøvrig elektrisk eller hydraulisk åpning. Jeg kommer trolig til å gå for hydraulisk ettersom jeg da kan montere pumpen utenfor maskinrommet noe som gjør det lettere å gjøre tiltak for å åpne luken dersom pumpen ryker. 

Tenker det blir bra til slutt selv om det fremdeles er litt arbeid som gjenstår. 

Link to post
Share on other sites

Jeg må si at respekten for de av dere som tar på dere komplette båtbygg er blitt rimelig stor etter hvert!

Nå har jeg støpt, pusset, laminert og sparklet hver kveld i flere uker og enda er det mye som gjenstår. 

Noe fremgang har det dog vært. 

Jeg har skåret ut så mye som jeg skal skjære ut av akterdekket, og ny luke settes i produksjon i begynnelsen av april. 

D90F426B-5AF8-43F8-B76D-314F5DD87825.jpeg.3c6812f855736cc51b000c546b6ae45b.jpeg

luken blir 32cm bredere og 45cm dypere enn den gamle, slik at jeg får full tilgang til motorene med luken i åpen stilling. 

 

Nye utkapp for DPH transomene er også gjort. Endte opp med å flytte hvert utkapp 2cm ut mot skutesidene slik at den endelige senter-senter avstanden mellom motorene blir 87cm. 

Det ser ut til å være tilstrekkelig ut i fra AutoCAD, og så gjenstår det å se hvordan det blir realiteten.

3EB280A9-2FA3-4ADF-B3EB-AD2BFC199586.jpeg.9af1731e3a314e4113e4c8be8f8c3240.jpeg

Har også fått limt de delaminerte områdene rundt babord utkapp, og fått sparklet anleggsflaten for de nye transomene etter at bildet ble tatt. 

Nå er det bare å legge på litt mer duk enkelte steder på innsiden, samt forsegle kuttflatene før toppcoat legges på. Transom og motorer går inn når luken er ferdig tilpasset. 

FF

Link to post
Share on other sites

Som sagt i en viss annen tråd...... Skulle vært artig å låst deg og @Kjesto inne i båten min et par uker @kdtran!

Jeg skulle bare stått ute og passet på at dere fikk deler og mat!???

Det der blir berre lekkert!???

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

På tide med en liten oppdatering.

Jeg har fått av opplagspresenningen slik at det er mulig å jobbe på fly, fått dradd ut de gamle kobberrørene til styringen på fly samt de gamle ledningsnettet til instrumenteringen der oppe og erstattet disse med hhv nye slanger og nye ledningsharnesser. I og med at dette er tredje motorparet som monteres i båten, begynner instrumentpanelet på fly å få ett utseende som gir assosiasjoner til en godt modnet sveitserost. Ingen av de gamle hullene passer de nye instrumentene ei heller kontrollhendlene så jeg har bestemt meg for å støpe på ny duk over de gamle hullene. Har pusset ned og venter på litt temperatur før jeg kan støpe. 

Har også gått til angrep på gamle hull etter trimplan, eksosutløp fra generatorsett osv i akterspeilet og vurderer å bytte ut badeplattformen når jeg først er i gang. 

Ny vanntank har ankommet, så også motorene, og jeg er i full gang med klargjøring for installasjon av nye instrumenter nede. 

Det var litt leit å klippe vekk store deler av det fine arbeidet jeg gjorde med el-anlegget i fjor, men nå er det gjort og jeg kan begynne på den morsomme biten av jobben, installasjonsfasen. 

 

Slik ser det ut ombord nå:

Måtte ned med takplaten for å trekke nye slanger og ledninger til fly

2CBB6D00-9067-458F-8B98-1B1FE3EB05F6.jpeg.649eab2e84a1793d3f23532f0a837336.jpeg

 

285EFE17-B3F9-43C0-80E1-08DE639142C3.jpeg.fdb14b898419ff84645de19d506548e8.jpeg

nye slanger til styringen på plass

 

7E3BBD3B-709D-4476-B28C-F2D6533DD5C6.jpeg.896738504fa3e4974db44bab378ea64f.jpeg1047EDE8-0427-4180-BC9C-0E06D695050F.jpeg.19594cedea8caf63e62d88191cef7920.jpeg

gamle instrumenter og rattpumpe tatt vekk. 

Sparkler igjen der jeg må, og dekker over med svart gjennomfarget plexiglass.  

Noen uker til nå, så tror jeg det skal være mulig å ane enden på prosjektet. 

 

FF

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vært litt rolig her i det siste, både pga jobb-bytte og fordi vi venter på litt jevnere temperatur før arbeidet med nytt akterdekk begynner. 

Har bestemt oss for å bytte badeplattform i samme slengen, og jeg har så smått begynt å plaster igjen gamle hull akter. 

Tenker det blir springmarsj i løpet av den neste måneden. Hvis ikke så får det bli noe annet enn båtferie til sommeren. Det skal tross alt være ett snev av glede i det en holder på med også. :-)

DBAAEC1C-0D62-4962-9AA5-2B2C0B17B8DC.jpeg.c5cc636e85c62f4d4e1382afe4047769.jpeg

B0866EF1-07D2-4825-8AE0-D18DA977D247.jpeg.a4630297938295132abba1ae7351fb84.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nok en gang har jeg klart å ha båten på land for større oppgraderinger mens været er på sitt beste. Kan trøste dere alle med at 4 års erfaring tilsier at finværet slutter i det båten går på sjøen, men ettersom det ser ut til at det er noen uker til båten er på sjøen igjen, har dere fremdeles litt tid på dere til å nyte sommeren i sør. :wink:

 

Ettersom jeg har begynt å jobbe i fritidsbåt bransjen igjen er det lite tid til egen båt for øyeblikket men jeg får nå trykket inn noen timer nå og da. 

Jeg har kommet godt i gang med å støpe igjen hull etter gamle instrumenter på flybridgen, og har trukket innendørs innimellom for å slippe unna den værste varmen samt for å jobbe med dashbordet nede. 

Noe tilpasning av lexanplater gjenstår, 

nye ledninger  må fremdeles trekkes og gamle kobles opp igjen etter flytting av brytere, men jeg har i det minste fått prøvemontert utstyret og gleder meg til å bli ferdig. Får ikke gjort så mye i maskinrommet før en kollega av meg har ferdigstilt sliping og støping innvendig og utvendig. 

Legger ved noen bilder av gammel og ny dash ved nedre styreposisjon. 

Litt usikker på hvor lurt det var å gå for blank lexan mtp refleksjoner, men nå er det montert så da blir det sånn. 

 

Gammel løsning:

D92D3BD3-3CE3-4659-96F6-D116082DB21B.jpeg.130a397105e1a9bc83bda96106f5a765.jpeg

67A8CE1E-AFB3-445B-B6B9-801739816514.jpeg.099120c04438ce156d97eeb537353765.jpeg

 

 

Ny løsning: Flyttet brytere opp ett hakk, byttet rattpumpe, fjernet gamle instrumenter og støpt igjen gamle hull, lagt på 3mm gjennomfarget sort lexan og bygget om instrumentpanelet der plotter nå er montert i siktlinjen og de gamle motorinstrumentene er erstattet av 2x 4tommers skjermer fra VP. 

Rot og uendelige mengder glassfiberstøv hører forøvrig med når en pusser opp gammel båt. 

2F152370-E57E-48AE-A67F-0556986FC7B2.jpeg.db20115353951415ce2a10cf81665b41.jpeg

0D7087AA-8F32-437A-A998-2964E1750FA3.jpeg.422f5be6c6452ac6e945fadf820766ff.jpeg

E3335D66-5A2F-4DC2-A983-7A4BDB32D37F.jpeg.b22219b0afaf70681ed4878390e0a0fe.jpeg

 

 

FF

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Godt å ha en lang tråd å bla igjennom når en føler at ting står litt i stampe. 

Da får en i hvert fall en påminnelse om at en faktisk HAR gjort en viss mengde arbeid ombord slik at det hele føles en smule mindre bortkastet.

 

Status på prosjektet er at ting tar VELDIG mye lengre tid enn beregnet, båten har blitt flyttet til Viknes sitt hjørne for "disse båtene kommer nok ikke til å bli ferdige med det første" (også kjent som rekruteringsområde for livstidsmedlemmer i hagebåtforeningen), og jeg har forstått at hasteløsninger / Plan 2 1/2 - 3 må implementeres om familien skal ha noe som helst håp om å tilbringe noe som helst tid i båten denne sesongen.

 

Akterdekket og maskinromsluken er av forskjellige årsaker kraftig forsinket. Årsakene til dette er utenfor min og "utførende ledd" sin kontroll, og går følgelig i shit happens kategorien. 

Jeg lærer plastarbeid mens jeg holder på, og da blir det fort til at en f.eks. legger på en kg med gelcoat en dag, bare for å slipe av en kg med gelcoat neste dag. Jeg har heldigvis en læremester som er tålmodig med meg og som har vært tydelig på at plastarbeid tar tid, ettersom en må vente på at ting en skal herde samt bruke riktig verktøy til jobben.

Jeg er ikke kjent for min tålmodighet og har derfor måttet lære på den tunge måten ved at jeg har prøvd å ta snarveier i prosessen, og som en konsekvens har måttet rykke tilbake til start mer en enn gang i det siste.

Det sagt så har det vært en lærerik prosess, og jeg har knukket noen koder som gjør at jeg nå ser lys i enden av tunellen.

 

I forbindelse med produksjon av ny badeplatform ble det tatt avstøp av hekken for bruk i støpeformen

IMG_0477.jpg.4a11f86a65bdc2ceab9f13af72a06415.jpg

 

Med avstøpet sendt til støperiet var det bare å ta frem slipemaskinen igjen. Ble fortalt at det var lurt å farge området som skulle slipes før slipingen ble gjort, dette for å gjøre det enklere å se ujevnheter.

Som sagt så gjort.

Fant frem en boks med vinyl farge som jeg hadde liggende, og sprayet i vei.

IMG_0566.jpg.25253766f7fee61f09dbca03bcd7ba3d.jpg

 

Fikk kjeft av mentor fordi jeg hadde brukt middel som ikke var laget for formålet, og slipte ned det meste igjen. La på ny gelcoat, skal pusse dette ned litt og legge på ett par lag til i morgen før jeg legger på ett par-tre lag med topcoat og sliper plant.

IMG_0563.jpg.dba692a90f09cdaa1061d33980bfa5c9.jpg

 

Ferien starter om noen uker, badeplatformen er under produksjon og akterspeilet begynner å bli plant.

Innvendig er det som er igjen av dekket slip ned og klargjort for påstøp av kant for heving av akterdekket.

Det blir derfor til at jeg monterer motorer, drev og badeplatform før ferien, lager ett midlertidig akterdekk og sjøsetter båten for ferien.

Ferdigstillelse av dekk og ombygging av interiør taes til høsten.

Ikke helt slik jeg hadde planlagt at det skulle gå for seg, men som sagt så er en av og til nødt til å gå for alternativ 2 1/2 eller høyere for å komme i mål.

IMG_0564.jpg.a7b1c330388ccbbb882fce27f3fc48b6.jpg

 

Går det så går det... :crazy:

 

FF

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!

Endelig begynner haugen med pappesker merket Volvo Penta å bli litt mindre. 

Litt stolt av meg selv nå. 

Akterenden ble helt plan OG hullene til transom var perfekte. 

Kjenner at det å gå opp stigen for å komme meg ombord i stedet for å ta snarveien gjennom transom utkappene er ett offer som er helt greit å ta  :-D279FBA44-B5D4-4E0C-8699-2FBFE76F4629.jpeg.6e6c01e5ac16677fa168e37e4e6558b1.jpeg65F1B6F2-7F4B-4460-B5A7-9964260B9569.jpeg.1130f245e41e01c1344239227108a52c.jpeg

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Vel overstått sommer folkens!

Det ble faktisk 14 dagers båttur på oss i år, men i leid NB840 Fly denne gangen ettersom diverse omstendigheter gjorde at det å få egen båt på vannet ble en glemmesak. 

Kona og ungene syntes det var like greit, ettersom jeg for første gang på flere år kun hadde verktøyet fremme en gang i løpet av ferien. (Abstinensene begynte å bli for fremtredende etter en uke, så da fant jeg en defekt VHF antenne som jeg kunne bytte. Puh!)

Når vi i tillegg fikk nyte Ryfylke på sitt beste ble det alt i alt en fantastisk fin ferie på oss. 4049B914-D7C3-4368-8FEB-8B11CB9E20C5.jpeg.32b6b2117540a349c1341e8abd0f4510.jpeg

 

884705FF-4528-410D-B321-D6BCA0584EF8.jpeg.571c696f36efc5dcf2eb4f449dd5c13d.jpeg

 

26357C4D-76C0-4DC7-9AED-1CA634F8DDE6.jpeg.c19085ded5a223e7a3b28c7b0bc27463.jpeg

 

Vel tilbake i Bergen og med en uke igjen av ferien har det blitt litt tid til Princess også. 

Transom og Zipwake kom på plass før ferien startet og nå er det montering av diverse motor relatert utstyr som står på programmet. 

 

F337678E-051C-4DCD-9768-17391FCD8405.jpeg.6f673d489d6d010bc3a1aef9e269441c.jpeg

 

Har fått på bukkehornene og begynt å feste slanger og ledninger. 

7B5B9BBC-884F-4169-B477-4A7712AACEEE.jpeg.ca8b047b87eca0230d28840c86d704d2.jpeg

 

Satte også på den ene eksos raiseren for å få ett inntrykk av hvor mye dekket må løftes akter. Ser ut til at kart og terreng stemmer, ettersom autocad skissen min tilsa at øvre kant av raiser kom på samme nivå som toppen av det gamle dekket noe den faktisk gjør. Det bør med andre ord holde å løfte dekket ca 7cm over raiserne, og ca 2 cm ellers. 

 

6DFD9ABB-9E10-415B-AC0D-CC09ED460B79.jpeg.3e54b093931cd94510b960377061e689.jpeg

Får se hva den endelige løsningen blir. 

 

FF

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Så var den nye badeplattformen endelig ferdig og jeg er SUPERFORNØYD med resultatet.

10 cm dypere enn originalen og ca 20cm bredere. 

C2791C1A-96E5-4391-8FB5-5E192207D26D.jpeg.4783ee5a3eccb76a2a8e0e7d3b37b5af.jpeg85348674-2575-407F-BD9B-B108062CBD99.jpeg.6795623b7fee89b5dccec6c9d43acae1.jpeg

Plattformen skal løftes ytterligere 10cm men jeg måtte se hvordan den tok seg ut før endelig montering. 

 

At produsenten har kommet i skade for å legge avstøpet av hekken opp-ned i støpeformen for stå sin prøve. Det lar seg ordne og jeg har tid til å vente. 

B8BA6E7E-8127-4DCF-B1CA-A5370A2EC697.jpeg.e1a74c46626942f785d704349ee7f559.jpegA51D2B9D-1F42-4679-9EFA-66DF7F0013FD.jpeg.2c2615cd14995582e12ea587687f9a63.jpeg

FF

3701F2A7-96E4-4C2E-A1B4-38B3F6B88CDB.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...